راشد غنوشی: از انقلابی گری تا توافق با غرب
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۶/۶/۲۶ کد خبر: 138791 منبع: پرینت

عبدالله مارتین، پژوهشگر مسایل خاورمیانه، در مقاله دهم سپتامبر خود در سایت هافینگنتن پست کبک، پس از معرفی راشد غنوشی، رییس حزب النهضه تونس، و نگاهی گذرا به آخرین موضعگیری هایش در عرصه سیاست، می نویسد: یک دیپلمات اروپایی فاش کرده است که نمایندگانی از آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس با رییس النهضه، راشد غنوشی، در ماه ژوئیه، دیداری داشته و به توافق های مهمی دست یافته اند.

مارتین این توافق ها را معامله تحقیرآمریز تونس با غرب بر سر قدرت می داند که در قالب چندین بند به تونس تحمیل شده است. در ادامه مقاله، چندین مفاد و بندهای این تعهدات بین تونس، غنوشی و غرب آمده است:

الزام دولت تونس به توقف و لغو کلیه روابط با لیبیا در دوران بحران؛ الزام تونس به حفظ روابط مثبت خود با قطر؛ حمایت الزام دولت تونس به تصویب قوانینی برای ایجاد فرصت و تسهیل کار تجار و بازرگانان اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلستان در تونس؛ حمایت از الزام تونس به عدم گسترش روابط با ایران تا سال 2024؛ حمایت از الزام تونس برای کمک رسانی به عربستان سعودی در جنگ یمن؛ حمایت از الزام تونس به ایجاد فرصت برای اسراییل جهت بازگشایی دفتر اقتصادی و فرهنگی روابط در تونس؛ حمایت از الزام تونس به ادامه قطع روابط با سوریه بشار الاسد؛ حمایت از الزام تونس به کاهش فعالیت های اقتصادی ترکیه در تونس.

در مقابل این تعهدات النهضه و اتحادیه اروپا و آمریکا، طرف مقابل متعهد شده تا از پیروزی النهضه در انتخابات آتی شهرداری ها حمایت نماید. همچنین دیگر تعهدات عبارتند از: کمک 165 میلیون و چهارصد هزار دلاری به تونس و النهضه ظرف 5 سال، مشارکت با شرکتهای اقتصادی النهضه برای رونق صنعت توریسم در تونس و تشویق اسراییلی ها و دیگر یهودیان جهان به رفتن به تونس و زیارت معبد الغریبه.

بر طبق مقاله، این دیپلمات اذعان کرد که سفر یوسف شاهد به آمریکا در ماه ژوئیه در نهایی نمودن متن این توافق نامه و اخذ تاییدیه نهایی برای اجرای توافقات بین تونس و آمریکا بوده است. در صورت صحت تمام این توافق ها که با روند تحول شخصیتی در الغنوش تطبیق کامل دارد باید تصویری جدید از الغنوشی ترسیم نمود و منتظر عکس العمل های گروه ها و مخالفان غنوشی در ماه های آتی ماند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هافینگنتن
غرب
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است