تا ختم سال 97، کابل دارای دو خط متروبس می‌گردد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۷    ۱۳۹۶/۶/۲۱ کد خبر: 138549 منبع: پرینت

متروبس یا بی آر تی (Bus Rapid Transit) یکی از سیستم‌های پیشرفته ترانسپورت عامه بوده که در اکثر کشورهای دنیا، جهت ایجاد سهولت سفر شهروندان ایجاد شده است. برای اولین بار در افغانستان، شهرداری کابل در نظر دارد تا جهت فراهم آوری سهولت برای شهروندان کابل و کاهش ازدحام ترافیک، سیستم "بی آر تی" یا مترو بس را در این شهر راه اندازی و تطبیق کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، امروز سه شنبه 21 سنبله 96، عبدالله حبیب زی سرپرست شهرداری کابل طی خبرنامه ای اعلام کرد که طرح "بی ار تی" (متروبس) تا پایان سال 97 در کابل اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.

در این خبرنامه آمده است که مرحله نخست ساخت متروبس در شهر کابل از ده افغانان تا سرای شمالی به طول 8 کیلومتر بوده که این مسیر تمام ضروریات یک سیستم متروبس مدرن را دارا خواهد بود و مرحله دوم متروبس از مسیر بره کی، باغ بالا، کوته سنگی، دهمزنگ تا ده افغانان بوده که دیزاین تفصیلی آن به زودی آغاز گردیده و کار ساختمان آن بعد از ختم دیزاین آن شروع خواهد شد.

مسیرهای متروبس به اساس ماسترپلان ترانسپورت عامه شهری نظر به تعداد رفت و آمد در هر مسیر همانند ساحات مزدحم تجارتی و رهایشی، مراکز تحصیلی بزرگ، مراکز دولتی و... انتخاب شده است که با تطبیق این دو مسیر متروبس، نواحی سمت شمال با نواحی غرب کابل وصل خواهد گردید که ضمن مرفوع شدن مشکلات عمده ترانسپورتی باشندگان مناطق مذکور، مشکلات حمل و نقل محصلین دانشگاه های کابل، پولی تکنیک، تعلیم و تربیت و بعضی موسسات تحصیلی دیگر در این مسیر را تا حد امکان مرفوع خواهد نمود.

در قدم بعدی مسیرهای دارالمان، کارته نو و دشت برچی تحت پلان قرار دارد تا سیستم متروبس آن تطبیق گردیده و شهرداری کابل متعهد است تا 5 سال آینده به طول 111 کیلومتر مسیرهای متروبس را در تمام سرک‌های اصلی شهر کابل تطبیق و راه اندازی کند.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بی ار تی
متروبس
شهرداری کابل
نظرات بینندگان:

>>>   ده هزار سال بعد .. خواب است وخیال ..

>>>   چرا از ده افغانان تابه سرای شمالی باز مردم دوباره تابه لیسه مریم وحصه اول خیرخانه دیگر موتر بگیرندظلم است
احمد از خیرخانه

>>>   کار نیک است اگر مدرن باشد نه سیستم های ناکام که بعداز دوسال از بد بدتر شود.

>>>   دیده خواهد شد مسولین ادارات دولتی وعده های بسیار و امیدوار کننده را بمردم میدهند اما در عمل چیزی دیده نشده خدا کند که این وعده سرپرست شاروالی تحقق پیدا کند نه بخاطر فریب مردم وجابجایی خوداش بحیث شاروال کابل .

>>>   خواب است و خیال است و محال

>>>   اما در عمل چیزی دیده نشده خدا کند که این وعده سرپرست شاروالی تحقق پیدا کند نه بخاطر فریب مردم وجابجایی خوداش بحیث شاروال کابل .

>>>   اگر راست باشد چرا خیرخانه را با کارته ارزان قیمت فراموش کردید
اگر دروغ باشد پیشتهادی نداریم والسلام
قادری سلمانی

>>>   این یکفال نیک است ،موفق باشید.خداوند مهربان است.

>>>   خبرگزاری ...يک تصوير جالب ازايستگاه "ميتروبس کابل" Kabul Metrobus نشرکرده واين عکس در انترنت قابل ديداست. با اين کار رابندان جاده هاى کابل کم نخواهد شد. حکومت افغان حتى نام مترو را تقلب وجعل کرده نام مترو درجهان با قطارهاى زيرزمينى جوش خورده واز مترو بس ساختند.

سوال اين است که شانزده سال پيش ماسترپلان شهر يک ونيم مليونى کابل ساخته مى شود.

هر شهردار چه سرپرست چه اصلى فرار را بر قرار ترجيع داد.
مجددى فالگير شايدمن که در صدسال ديگر چنين کار انجام شدنى است نيست ورفتن مجددى به خانه جاودانه اش هم وباغ عدن اش "مرغابى" (خبر فيک خبر غير واقعيت) مى شود.

چرا دندانهاى مجددى همه اش افتاده باوجود که دندان چارمى اش پلاستيکى و سنترى تف‌جوشی یا سینتر لطفا تُف نخوانيد بلکه تف بخار است. که در فلزات و مواد سيراميکى و ضروف استاليفى استفاده مى شود.
در پيوند به ريختن دندان لطيفه پيرامون تفسير خواب آن شاهنشاه که دندان ريختن آن است که عمر شاه شاهان ازهمه خويشا وندان درازتر است.

بلى خواب هاى تمام مردم جهان به حقيقت تبديل مى شود ولى حقيقت هاى اوغان به خواب وخيال وآرزو وبازى دادن خود وديگران جاى افغان تقلبگاه فريبگاه نام دارد.
اين حاکمان هميش مانند اسلاف گمشده خود فرارى و مهاجر اند.اگر ميتروکابلى ساخته هم شود باز در اولين بحران سيم وآهن اش را در وطن خود در جنوب پشته کوه سليمان مى برند يعنى به شمال پاکستان چون نه از دست مردم خود کابل ساخته شده و نه براى مردم و مفاد آن هم بدست مردم کابل نيست.
کرزى با دارودسته از کندهار و اتمر از لغمان و رنگين از هرات و احمدزى ازامريکاوجلالى اين مرده متحرک راسن ازآمريکا به آلمان سفير فرياد ستان شد.

مجددى پشتون دوزبانه هم در پاکستان به نام افغان عيش کرد در حاليکه از طايفه تازى و از عارفان هندوايران هرات سرهندى در کابل و شمال اروپا ساکن شدند .

از بزرگوار پير کابل -پشاور- اروپا خواهش کردم تا در زمينه ساخت و بهره بردارى ميترو کابل استخاره از پير يکتا تقاضا کند: مجددى گفت: او بچه تو از من پيشتر به دوزخ مى روى ومن درپل سراط قدم وقدک مى زنممه که موضوع را با پير کلان درميان گذاشت يک بار در گريان شد وگفت تا که درجهان ام تنها عکس ميترو درافغان است.
سرزمین من
ماه و ستاره من
راه دوباره من
در همه جا نمیشه بی تو گزاره من
گنج تو را ربودند از بهر عشرت خود
قلب تو را شکسته هر که به نوبت خود

>>>   تا سال 970 مینوشتی بهتر بود

>>>   این مترو بس دیگر کدام جانور است ؟ یک مترو داریم که زیر زمینی است و یک باس که روی زمینی ، متروبس دیگر چه کوفتی است ؟ هرچند که تا چند میلیون سال دیگر هم افتتاح نخواهد شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است