اظهار نظر زودهنگام چین از آمدن صلح به افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۵    ۱۳۹۶/۶/۲۸ کد خبر: 138912 منبع: پرینت

چین از روند گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت حکومت وحدت ملی حمایت می کند.

لو سی، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری روز دوشنبه 27 سنبله 96 گفته است که حکومت چین به این نظر است که افغانستان می‌تواند به زودترین فرصت به صلح و ثبات دست یابد.

این گفتگوها در حالی اظهار می‌شود که قرار است بیجنگ تا کمتر از سه ماه دیگر میزبان نشست سه‌جانبه وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و چین باشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
روند گفتگوهای صلح
نظرات بینندگان:

>>>   لطیف پدرام:
محتوای سند دوازده ماده یی گروه تلگرام کارمندان اداره ی امور ریاست جمهوری، دال بر تشویق قوم گرایی و رواداشت تبعیض بر غیر پشتون ها با واکنش های شدید در صفحات اجتماعی مواجه گردید. در باره ی این که باید واکنش نشان داده میشد و ضرور هم بود حرفی نیست برای من شگفتی آور این است که آنهایی که خود را نخبگان سیاست میدانند و دم و دستکی هم دارند، یا دیر خبر شده اند یا تا حال خود را بی خبر نشان داده اند.
به هر حال. فرض کنیم این سند افشا نشده بود عقل ما نمیرسید که بفهمیم در چه وضعیتی قرار داریم؟ آیا اتفاقات مهم تر از این سند در برابر چشمان ما شکل نگرفتند؟ سرود ملی به پشتو تغییر کرد، با درج نام قهرمان ملی در قانون اساسی مخالفت کردند، قانون ثبت احوال نفوس را بعد از تصویب و توشیح ملغی کردند، قانون تحصیلات عالی را به دلیل واژه ی دانشگاه معلق گذاشتند. فرودگاه کابل را به نام یک مزدور(کرزی) نام گذاردند، نمایندگان شان در مجلس تهدید کردند که غیر پشتون ها را از افغانستان اخراج میکنیم چرا که مهاجر هستند، سران برجسته ی ما را به قتل رساندند، قدرت را به زور غصب کردند، کرسی های امتیازی برای خود در مجلس نمایندگان گرفتند و…
چرا این تعدی ها وستمگری های آشکار را ندیدید، چرا سکوت کردید و فراتر از آن جوانان و نیرو های مبارز ما را به نام دروغین وحدت ملی اغفال کردید یا به باد نفرین گرفتید؟
حالا هم که، شوونیزم چهار نعل اسپ خود را میتازد وقصد و نیت خود را آفتابی کرده است باز با وقاحت تمام دستگاه ریاست جمهوری را میخواهید نصیحت کنید. فکر میکنید آنها بچه های کم سن و سالی هستند که اشتباها این متن ها را نوشته اند، انگار مشق خط میکردند. مگر امر سیاسی با نصیحت درست میشود یا قانون و میکانیزم برای تحقق عدالت نیاز است؟. هنوز هم راست نمیگویبد باز میخواهید فریب بدهید.
آن هایی که از نام این اقوام و مردمان مظلوم به قدرت و ثروت شخصی رسیده اند ، اشتباهات ویرانگری مرتکب شده اند که به این سادگی ها جبران نخواهد شد. بعد از هر اشتباه ما صدها گام به عقب رانده میشویم و همزمان شوونیست ها صدها گام به جلو میروند و سلطه ی خود را محکم و محکم تر میکنند.من از همه میخواهم توان و نیروی خود را در جهت ایجاد تغییرات رادیکال و بنیان برانداز و ایجاد قوانین و ساختاری که تحقق عدالت را تضمین کند بسیج نمایند.

>>>   چین جان ، چه خوابی شما دیده اید ، بیدار شو که صبح شد ، موضوع افغانستان به
این سادگی ها هم نیست که شما به زودی تعبیر کرده اید، ممکنه سالهای سال رو در بر بگیرد، تا زمان که گنج ، معدن ، مواد مخدر و... است این جنگ لعنتی ادامه خواهد داشت ، با بر باد شدن این مقوله ها ان زمان آرامش نصبی خوآهد امد انون زمان نه مردمی است نه ثروتی ،نه آبادی ،نه آدمی که سلاح رو فایر کند، همه سلاح ها توی میدان از آدمی زاد خبری نخواهد بود ، خدا نکند، چشم حسود ها کور بادا .آمین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است