انحصار قدرت بزرگترین مشکل حکومت است
حکومت کنونی در واقع انحصار طلبی و دیکتاتوری را رویه کار خود قرار داده است. تصمیم گیری ها و تمام کارها برعهده شخص رییس جمهور است و هیچ صاحب نظر دیگری در آن نقش ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۴    ۱۳۹۶/۶/۲۶ کد خبر: 138805 منبع: پرینت

عبدالله رییس اجرایی و عطامحمد نور والی بلخ پس از چند ماه یکبار دیگر همدیگر را به آغوش کشیدند. در حالیکه عطامحمد نور ارگ ریاست جمهوری را به انحصار قدرت متهم می سازد و عبدالله ایجاد ایتلاف نجات افغانستان را قانونی می داند و همگان را به گفتگوهای سیاسی فرا می خواند. آقای نور به ارگ ریاست جمهوری هشدار می دهد که صبر آنان را به آزمایش نگیرد اما تغییر موضع ایتلاف نجات افغانستان نسبت به رییس اجرایی و هشدار به ارگ ریاست جمهوری بیانگر چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بشیر احمد ته ینج عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: ایتلاف نجات افغانستان با در نظر داشت واقعیت های موجود افغانستان با در نظر داشت مشکلات و بدبختی هایی که مردم افغانستان در آن گرفتار است و با در نظر داشت اینکه افغانستان با بحران های بسیار جدی مواجه است، یک راه حل و راهکار درست را برای دولت افغانستان و حکومت افغانستان پیشکش کرده باشد و مردم افغانستان را برای سالم نگه داشتن نظام و دستاوردهای افغانستان راهنمایی کند. همچنین حقانیت و در واقع همان محتوای معقول ایتلاف نجات برای افغانستان جریانات و احزاب و شخصیت ها را، گروه ها مجتمع های کوچک و کلان را معتقد به این ساخته است که به این ایتلاف بپیوندند تا ایتلاف بتواند محوریتی را که در افغانستان ایجاد کرده است به ثمر برساند. محوریت هایی چون احزاب قدرتمند جنبش اسلامی افغانستان، جمعیت اسلامی افغانستان، حزب وحدت اسلامی افغانستان و سایر احزاب خرد و کوچک و مجموعه های قومی، این توانمندی و باور مردم افغانستان نسبت به حزب زیاد شده است.

وی در مورد عضویت عبدالله به این ایتلاف بیان داشت: عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و استاد عطامحمد نور ایتلاف تشکیل داده اند تلاش شان این است که به نوعی این ایتلاف موضوعات و طرح هایی را که دارند باحکومت افغانستان شریک کنند، با وجودیکه عبدالله از آدرس حکومت افغانستان به مزار شریف رفت و در عین حال خودش از آدرس ریاست اجرایی حرف زد اما در بطن قضیه می بینیم که به نحوی داشته ها و برنامه های ایتلاف را و رهبران ایتلاف را و راهکاری را که ایتلاف برای افغانستان پیشکش کرده آن را مستقیم یا غیر مستقیم تایید کرده است و انتقادهایی را که از حکومت داشت همان انتقادهای ایتلاف نجات بود.

ته ینج در ارتباط با نگاه ایتلاف به حکومت بیان داشت: ایتلاف ما در تضاد با حکومت قرار ندارد یعنی اپوزیسیون حکومت نیستیم. اما یک جریان سیاسی قوی برای اصلاح نظام می باشیم. برای اینکه راه مستقیم و خوبی را برای نظام نشان داده باشیم و در واقع همانطور که در تضاد با حکومت نیستیم اما موافق با عملکردهایی که حکومت دارد هم نیستیم. یعنی یک جریان مستقل سیاسی هستیم که از هیچ جانبی نه از جانب حکومت و نه از جانب کشورهای بیرونی تاثیر پذیری نداریم و رابطه نیک را با کشورهای حامی افغانستان داریم. ما می بینیم که حکومت هیچ برنامه ای برای حکومت داری خوب اجرا نمی کند. می بینیم که حکومت کاری در راستای مبارزه با فساد اداری تا کنون نکرده است و نمی کند، می بینیم که برای مبارزه با تروریزم مبارزه جدی نمی کند و حتی در بسیاری موارد دیده شده است که با آنها همراهی نیز کرده است. چطور می توانیم در مقابل این موارد خاموش باشیم. در مقابل این موارد باید به طور جدی بایستیم و این نظام را در مسیر درست قرار دهیم. نه اینکه اجازه دهیم اینگونه این راه ادامه پیدا کند.

نماینده مجلس در خصوص کارکرد ایتلاف بیان داشت: ما هیچگونه منفعت شخصی در ایجاد این ایتلاف را نداریم. هیچگونه نفع و ضرر شخصی خود را در این موضوعات نمی بینیم. کلا موضوعات ترجیح منفعت های شخصی ملت افغانستان است. افرادی از مقام های طراز اول حکومت در این ایتلاف نقش دارند که از حکومت و کارکرد آن ناامید شده اند و نمی خواهند سرنوشت مردم بدتر از این شود این ایتلاف را شکل داده اند. ایتلاف ما جریان زنده ای است که می خواهد در تمام جریان های سیاسی کشور نقش مثبت داشته باشد و نظام را در مسیری درست بیندازد و برای حفظ انسجام مردم و حفظ دستاوردهای چهارده ساله کار می کند.

وی در انتفاد از حکومت گفت: حکومت کنونی در واقع در حال حاضر انحصار طلبی و دیکتاتوری را رویه کار خود قرار داده است. تصمیم گیری ها و تمام کارها بر عهده شخص رییس جمهور است و هیچ صاحب نظر دیگری در آن نقش ندارد. انحصار قدرت یکی از بزرگترین مشکلات این حکومت است که مردم این را نمی خواهند. مردم اگر می خواستند حکومت دیکتاتوری داشته باشند هیچ گاه در پای صندوق های رای نمی رفتند که سرنوشت خود را تعیین کنند. پس این انحصار گرایی و این دیکتاتوری هرگز برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست.

ته ینج می گوید: قبل از تشکیل ایتلاف جدی ترین صحبت ها با حکومت انجام شده بود. جدی ترین رایزنی ها انجام شده بود و جدی ترین موضع گیری ها به آدرس حکومت شد. باز هم همان اصول اساسی که برای نجات افغانستان که تغییر و تحول و اصلاحات اساسی است روی آن موضوع تاکید شد. در عین حال ما گفتیم که با حکومت مقاطعه نکردیم. فقط به شدت از آن انتقاد می کنیم و اجازه نمی دهیم که راهی را در پیش گرفته است ادامه دهد. رییس جمهور همیشه می گوید که ایتلاف طرح خود را به حکومت ارایه دهد. ما طرح خود را در پاکت برای حکومت روان نمی کنیم. خودمان شرف حضور داریم رو در رو با رییس جمهور مطرح می کنیم. شایعاتی پخش شده است که رهبران ایتلاف با حکومت و با رییس جمهور کنار آمده است اما چنین چیزی نیست و ایتلاف پابرجا و مستحکم بر موضع خود ایستاده است.

وی در خصوص دلیل اینکه چرا ایتلاف کاری نمی کند که جنرال دوستم به کشور و به مقامش بازگردد گفت: هیچگونه مشکل و مانع جدی برای حضور جنرال دوستم در افغانستان نیست. هیچ نهاد و آدرس و مقامی برای آمدن آنها سد و مانع نمی تواند بشود. خود وی است که برای آمدنش تصمیم می گیرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   سلام خدمت تمام دوستان:
داکتر اشرف غنی حق دارد قدرت را در ارگ انحصار نمایند چون کسانی که از طرف شرکای قدرت وی به حیث نامزدوزیر معرفی میشوند افرادی کم انرژی هستند که حتی لیاقت و استعداد یک ریاست را هم ندارد اقای ریس جمهور افرادی را با تحصیلات عالی در ارگ دور هم جمع نموده و انها را موظف ساخته است تا در تمام عرصه ها از ارگان های مختلف نظارت نمایند. بنا این دلیل موجه نیست. نظر به تجربه ایتلاف که توسط کسانی که این وطن را به خاک و خون اغشته ساختند و متهم درجه یک جنگ های داخلی شناخته میشوند پایدار نبوده بنا این اقایون سر خو درا در گریبان خود بیاندازند و فکر کنند که از کدام انرژی و ظرفیت اینها صحبت میکنند.
محمد حنیف رستم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است