بیماری فاشیزم را درمان کنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۵    ۱۳۹۶/۶/۲۲ کد خبر: 138621 منبع: پرینت

بیماری فاشیزم را درمان کنید، نشانه هایش خود به خود نابود می شود!

تهاجم فرهنگی ای که فاشیزم عنوان می کند، بهانه ای است برای برچیدن زبان پارسی. دری خواندن زبان پارسی و چون قاطران لجوجانه روی این نکته نادرست پافشاری کردن بخشی از کار آنهایی است که فکر می کنند هویت بزرگ پارسی مانع تحکیم و جاافتادن قومی بر سراسر کشور است. از اینرو است که می خواهند با دری نامیدن زبان پارسی حضور پارسی را در این منطقه انکار و نابود کنند و هر از چند روز یکبار به بهانه خرده گرفتن بر این واژه و آن واژه مردم را مصروف می سازند. اصل دشمنی شان با پارسی و هویت پارسی در این سرزمین است.

فاشیست های رنگارنگ که در غولگری شان هیچ شکی نیست، تصور می کنند که می توانند پشتو را در این کشور به جای فارسی بنشانند و حاکمیت تک قومی خود را در این کشور قایم کنند بی خبر از اینکه فارسی زبان قومی نیست اما پشتو زبان یک قوم است. پشتو هرگز نمی تواند زبان بین الاقوامی شود. زبان پارسی به مثابه عنصر آماده و مناسب و موثر می تواند عنصر وحدت دهند باشد چنانچه تاکنون بوده است.

تعویض فارسی با پشتو ممکن نیست. پشتو هرگز نمی تواند جای فارسی را بگیرد. پشتو بد نیست. پشتو زبان مکمل است. پشتو هیچ چیزی از کدام زبان دیگر کم ندارد اما پشتو زبان قومی است. زبان بی الاقوامی نیست. لااقل در افغانستان که چنین است اما تلاش هایی جاهلانه فاشیزم افغانی برای زدودن فارسی و تعمیم پشتو از همان آغاز حکومت کرزی، یگانه مانع در برابر وفاق ملی و مایه همه تلخی های قومی در این کشور است. سدوزایی ها و بارکزایی های درانی برای 250 سال توانستند در این کشور حکمرانی کنند. زبان رسمی شان فارسی بود. کسی هرگز حرفی بر زبان نیاورد که اینجا درانی حکومت می کند یا ترک یا تاجیک. پس فارسی زبان کشورداری است.

تلاش برای پارسی زدایی درهم شکستن است. سبب تفرقه در این مملکت است. زبان فارسی زبان ملی است. زبان پشتو زبان قومی است. برای ثبوت این ادعا کافی است به تلویزیون های کشور ببینید. ده ها پشتون، ازبک و هزاره به زبان فارسی صحبت می کنند و نطاق و گردانده اند اما شمار تاجیکان، هزاره ها و یا ازبک هایی نطاق و گرداننده پشتو باشند، به اندازه انگشتان یک دست هم نیست. این است فرق میان زبان قومی و زبان ملی!

اینکه فاشیزم جنایت می کند و فاشیزم افغانی در خدمت مقاصد و اهداف خارجی ها برای تفرقه سرگرم است، شکی نیست اما باید آزادگان و نخبگان سالم اندیش به جای رفتن پشت این واژه یا آن واژه ای که فلان غول فاشیست آن را بیگانه می خواند، به دنبال شناخت و رویارویی با بنیادهای اصلی اهداف فاشیزم بروند.

مشکل فاشیزم با این یا آن واژه نیست. مشکل فاشیزم با کلیت فرهنگ، تاریخ و هویت فارسی این منطقه و مردم اش است. فاشیزم به کمتر از نابودی هویت فارسی تان راضی نمی شود. اصل ماجرا این است و این فاشیزم است که زیر نام مبارزه با تهاجم فرهنگی، به تهاجم فرهنگی علیه مردم و سرزمین مان ادامه می دهند.

کشور ما مادر و منبع زبان فارسی دری است. آنچه در ایران صبحت می شود هزاران کتاب در این زبان نوشته اند نیز فارسی دری است. تمامی بزرگان ادب و فرهنگ پارسی در ایران این زبان را گاه به گاه فارسی دری خوانده اند. فارسی دری زبان دفتر و دیوان و ادبیات. لهجه های فارسی از قریه تا قریه دیگر تفاوت می کند چه رسد به جغرافیای بزرگی که از ترکیه تا بنگال و از قزاقستان بحر هند گسترده است.

با فاشیزم هویت ستیز باید مقابله کرد و متوجه عملیات و حملات راهبردی شان بود. فاشیزم اصل بیماری و مرض است. مخالفت فاشیزم با راهبرد، پزشک، دانشگاه و شهروند... اعراض و نشانه های این بیماری است، تب است، هذیان است، عرق و لرزش است. اصل میکروب فاشیزم است. دوایی برای درمان و وقایه میکروب باید جستجو کرد. درمان تب و عرق و هذیان مرض را از بین نمی برد! قلب فاشیزم را باید نشانه گرفت!

هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فاشیزم قومی
زبان فارسی
زبان پشتو
نظرات بینندگان:

>>>   ای کاش که جاهل های گوسفندی فارسی{ دری} زبان کمی عمیق فکر نموده از 6 دهه ماضی حتی الان متوجه شوند که فاشیژم لجلوج و بیخرد به چه تعداد واژه های اصلی شان حذف و واژه پشتو را جاگزین آن کرده آند زعماء وبزرگان و ادبای زبان فاریس{دری} فقد به همین کوتاه فکری اکتفاء کردن که خیر است اشکالی ندارد مگر غافل از اینکه در طویل المدت این ویروس فاشیژم همه اصل ، فصل و نسل شان را آرام آرام از جغرافیه خراسان زمین آریای کهن بطور کلی نیست و نابود میکند آیا تاهمین لحظه دیده و نشیده و خوانده اید که یک واژه دری جاگزین پشتو شده باشد ؟ جای تاسف است که هنوز هم فارسی{دری} زبانهای افغانستان که اکثریت اصلی باشنده گان این مرزبوم هستنند از ماهیت طویل المدت فاشیزم غافل مانده اند فقط بنام رهبر حزب اسلامی از یک فاشیست ملیت پرست دنباله روری و اطاعت میکند بدبختانه اینها با این ساده لوحی خویش که در دام یک شیاد گیر مانده اند بدون دین اخروی و دنیای خود را که همان اصلیت زبان شان است توسط گروه فاشیژم لجلوج برای آبد نیست ونابود میکنند.

>>>   این بیماری را بجز آی اس آی کس دیگر تداوی کرده نمیتواند

>>>   اقا هموطن از نوشته شما با تآسف بوی فاشیست میاید، ایا برترطلبی یک مفکور فاشیستی نیست؟ ایا فرق بین فاشستهای پشتون و فاشستهای تاجکی و فاشستهای اقوام دیگر وجود دارد؟ بنظر من وجود ندارد این یک مفکوره است که بدبختانه به خصوص طبقه چیزفهم ما انرا دامن میزنند.
اگر یک پشتون حطا به پسران خود با زبان مادری مکالمه کند فورآ به او مهر فاشست زده میشود. من خودم تجربه نموده ام، ایا این انصاف است که بخاطر صحبت با زبان مادری یک فاشست یاد شوم؟ بخاطر حساسیت بیجاه شما در مقابل زبان پشتو بعد از این توجه بیشتر به زبانم داشته باشم اما تا جائیکه من پشتونها را مشناسم هیچ حساسیت در مقابل زبان فارسی نداشته و نخواهند داشت. بهتر است هر یک ما از افکار برتری طلب خود را نجاد دهیم.
به امید هم دلی و اتفاق ساکنان این سرزمین

>>>   ما فارسی زبانان افغانستان آگاهانه یا غیر آگاهانه با نامیدن زبان ما به دری باعث نابودی این زبان میشویم. پس با جدیت هر چه تمام برای حذف کلمه دری, زبان ما را نجات داده و این توطیه دشمنان زبان و فرهنگ مارا هم خنثی نماییم.

>>>   احمد شاه شریفی همراه با برادرانش نخستین فارم پرورش شترمرغ را در ولایت هرات باستان ایجاد کرد. او کارش را با سرمایه گذاری 50 هزار دالر آغاز کرد. او به خبرنگاران گفته است، اکنون این سرمایه گذاری اش دو برابر شده است و او قصد دارد گشت شترمرغ با کیفیت بالا وارد بازارهای افغانستان کند. وی گفت: درجه دما برای این شترمرغ ها مناسب است و ما می توانیم از هر شتر مرغ ماده سالانه 40-50 جوجه بدست آوریم. آقای شریفی می گوید ما همچنین می توانیم چربی این حیوانات، تخم و پوست آنها را نیز به بازار عرضه کنیم.

>>>   این درست نیست که تنها بگوئیم وردک پاشیست است اگر پنشیری هم قوم پرستی کند پاشیبست است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است