نامه سرگشاده عبدالرزاق واحدی به رییس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۴    ۱۳۹۶/۶/۹ کد خبر: 138032 منبع: پرینت

جناب آقای رییس صاحب جمهور!
سلام
شاید جای تعجب باشد که چرا منحیث یک عضو سابق کابینه تان به شما نامه سرگشاده می نویسم. جواب این سوال با آنکه واضح است می گذاریم برای یک وقت دیگر.
اجازه دهيد ضمن عرض تبريك پیشاپیش عيد سعيد اضحي به شما و كافه ملت بزرگوار افغانستان، موضوع مهمي را نيز به عرض شما برسانم.

بدون شك دست آوردهاي اخير از جمله راهبرد جدید ایالات متحده در قبال افغانستان و منزوی ساختن پاکستان حاصل خونهای پاک شهدای این وطن٬ تلاش های فرزندان صدیق این سرزمین٬ و زعامت مبتکرانه شما بوده است و هیچ تردیدی وجود ندارد که دشمنان این مملکت تصمیم گرفته اند تا انتقام آن را بگیرند.

در کنار تمام بحث های استراتژیک امنیتی٬ دو بحث مهم; اول داشتن استراتژی برای امنیت فضای سایبری٬ و دوم شکستن انحصار ترانزیت انترنت افغانستان از خاک پاکستان باید اولویت ما باشد و برای این کار بحث اتصال منطقوی که در راستای هدایات جناب شما و از اولویت وزارت مخابرات در زمان تصدی اینجانب بود٬ باید مورد غور قرار گیرد و دست آوردهای آن تقویت گردد. چنانچه در بحث دوم حتی کشور پاکستان که تنها از طریق کیبل های تحت البحری به انترنت جهانی متصل است می تواند از طریق خاک افغانستان از راه زمین به آسیای میانه و روسیه وصل گردد.
مطمئن هستم که شما هم بی خبر نیستید که انتقال ديتا و خریداری بندویت انترنت براي سيزده سال در انحصار يك حلقه مافيايي در وزارت مخابرات و دو شرکت پاکستانی قرار داشت و 99 درصد توريد انترنت فایبر نوری صرفا از مرزهای جنوبی کشور صورت مي گرفت.

طرح بديل براي ترانزيت ديتا و معلومات ديجيتالي و اتصال با بندويت بالا از مسير سرحدات شمال، شرق و غرب مورد مطالعه قرار گرفت و در مجالس متعدد با شما شریک ساخته شد. اما زمانی که اولین قراردادها با کشورهای قرغیزستان٬ قزاقستان و ایران صورت گرفت٬ تطبیق پروژه ها از داخل حکومت با موانع جدی مواجه گردید.

حلقات مافیایی در اداره اترا و وزارت مخابرات چنان به این دو شرکت پاکستانی دلبسته بودند که رد این احتمال که آنها از این طریق ملیون ها دالر در سال منفعت شخصی دارند، ممکن نیست. این حلقات با پولهای کثیفی که در اختیار داشتند لابي های گسترده ای را نیز به پیش می بردند.

اگرچه با منابع محدودی که در اختیار وزارت مخابرات قرار داده شده بود٬ مطالعه مقدماتی امکان سنجی پروژه اتصال فایبر نوری به کشور چین٬ همزمان با تکمیل فایبر نوری به فیض آباد نهایی گردید. اما دسیسه گران هم بی کار ننشسته بودند و تلاشهای آنها نیز نتیجه داد و در دو سال پیاپی به سكتور مخابرات براي اتصال منطقوی٬ انكشاف زيربنا و بهبود امنيت سايبري تنها دو صدهزار دالر تخصیص داده شد. اين در حالي است كه در اداره قبلي سالانه بالاتر از ده میليون دالر بودجه تخصيص داده مي شد.
با لابی های حلقه دسیسه گر حتی اموال و تجهيزات در گمرکات چندین ماه متوقف می شدند٬ تا اتصال در نقاط سرحدي با چالش مواجه گردد.

در ماه سنبله سال ۱۳۹۵ طرح «پالیسی دسترسی باز» با كارشكني هاي سكرتريت شوراي عالي اقتصادي نهایی نگردید و در حالیکه باید الي ختم سال ۲۰۱۶ اجراي ان اغاز مي شد٬ اما تا کنون این طرح مانند ایجاد «سیستم دقيق زمان سنج براي جمع اوري محصول مخابراتي» يا همان RTDMS معروف (!) در کنج طاقچه بلند گذاشته شده و هنوز هم نهايي نشده است.
لابی این حلقه مافيايي حتی در اداره امور نیز موفق گردید تا پیشنهاد شماره ۱۳۲ هیات عالی رتبه وزارت مخابرات به كشور امريكا براي مذاکره با نهادهایی چون USAID٬ بانک جهانی٬ شرکای ارتباط جهانی٬ فرماندهی مرکزی امنیت سایبری ایالات متحده و نیز تشویق سرمايه گذاري برای شرکتهای بزرگ امریکایی مانند یوتیوب٬ یوداسیتی٬ FEM٬ سیسکو٬ مایکروسافت٬ فيسبوك (در پروژه انترنت بر اساس صفرFacebook Zero٬)، پروژه بالون های شرکت گوگل برای دسترسی قریه جات و نقاط دور از دسترس (Google Project Loon); با امضای معاون اداره امور در تاریخ ۱۴/۱/۱۳۹۵ مسترد گردد. در حالیکه فقط دو روز بعد با حکم جناب شما به شماره ۱۴۶ مورخ ۱۶/۱/۱۳۹۵ یک تیم کوچک به کشور امریکا رفتند٬ ولی بدون برگزاری هیچ مجلسی با کمپنی های فوق الذکر صرفاً تفریح کردند و برگشتند.

این در حالی بود که در همین زمان سایت های حکومتی و حتی سکتور خصوصی از حملات سایبری که از کشورهای همسایه مان رهبری می شد٬ در امان نبود. در برخی از این حملات که رسانه ای نیز شد٬ دست هایی از داخل حکومت نیز شامل بود. وقتی بحث ایجاد پولیس سایبری برای مبارزه با جرایم انترنتی و سایبری مطرح شد٬ با لابی گری های همین افراد٬ این طرح از سوی برخی مشاورین در داخل ارگ در نطفه خفه شد. اگر چه وزارت مخابرات در نهایت توانست برخی از موارد را در اسناد تقنینی بگنجاند.

ده ها مورد دیگر نیز هست که از حوصله این بحث خارج است. اما با وجود این دسیسه ها و لابی گری ها٬ و عدم موجودیت چارچوب حقوقی و مکانیزم های تخنیکی و عدم انسجام در نیروهای بشری متخصص برای مقابله با حملات سایبری٬ امروز نبايد انتظار داشته باشيم كه اسرار حكومت و حتي محتوی معلومات دیجیتالی مقامات امنيتي کشورمان از فیلتر و مداخله رقبای منطقوی ما مصون باشد.

گزارش اخير نیویورک تایمز (به نقل از اسوشيتدپرس) به هدف انتقام از دست آوردهای اخیر٬ قلب حکومت وحدت ملی یعنی شورای امنیت را هدف قرار داده است. برای من سوال اساسی این بود که چرا گزارشگر از مصاحبه با افرادي بدون ذكر نام شان یاد می کند٬ در حالیکه به شکل پارادوکسیال می گوید آنها اجازه مصاحبه را نداشتند. آیا احتمال آن نمی رود که بخش عمده ای از گزارش نه بر پایه مصاحبه با افراد مجهول الهویه٬ بلکه مستند بر دیتا و معلومات افشا شده دیجیتالی و فوق سری ارگانهای امنیتی ما می باشد که از فيلتر رقبای منطقوی مان مصون نمانده است؟

اگرچه هیچ کس انکار کرده نمی تواند که صدها موارد دیگر مانند چنین قضیه ای اتفاق افتاده باشد. حالا این وظیفه وجدانی رهبران حکومت وحدت ملی است که به حلقات مافیایی که برای بدست آوردن ملیون ها دالر پول کثیف٬ مسبب این همه رسوایی شده اند و در جنایت تروریستان در قتل عام هموطنانم به شکل غیر مستقیم شریک هستند٬ چه جزا می دهند.
من انتظار داشتم تا زیر سایه اعتماد شما٬ منحیث یک خادم کوچک٬ نه تنها بر توسعه زیربنای سخت افزاری سکتور مخابرات٬ بلکه بر توسعه زیربنای نرم افزاری مصون٬ سریع٬ مطمئن و اقتصادی این سکتور در بخشی از دست آوردهای حکومت وحدت ملی شریک و سهیم باشم.

با وجود تلاش های زیاد نتوانستم تا شما را از نزدیک ملاقات نمایم و با شما در زمانش درددل کنم. حلقات نزدیک به شما اعتمادتان را نسبت به من ضایع کردند و پس از برکناری غیر اصولی اینجانب یک نفر را برای تصدی وزارت انتخاب نمودند که با اهداف مافیای آن حلقه در تضاد نباشد. البته از شما هیچ گله ای ندارم٬ اما انتظارم از شما این است٬ لطفاً مسئله امنیت سایبری را جدی بگیرید و موضوع بدیل راه ترانزیتی معلوماتی کشور و مصونیت دیتای ارگانهای امنیتی و وزارت خانه ها را از مباحث كليدي و اولویت های اساسی در اجندای شورای امنیت شامل کنید.

جناب رییس جمهور
یک خارجی سیاست افغانستان را به عنوان یک بازی بی قاعده می شناسد که نیروهای پراکنده داخلی به هدف حذف در تقابل زبانی٬ نژادی و مذهبی با یکدیگر قرار دارند. تا زمانی که این نیروها یکدیگر را با شیوه های ناجوانمردانه حذف می کنند ما حق نداریم که رقبای منطقوی مان را به خاطر تطمیع حلقات مافیایی وطن فروش در داخل مملکت محکوم کنیم.
امیدوارم روزی شاهد حضور رهبری مدبر باشیم که این نیروها را انسجام ببخشد.

با احترام
عبدالرزاق وحیدی
وزیر پیشین مخابرات و تکنالوجی معلوماتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزیر مخابرات
نامه سرگشاده
نظرات بینندگان:

>>>   آغاي واحدي، مرا آرام بگذار، نه خودت را كار دارم، نه نامه واز و بسته ات را، ديگه چاپلوسي نكو، كدام كار ديگر پيدا كن، كوشش نكن كه با من در تماس شوي، در غير آن از افغانستان مهاجرت ميسازم.
اشرف غني

>>>   اقای عبدارزاق وحیدی در حکومت وحدت ملی کسانی کهبخاطر وطن ومردم صادقانه مصدر خدمت شوند به نوعی ار انحا برای بر کنار و دور ساختن ان از چوکی دولتی توطعه و دسیسه را براه می اندازند و متفکر دوم جهان هم با همان حلقه توطعه گر قومگرا سر می جنباند بدون انکه دقیق فکری را کرده باشد مانند جناب شما کهتوطعه ودسیس را بکار بردند وشما را از پست وزارت مخابرات دور کردند ونفر دلخواه شانرا بجای شما نصب کردند و بعد اش دادستانی کل پس از بیشتر از یکسال اعلان عدم مسولیت شما نشر کردند اما به توطعه گران ودسیسه سازان کسی نگفت که بالای چشمت ابرو است وجناب شما را هم ریس جمهور با وصف برات تان از توطعه از نظر انداخته و علت اش هم واضح است که شما را با اقای محقق منتقعد کارات خلاف قانون ریاست جمهوری پیوند زده اند و قربانی کرده اند .

>>>   آقای وحیدی!
درد دل شما به عنوان یک جوان با احساس، وطن دوست و وطن پرست قابل درک است.
متاسفانه حلقات مافیا که نه احساس انسانی دارند و نه احساس ملی، سالهاست که برای دست یابی به اغراض پلید شان نه تنها علیه شما و دیگر انسان های دلسوز به وطن، دسیسه چینی نمودند بلکه علیه ملت افغانستان دسیسه سازی و توطئه گری نمودند. در این راستا آنها هرگونه تلاش شبانه روزی به خرج دادند و حتی به پست ترین کارها تن دادند، نوکری کردن و جاسوسی نمودن برای شرکت های بیرونی و کشورهای خارجی را برای خود ننگ ندانسته بلکه به آن افتخار می کنند.
در این میان آنچه مایه تأسف است این است که غنی؛ آن متفکر دوم جهان شیفته و مغلوب این حلقات کثیف گشته است، طوریکه زندگی خودش و دوام حکومت خویش را وابسته به این گونه حلقات مافیایی می داند. به این حلقات اجازه می دهد تا وارد سستم تصمیم گیری کشور گردد و حتی در این راستا از هرگونه کمکی به آنها دریغ نمی کند، در واقع می توان گفت خود غنی در لیست عضوی غیر رسمی آنها قرار گرفته و در راستای اهداف آنها گام بر می دارد.
هادی علیزاده

>>>   وزیر صا حب محترم اگر تو در فسا د غر ق هستی و غ وظیفه ات را به تعلیق انداخته و تو می گوی که من در فسا د غر ق نبو ده ام پس چرا باز در این دولت نف اق ملی نظر می دهی برایت شرم است برای با دار کلا نت شرم است یعنی محقیق که از تو دفا ع نمی کند
شما هزاره ها بسیا ر بی همت هستید که از حق و حقو ق خو د دفا ع نمی تو انید شما فکر کنید در وزارت مخا برات غ اشخا ص و افراد بی مسلک خو د را به حیث وزیر تعین نمو ده و انها هم همه اوغا ن ها ی غو ل خو د را در پست های کلیدی وزارت اورده به معا ش ها ی گذاف پرسا ن نیست غ در غم خود و عدر غم ارایش خود
اگر تو واقعا بی گناه هستی چرا از حق خو د دفاع نمی کنی

>>>   نامه سرگشاده اصوات با این گزارش و بر نباید باشد.
رییس جمهور هم به آن توجه نمی کنند.
گلا جان

>>>   خر گفت و...باور کرد!
کدام دست اورد وکدام فرزند العیاذا بالله صدیق!!! مثل این که وزیر سابق مخابرات با تحریر این نامه ای سرگشاده باز دوباره میل رسیدن به وزارت را دارند حکومت دست نشانده که خود عضو ان بودند وخدمتگذاری به اجانب وبیگانه هارا وقتل وغارت وتجاوز وهزاران انتحار وانفجار رادست اورد قلمداد نموده با این هرزه گوی ها وچرندیات میخواهد اذهان عامه را تخدیر نماید بی خبر ازین که ملت اگاه وبیدار در اغاز کلام وقبل از شروع پیام دانستند که نامه حضرت عالی بی محتوا وفاقد ارزش بوده جز مداحی ورجز خوانی چیزی دیگری نیست اگر نیویارک تایمز چیزی را از اسوشیتیت پریس نقل مینماید وقلب...!!! را هدف قرار میدهدمیداند که این کشور اشغال است وکارمندانش من جمله شما ممثلین اجنبی هاوانها نیک میدانند که درین ویران سرا از چهل سال بدین سو جوی خون جاریست وغارت وچپاول ذریعه ای بیگانه پرستها ادامه دارد
حضرت وزیر سابق نیک میدانند که حملات سایبری درینجا چه لازیم هرانچه رخ میدهد دستور وفرمانش از گردانندگان سایبری صادر میشود ایشان سایبری را خوانده اند ولی مورد استعمال ان را نمیدانند حملات سایبری کدام سایت خصوصی ویا عمومی را هدایت ورهبر نمیکند بلکه سایت هارا تخریب ومزاحمت مینماید
از چپتر وپره گراف اخیر نامه بر می اید کهنقل قول ان خارجی بجا وخیلی بامورد بوده وواقعیت حوادث جاری کشور را منعکس مینماید
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   آقای وحیدی: «من انتظار داشتم تا زیر سایه اعتماد شما٬ منحیث یک خادم کوچک٬...» متن نامه به رئیس جمهور
خادمی اشرف خانم مرد را نامرد می سازد. چرا در زمان وزارت این نامه باز را ننوشتید؟ برایت متأسفم فقط


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است