بورسیه شدن ۱۰ دانشجوی نخبه هموطن در ایران
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۰    ۱۳۹۶/۶/۲۴ کد خبر: 138702 منبع: پرینت

یک دانشجوی افغانستانی مقیم ایران که به دلیل مشکلات مالی از تحصیل در رشته‌ی مورد نظرش بازمانده بود، به تازگی از سوی وزارت علوم ایران، بورسیه کارشناسی ارشد دریافت کرده است.
این دانشجوی افغانستانی که مهدی جعفری نام دارد، دو ماه پیش در کانکور سراسری ایران، رتبه اول فوق لیسانس زمین شناسی را از آن خود کرده بود. اما گفته بود که به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا بودن هزینه‌ی تحصیلی، توانایی پرداخت این هزینه‎ها را ندارد و نمی تواند به تحصیلاتش ادامه دهد.

به تازگی وزارت علوم ایران از اعطای بورسیه‌ی تحصیلی برای مهدی جعفری و ۹ دانشجوی نخبه‌ی افغانستانی دیگر که حایز رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی در کانکور ایران شده بودند، خبر داده است.
مهدی جعفری، همراه با چند جوان دیگر افغانستانی مقیم ایران، از جمله حسین عطایی، صادق بربری و مهدی غلامی موفق شدند که درسال جاری خورشیدی، رتبه‌های تک رقمی را در کانکور کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) در ایران بدست آورند.

وزارت علوم ایران گفته است که از این پس نخبگان مهاجری که در کانکور، رتبه تک‌رقمی و یا دو رقمی کسب کنند، به صورت کامل بورسیه خواهند شد.
بر اساس گزارش‌ها، یک دانشجوی خارجی در ایران باید برای هر ترم، دو میلیون و پنجصد هزار تومان بپردازد.
خبر انصراف این دانشجوی افغانستان از ادامه تحصیل در دانشگاه به دلیل مشکلات اقتصادی، بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران داشت.

هفته گذشته نیز مشکلات و محدودیت‌هایی که برای دانش آموزان افغانستانی در ایران برای رفتن به مکاتب وجود داشت خبرساز شده بود. بسیاری از کاربران ایرانی با راه اندازی هشتگ “از مهر جا نمانند” در تویتر، از مقامات این کشور خواسته بودند تا برای رفع این مشکلات دانش آموزان مهاجر افغان و مشکل دریافت پول در برابر ثبت نام آنها برای رفتن به مکتب، اقدام کنند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانشجو
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   بازهم خانه ایران آباد که به فکر بی بضاعت های بااستعداد افغانی دراین وضعیت نامناسب افتاده اند. جای تشکروقدردانی است.
جویا

>>>   امیدوارم همین جوانان هم برای ایران ارزنده باشند و خدمتی به ایران ارائه دهند چرا که عملا هزینه ایی نمیدهند.
اما خود ما ایرانی ها در دانشگاه های دیگر باید 2.5 تا 2.8 میلیون در بعضی رشته ها در دانشگاه ازاد پول بدهیم.
به امید رستگاری ایران و همه ی جوان های عزیز

>>>   خداوندهمسایه خوب ماایران را همیشه باقوت وبا مروت داشته باشد پیشرفت وشگوفائی بیشتر ایران برای ما هم مثمر است

>>>   تشکر وسپاس فراوان ازمسءولین مربوطه .خدایابرعظمت وقدرت ایران اسلامی بیفزا . مقام معظم رهبری درپناهت حفظ فرما
.یک مهاجر افغانی مقیم ایران .

>>>   البته ایران درگذشته میتوانست والآن هم میتواند با کمک به دانشجویان ممتاز وبا استعداد افغانستان کمک وهمکاری کنند. این کارعلاوه بر بشردوستانه بودن شان، مهر ومحبت همسایگی رابیشترمیکند. چرا افغانستانیها هندی هارا دوست دارند؟ چون دولت وملت هند صادقانه به دولت ومردم افغانستان کمک وهمکاری میکند، شاید بیشترین دانشجوی کشورما درهند بورسیه باشد، ولی مردم عادی کارگر چنان درهند زیاد است که احساس میکنی درافغانستان هستی، مکس هسپیتال، لاچپتنگر، مسجد جامع، اکثر رستورانها ونانوائیها وسوپمارکت ها ازافغانستانی هاست. این رستورانها همه به اسم افغانی هستند، کاش پاکستانی ها نیز به کاروان مهر ومحبت بپیوندد ودست از ترور وترور پروری بردارد وبجای صادرات موادمنفجره وتروریست به کشورما، علم ودانش شان راصادرکنند.
جوان

>>>   زنده و پاینده باد جمهوری اسلامی ایران

>>>   خداوند افغان هارا هم قادر سازد تاروزی این معاونت های همسایه خوب خودرا جبران کند

>>>   من مردم فارسی (دری) زبان افغانستان از هر قومیتی باشند را دوست دارم مثل هموطن خودم. در شهر خودمون هم یک دوست مهاجر دارم.

>>>   باسلام خدمت نظردهنده دوم. برادر عزیزم ازاینکه شما از این کار دولت جمهوری اسلامی درقبال دانشجویان افغانستان حمایت نمودید سپاسگذارم امیدوارم اینها بتوانند افراد مفید ونمک شناس باشند.

>>>   باندهای ضد فرهنگ در ارگ ریاست جمهوری در توجیه ضدیت خود با زبان مشترک با ایران میگویند: چون ایران با مهاجرین بدرفتاری میکند و در قتل مردم افغانستان دست دارد باید زبان فارسی دری از افغانستان برکنده شود. یا طوری تغییر کند که هیچ شباهتی با هم نداشته باشد.
اگر به همین منوال بخواهیم گز کنیم پس باید زبان پشتو را نابود کنیم. چون 95% شهادت مردم عادی و سربازان کشور به دست پاکستانی ها و مزدوران شان انجام میشود. فعلا هم صحنه سیاسی و نظامی پاکستان جولانگها پشتونهای آن کشور است. پشتونها صد برابر پنجابی ها ضد مردم افغانستان هستند و در حق مردم ما جنایت کرده اند. جنایات و دست اندازی های پاکستان توسط آی اس آی انجام میشود. رئیسان این سازمان مخوف تقریبا همه پشتون هستند. کارمندان و جاسوسانش تا 60% پشتون هستند.
محمد فرهنگدوست هروی

>>>   ای کاش دولت ایران برای دانشجویان بی بضاعت ایرانی هم اینچنین هزینه می کرد...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است