خلیلی: وفاق ملی مقوله ذهنی نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۵    ۱۳۹۶/۶/۱۸ کد خبر: 138411 منبع: پرینت

وحدت ملی از سه حلقه سیاسیون، قلم بدستان و علما آسیب دیده و می بیند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد کریم خلیلی، رییس شورای صلح امروز شنبه 18 سنبله 96 در مراسم سالروز ترور احمد شاه مسعود در خیمه لوی جرگه در خصوص اهمیت وفاق ملی گفت: ملت ما وحدت دارند و متحد هستند. در ملاقات های مختلفی که با مردم داشته ام به این نتیجه رسیده ام که هرگز هیچ اختلافی در بین مردم وجود ندارد.

خلیلی گفت: روحیه همبستگی میان مردم بشدت قوی است، درد آنها یکی است و آن اختلاف انداختن میانشان است. حرف تاجیک، ازبک، پشتون، هزاره، پشه ای، نورستانی و بقیه اقوام این است که نگذارید به همدلی شان خدشه وارد شود.

رییس شورای صلح اختلاف اندازی ها را در سه حلقه می داند و اظهار می کند: حلقه اول سیاسیون هستند که به هر شکلی برای اینکه جای پایی برای خود باز کنند از اکسیر احساسات منفی استفاده می کنند. حلقه دوم قلم بدستان و روشنگران کشور هستند که سعی دارند به هر نحوی شکاف ها را عمیق کنند و حلقه سوم علمای کشور هستند؛ متاسفانه که وحدت ملی از این سه لایه آسیب دیده است و می بیند.

وی بیان کرد: نخبگان، علما و سیاسیون به وحدت ملی احترام بگذارند. وفاق ملی یک مقوله ذهنی، شعار و تحلیل نیست و باید در عمل پیاده شود و به عین دیده شود. تعدد قومیت و زبان هرگز باعث اختلاف نیست و باعث افتخار است و زمانی این مساله به فاجعه کشیده می شود که روحیه برتر طلبی حاکم شود، این نگاه نه از منظر دینی که از منظر اجتماعی و سیاسی نیز قابل قبول نیست.

خلیلی، درخصوص شرایط کنونی کشور و برنامه صلح اظهار کرد: چهار دهه است که مصروف دفاع از وطن هستیم. باید یک نقطه ای برای پایان جنگ و برقراری صلح بیابیم. صلح به هیچ وجه بدون وفاق ملی جنبه عملی نخواهد یافت و اگر بخواهیم جنگ پایان یابد باید با وفاق ملی پیش برویم.

وی بیان کرد: جنگ ناکام است و هر حکومتی در سایه جنگ ناکام مانده و این معضل دامنگیر حکومت وحدت ملی نیز است درحالیکه امروز به صلح ضرورت داریم باید میان نخبگان و سیاسیون اجماع بوجود بیاید و راهکارهای اصولی و منطقی برای جنگ جستجو شود.

رییس شورای صلح افزود: صلح به هیچ وجه دفن کردن ارزش های نوینی که بدست آورده ایم نیست همچنان که تسلیم شدن به گروه های مخالف هم نیست. نباید از طرف مقابل تسلیمی یک طرفه خواست و باید راهکاری پیدا کنیم که یک صلح عزتمندانه برای همه طرف ها از تمام جوانب باشد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سالگرد مسعود
رییس شورای صلح
نظرات بینندگان:

>>>   جناب آقای خلیلی:
نصایح پدرانه شماراشنیدیم ومطالعه کردیم، به تعبیرشما سیاسیون،قلم بدستان وعلمای کشورسه حلقه است که سبب اختلاف اندازی بین اقوام شده ا ند،جناب عالی شما میدانیدکه چشم امید مردم بسوی همین سه حلقه دوخته شده است،تا به همت والای آنان مردم مظلوم ودربدر افغانستان ازین سیه روزی وتباهی نجات پیداکنند پس مردم چه کنندوبه کجاروی آورند.
درجای دگر اشاره کرده اندکه وفاق ملی درعمل پیاده شود، معلوم نیست وفاق ملی از دید شما چه تعریفی دارد؟ وفاق ملی همین است که بدنه غرب کابل ملکیت حاجی نبی وحاجی کریم خلیلی باشد و دیگرهیچ فردی حق سکونت و دخل وتصرف در آب وخاک آنرا نداشته باشد، تنها پسران و اعضای خانواده، دفتردار و سکرترو بادیگاردان خلیلی و... سفیر و وزیر و رئیس باشندو دیگردان شامل این میراث نمیشوند، تنهاخلیلی و دارو دسته اش باید همه کاره حکومت باشد؟ وفاق ملی اینگونه تعریف ندارد.
درجای دیگری فرمایش میکندکه چهل سال در دفاع از وطن قرار داشتیم، در دفاع از کدام وطن؟ کدام قوماندان شما در پکتیا و کندهار وننگرهار مصروف دفاع از وطن بوده است که مردم خبر ندارد و دفاع وطن شما راهم مردم میداند؟ غیر از اینکه به پهره داری بتهای بامیان روزشانرا سپری کرده اند وبه کارهای دیگری مانند.... مشغول بوده اند که همه مردم افغانستان میدانند.
حالاکه شما پرچم صلح رابدست گرفته ا یدبجای نصیحت کردن دیگران صلح را آغاز کنید که مردم بدانند، خلیلی صاحب همانطوریکه همه را نصیحت میکند جرات آغاز صلح راهم دارد، مردم باکارنامه های شما خوب اشنا است حالا که همه چیز دولت در اختیارت قرار دارد استفاده کن، عملکرد همه را مثل گذشته تاریخ مینویسد و به نسلهای آینده میسپارد. دریغا و دردا که قلم هم از نوشتن ترس دارد.
هموطن شماازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است