دولت ترکیه خواستار بسته شدن مدارس افغان ترک شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۰    ۱۳۹۶/۶/۲۶ کد خبر: 138789 منبع: پرینت

دولت ترکیه اجازه مداخله را در مکاتب افغانستان ندارد، آنها فقط میتوانند نظر بدهند.
اتهام ترکیه مبنی براینکه مکاتب افغان ترک ماهیت تروریستی دارد بسیارسنگین است. این اتهام می تواند به بیش از ۸۵۰۰ دانش آموز اهانت آمیز باشد و اگر این اتهام درست باشد، پس در این مدت دانش آموزان مکاتب افغان ترک در افغانستان ماهیت تروریستی داشته اند؟

حکومت افغانستان به هیج عنوان نباید تحت فشار دولت ترکیه قرارگرفته، مسؤولیت این مکاتب را به ترکیه واگذار نماید.

آژانس توسعه و همکاری جهان ترک (تیکا) در افغانستان، فعالیت مکاتب افغان ترک در کشور را دارای ماهیت "تروریستی" خوانده و از کابل خواسته که این مدارس را ببندد.

مدتی است که دولت ترکیه به دنبال بستن مکاتب افغان ترک در افغانستان است ولی این نخستین بار است که یک نهاد وابسته به دولت ترکیه به صراحت، فعالیت مکاتب افغان ترک را "دارای ماهیت تروریسی" می‌خواند. علی ارغون چینار، مسوول تیکا در ولایت هرات در غرب افغانستان در یک نشست خبری در شهر هرات ابراز امیدواری کرد که دولت افغانستان بزودی درهای این مکاتب را ببندد.
اقای چینار گفت: این فعالیت ها را من تروریستی می دانم و تقبیح می کنم.

همه این دوستان ما بدانند که این گروه یک گروه تروریستی است و در عرسه های که کار می کند فکر انها تروریسم است. وزارت معارف افغانستان از فعالیت این مدارس راضی است و اعلام کرده که سرنوشت آنها به تصمیم رییس جمهور افغانستان بستگی دارد.

نخستین مکتب افغان ترک درسال ۱۹۹۵ در افغانستان گشایش یافت و درحال حاضر تعداد آن‌ها به ۲۰ باب می رسد که حدود ۸۵۰۰ شاگرد در این مکاتب درس می‌خوانند.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
افغان ترک
نظرات بینندگان:

>>>   اين تصميم تركيه احمقانه است، افغانها خودشان حق دارند چه ميكنند. خصوصاً در معارف و غيره أمور داخلي ما آزاد هستيم، دولت تركيه مرد شود، هزار مكتب و پوهنتون در افغانستان بناء نمايند، مورد استقبال ما قرار ميگيرد.

>>>   این مکاتب 23 سال قدامت و دارد بشتر عمر حکومت اردوغان. تا حال بشتر 5000 فارغ داده و حال نیز حدود 5000 متعلم دارد حد اقل با این ارقام با 10000 فامیل در ارتباط بوده و حد اقل با 100000 فامیل اقارب شاگردان که اگر هر فامیل 5 نفر فکر کنیم 500000 شخص از چگونگی تربیه این مکاتب باخبر اند و تا حال هیچ عمل منفی از هیچ یک از فارغان آن ثبت نشده تمام نظریات ارائه شده منفی یا سیاسی بوده یا مغرضانه بوده یا جاهلانه بوده یا کورکورانه بوده، خلاصه همه خارج از اخلاق و عدل و عقل و کرامت انسانی است.
از نشر حقایق از نشریه سپاس گذاریم

>>>   تروریست خطاب کردن یک نهاد تعلیمی که بیشتر از ۲۲ سال است در حال خدمت به بشریت میباشد، نهایت جهالت بوده و چنین انسان هایی دشمنان تعلیم و تربیه میباشند.

>>>   قضاوت وعدالت درکشور های اسلامی همینگونه به فتوا است نه تحقیق واسناد و حقیقت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است