دستیابی به راه حل و فصل منازعه از بعد داخلی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۶/۶/۲۰ کد خبر: 138493 منبع: پرینت

جستجوی طرق حل و فصل منازعه از بعد داخلی: (توصیه برای دست اندر کاران صلح)

جهت دستیابی به راه حل و فصل منازعه از بعد داخلی در قدم اول ایجاب می کند تا علل و عوامل منازعه درست تشخیص گردد تا دانسته شود که چه چیزی علت و عامل منازعه و جنگ را تشکیل داده است تا همان علت و عامل منازعه در صورت امکان از طریق تفاهم از میان برداشته شود و اگر علت و عامل منازعه ریشه در افکار تروریستی و انارشیستی داشته باشد چون تروریزم و انارشیسم اعتقادی به هیچ راه حل غیر از مفکوره خود ندارند. پیداکردن راه حل البته بسیار مشکل خواهد بود ولی برای حل و فصل منازعات داخلی که عوامل و انگیزه انارشیستی و تروریستی ندارند، می توان با برداشتن علت و عوامل منازعه و یا حداقل کم رنگ گردانیدن آنها مراتب ذیل را بطور خلاصه توصیه و سفارش کرد که در راه حل و فصل منازعات و ختم جنگ می تواند ما را یاری و کمک کند:

1. قبل از تصمیم هر اقدام و عملی جهت حل و فصل منازعه لازم است تا معلومات کامل و کافی در مورد ریشه ها و انگیزهای جنگ و منازعه جمع آوری گردد و تمام عوامل و ریشه ها و انگیزه های جنگ و منازعه بطور دقیق مورد مطالعه همه جانبه قرار گیرد.

2. شناخت کاملی از دو طرف منازعه (دوست و دشمن) حاصل گردد.

3. تمایل طرفین منازعه به راه حل و فصل منازعه از طریق غیر نظامی از قراین چنین تمایلی درک و دانسته شود و هر دو طرف منازعه از جنگ خسته شده باشند و همین خستگی از قراین فهمیده شود.

4. دو طرف منازعه اهمیت راه حل و فصل منازعه را از طریق غیر نظامی بطور درست و صحیح درک نموده باشند و به آن تمایل داشته باشند.

5. تامین ارتباط لازم با طرفین منازعه که اگر چنین ارتباطی از قبل وجود داشته باشد حفظ و تقویت آن و اگر وجود نداشته باشد ایجاد مجدد ارتباط با طرفین منازعه.

6. استفاده از تجارب دیگران که بایست دید دیگران در مورد چنین منازعاتی که در کشور ما جریان دارد چه کارها و ابتکاراتی از خود بکار برده اند تا از تجارب آنها حد اعظم استفاده صورت گیرد و اقلا دانسته شود که در منازعاتی شبیه چنین منازعه ای از چه راهکارهایی در گذشته ها استفاده صورت گرفته تا در مورد رفع مشکل موجود نیز از آن تجارب استفاده صورت گیرد.

7. ایجاد تحرک ذهنی مثبت میان طرفین منازعه یعنی در کنار ایجاد تماس با طرفین منازعه لازم به نظر می رسد تا تحرک ذهنی مثبتی با طرفین منازعه نیز ایجاد گردد تا به تدریج جو و فضای خوشبینی میان طرفین (منازعه) بوجود آید و از فضای جنگی و دشمنی میان شان به مرور زمان کاسته شود.

خیرخواه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منازعه داخلی
سیاسی
نظامی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است