آنچه افغانستان برای حرکت به‌ جلو نیاز دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۴    ۱۳۹۶/۶/۵ کد خبر: 137800 منبع: پرینت

یافته‌ها و پیشنهادات «موسسه‌ی تحقیقاتی رَند RAND» (موسسه‌ی رَند یکی از مراکز تحقیقاتی معتبر و با نام‌ونشان در آمریکا می‌باشد.) در رابطه با افغانستان:

- آمریکا و جامعه‌ بین‌الملل به‌آنچه برای افغانستان تعهد کرده‌اند (توافقنامه سیاسی 2014) عمل نمایند.

- مشکل افغانستان یک چیز است: نبود یک حکومت مشروع.

- حکومت کابل از ناحیه مشروعیت سیاسی رنج می‌برد.

- حکومت در نخست باید به‌نارضایتی‌های درون‌حکومتی (مثلا نارضایتی معاون اول رییس‌جمهوری) بپردازد بعد وارد گفتگو با مخالفین مسلح شود.

- انجام اصلاحات سیاسی، حکومت کابل را قادر می‌سازد تا در روابط منطقه‌ای از جمله ایجاد یک روابط پایدار سه‌جانبه با هند و پاکستان موفق‌تر عمل کند.

- آمریکا و جامعه‌ جهانی باید در برگزاری انتخابات پارلمانی در سال آینده، تاکید نمایند.

- مجلس بزرگان(لوی جرگه) قانون اساسی باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2019 (1398) برگزار شود و بحث تغییر ساختار از حالت فعالی به یک ساختار صدارتی، از آجنداهای اصلی آن باشد.

- آمریکا در تمامی این مراحل، می‌تواند نقش موثر و تاثیرگذار خود را داشته باشد.

- انجام موفقانه این مراحل به‌عنوان یک فرایند مهم، تاثیرات مهمی روی اعتمادسازی بین دولت و مردم افغانستان خواهد داشت و به‌حکومت مشروعیت می‌بخشد.


حسیب معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استراتژی آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   کسیکه همکار با دولت است و در سرکوب ترورستان طالبان دست بالا دارد اشرف غنی احمدزی و حنیف اتمر مشاور شورای امنیت و معصوم ستانکزی و اکنون تازه واردشده بکابل گلبدین حکمتیار و چند تن دیگر برخلاف انها هستند روز تا روز برای انها توطیعه و دسیسه میتراشند تا انها را نام بد کندوبیه اینترتیب از چوکی های شان دور کنند وجای انرا به قومو زبان و همفکر خودشان بدهند اما ترورستان طالبان جنایتپیشه را با مصارف گزاف و وعده های دلخواه شان به صلح و پیوستن بدولت صدا میکنند علت چه است کسانیکه بادولت همکار و در خدمت مردم و اوردن صلح و نابودی ترورستانصادقانه فعالیت مثمر را انجام میدهند انها را از خود دور میکند و بعوض ان ترورستان را دعوت به پیوستن بدولت صدا میزند و تشویق میکند من نمیدانم .

>>>   بهروز جلال آبادی
متاسفانه در ننگرهار ( که من هم ننگرهاری هستم) خرید و فروش به پول روپیه پاکستانی میشود ! روزنامه های پاکستانی هر روز با خبرهای ضد افغانستانی به فروش میرسد !
شناس نامه های پاکستانی در جیب های ۵۰ در صد مردم ننگرهار وجود دارد !
وقتیکه سخن از پاکستان و افغانستان زده شود به بسیار بیشرمی از پاکستان دفاع میکنند !
این جاهلان باز میایند بلخی های عزیز و پنجشیری های قهرمان را متهم به جاسوسی ایران میکنند !
این هم اصلیت پختون های ننگرهار !
با چی جاهلان طرف هستیم !
به امید یک پارچگی تاجیک تباران علیه وطن فروشان

>>>   ما یک حکومت مشروع چهل ساله رمان ظاهرشاه را داشتیم که در اثر قحطی و خشکسالی،مردم بدخشان اولاد ها و جگر گوشه های خویش را در مقابل یک بوجی گندم میفروختند،اما این حکومت مشروع هیچ چیزی از دست اش نمی آمد.
نه از شرق گدایی میتوانست و نه هم از غرب.میترسید که اگر از هرکدام شان گدایی کند،داخل کشور میشوند و میگویند که شما دهقانی را یاد ندارید و بعداً دوباره ازین مملکت نخواهند برآمدند.

>>>   داکتر یارمحمد « حیدرزاده »
نبود مدیریت کار و صادق در وجود نظام سیاسی به سر اقتدار افغانستان را به بحران تباهی كشانیده !
نبود رهبریت و مدیریت سالم تخصصی مسلکی در میان ادارات استخبارتی و نظامی سبب شده که اژها بحران عار گردد . و باعث تنش های اخیر در کابل و شدت جنگ شده است اگر در شیوه حکومت داری افعانستان به زودی تغییر جدی نه آید ، کار به اهل شایسته آن به انسانهای صادق مهین دوست و دور از تعصب داده نشود این کشور با بحران های جدی تر در جغرافیه خود مواجه خواهد شد. رهبریت در یک سیستم غلط حکومت داری پیش می رود، افراد متعصب مریض را در راس اداره های امنیتی جمع گماشته شده است و کشور رابسوی یک جنگ داخلی قومی می برد ، باید بطور عاجل بالای سیستم رهبری نظام سیاسی افغانستان مردم صمن یک رفرندم کار نمایند و طن عزیزما را از بحران نجات باید داد.
مردم غیور با دیانت افغانستان حکومت وحدت بار رهبری ناقص جامعه را به پرتگاه نیستی می برد. گزافه گوی خود محوری بزرگ بینی خود و کم بینی دیگران در ساختار قدرت سبب شده که حکومت داری ضعیف و نا توان باشد . رهایی صد ها تروریست از زندانها و دوباره به گروره های تروریستی پیوستاند و نتیجه گزافه گوی های رهبری حکومت وحدت ملی در راس اشرف غنی باعث خون ریزی صدها هموطن بی دفاع و موج بحران در همه عرصه های زندگی مردم غیور با دینت مسلمان ما شده است.
آگاهان قلم بدست در عرف، عاقل را کسی گویند که ظاهراً در رفتار و گفتارش اختلال و تضادی مشاهده نشود، که این یکی از معیارهایعرف در شناخت شخص عاقل می باشد.
هموطنان آیا حکومت ملی تحت رهبری اشرف غنی ریس جمهور استبدای شراکتی نیست ؟ منافع 30 ملیون انسان بی دفاع کشور عیزیم از دست ریس جمهور تنبل در خطر است برآمدن از خانه جهت رفتن بکار غریبی خطر رفتن به مکتب خطر ادعای نماز در مسجد خطر پس باید متحدانه صدا بلند کرد تا حکومت وحت ملی کنار برود تا نیرو های وطن دوست متخصص .مسلکی از طریق انتخابات به قدرت وصل شوند و راه نجات را پل زنند.

داکتر یارمحمد « حیدرزاده »
داکتر علوم در بخش محیط زیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است