بجای ارتش سازی، مدیریت سالم بیاروید
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۹۶/۶/۲۸ کد خبر: 138908 منبع: پرینت

آسیب های تشکیل ارتش محلی بررسی نشده است و تنها برای مشروعیت تداوم حضور آمریکا در کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، صدیق ساحل، آگاه مسایل امنیتی درگفتگو با "محور" درخصوص ساختن ارتش محلی گفت: تجربه ناکام ملیشه سازی در افغانستان و پیامدهای بی نهایت تلخ و آسیب پذیری های فوق العاده در عرصه های مختلف نقض قانون، نقض حاکمیت دولتی و حتی براساس اسناد سبب لجام گسیختگی تعدادی افراد زورمند و مسلح بوده است.

ساحل می گوید: یک مرد جنگی بهتر از صد مرد فاقد دانش نظامی است. ظرفیت قوای مسلح به حدی است که توانمندی کامل تسلط به جغرافیای کشور وجود دارد مشروط بر اینکه مدیریت سالم در عرصه های دفاع از تمامیت ارضی و مبارزه با آشوبگری وجود داشته باشد.

این آگاه نظامی، با تاکید بر اینکه نیازی به ساختن ارتش محلی در وضعیت کنونی نیست اظهار می کند: در شرایط کنونی نیاز است که ظرفیت قوای مسلح بالا برده و تشکیلات آنها در نقاطی که آسیب پذیر هستند براساس یک تفکر عاقلانه تثبیت شود چراکه متاسفانه امروز قوای مسلح با کمبود و نبود تشکیلات محاربوی مواجه است.

وی بیان کرد: اگر افراد ذخیره در نهادهای امنیتی را مطالعه کنیم چنین نیروی را در جایی سراغ نداریم؛ آیا متقاعدین را افراد ذخیره می گویند؟!

ساحل افزود: این برناخه جزو پروژه های خارجی است و تداوم حضور آمریکا را در افغانستان مشروعیت می دهد. متاسفانه که آسیب هایی که این برنامه دارد بررسی نشده و مجلس موظف بررسی آن است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارتش محلی
اسیب ها
نظرات بینندگان:

>>>   به خاطر حفاظت از همسايه هاي حريص أفغانستان بايد ارتشي قوي داشته باشد.باشد كه دمار از روزگار تروريستان برآورد. جواب زور را بايد زور بدهد.
م

>>>   قرار است زیر این نام تمام افراد مسلح گلبدین دارای سلاح و معاش گردد و از امکانات وسیعی برخوردار شوند تا در موقع ضرورت استفاده گردند یعنی مخالفین مردم دارای مجوز حمل سلاح و حمله بالای هر کس و هر گروپ.منتها کسانی که به زانو خوابیده باشند به شمول رهبر شان تا کنون به زانو به زمین نشسته چطور میتواند برخیزد. این به پای بیگانه خم شدن ها نتیجه یی بدست نمآید. دولت باید یک ارتش سالم بسازد تا شود مردم از آن حمایت کامل کنند و نامش را ارتش آفغانستان و ملی نام گذاری کنند تا مردم همه خود را در آن احساس کنند.
خارکش

>>>   از چه مدیریت کنند از افراد بی کفایت و بیسواد پنچرمین ،اول پاکسازی و بعد مدیریت سالم.

>>>   لطیف پدرام:
محتوای سند دوازده ماده یی گروه تلگرام کارمندان اداره ی امور ریاست جمهوری، دال بر تشویق قوم گرایی و رواداشت تبعیض بر غیر پشتون ها با واکنش های شدید در صفحات اجتماعی مواجه گردید. در باره ی این که باید واکنش نشان داده میشد و ضرور هم بود حرفی نیست برای من شگفتی آور این است که آنهایی که خود را نخبگان سیاست میدانند و دم و دستکی هم دارند، یا دیر خبر شده اند یا تا حال خود را بی خبر نشان داده اند.
به هر حال. فرض کنیم این سند افشا نشده بود عقل ما نمیرسید که بفهمیم در چه وضعیتی قرار داریم؟ آیا اتفاقات مهم تر از این سند در برابر چشمان ما شکل نگرفتند؟ سرود ملی به پشتو تغییر کرد، با درج نام قهرمان ملی در قانون اساسی مخالفت کردند، قانون ثبت احوال نفوس را بعد از تصویب و توشیح ملغی کردند، قانون تحصیلات عالی را به دلیل واژه ی دانشگاه معلق گذاشتند. فرودگاه کابل را به نام یک مزدور(کرزی) نام گذاردند، نمایندگان شان در مجلس تهدید کردند که غیر پشتون ها را از افغانستان اخراج میکنیم چرا که مهاجر هستند، سران برجسته ی ما را به قتل رساندند، قدرت را به زور غصب کردند، کرسی های امتیازی برای خود در مجلس نمایندگان گرفتند و…
چرا این تعدی ها وستمگری های آشکار را ندیدید، چرا سکوت کردید و فراتر از آن جوانان و نیرو های مبارز ما را به نام دروغین وحدت ملی اغفال کردید یا به باد نفرین گرفتید؟
حالا هم که، شوونیزم چهار نعل اسپ خود را میتازد وقصد و نیت خود را آفتابی کرده است باز با وقاحت تمام دستگاه ریاست جمهوری را میخواهید نصیحت کنید. فکر میکنید آنها بچه های کم سن و سالی هستند که اشتباها این متن ها را نوشته اند، انگار مشق خط میکردند. مگر امر سیاسی با نصیحت درست میشود یا قانون و میکانیزم برای تحقق عدالت نیاز است؟. هنوز هم راست نمیگویبد باز میخواهید فریب بدهید.
آن هایی که از نام این اقوام و مردمان مظلوم به قدرت و ثروت شخصی رسیده اند ، اشتباهات ویرانگری مرتکب شده اند که به این سادگی ها جبران نخواهد شد. بعد از هر اشتباه ما صدها گام به عقب رانده میشویم و همزمان شوونیست ها صدها گام به جلو میروند و سلطه ی خود را محکم و محکم تر میکنند.من از همه میخواهم توان و نیروی خود را در جهت ایجاد تغییرات رادیکال و بنیان برانداز و ایجاد قوانین و ساختاری که تحقق عدالت را تضمین کند بسیج نمایند.

>>>   رتبه ارتش افغانستان درجهان به 67 میباشد، باوجود این امر، نا امنی وناکامی در نابودی تروریستان ناشی ازضعف مدیریت ارگ میباشد.
جوان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است