خبرساز شدن حکمتیار یک حقه استخباراتی است
حکمتیار در نهایت یک کارت سوخته و آزموده شده است. حکمتیار به عنوان یک تروریست فراری برگشته در میان مردم، حالا با تحولات جدید مواجه است. با ارزش های بزرگ که در لاک و محدوده تنگ مباحث قومی و قبیله ای نمی گنجد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۶/۲۸ کد خبر: 138907 منبع: پرینت

"چو تو خود کنی اختر خویش را بد"...!
تصمیم گرفتم در مورد حکمتیار و به آدرس حکمتیار وقتی گپ بزنم که کابل آمده باشد. اما، پیش از آن، در این متن چند نکته قابل درنگ...!

یکم
می‌بینم از صنف رهبران و جریان های سیاسی تا شخصیت ها و افراد مستقل که دغدغه پرداختن به مسایل سیاسی دارند، عده بسیار قابل ملاحظه شان، نگران و سراسیمه شده اند. همانگونه که عده دیگر را ذوق برداشته و مست "حضور" حکمتیار شده اند.
حرف من برای سراسیمه شدگان هراس برداشته، این است که از تسلیم شدن حکمتیار و گردن نهادن اش به اجتناب ناپذیری صلح استقبال کنند. چون واقعیت امر این است که کاربرد کارت خشونت و گزینه توسل به ترور و ترویرزم در میدان منازعه تاریخی قدرت، به سقف خوردن است. پس نگران نباشند.
واقعیت امر این است که حکمتیار در وجدان و حافظه تاریخی مردم افغانستان، آزمون های تعریف شده و معلوم الحال را پس داده است. بنابراین مساله چالش ساز برای مردم در حوزه گفتمان ضد تروریزم، ضد خشونت و همچنین در حوزه گفتمان ضد انحصار و تمامیت خواهی، پیش از آنکه حکمتیار و امثال حکمتیار باشد، حضرات سراسیمه و هراسان می‌شدگی ها در صف گفتمان ملی مردمی ضد ترویزم، هستند/می‌باشند.
سراسیمه نباشید. گفتمان تمامیت خواهی در وجدان اکثریت مردم افغانستان شکست خورده است و به تاریخ پیوسته است. این غر و فیش ها پیش از هر چیز دیگر از سر درماندگی و بیچارگی تمامیت خواهان در مقابل داعیه عدالت خواهانه مردم افغانستان است. پس سراسیمه نباشید.

دوم
کلید زدن برگشت حکمتیار یک بازی شیادانه استخباراتی از نوع درون حکومتی اش می‌باشد. بازی که فقط و فقط برای سرد کردن خشم سراسری مردم در قبال فاجعه و جنایت قول اردوی 209شاهین، به اجرا گذاشته شده است. یعنی هدف اصلی انحراف دادن توجه افکار عمومی از فاجعه و ویرانی بزرگ و از پرونده جدن مشکوک قول اردوی 209شاهین است.
حلقه یا تیم استخبارات چلونکی درون ارگ، این حقه و بازی اش را چنان شتاب زده و توطیه آمیز به اجرا گذاشته که از مردم تا جریان های سیاسی منتقد و اپوزیسیونی و اشرف غنی و حلقه دوستان سیاسی و غیر استخباراتی اش را نیز غافلگیر کرده است.
لطفا اجازه ندهید پرونده یک جنایت و فاجعه تمام عیار در قول اردوی 209شاهین را با توطیه‌ای کشاندن یک کارت سوخته و فرسوده به میدان بازی و خبرسازی، به حاشیه ببرند. وانگهی در حاشیه ها جنایت و ویرانی تکان دهنده چون قول اردوی 209شاهین را لاپوشانی کرده و به فراموشی بسپارند.

سوم
اگر کلیت پرونده و اتفاق‌های برنامه مذاکره صلح حکمتیار را از مرحله امضای آنلاین و نمایشی توافقنامه صلح، تعقیب و دنبال کرده باشیم، پیچیدگی و سایه روشن های بازی استخباراتی این مساله بیشتر قابل فهم و قابل تحلیل می‌شود.
با بررسی دقیق و موردی اتفاق های پس از نمایش امضای آنلاین، نه تنها گره‌های استخبارات محور مذاکرات صلح با حکمتیار، بدل به فهم می شود که بازیگران و مدیران بازی های استخباراتی با روند صلح نیز، بیشتر از پیش برملا می‌شوند و افشا می‌شوند.
خوشبختانه حالا ما در عرص دیجیتال و زمان و (زمانه‌ای آنلاین) زندگی می‌کنیم. نه در عرص بوق. نه در (عصر پته خزانه ای) و منطق پنهان شدن پشت ارجاع به "پته خزانه"...! یعنی حالا کلی گزارش و خبر و تحلیل آنلاین و دیجیتال شده وجود دارد و هر لحظه در دسترس می‌باشد. کافی است در گزینه جستجو گوگل بنویسید، "حکمتیار و حنیف اتمر" یا "حنیف اتمر و حکمتیار".

چهارم
این بازی جدن استخبارات محور و استخبارات بنیاد می‌باشد. از آنجا که استخبارات چلونکی ها به مردم، مطالبات مردی و الزام های مردمی در سیاست باور ندارند و با نگاه انسانی به سیاست و الزام های اخلاقی سیاست میانه و نسبت ندارند، همواره، مقابل خواست های مردم و مطالبات مشروع و برحق مردمی قرار گرفته اند و می‌گیرند.
من باور دارم و از همین ابتدای این بازی می‌گویم، به زودی روسیاهی بازی مضحک و استخباراتی با روند صلح و گفتمان صلح، همانند روسیاهی پرونده انتخابات و روسیاهی بازی سیاسی با نهادهای امنیتی روی دست استخبارات چلونکی ها، باقی می‌ماند و پرونده سیاهکاری های شان در پیشگاه وجدان جمعی سیاه تر و سنگین تر می‌شود.

پنجم
از آنجا که تا اینجای بازی، کاردار و کاره ای اصلی و محوری بازی های استخباراتی_سیاسی جناب حنیف اتمر دفتر دار شورای امنیت ملی حکومت وحدت ملی می باشد و همچنان از آنجا که امتیازهای سیاسی این بازی استخباراتی با روند ملی مردمی صلح را حنیف اتمر یکی پی دیگر به جیب می زند و به عنوان سرمایه سیاسی انباشت اش می‌کند، یادمان باشد که مسوولیت اصلی و محوری هر پیامد ناخوشایند و مساله ساز این بازی استخباراتی نیز به جناب دفتر دار شورای امنیت بر می‌گردد. نه به غنی، استانکزی، کرزی و سایر ریزدانه های داعیه تمامیت خواهی و انحصار قومی_تیمی قدرت...!
واقعیت فاش غیر قابل انکار به وضوح نشان می‌دهد که تا این جای کار، در رقابت رهبری قدرت و حیثیت تراشی های درون قومی قدرت، اشرف غنی و کرزی بیشتر از هر کسی دیگر از مانور دهی حکمتیار ترسیده اند. همچنان که بیشتر از هر کس دیگر، نگران چگونگی هضم کردن حکمتیار پس برگشت در میان مردم هستند. نگران برگشت یک کارزمای سنتی و تندرو به متن بسترهای فکری_اجتماعی در حوزه نفوس و پایگاه مردمی شان. یعنی اگر قرار باشد کس و کسانی در نتیجه برگشت حکمتیار ببازد، غنی و کرزی به ترتیب از اولین کسانی هستند که می بازند و تاوان یک حماقت بزرگ را پس می دهند.
هرچند که حنیف اتمر برای فعلا گرم بازی استخباراتی در تمام سطوح سیاست و دولت داری می‌باشد، باور من این است که کلان کردن و بزرگنمایی استخبارات محورانه حکمتیار، پس از غنی و کرزی بدون تردید در حوزه نفوس و بستر اجتماعی درون قومی اش، حنیف اتمر را قورت خواهد داد.

ششم
حکمتیار در نهایت اش یک کارت سوخته و آزموده شده است. واقعیت امر این است که حکمتیار به عنوان یک تروریست فراری برگشته در میان مردم، حالا با تحولات جدید طرف و مواجه است. با ارزش های بزرگ که در لاک و محدوده تنگ مباحث قومی و قبیله ای نمی گنجد.
همانگونه که سایر رهبران قومی و سنتی در متن جامعه و مردم در مقابل ارزش ها و دستاوردهای پس از طالبان درمانده و بیچاره هستند، حکمتیار بدون تردید بیچار و درمانده ترین می‌باشد.

هفت
یک اطلاع موثق اینه که اشرف غنی و حلقه دوستان سیاسی اش که سیاست را لزومن استخبارات به اجرا نمی گذارند، آشکارا و در لفافه علیه حکمتیار قرار گرفته اند. از جنجال بر سر رهایی زندانیان تا موضعگیری های ضد ارزشی حکمتیار در سخنرانی لغمان و ننگرهار اش.

هشت
حکمتیار تمام سال‌های فراری بودنش را تلاش‌های قومی_تباری کرده است و تلاش‌های استخاراتی که با طالبان مخرج مشترک سازمانی خلق کند. همیشه اما ناکام بوده است. حالا حکمتیار هیچ تاثیر بر وضعیت جنگ و صلح ندارد. کشتار و جنایت همچنان ادامه می یابد. تازه، باور من این است که بعد از این پرونده قتل ها و ترورهای زنجیره ای و هدفمند نیز از سوی حلقات استخباراتی درون حکومت نیز به اجرا گذاشته می شود و این یعنی تمام مسوولیت های این بازی کثیف استخباراتی با مانور حکمتیار به حنیف اتمر بر می‌گیرد. او را زیر نظر داشته باشیم.
در ضمن گپ اصلی این است که مانوردهی و خبرسازی با حکمتیار در وضعیت کنونی فقط و فقط یک حقه استخباراتی برای انحراف دادن به افکار عمومی از توجه به پرونده قول اردوی 209شاهین است.
قول اردوی شاهین را فراموش نکنیم!

در پایان سخنی از شاعر فرزانه و حکیم خردمند بدخشانی و یمگان دره ای "ناصر خسرو":
چو تو خود کنی اختر خویش را بد
مدار از فلک چشم نیک اختری را

آصف آشنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
استخبارات
نظرات بینندگان:

>>>   وطندار حکمتیار چه رقم مهره سوخته است که در ستدیوم کابل و نواحی اش به هزاران نفر بخاطر دیدن ایشان امده بودند

>>>   عطا صفوی

خیر وخیریت است وهیچ اتفاق عجیبی هم بخاطر عدم تکرار آن رخ نخواهد داد.....!
-----------------------------------------------------------------------------
« تواب الدین خان مخکش ثواب آفریدند..»
متاسفانه که آقای «مخکش » نتوانست به اصطلاح به قول پشتون والی خویش وفا کند تا رازهای درونی ارگ را طوریکه لازم بود حفظ کند واقعآ درحق مرکز رهبری اداره توطیه ( اداره امور ریاست جمهوری) مرتکب غفلت وظیفوی در افشای ناخواسته رازهای این اداره شدند که کار شان از نظر این اداره واقعآ نابخشودنی است . درحقیقت من فکر میکنم دراین افشاگری ناخواسته پیش از اینکه اداره امور ریاست جمهوری رسوآ گردیده باشد ، برعکس آن هویت فروشان وشرفباختگان که در این اداره وسایر ادارات کلیدی به شکل نمایشی به گفته مخکش از سایر اقوام نصب شده اند افشا شدند وتوهین تحقیرشدند وتواب الدین خان ثواب نمودند. ولی ما نباید این مسیله را جدی بگیریم ، زیرا صد ها وهزار ها مامور دیگر هستند که این وظیفه مقدس توطیه قبیلوی را تعقیب میکنند این نه اولین ها است ونه هم آخرینها ، وضمنا همانطوریکه شخصا آقای مخکش گفته است : 《تاجیکان و ازبیکانی که مطلق برای ما کار می کنند باید به صورت نمایشی مقرر شوند تا مردم فکر کنند از هر قوم حضور دارد》.بنآ مطمین باشید ممکن است آقای مغز توطیه یک تاجیک ویاهم یک اوزبیک فروخته شده را در این پست بعد از استیفای این شخص بعد از همه این رسوایی ها بگمارد ، که گوی خیر وخیریت است وهیچ اتفاقی هم رخ نداده است .

>>>   Mlat
ﺧﻮﺏ ﺑﺮاﺩﺭاﻥ اﻳﻦ ﭼﻪ ﺣﺎﻝ اﺳﺖ ﺩﺭﻳﻦ ﻭﻃﻦ .ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﻲ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻲ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪاﻳﻦ ﺟﻨﮓ ﺭا ﻫﻢ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺧﺘﻪ ﺑﻨﺎﻡ ﻃﺎﻟﺐ ﻭﺑﻬﺎﻧﻪ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﺭا ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.
ﻭﺩﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﻫﻢ ﻫﻤﻴﻦ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ ﺩﺫﺩﻱ
ﺗﻌﺴﺐ. ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻗﺮاﺭ د ﻫﺎﻱ ﻣﻠﻴﻮﻥ ﺩاﻟﺮﻱ ﺑﻪ ﭘﺸﺘﻮﻧﻬﺎ و اﻗﻮاﻡ ﺧﻮﺩ
ﺧﻼﺻﻪ ﺩﺭﻳﻦ ﻭﻃﻦ اﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻴﺪاﻧﺶ ﻭﺣﺸﺖ ﺭا اﻧﺪاﺧﺘﻪ اﻧﺪ.ﻭﺑﻼﺧﺮﻩ ﺭاﻩ ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭا ﺷﻤﺎ ﺩﺭﭼﻪﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﺪ ﺑﻨﺪﻩ ﻓﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻲ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻓﺪﺭاﻟﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭاﻩ ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﻌﻀﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

>>>   اشرپ غنی بابایشان فرموده:
هیچ اوغان از اوغان دیگر برتر نیست لیکن هر اوغان از غیر اوغان برتر است !
جهالت فاشیزم در اوج خود !

>>>   دیپلمات افغانستانی در تهران، اقامت حکمتیار در ایران چگونه بود؟
در سالهایى که حکمتیار مقیم تهران بود. من منحیث دیپلمات افغانستان در جمهورى اسلامى ایران وظیفه داشتم . بناً از صدور و تمدید پاسپورت هاى حکمتیار و خانواده اش، نحوه ى اقامت و زنده گى وى در آنجا کاملاً مطلع هستم. اینکه او ادعا دارد که زندانى سیاسى در ایران بوده است، کذب محض مى باشد

>>>   Parwani
اسناد مکانیزم نهادینه سازی برتری طلبی قومی و تسخیز ساختار های قدرت

>>>   صبور رحیل در تویتر خود نوشته:
"لو رفتن سند قوم گرایی در صفحه تلگرام ارگ، تنها نمایه ی کوچکی از کوه یخی بزرگ قوم گرایی در حکومت کابل است"

بقیه حصص آن کوه بزرگ توطئه علیه سایر اقوام و برتری طلبی در لای شعار های "هیچ افغان از افغان دیگری کم نیست" پنهان مانده.
برملا شدن بقیه حصص آن واضح می سازد که با چه میکانیزم های دیگری و در کدام سطوح، تیم فاشیت ارگ در صدد تحقق برنامه های فاشیستی خویش است.

>>>   نویسنده گرامی آصف آشنا ! مطالب بیان شده ازسوی شما فی الجمله قابل قبول ونظرتان محترم است، هرچند دربعض موارد برای دیگران قابل پذیرش نیست، ولی مقاله بلحاظ ویراستاری مشکلات جدی دارد، ازجمله تکرار وبکاربردن الفاظ زیادی زیاد دیده شده ومتن تانرا عریض وطویل کرده است، بدون اینکه بارمعنایی لازم و مستقل داشته باشد. بقول شاعر، کم گوی وگزیده گوی چون دُر. میدانید که درفضای مجازی هیچکسی تمایل به خواندن اینگونه مقالات طولانی راندارد، بلحاظ مخاطبب شناسی باید مطالب کلیدی خودرا واضح وروان وشفاف ومختصرومفید بیان کنید، ضمنا قلم تان نیز متٲثراز زبان گفتاری تان بوده واین مسٲله برای یک تحلیلگر مناسب نیست.
جوان

>>>   حضور حكمتيار و قول اردو شاهين؟؟ يعنى كه حكمتيار را اوردند كه أفكار مردم را إز حادثه قول اردو شاهين منعرف سازند؟؟؟ با كدام دلايل و اسناد؟؟ استدلال غير جامع و غير قابل ..... درك!!

>>>   راست گفته او اوغان ره گفته نه سایر اقوام ره هیچ افغان از افغانی برتر نیست نه گفت هیچ قومی از قومی برتر نیست
ابراهیمی از جاغوری

>>>   نویسنده عزیز ، جناب حکمت یار مهر سوخته نیست و نخواهند بود اگر مهره سوخته بود ، چرا این دو میلیون دلار برای امدنش با انون همه سلاح و افرادیش هزینه می کرد این آقا مهره شطرنج سال ۱۳۷۱ بود که در تخته حضور داشت ، اما در تحتانی تخته مانند شاه فرمانده یود ، نه سرباز ، و الان گردانده گان تخته می خاد که این جناب به رول اصلی اش بر گردد و اینکه دانه های شطرنج هر روز به شکلی از اشکال نا بود می شند چیزی دیگری است بماند ، و مهره های زیادی هستند که دونه دونه از تخته کنار میروند .

>>>   اصف ...مهره سوخته کسانی هستند که شاید در ان خودت و پدر تان سهم داشته بود که به هزاران نغر را از سر راه ګرفته و رقصه مرړه را بالایش انجام میدادید شرم یک چیز خوب است که ان در شان شما مردم نیست همه روزه ما شاهد تمام اتفاقات لندغر های شما را میبنیم که به قدر بی حیایی در مقابل جامعه اعمال غیر انسانی و غیر ملی را انجام میدهد مطمین باشید که باین لاولهب تان کسی را بازی داده نمیتواند.

>>>   متاسفانه تعدای به اصطلاح "روشنفکران" یا قومی فکر میکند یا تنظیمی و با تاسف همین صفحه مضامین تخریشی کننده و دلخواه خود را بمقابل رقببان نشر میکند، هیچ دقت به پس انداز این چنین گفتار نمی پردازند، چهل سال این وطن در خون میتپد، ما به مرحم ضرورت داریم نه نیش زدن یا پاشیدن پطرول بالای آتش، به لحاظ خدا از نشر مضامین دلخراش جلوگیری کنید و مضامین كه ما را به صلح و دوستی میرساند تکیه کنید، خداوند بینا و شنوا است.

>>>   لطیف پدرام:
محتوای سند دوازده ماده یی گروه تلگرام کارمندان اداره ی امور ریاست جمهوری، دال بر تشویق قوم گرایی و رواداشت تبعیض بر غیر پشتون ها با واکنش های شدید در صفحات اجتماعی مواجه گردید. در باره ی این که باید واکنش نشان داده میشد و ضرور هم بود حرفی نیست برای من شگفتی آور این است که آنهایی که خود را نخبگان سیاست میدانند و دم و دستکی هم دارند، یا دیر خبر شده اند یا تا حال خود را بی خبر نشان داده اند.
به هر حال. فرض کنیم این سند افشا نشده بود عقل ما نمیرسید که بفهمیم در چه وضعیتی قرار داریم؟ آیا اتفاقات مهم تر از این سند در برابر چشمان ما شکل نگرفتند؟ سرود ملی به پشتو تغییر کرد، با درج نام قهرمان ملی در قانون اساسی مخالفت کردند، قانون ثبت احوال نفوس را بعد از تصویب و توشیح ملغی کردند، قانون تحصیلات عالی را به دلیل واژه ی دانشگاه معلق گذاشتند. فرودگاه کابل را به نام یک مزدور(کرزی) نام گذاردند، نمایندگان شان در مجلس تهدید کردند که غیر پشتون ها را از افغانستان اخراج میکنیم چرا که مهاجر هستند، سران برجسته ی ما را به قتل رساندند، قدرت را به زور غصب کردند، کرسی های امتیازی برای خود در مجلس نمایندگان گرفتند و…
چرا این تعدی ها وستمگری های آشکار را ندیدید، چرا سکوت کردید و فراتر از آن جوانان و نیرو های مبارز ما را به نام دروغین وحدت ملی اغفال کردید یا به باد نفرین گرفتید؟
حالا هم که، شوونیزم چهار نعل اسپ خود را میتازد وقصد و نیت خود را آفتابی کرده است باز با وقاحت تمام دستگاه ریاست جمهوری را میخواهید نصیحت کنید. فکر میکنید آنها بچه های کم سن و سالی هستند که اشتباها این متن ها را نوشته اند، انگار مشق خط میکردند. مگر امر سیاسی با نصیحت درست میشود یا قانون و میکانیزم برای تحقق عدالت نیاز است؟. هنوز هم راست نمیگویبد باز میخواهید فریب بدهید.
آن هایی که از نام این اقوام و مردمان مظلوم به قدرت و ثروت شخصی رسیده اند ، اشتباهات ویرانگری مرتکب شده اند که به این سادگی ها جبران نخواهد شد. بعد از هر اشتباه ما صدها گام به عقب رانده میشویم و همزمان شوونیست ها صدها گام به جلو میروند و سلطه ی خود را محکم و محکم تر میکنند.من از همه میخواهم توان و نیروی خود را در جهت ایجاد تغییرات رادیکال و بنیان برانداز و ایجاد قوانین و ساختاری که تحقق عدالت را تضمین کند بسیج نمایند.

>>>   فاشیزم اوغانی ارگ تحت رهبری غنی کوچی با استفاده از امکانات دولتی این فراری تسلیم شده منفور حکمتیار را میخواهند شخصیتی سیاسی مطرح جا بزند ولی این مهره سوخته آنقدر منفور است که بغیر از چندتا قبیلوی های بیفرهنگ خودش کسی دیگری به او نه اهمیتی قائل هستند نه احترامی.

>>>   کسایکه درافغانستان زنده گی میکند وتذکره تابیعت راداشته باشد افغان است ولی تعدادی ازمتعصیبین به تبلیغات ناروا خویش به طورسازمان یافته نظریات منفی خویش راعلیه قوم تاریخ سازکشورمیدهد ولی به یادداشته باشد که همچوتبلیغات منفی جای رانمی گیرد به جزخودراسبک وبی فرهنگ معرفی میکند که تاریخ گواه ان است.

>>>   حکمتیار در بازی داخل ګردید با قاطعیت درست .بخواهیم و یا نخواهیم باید این حقیقت را قبول کرد که قاعده بازی سیاسی تغیر نموده است .و حکمتیار در مسایل سیاسی نقش مهم را ایفا خواهد نمود.ابن واقعبت را مخالفین وی خوب درک نموده اند.باید فراموش نکرد که کشور ما کشور سنتی است تمام مولفه های دیګر در این خطه ناکام ګردیدند.تجارب نشان داده که تمام سناریو ها برای افغانستان ناکام ماندند.به هرصورت با درک اوضاع کنونی و نیاز به صلح و اشتی ضرورت است تا شخصیت های اسلامی ضمام امور را به دست ګیرند.که همانا حکمتیار از جمله این ګونه اشخاص است.
دوکتور اسرار از میدان وردک


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است