سهم افغانستان در تکنالوژی فراموش شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۶    ۱۳۹۶/۶/۲۰ کد خبر: 138488 منبع: پرینت

باید ارزیابی دقیق از بازیگران کنونی و موانع کلیدی که ما را از رسیدن به ساینس و تکنالوژی باز می دارد، داشته باشیم.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور بحیث اولین سخنران در نشست "روابط در حال ظهور میان ساینس و جامعه در قرن 21" در نشست آستانه گفت: در شرایط کنونی در یک حالت تحول و ابهام به سر می بریم، نخست تغییرات ویرانگرانه تروریزم، بی ثباتی سیاسی و تغییرات محیط زیستی ما را آسیب های شدید می رساند.

وی بیان کرد: دوم تغییرات خرابکارانه می باشد، چهارمین انقلاب صنعتی بسوی مخرب شدن در حرکت است و از ما نمی خواهد که از آن استقبال کنیم، بلکه هشدار می دهد بیشترین کارهای ما در زمینه اقتصادی، درست مدیریت نمی شود. چهارمین انقلاب صنعتی تنها منبع ترس اجتماعی و بیجاشدن نیست بلکه راه برای پرورش امید و باور به آینده می باشد.

رییس جمهور غنی سومین ابهام را ابهام اقتصادی دانسته و گفت که پیام کلیدی، رهبری و مدیریت تغییرات سازنده می باشد که اگر ما از گذشته و سه انقلاب صنعتی نیاموزیم، قیمت گزاف را خواهیم پرداخت.

رییس جمهور با اشاره بر اینکه چه درس های از حالات متذکره باید بیاموزیم، گفت: درس نخست این است که جهان اسلام در سه انقلاب صنعتی گذشته، مصرف کننده بوده و منحیث تولید کننده عمل نکرده است، به همین دلیل ساینس و تکنالوژی برای ما نا آشنا می باشد که باید خود را با آن آشنا سازیم.

وی افزود: دومین درس این است که ما خود را به گذشته وفق نداده ایم، سهمگیری ما در زمینه های ساینس و تکنالوژی به فراموشی سپرده شده است و این ضرورت به توجه دارد.

رییس جمهور غنی گفت: سومین درس این می باشد که موضوع ساینس و تکنالوژی تاکتیکی شده نمی تواند، باید با یک رویکرد کاملاً استراتژیک با آن برخورد کنیم و این بدان معنا است که یک ارزیابی دقیق از بازیگران کنونی و موانع کلیدی که ما را از رسیدن به ساینس و تکنالوژی باز می دارد، داشته باشیم.

رییس جمهور همچنان تاکید کرد که ما باید یک پلان عمل داشته باشیم تا از همدیگر بیاموزیم و به پیش حرکت کنیم.

وی افزود که ما باید مسایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و سیستم های تعلیمی و تحصیلی خود را تقویت ببخشیم. تمدن اسلامی یک تمدن شبکه ای است و تمام ما اعضای فعال آن هستیم و این شبکه ها باید پاسخگوی خواست جمعی ما بوده و به ارتباطات بیشتر ضرورت دارد و همچنان باید به آموختن از همدیگر اولویت دهیم.

رییس جمهور در خاتمه سخنانش گفت: در حال ایجاد فایبر نوری وسیع در سطح منطقه هستیم که کشورهای آسیای میانه و جنوبی از این طریق با هم وصل خواهند شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
آستانه
تکنالوژی
ساینس
نظرات بینندگان:

>>>   (چهارمین انقلاب صنعتی بسوی مخرب شدن در حرکت است و از ما نمی خواهد که از آن استقبال کنیم،
هارمین انقلاب صنعتی تنها منبع ترس اجتماعی و بیجاشدن نیست بلکه راه برای پرورش امید و باور به آینده می باشد.)
تو یکدفعه پیش خود فکر کرده یی که چه گفته یی؟
یکدفعه انقلاب چهارم صنعتی را تعریف میکنی و بعدآ آن را بد میگویی.
اگر همین حالا از نزد ات بپرسیم که انقلاب اول و دوم و سوم صنعتی چه بود، شاید ندانی.
انقلاب اول صنعتی عصر ماشین های بخار بود که تولیدات را از شکل مونو فاکتوری به شکل صنعتی آن تبدیل کرد.
انقلاب دوم صنعتی بوجود آمدن انرژی برق و استفاده از آن در تولیدات بود.
انقلاب سوم صنعتی بمیان آمدن کمپیوتر و استفاده از آن در تولید و ارتباطات کمپیوتری جهانی
بود.
انقلاب چهارم صنعتی عبارت از دوران دیجیتالی اطلاعات و هوش مصنوعی و روبات ها است که در تمام عرصه های زندگی ما از تولیدات صنعتی گرفته تا تولیدات زراعتی و خدمات، شامل میشوند و صد ها میلیون شغل را از کارهای تولیدی گرفته تا خدماتی و کارهای دفتر و دفترداری را پیش خواهند برد و صد ها میلیون انسان بیکار خواهند شد.
یک مثال زنده:
یک تراکتور نظر به پروگرامی که خودش برای خودش ،نظر به ضرورت مواد غذایی و ضرورت مواد صنعتی دیگر برای تولید، نظر به رشد جمعیت جهان و سهم او در تولید جهانی، میسازد، از گاراج خویش اتومات حرکت میکند و بطرف زمین میرود و به اندازه معین زمین را قلبه میکند و تخم پاش میدهد و هنگام درو کردن، آن را درو میکند و تخم و کاه آن را جدا میکند و تخم آن را داخل یک لاری خود ران بدون دریور میکند و لاری خود ران بدون دریور به فابریکه سیلو میرود و بار خود را تخلیه میکند و در فابریکه سیلو نظر به ضرورت بازار انواع و اقسام نان ها اتومات پخته میشوند و نظر به درخواست مردم، توسط موتر های خودران به هر خانه انتقال داده میشود و داخل ( مواد بوکس) مثل( پوست بوکس) میشود و قیمت آن بطور اتوماتیک از حساب بانکی فرمایش دهنده وضع میشود.
بدین ترتیب نه در پروسه ساختن پروگرام و نه در پروسه کشت و زراعت و نه در پروسه انتقال و تولید نان و نه هم در پروسه انتقال آن به مصرف کننده، انسان دخالت دارد.
حالا به همین منوال شما در عرصه های دیگر جهان تولید و خدمات قیاس کنید که جای انسانها در کجاست؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است