تردید کوریای جنوبی درباره ایتلاف نظامی با آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۴    ۱۳۹۶/۶/۱۳ کد خبر: 138147 منبع: پرینت

آندری لانکوف استاد دانشگاه کوکمین در سئول پایتخت کوریای جنوبی گفته که کره جنوبی درحال بررسی توسعه یک برنامه تسلیحات هسته ای برای خود است زیرا نگرانی هایی دارد مبنی بر اینکه این کشور نمی تواند به ایتلاف نظامی با آمریکا تکیه کند.
اکثر مردم کوریای جنوبی از مجهز شدن این کشور به تسلیحات هسته ای در واکنش به توسعه تسلیحات هسته ای کوریای شمالی حمایت می کنند.

کوریای شمالی تاکنون پنج آزمایش هسته ای انجام داده است که جدیدترین آن به سپتامبر سال 2016 مربوط می شود. ناظران کوریای شمالی در پایگاه اینترنتی نورث 38 می گویند سایت آزمایش هسته ای زیر زمینی ‌پونگی ری کوریای شمالی از ماه آوریل آمادگی کامل خود را حفظ کرده و ممکن است پیش از اطلاع قبلی آزمایشی را انجام دهد.

کوریای شمالی همچنین آزمایش های موشکی خود را افزایش داده و جدیدترین آن شلیک موشک بالستیک هوآسونگ 12 است که 29 اوت انجام شد و چهاردهمین آزمایش موشکی پیونگ یانگ در سال 2017 به شمار می رود. آزمایش های موشکی کوریای شمالی بدون توجه به تحریم های روزافزون شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور انجام می شود. شورای امنیت ماه گذشته به اتفاق آرا تحریم های جدید را علیه کوریای شمالی اعمال کرد که براساس این تحریم ها صادرات زغال سنگ ، آهن ، سنگ آهن ، محصولات دریایی ، سرب و سنگ معدن سرب برای پیونگ یانگ ممنوع شده است. این تحریم ها همچنین سفر اتباع کوریای شمالی را به خارج برای کار و همچنین سرمایه گذاری مشترک با شرکت های کوریای شمالی را ممنوع می کند.

فعالیت های هسته ای و موشکی کوریای شمالی باعث شده است برخی ها در کوریای جنوبی ، تسلیحات هسته ای را به عنوان عاملی بازدارنده در برابر حمله هسته ای احتمالی خواستار شوند.
نتایج یک نظرسنجی که ماه ژوئیه انجام شد نشان داد بیش از نیمی از مردم کوریای جنوبی گفتند کشورشان باید تسلیحات هسته ای داشته باشد.

یون یانگ سئوک قانونگذاری از حزب لیبرتی کوریای جنوبی گفت مردم این کشور خواستار موازنه بهتر قدرت بین کوریای جنوبی و کوریای شمالی هستند.
کوریای جنوبی از مواد خام و تجهیزات لازم برای تولید سلاح هسته ای برخوردار است. برخی منابع در کوریای جنوبی می گویند این کشور ظرف شش تا 9 ماه می تواند یک سلاح هسته ای قابل آزمایش تولید کند. سئول دهه 1970 برنامه ای هسته ای را برای اهداف دفاعی و انرژی برای چند سال دنبال کرد.

تسلیحات هسته ای تاکتیکی آمریکا از دهه 1960 در کوریای جنوبی بود اما اواخر سال 1991 این تسلیحات به عنوان بخشی از موافقتنامه خلع سلاح هسته یا با کوریای شمالی ، از این کشور خارج شد.
یوگنی کیم از تحلیلگران برجسته مرکز مطالعات کوریای در موسسه مطالعات خاور نزدیک گفت برخی بخش های ارتش کوریای جنوبی خواستار استقرار تسلیحات هسته ای آمریکا در کوریای جنوبی به عنوان یک عامل بازدارند هستند اما مون جائه این رییس جمهور کوریای جنوبی با چنین اقدامی مخالف است.
وی افزود: ما می دانیم ارتش کوریای جنوبی در دوره رییس جمهور قبلی این کشور می توانست این کار را انجام دهد اما رییس جمهور جدید کوریای جنوبی حتی اجازه نداده است هر شش سکوی مربوط به سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا در این کشور مستقر شود.

آندری لانکوف گفت رییس جمهور کوریای جنوبی حتی تردید دارد در صورت روبرو شدن این کشور با حمله هسته ای ، آیا آمریکا واقعا به کمک این کشور خواهد آمد یا خیر.
وی افزود درحال حاضر این نگرانی در کوریای جنوبی وجود دارد که آیا ارتش این کشور می تواند به ایتلاف نظامی با آمریکا امید ببندد یا خیر.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوریا
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است