افغانستانِ پس از مسعود
امریکا برای حکومت جدید افغانستان، نیازمند فردی گمنام از دل قومیت پشتون به مانند کرزی بود که قدرت و توان مقابله با منافع این کشور را نداشته باشد و به طور قطع نمی توانست ریسک حضور احمد شاه مسعود را بپذیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۶/۶/۱۹ کد خبر: 138444 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمد شاه مسعود به عنوان چهره مقاومت در برابر شوروی و طالبان از سوی حکومت قهرمان ملی خوانده می شود اما از سوی حریفان سیاسی و جهادی، متهم به همکاری و سازش با شوروی و به تازگی مورد هجوم گلبدین حکمتیار قرار گرفته است که این رهبر ترور شده جهاد را به ارتباط با سازمان اطلاعات پاکستان در زمان طالبان متهم کرده است.

تضاد در رابطه با رهبری که عده ای وی را منفور می داند و برای برخی به مانند قهرمان مقاومت و قدیسی برای ستایش است از دل تاریخ نه چندان دور بر می خیزد، افغانستان همچنان که سرزمین قومیت های مختلف است در اختلاف های عمیق و ریشه ای دستخوش بحران و جنگ می شود که جنگ های داخلی آن را در فجیع ترین رویدادها نشان داد.

تنها پس از دو روز از ترور رهبر ایتلاف شمال، حمله تررویستی یازدهم سپتامبر رخ داد و پس از چندی امریکا با هجوم به افغانستان و سرنگونی امارت طالبان، دوران جدید افغانستان رقم خورد اما بدون مسعود که اگر جان سالم به در می کرد تنها رهبری بود با اقتدار سیاسی که می توانست کرسی ریاست جمهوری را کسب کند.

احمد شاه مسعود در دوران پرتلاطم افغانستان در جنگ های داخلی دست داشته است، دوران بی اعتمادی ها و نبرد بر سر قدرت که سبب کشتار و آوارگی گسترده مردم شد و بر همین اساس هیچ گاه به عنوان قهرمانی برای کل افغانستان پذیرفته نشد و تنها برای قوم تاجیک و بخصوص سران آن وسیله ای برای فخر فروشی و امتیاز طلبی بوده است.

حمله به افغانستان که جز برنامه های امریکا برای سلطه بر خاورمیانه بود جنبه های گسترده و پیچیده ای دارد و در این میان، برای تحقق اهداف باید برخی چهره های مهم از میان برداشته می شد به مانند رهبری که هم ظرفیت ریاست جمهوری بر افغانستان را داشت و هم در تقابل با اهداف واشنگن در کشور بود.

از سوی دیگر، بیشترین سود این ترور برای رهبران پشتون بوده که در خلا رهبری با اقتدار آنهم از میان قومیت رقیب، نظم سنتی حفظ و انحصار قدرت دگرباره تقدیم آنان شد و دیگر رهبران جهادی با وجود قدرت و نفوذ در میان مردم که پایه های نظام جدید را نیز شکل می دادند هر یک به بهانه و معامله ای از حکومت به دور ماندند.

هرچند رهبر ایتلاف شمال به مانند دیگر رهبران جهادی از بانیان جنگ های ویران کننده دهه هفتاد بود که به ظهور طالبان رسید اما با ترور وی نه افغانستان به ثبات رسید و نه طالبان سرنگون بلکه جنگ با ابعاد تازه تر و سلطه گری با وسعت بیشتر همچنان در کشور خون می ریزد و بحران می آفریند.

جنگ های تنظیمی بر سر کسب قدرت و مبارزه برای برتری جویی های قومی در سال های ١٩٩٢ تا ١٩٩٧شرایط تلخی را مسلط کرد که دامن بسیاری از رهبران و شخصیت های مبارز را لکه دار کرد و هیچ گاه نتوانستند از بار سنگین آن رهایی یابند حتی احمد شاه مسعودی که شانزده سال قبل ترور شد.

حال این سوال ها به وجود می آید که اگر احمد شاه مسعود زنده بود در دوران پس از طالبان به مانند دیگر رهبران جهادی که سال ها در تجاوز شوروی جنگیدند زیر سلطه امریکا، جذب قدرت و حکومت می شد و یا تبدیل به جریانی مخالف نیروهای خارجی به مانند رقیب دیرینه خود گلبدین حکمتیار؟

امریکا برای بنیان نهادن حکومت جدید برای افغانستان، نیازمند فردی گمنام از دل قومیت پشتون به مانند کرزی بود که قدرت و توان مقابله با منافع و اهداف این کشور را نداشته باشد و به طور قطع نمی توانست ریسک حضور احمد شاه مسعود را بپذیرد.

در این میان، نقش رهبران پشتون و لابی گری آنان برای دست یابی به قدرت در این راستا، بسیار مهم می باشد، امریکا همواره به این قومیت به عنوان متحدی قابل اطمینان برای حکومت می نگریست که تاکنون نیز اجرایی شده است.

اگر چه نگاه تاریخی و مستند به دوران چهل سال گذشته به دلیل نبود مدارک معتبر ناممکن می باشد، اما تنها گوشه ای از جنایت و کشتار دههه هفتاد می تواند نمونه ای باشد از وقایعی که روی داد و اینکه رهبران با این سرزمین چه کردند.

و حال همچنان که مسعود با وجود تمامی سیاستمداری، موفق به کاهش دامنه جنگ نشد در دوران جدید نیز نمی توانست رهبری برای تمامی افغانستان باشد همچنان که در گذشته نبود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قهرمان ملی
مسعود
نظرات بینندگان:

>>>   بصورت یقین میتوان ادعاکرد که درافغانستان شخصی که عنوان وپسوند ملی را به حق باخود یدک بکشد وجود ندارد، بلکه این عنوان بزرگ بازیچه دست افراد واحزاب سیاسی وقومگرایان وافراط گرایان وحتی محافظه کاران قرارگرفته است، عنوان ملی شرط وشرایط خاص خود را دارد، وآن زمانی درچهره فردی تحقق پیدامیکند که حداقل معیارهای ملی بودن را داشته باشد، مثلا قهرمان ملی کسی باید باشدکه برای تمام افراد واقوام جامعه بدون هیچگونه تبعیض قومی ومذهبی وسیاسی وفرهنگی ولسانی عمرش را وقف کرده ودرین راه جانشانرانیز ازدست داده باشد، ونیزهیچگونه پرونده سیاه جرم وجنایت درپرونده اش ثبت نشده باشد. اگرمطالعه کرده باشید میدانید که تمام قهرمانان ملی دیگرکشورها وملل جهان حداقل، خودرا متعلق به حزب وقوم ومنطقه خاص ندانسته وتمام افراد جامعه درنظراو مساوی بوده است، ببین تفاوت ره ازکجاست تا بکجا؟
هروی

>>>   آغای مسعود تا سال ۶۱ با شوروی جنگید و به هر کور و کر معلوم است قهرمان شما با قشون سرخ پروتوکل های متعدد امضاء کرده بود واین واقعیت است که است آفتاب را نمیتوان با دو انگشت پنهان کرد .
جای شک نیست که مسعود به قوم خود خدمت کرد اما کابل را در آتش سوختاند و برای اکثریت مردم نه قهرمان است ونه وطندوست.شما در شهر کابل یک آدم شهری را پیدا کنید که از ایشان خاطره خوب داشته باشد و وی را قهرمان خطاب کند .
وطندار: قهرمان را تاریخ قهرمان میسازد نه ماده قانون و نه فرمان ائیس جمهور و نه زورگویی لچکانه و نه تفنگ بازی های خیابانی.

>>>   ما از اين جوان ها حمايت ميكنيم، وقتي دولت كثيف آماده گرفتن امنيت اين عزا داران نيست بايد همه با اصلحه بيرون بيايند بودن اينها با اصلحه هاي سبك و سنگين در شهر يعني ترس حاميان طالب، اما جاي شرم ايست كه وقتي حكومت قبيله يي گلبدين و پاكستاني هاي تروريست را به عنوان اعضاي حزب آورد، و از زمين به صد ها موتر با (RPG) و از هوا با هليكوپتر هاي جنگي وارد شهر شده مردم را شوكه كردند، نه رسانه ها انتقاد كرد و نه كاربران فيسبوكي يك جهته اما اين را بدانيد، كه هرقدر بكوشيد به شخصيت مسعود و هم رزمانش لطمه وارد كرده نميتوانيد.
زنده باد هم رزمان مسعود رح، عزت كه قهرمان ملي بدست آورد در بين مردم جهان هچكدام از رهبران خاك فروش از شما در سه صد سال تاريخ ننگين تان نتواستيد يك بر صدمش هم بدست بياريد.

>>>   ز شما جوانان که ایستادگی می کنید سپاسگزارم!

وقتی برای ( توپ دنده پاکستانی و تیم پاکستانی آن) تمام شهر را صدای شلیک می گیرد هیچ اشکالی ندارد، و قتی راکتیار را حکومت غنی 9000 هزار اسلحه نو می دهد و وارد کابل می کند آب از آب تکان نمی و کسی حرفی ندارد.
وقتی به خاطر روز مسخره استقلال خیابان ها را روز های متمادی بسته می کنند و مانور قدرت پشتون والی می دهند، کسی حرف ندارد !
همین چند روز گذشته راکتیار به اختیار خودش جاده درالمان را بست است کسی جرات اعتراض ندارد و...

اما فقط برای یک روز مردم ساده دل، مثلن روشنفکر کوتاه نگر از اوضاع این کشور تحت تاثیر تبلیغات، شورای امنیت، ریاست امنیت، دستگاه تبلیغاتی پی پی سی غنی، تلوزیون ها زیر فرمان آنها، جامعه مدنی مزدور حکومتی قرار گرفته هجو نویسی می کنند، آنقدر که همین روز را محکوم می کنند انتحاری هر روزه برادران غنی و کرزی را محکوم نمی کنند !

پس برادرانم: حضور شما که بر خاسته از بی عدالتی شئونیسم قبیله است برای من نیرو و توان مبارزه در جاده های نرم را می دهد...

پیروز باشید.سیه پوش

>>>   در افغانستان قهرمانش همانند نام وپرچم وتاریخ و....
همه جعلی است.

>>>   در سر زمین افغانستان هیچ کس به خودی خود قهرمان نشده و نمیشه ، تا کسی یک مرجع مافوق برایش تعیین تکلیف کند ، هم چنان برای آقای مسعود، ما قهرمان کسی رو می گویم که از عمت بازوی خویش ، از قدرت نفوذ مردمی ، از قدرت شعور سیاسی ، از قدرت تجهیزات کمکی بر خردار و با پول و بازوی بیگانه متکی نباشد ، ما در چندین دهه چنین شخصیت رو ندیدیم، اگر بوده نه تنها متکی به خود ، شخصیت وطن پرست نبوده ،صرف به کمک بازوی اجنبی به قدرت رسیده و اسم قهرمان رو یدک کشده ، اگر قهرمان بگویم باید مردمان انون سر زمین مردمان بنامیم که ۴۰ سال جان به سلامت برده و زنده هستند مدال قدرت ، پایمردی رو به انها داد که چگونه جان شان رو نجات داده اند و زنده مانده اند .

>>>   مسعود هیچگاه قهرمان و استوره ما نبوده و نه هست او جز قاتل و غاصبی بیش نبود
بدور از تعصب از هوادارانش می پرسم
آیا در ویرانی کابل مسعود دخیل نبود
ایا همه بیت المال اعم از ملکیت و ... به چند پنجشیری بدخشی و تخاری اعطا نگردید
من هم تاجکم ولی اگر حق نگوییم به جایی نه می رسیم
بیایید یادی از فردوسی مولانا عطار شیرازی هروی و ...... کنیم
با احترام
قیس از هرات

>>>   یکی از اعضای کمیته مالی مجلس نمایندگان آمریکا در نشست درخواست بودجه سال ۲۰۱۸ این کشور گفت که واشنگتن باید کمک خود به کابل را مشروط به رسمیت شناختن مرز دیورند از سوی دولت افغانستان کند. براد شرمن قانونگذار دموکرات آمریکایی و نماینده کنگره از ایالت کالیفرنیا در نشست درخواست بودجه سال مالی ۲۰۱۸ از سوی رئیس جمهور آمریکا برای افغانستان و پاکستان درخواست کرد که کمک واشنگتن به کابل مشروط به رسمیت شناخته شدن مرز دیورند از سوی دولت افغانستان شود
ر

>>>   او مردم من یک واقیعت را برای شما می کو یم خوب کوش کنید
من در یک سفر برای یک ماه در امریکا رفته بو دم و یک امریکای که تقریبا در حد ود 60 الی 70 سا ل عمر داشت و گفت که احمد شا ه مسعود توسط امریکا با کمک دو نفر عربی که برای این دو نفر 12 ملیو ن دالر قبل از انتحار شا ن برای فا میل شا ن پرداخته بو دن داده شد تا این دو نفر امر صا حب شهد را به شها دت برسا نند
و من از این شخص پرسیدم که چرا امریکا امر صا حب را شهد سا خت وی در جو اب برایم گفت که امریکا چند مرتبه برای امر پشنهاد نمود که ما می خو اهم قوای خو د را در کشور تا ن
بفرستیم مگر امر صاحب جو اب رد برای شا ن داد این بود یک قصه چشم دید برای شما حا لا من دین وطنی خو د را ادا نمو دم

>>>   چريك هاي نازنين!
نگرانِ بدگويي منفعلان نباشيد.
شما خوب مي دانيد كه
قدرت را قدرت مهار مي كند.
براي تحقق توازن قوا
درس هاي علوم سياسي كه يادتان است.
در دژ زورگويان
تنها ميل تفنگ پاسخ گوست.
يا قانون براي همه
يا بي قانوني براي همه.
تماميت خواهي امتياز شخصي كسي نيست
بايست حقت را به زور بگير.
اينجا جنگ بر سر قدرت است.
توصيه هاي اخلاقي ترفندي بيش نيست
چريك هاي نازنين!
خسته نباشيد.

هارون معترف

>>>   ناگفته نماند آمرمسعود زمانی که مشاورین امریکائی به دیداراش آمده بودند جواب رد برایشان داده بود گفته بود قیاس پگول جای هم بماند از این وطن دفاع خواهد کرداگرمسعود میخواست امریکائی های بیایند وقت اینکارمیکردنه ترورمیشد به قدرت هممیرسید.
وسلام ن

>>>   مسعود بزرگ تکرار ناشدنی است ما لیاقت رهبری او را نداشتیم وقدرش را ندانیستیم !!!
مسعود

>>>   اظهارات مردهفتاد ساله ... به واقعیت نزدیک است. فقط

>>>   ﺴﻌﻮﺩ ﯾﮏ ﻣﮑﺘﺐ ﺑﻮﺩ
ﺍﯾﻦ ﻣﮑﺘﺐ ﺩﺭ ﺗﮕﺎﺏ ﺍﺯ ﺯﺭﺩﺍﺩ ﻓﺮﯾﺎﺩﯼ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩ
ﺩﺭ ﻣﯿﺮﻭﯾﺲ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﻣﺰﺍﺭﯼ
ﺩﺭ ﭼﻬﻠﺴﺘﻮﻥ ﺍﺯ ﺣﮑﻤﺘﯿﺎﺭ
ﺩﺭ ﺗﭙﻪ ﺗﺎﺝ ﺑﯿﮓ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﻢ
ﺩﺭ ﺑﺎﻻﺣﺼﺎﺭ ﮐﺎﺑﻞ ﺍﺯ ﺟﺒﺎﺭ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩ
ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺩﻓﺎﻉ ﺧﻮﺩ ﺣﺘﯽ ﭘﻪ ﭘﻞ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺧﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﻧﻤﯿﺘﻮﺍﻧﺴﺖ
ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﻬﺎ ﭘﺮﻭﺗﻮﮐﻮﻝ ﺁﺗﺶ ﺑﺲ ﺍﻣﻀﺎ ﮐﺮﺩ
ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﺭ ﮐﻮﻻﺏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﮑﺮﺩ
ــــــ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎﺭﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺑﺰﺭﮒ
ﻗﺘﻠﻌﺎﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﯿﭽﺎﺭﻩ ﻭ ﺑﯿﮕﻨﺎﻩ ﺍﻓﺸﺎﺭ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﻓﺸﺎﺭ ﺗﯿﺮﺑﺎﺭﺍﻥ ﺷﺪ
ﭼﻮﺭ ﻭ ﭼﭙﺎﻭﻝ ﻣﻌﺪﻧﯿﺎﺕ ﻻﺟﻮﺭﺩ ﻭ ﺯﻣﺮﺩ ﭘﻨﺠﺸﯿﺮ ﻭ ﺑﺪﺧﺸﺎﻥ
ﭼﻮﺭ ﺁﺭﺩﻫﺎﯼ ﺳﯿﻠﻮ ﻣﺮﮐﺰ .. ﭼﻮﺭ ﺳﺮﺍﯼ ﺷﻬﺰﺍﺩﻩ
ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﻠﺤﻪ ﺗﺎﻧﮓ ﻭ ﺗﻮﭖ ﻭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻫﺎﯼ ﺳﻠﯿﻘﻪ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﭘﻪ ﭘﺎﮐﺴﺘﺎﻥ
ﻓﺮﻭﺵ ﻃﯿﺎﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﻭ ﻣﺴﺎﻓﺮﺑﺮﯼ ﺑﻪ ﭘﺎﮐﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺵ
ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺟﻨﺮﺍﻝ ﺣﻤﯿﺪﮔﻞ ﺭﯾﺲ isi ﻭﻗﺖ ﺑﺤﯿﺚ ﻣﺸﺎﻭﺭ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﮐﺸﻮﺭ ﻋﺰﯾﺰ ﻣﺎ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ
ﺩﺳﯿﺴﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﺸﯽ ﻣﺼﺎﻟﺤﻪ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺑﻐﺎﻭﺕ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﻠﺖ ﺭﻧﺠﺪﯾﺪﻩ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ
ﺑﻪ ﺍﻭﺝ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪﻥ ﺗﻀﺎﺩ ﻫﺎﯼ ﻗﻮﻣﯽ ﻭ ﺯﺑﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻭﻃﻦ ﺟﻨﮓ ﺩﯾﺪﻩ
ﺭﻫﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺩﻩ ﻫﺎ ﻫﺰﺍﺭ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﺟﻨﺎﺑﯽ ﻭ ﺧﺎﯾﻨﯿﻦ ﻣﻠﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎﯼ ﮐﺸﻮﺭ
ﭘﺮﻭﺗﻮﮐﻮﻝ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﺣﺰﺏ ﻭﺣﺪﺕ ﻭ ﺣﺰﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ ﻃﺎﻟﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻭﺭﺩﮒ .
ﭖ ﻥ : ﻣﻜﺘﺐ ﺩﺯﺩﻯ ، ﻟﻨﺪﻏﺮﻯ،ﻣﻨﺎﻓﻘﺖ، ﺗﻌﺼﺐ، ﭼﻮﺭ ﻭ ﭼﭙﺎﻭﻝ، ﻭﻳﺮﺍﻧﮕﺮ ﻭﻃﻦ ﻭ ........ ﻏﻴﺮﻩ ﺑﻮﺩ .

>>>   نویسنده گان اینچنینی که آگاهانه مینویسند< از روی عدم آگاهی مینویسند و یا فرمایشی می نویسند به نظرم عمال بیگانه و مخربینی اند که ملت واحد افغانستان را دیده نمیتوانند! این نویسده ها با شور و شعف زایدالوصفی بر طبل قموگرایی میکوبند و تلاش دارند که احمدشاه مسعود را رهبر تاجکان و گلب الدین حکمتیار را رهبر پشتون ها بتراشند درصورتیکه نه احمد شاه مسعود رهبر تاجکان بود و نه گلب الدین حکمتیار رهبر پشتونهاست!!! احمد شاه مسعود لیدر جمعیت اسلامی، در رنهایت اساسگذار و رهبر شورای نظار و گلب الدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و در نکتۀ جهاد مدافعین منافع یکدیگر و قاتلین مردم افغانستان بودند! میدانم تحلیلگران و نویسنده گان غرق در گودال تعصب قومی نمیتوانند این نظریۀ کوتاه را بخوانند اما حقیقت این است که ملت افغانستان به مبارزۀ طبقاتی نیازمند است نه مبارزۀ قمومیتی! همانگونه ایکه مسعود و گلب الدین در یک سنگر علیه نظام دموکراتیک در افغانستان قرار داشتند، تمام رهبران مجاهدین و حامیان شان در همین ردیف بوده اند، اگر بالفرض نویسنده گان محترم واقعاً خواهان یک مملکت واحد، مستقل و صاحب استقلال باشند لازم است مبارزۀ همه گانی بر ضد استبداد طبقاتی را تبلیغ نمایند نه ماجرا سازی های قومیتی! اگر حرف بالای رهبر قومیتی باشد، در این کشور رهبران قومی اصلاٌ وجود ندارند، مسعود هرگز رهبر فارسی زبانان نیست، جفاایکه مسعود به فارسی زبانان نموده است، به پشتونها یک چهارم آنرا نکرده است و سایر رهبران همین ترتیب.
نویسنده گان محترمیکه خود شان آنرا دوست دارند، میتوانند برای خود ویرا منحیث پیغمبر قرار دهند اما او رهبر فارسی زبانان نه بود، نه است و نه خواهد بود.
میهن زرغون

>>>   اگربگوئیم که دروقتش چی رسوائی بود وبعدازاوهمان رسوائی الی امرز ادامه دارد

>>>   گلبدین باتمام کارنامه بدکه داردیک ملت حمایتش میکنند.امااحمدشاه بزرگ که همیشه درمبارزه بوده بعضی ازنگاه قومی ولسانی کورکورانه به او ناسزامیگویند وبعضی بیعقلان میدونندکه احمدشاه مسعودبزرگ بعد ازتبدیل شدن خراسان به نام ننگین افغانستان اولین قهرمانشان است بدمیگن به او این تعداد عادت دست بوسی راخوش دارند ضمیر .
فر خ ار

>>>   نوشته مسعود یک مکتب بود خیلی جالب و پر معنی
دستتان درد نه کند

>>>   مسعود یک شخصی بیسواد پرتوکولی روسها و در چند سال حکومتش تمامی کابل را به خون خاک کشید که خودش شخصآ در پولیکون ها نظامی ای اس ای تحت نظر حمیدگل تعلیم دیده بود.
زلمی

>>>   درک مسعود غازی کار آسان نیست و از هر خس و خاشاک بر نه می آید. غربی ها او را درک می کردند از او هراس داشتند که برای ترور و نابودی اش نقشه کشیدند. حکمتیار و امثال آن هرگز با مسعود غازی قابل مقایسه نیست. ابعاد توطئه بر علیه مسعود آن قدر زیاد بود که در باور نه می گنجد. و حکومت مجاهدین به اثر بغاوت گلبدین، مزاری و دوستم و دیگر اعوان و انصار شان فرصت خدمت و خیانت را پیدا نه کرد. و حرف آخر اگر مسعود می بود، امریکا نبود.
و السلام.
خواجه نعیم قادری

>>>   مسعود هرکه بود وهرچه بود، الآن قهرمان ملی نام گرفت. چه خوش باشی یا ناراحت. ولی مهم جنبه های مثبت اوست، شاگردان وهواداران وهم تباران شان نشان دادند که درپی الگو گیری از آن نیست، بلکه اورا بازیچه دست خود قرار داده اند.
جویا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است