گوسفندانی که به کوه ها بازمی گردند
ابهام در قرارداد 16 میلیون دالری کمیسیون تدارکات با شرکت اماراتی تنها گوشه ای از میراثِ فساد می باشد اما در نهان آنچه بر سر انتخابات آینده می آید به بیمناکی وضعیت آشفته امنیتی است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۴    ۱۳۹۶/۶/۲۲ کد خبر: 138613 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انتخابات را می توان مهم ترین شاخصه دوران جدید دانست اما همچنان که از شانزدهمین سال حمله امریکا به افغانستان و سرنگونی امارت طالبان گذر می کنیم، پروسه انتخابات فراز و نشیب های بسیار داشته که تقلب جز جدای ناپذیر آن بوده است.

افشای مکالمه تلفونی رییس دیبر خانه کمیسیون انتخابات که خواهان بردن "گوسفندان به کوه ها برای چاق شدن" بود را می توان لکه ننگی برای کمیسیون انتخابات و تیم انتخاباتی اشرف غنی دانست اما با وجود گزینش اعضای جدید همچنان این کمیسیون مراث دار فساد گذشته است.

انتخابات ریاست جمهوری گذشته چنان بحران آفرین بود که کشور را در آستانه سقوط قرار داد و توافقنامه حکومت وحدت ملی تنها زخمی بود برای چند صباح و بازگشتی به دوران هرج و مرج با دولتمردانی فراقانونی.

تشکیل کمیسیون انتخابات جدید از همان ابتدا همراه با اعمال سلیقه ریاست جمهوری و آلوده به وابستگی ها صورت گرفت اما اوج انتقادها زمانی رخ داد که روند قرارداد خرید وسایل برقی انتخابات از سوی کمیسیون تدارکات ملی پنهانی و با ابهام بود و تنها نام یک شرکت طرف قرار داد از امارات بدون به داوطلبی گذاشتن خودنمایی می کند.

هرچند این کمیسیون در تلاش است که این روند را قانونی و شفاف نشان دهد اما چگونه از میان سیزده شرکت تنها یک شرکت اعلام امادگی کرده و این روند شتابزده و بدون ارایه اطلاعات جامع صورت می گیرد.

فساد و معامله گری کمیسیون سابق انتخابات که دلیل اصلی به بحران کشیدن شدن انتخابات ریاست جمهوری بوده میراثی برای کمیسیون جدید می باشد و در کنار گزینش اعضا از سوی رییس جمهور در نبود استقلال سبب به وجود آمدن موجی از بی اعتمادهای جامعه نسبت به روند انتخابات شده است.

هر چند اصلاحات انتخاباتی از مفاد اصلی توافقنامه حکومت وحدت ملی بود اما ارگ با سنگ اندازی بر سر راه تذکره های الکترونیک و اصلاحات، کمیسیون انتخاباتی را بنیان نهاد وابسته و اماده فساد و معامله.

حکومتی که خود از دل تقلب برخاسته هیچ گاه در پی شفافیت در امور و اصلاحات انتخاباتی نیست و برهمین اساس با اعمال سلیقه و فشار بر نهادها به دنبال مدیریت انتخابات آینده است.

حضور حزب اسلامی در بدنه حکومت که از ابتدا با اعلام آمادگی در انتخابات جدای از تصاحب کرسی های مجلس به دنبال رسیدن به راس قدرت است، می تواند در میانه فساد و تقلب کمیسیون انتخابات و هرج و مرج سیاسی به خواست های خود جامعه عمل بپوشاند.

ابهام در قرارداد 16 میلیون دالری کمیسیون تدارکات ملی با شرکت اماراتی تنها گوشه ای از معامله گری های روند انتخابات می باشد که رسانه ای شد اما در نهان آنچه بر سر اصلاحات و یا انتخابات آینده می آید به بیمناکی وضعیت آشفته امنیتی است.

و هرچند انگشت انتقادها معطوف به اعضای کمیسیون به دلیل عدم تلاش برای نشان دادن ظرفیت برای به عهده گرفت مسوولیت ها نشانه رفته اما با وجود اینکه تمامی اعضا با دخالت مستقیم رییس جمهور انتخاب و حکومت اشراف کامل بر این کمیسیون دارد چگونه اراده ای برای استقلال و شفافیت در امور وجود داشته باشد؟

زمانی می توان امید به روند صحیح انتخابات داشت که این کمیسیون، مستقل از حکومت و اعمال نفوذ احزاب و رهبران قومی تشکیل و در پی شفافیت در روند انتخابات باشد نه کمیسیونی به مانند گذشته که چنان غرق فساد بود که منتقدان، انتخابات ریاست جمهوری را انتخابات گوسفندی نامیدند و در کمیسیون جدید همان چهره های فاسد حضور و اعضای بی کفایت و وابسته گزینش شد.

اشرف غنی که نه با رای مردم بلکه با تقلب به قدرت رسید هیچ اعتنایی به خواست جامعه و رسیدن به حکومتی مشروع ندارد و با پشت سرگذاشتن سه سال از ریاست جمهوری به دنبال ماندگاری در قدرت می باشد و در این راستا نیازمند دولتی فاسد در کنار کمیسیون انتخاباتی وابسته و ناامنی های گسترده است.

هرچند این کمیسیون زمان برگزاری انتخابات را ماه سنبه سال 97 اعلام کرده در حالی که حتی در تامین وسایل مورد نیازِ الکترونیک کردن انتخابات مورد هجوم انتقاد و اتهام های فساد است، می تواند ظرف یک سال از عهده چالش های بیشمار برآید؟

همانگونه که طی سه سال گذشته تاریخ انتخابات دستخوش تغییر بوده تا ارگ فرصت برای تحقق اهداف خود داشته باشد، هم تذکره های الکترونیک راهی بس دشوار برای به سرانجام رسیدن دارد و هم انتخابات.

و اگر انتخاباتی برگزار شود همچنان که انتظار شفافیت از آن ناممکن می باشد باید در انتظار چهره های جدید از بدنام ترین حزب افغانستان بود و ابعاد بزرگتر از تقلبی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته رخ داد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
گوسفند
نظرات بینندگان:

>>>   شما به ناحق هراس داشته اید وتشویش کرده اید که گویا حکومت در لبه ای سقوط قرار گرفته بود!!! این حکومت از خود حامی وپشتیبان ونگهبان دارد با تقلب وتظاهر وحمله ای مسلحانه وانقلاب وکودتا سقوط نمی کنداین طرف قضیه وان سوی مشکل هردو از یک منبع الهام میگرفتند وجناب داکتر عبدالله اگر پیشتر از اقای غنی در سلک غلامی نیامده اند بعد تر هم نیستندهردو ساخته وپرداخته ای یک مرجع بازدارندگان قدرت ازسقوط بودند وهستند وخواهند بود وحتی در مقام خدمت گذاری واخلاص به بیرونی ها داکترصاحب خوردترک مقام والا وعالی دارندوچنان در صدمه زدن به جهاد ومجاهد ومسلمان واسلام به اربا ب ها خدمت نموده اند که این دیگران توانای ان را هم در تصور نداشتند ازینرو اگر انتخابات انجام شود ویاخیر واگر تقلب انجام پذیرد ویانه اگر گوسفند های امر خیل لاغر بماند ویا چاق شوددر نتیجه وتصمیم گیری نهای اثر گذار نیست
حکایت!
استادم قصه کرد که هنگام انتخابات کرزی داخل مسجد گردیدم که یک صوفی هشتاد ساله در داخل مسجد منتظر اقامت نشسته به شوخی برایش گفتم که اکه صوفی رای دادن نرفتید ؟اوکه مدرسه نرفته ودر سیاست هم بلد نبود گفت ای مولاوی صاحب رویم یا نه رویم کار ها از اول جور شدگی! اگر چیز فهم های ما وما به اندازه ای ان صوفی درس نخوانده هم فهم وبرداشت نداشته باشیم پس وای برما!!!

>>>   اگر صادقانه نيت إصلاحات در سكتور امنيتي داريد و ارتش را جوان محور مي سازيد، به جاي اين همه نمايش كاذب، در قدم نخست اشرف غني را از سِمت سر قومانداني اعلي قواي مسلح كنار بزنيد. او نه سلامت لازم را دارد، نه شايسته گي و نه دانش نظامي و هم چنان سن و سالش هم از تقاعد گذشته.
وسلام

>>>   آیا این جنایت جاهلانه را خداوند می بخشد ؟؟؟ :
او برای آن‎ها دوباره راه رفتن را می‎آموخت آما آن‎ها از ویلچیر خود بالایش فیر کردند."
نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمزگزارش کرده که یک فرد معلول درمزارشریف از حالت نشسته به سوی کارکن زن هلال احمر تیراندازی کرد و به زنده گیش پایان داد. روزنامه می‎نویسد، لورینا اینبرل پیریز ۳۸ ساله که تبعه هسپانیا بود از یکسال بدینسو معلولین را در شمال و شمال شرق افغانستان تداوی می‎کرد. لورینا در بخش فیزوتراپی ده سال تجربه داشت و شخصی که باعث کشتن او شد از نوزده سال بدینسو به مرض پولیو یا فلج مبتلا بود.

>>>   با طرد ۵۶۰۰ افسر بلندپایه از نیروهای مسلح، میلیاردها دالر هزینه یی که صرف آموزش آن ها شده، برباد می رود و خلایی پدید می آید که پر کردن آن حد اقل به یک دهه زمان و میلیاردها دالر هزینه نیاز دارد. بیگمان دشمن از این خلا حد اکثر بهره برداری را نموده، بخش های بیشتر کشور را زیر کنترل در خواهد آورد. ظریب امنیت پایین آمده، بدامنی افزایش خواهد یافت.
بایسته است تا احاد مردم یکپارچه در برابر این اقدام ضد ملی که به شدت با منافع علیای کشور در تضاد و تقابل قرار دارد، بیستند و جلو آن را بگیرند.

>>>   چرخیدن ۱۸۰ درجه‌ای اوغان‌ها در محور پختونوالی ...!
گلاب زوی دیروز میگفت " گلبدین جاسوس CIA و غلام پاکستان با همدستش حفیظ الله امین جنایت کار و جلاد ...
اما امروز در آغوشش خود را انداخت ....

>>>   علت عمده رشد طالبان و گسترش جنگ در شمال کشور، جلوگیری از رشد و پیشرفت اقوام غیرپشتون است، تا تعادل در زندان ها و تعادل در بمباران ها برقرار شود!

>>>   شما مگر از قبیله چه انتظار دارید؟ آنکه خود توسط خیانت و تقلب بقدرت رسیده باشد آیا زمینه یک انتخابات پاک و شفاف را فراهم خواهد کرد؟

>>>   خدا ستون پنجمی ها رو نبخشد ، همه کار و فعالیت ۳۰ ٪ دست انونه ، هر ساز که این ستون بزند جلوی ستون های اول ، دو ، سه ، چهار گرفته میشه ، و ساز های دیگران اصلا به گوش نمی رسد ، نه گوش شنوا دارد، و نه اجرایی ، بنا باید همه در جلوی این ستون رقص قرصک بکند، و گاهی اتن ملی ، و از هر یک گاهی رقص ازبکی، هزارهکی ، و گاه گاهی از ده ها روز رقص نورسنانی ، و نیشه که یه روز رقص دسته جمعی بشه ، همه گوش ها کر و همه بی افتدد به جان هم دیگه ، و بگن بسه دیگه ، گور بابای این رقص و ما رفتم .

>>>   باندهای ضد فرهنگ در ارگ ریاست جمهوری در توجیه ضدیت خود با زبان مشترک با ایران میگویند: چون ایران با مهاجرین بدرفتاری میکند و در قتل مردم افغانستان دست دارد باید زبان فارسی دری از افغانستان برکنده شود. یا طوری تغییر کند که هیچ شباهتی با هم نداشته باشد.
اگر به همین منوال بخواهیم گز کنیم پس باید زبان پشتو را نابود کنیم. چون 95% شهادت مردم عادی و سربازان کشور به دست پاکستانی ها و مزدوران شان انجام میشود. فعلا هم صحنه سیاسی و نظامی پاکستان جولانگها پشتونهای آن کشور است. پشتونها صد برابر پنجابی ها ضد مردم افغانستان هستند و در حق مردم ما جنایت کرده اند. جنایات و دست اندازی های پاکستان توسط آی اس آی انجام میشود. رئیسان این سازمان مخوف تقریبا همه پشتون هستند. کارمندان و جاسوسانش تا 60% پشتون هستند.
محمد فرهنگدوست هروی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است