بداخلاقی سیاسی، فرهنگ نهادینه‌شده قدرتمندان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۵    ۱۳۹۶/۶/۱۱ کد خبر: 138057 منبع: پرینت

دولتی‌که نتواند اخلاق سیاسی رهبران و مدیران خود را انسانی سازد، مشروعیت مردمی‌اش را از دست داده است.

وقتی در روزهای عید گذری بر شهر زنید، می‌بینید که چگونه قدرت‌مداران در شهر گشت و گذار می‌کنند. آنها برای رفتن عیدی به خانه‌های همدیگر رقابت سختی دارند. موترهای قشنگ و محافظین فراوان و سرعت زیاد نشان‌گر قدرت بیشتر است. آنها در شهری‌که خون در خیابان، مسجد، تکیه‌خانه، مکتب و خانه‌هایش جاری‌است، با لباس‌های آراسته به همدیگر عیدی می‌دهند. آیا به این فکر کرده‌اید محافظینی که در برابر خون خود از زندگی آنها حفاظت می‌کنند، به سان آنها انسان هستند، خانواده و عید دارند.

همین اکنون صدها و حتی به قول یکی از نهادهای نظارتی هزاران سرباز مشغول محافظت این «رهبران» قدرت هستند. شرایط امنیتی در شهر به گونه‌ ای شکل گرفته که این «رهبران» با یک موتر زره، یک موتر همکار و دو محافظ مسلح می‌توانند خود را از خطر ترور، گروگان‌گیری و یا تهدید فردی نجات دهند زیرا کمربندهای امنیتی در اطراف شهر این فرصت را از تروریستان تا حد زیای گرفته است اما اینها با داشتن ده‌ها محافظ جلو انتحار را نمی‌توانند گیرند و اخلاقا وقتی میلیون‌ها باشنده بیگناه این شهر از بام تا شام در تهدید مرگ هستند، این رهبران چه ارجحیتی نسبت به آنان دارند؟

تصور کنید منابعی که برای این گروه کلان ویژه می‌شود چقدر است؟ چرا این منابع کلان برای بهبود وضعیت سربازانی که در سنگر می‌جنگند استفاده نمی‌شود؟ این آقایان وقتی از جاده‌ها عبور می‌کنند، انگار قیامتی بر پا می‌شود. بی‌خبر از اینکه در این جاده کودکی، پیرمرد یا پیرزنی و مریضی نیر حق دارد از آن استفاده کند و در نهایت چیزی که استخوان‌سوز است این جنگ‌سالاران، محافظین خود را به گونه ای تربیت می‌کنند که شهروندان را در جاده ها برای رعایت قوانین و یا نافرمانی در برابرشان توهین و حتی لت و کوب ‌کنند. این کار انتهای بداخلاقی سیاسی جامعه ما را به نمایش می‌گذارد. دولتی‌که نتواند اخلاق سیاسی رهبران و مدیران خود را انسانی سازد، مشروعیت مردمی‌اش را از دست داده است.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاست افغانستان
سیاست زدگی
نظرات بینندگان:

>>>   اینها هیچ کدام شان از ملت نیستند و بریده از مردم همانند دزدان فراری همواره در مخفیگاه ها زندگی ننگین دارند.

>>>   جناب ملک ستیز صاحب .اخلاق سیاسی اخلاق اجتماعی واحترام به همنوعان رمانی بوجود می آبد که اخلاق انسانی وبشری وعاطفه انسانی در وجود همچو انسانها بوجود بیاید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است