فعالیت بیش از 400 مرکز دینی بدون جواز در هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۹    ۱۳۹۶/۶/۵ کد خبر: 137804 منبع: پرینت

مولوی کروخی: بیش از 400 مرکز دینی بدون جواز در هرات فعالیت می‌کنند.

افزایش رو به رشد مراکز دینی که فاقد جواز رسمی اند، مردم هرات را نگران کرده است.

به قول مولوی جلال الدین کروخی یکی از مراکز دینی فاقد مجوز رسمی، مدرسه دارالعلوم هرات است که اخیرا کارمندان ریاست امنیت ملی فردی را به ظن دست داشتن در حملات تروریستی از آنجا بازداشت کرده‌اند.

به نوشته مولوی جلال الدین کروخی سرپرست ریاست ارشاد حج و اوقاف هرات می‌گوید حدود 400 مرکز دینی در مرکز شهر و ولسوالی‌های پانزده گانه بدون داشتن مجوز فعالیت می‌کنند. این امار فقط مخصوص ولایت هرات می باشد به این ترتیب شاید در کل افغانستان چند هزار مدرسه بدون جواز و خارج از کنترل دولت فعالیت داشته باشند که این خود خطر بزرگی در پیدایش افراط گرایی می باشد.

به نوشته رسانه های داخلی، آقای کروخی می‌گوید بیشتر این مراکز در ولسوالی‌ها و مناطق دور دست فعالیت دارند و آنان بخاطر مشکلات امنیتی نمی‌توانند بر این مراکز کنترل داشته باشند.

مسوولان در ریاست ارشاد حج و اوقاف می‌گویند به‌خاطر مشکلات مختلف از جمله ناامنی‌ها به این مراکز دینی کنترل ندارند. برخی از کار شناسان سیاسی می‌گویند که گسترش مراکز دینی در ولایت هرات باعث افزایش افراط گرایی دینی در این ولایت شده‌ است.

نثار احمد مصدق یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید اگر دولت افغانستان این مراکز کنترل نکند پای گروه‌های تروریستی به این مراکز کشانده خواهند شد و دامنه ناامنی‌ها گسترش خواهند یافت. مدرسه دارالعلوم هرات جایی که کارمندان ریاست امنیت ملی فردی را به اتهام طرح حملات تروریستی بازداشت کرده‌اند از سوی مولوی جلیل الله مولوی زاده اداره می‌شود.

تمام مدارسی که در هرات مجوز رسمی ندارند و دولت بالای آنها کنترل ندارد خطر افراط گرایی و بالاخره زمنیه فعالیت های تروریستی را فراهم می سازد. اینک زنگ خطر به صدا درآمده است.

منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مدارس دینی
هرات
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی شما دیروز در کابل فریاد کشیدید ما خواستاد تطبیق عدالت هستیم آیا تا کنون معنی عدالت را میدانید یا اینکه از کسی شنیده اید که لغتی بنام عدالت نیز وجود دارد؟

گوش اصف مهمند مهم بود یا خونها ده ها هموطن در میرزا ولنگگ که توسط برادران اصف مهمند جام شهادت نوشیدند.

ایا متوجه شده اید که در ولایات پشتون نشین تا حال یک تن غیر پشتون والی نبوده است پس دیگر اقوام افغانستان نیز حق دارند صدا بلند کنند حق هزاره - ازبیک و تاجک در ولایات پشتون نشین تلف شده است و باید عدالت تامین گردد.

ایا این را میدانید که شما ها در شمال کشور مهاجرید و به اساس فرمان امان الله که بعد وسیله محمد گل مهمند تطبیق شد شما را به شمال به زور اوردند پس شما در شمال کشور مهمان هستین و نباید دعوای ملکیت کنید

راه اندازی اینقدر سرو صدای بیهوده و احساساتی بالاخره کاسه صبر دیگران را لبریز خواهد کرد و کار های که نباید صورت بگیرد اغاز خواهد شد و شاید با ادامه این روشهای جاهلانه قومی و زبانی روزی بخیر شاهد خراسان بزرگ باشید که تمام شما را از شمال دوباره به جنوب بفرستند مانند هند و پاکستان.

>>>   بهروز جلال آبادی
میدانیم که طالب و داعش پختون است و میدانیم که ارگ هم در قبضه فاشیزم پختون است !
راه حل چیست ؟؟؟؟؟؟

>>>   Mahmodi
به نظر من آخرین راه حل فقط دور کردن غنی و تیم فاشیستی اش میباشد
تا غنی در ارگ است این کشتار و ترور دوام دارد

>>>   بهروز جلال آبادی
متاسفانه در ننگرهار ( که من هم ننگرهاری هستم) خرید و فروش به پول روپیه پاکستانی میشود ! روزنامه های پاکستانی هر روز با خبرهای ضد افغانستانی به فروش میرسد !
شناس نامه های پاکستانی در جیب های ۵۰ در صد مردم ننگرهار وجود دارد !
وقتیکه سخن از پاکستان و افغانستان زده شود به بسیار بیشرمی از پاکستان دفاع میکنند !
این جاهلان باز میایند بلخی های عزیز و پنجشیری های قهرمان را متهم به جاسوسی ایران میکنند !
این هم اصلیت پختون های ننگرهار !
با چی جاهلان طرف هستیم !
به امید یک پارچگی تاجیک تباران علیه وطن فروشان

>>>   خوب دیگه کشوریکه بی صاحب باشد در ان بروی همه باز است چه توقع باید داشت ، معلومه که عربستان در جنگ نیابتی با ایران باید از مرزهایش استفاده کند ، هرات چه جای خوب و نزدیک بغل گوش ایران ، دولت هم بانی عربستان ، نور الا نور ، پاکستان و هند ، که الان دیگه به برکت راهبردی جدید دل و قلبه می گیرند چه دیگه دیگران سر خود بماند، افغانستان بیچاره تخته خیز این همه کشور ها ، چون که ؟؟(ــــــــ) نیست .

>>>   دولت باید از تمام استادان و شاگردان این مدرسه های دینی امتحان اخذ کند که آیا آنها فرایض و سنت ها و واجبات و مستحبات وضو و غسل و تیمم و استنجا را میدانند و یا نه؟
در صورتی که میدانستند به آنها اجازه فعالیت داده شود و در صورتی که نمیدانستند،باید این مراکز بسته شوند.
زیرا خطر آن میرود که تمام شاگردان سپورت کردن و شاور گرفتن را به وضو کردن و نماز خواندن ترجیح دهند.

>>>   در هر مدرسه باید تا پنجاه فیصد غلوم طبعی و مثبته تدریس شود .
فاطمه امیرزاده

>>>   اقای وزیر حج و اوقاف وظیفه شما تنها روان کردن مردم به حج نیست شما دم ملا های افراطی و مساجد را نمیگیرید ایا با طالبان و تروریستان شریک هستید شما باید محکمه شوید که در مساجد فتوا به طرفداری طالبان داده میشود وشما تماشا گر هستید شما ستون پنجم هستید و قاتلین مردم ما را تقویه میکنید
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است