متن سخنرانی صلاح الدین ربانی در روز ملی اندونزیا
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۱    ۱۳۹۶/۶/۲ کد خبر: 137678 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم!
داکتر عارف رچمن سفیر کبیر جمهوری اندونزیا،
سفرای عالیقدر،
خانم ها و آقایان،
السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
با ابراز صمیمانه ترین تبریکات و تمنیات نیک به مناسبت هفتاد و دومین سالروز استقلال کشور اندونزیا می خواهم سخنانم را آغاز نمایم. در این روز، مردم اندونزیا از پیشرفت، تنوع و میراث فرهنگی غنی کشورشان تجلیل بعمل می آورند.

اندونزیا واقعا در همه ابعاد، یک کشور منحصر به خودش می باشد. این کشور سومین دمکراسی بزرگ جهان بوده و به عنوان یکی از الگوهای قوی دمکراسی موفق در سراسر جهان عرض اندام نموده است. از بدو استقلال این کشور در سال 1945، اندونزیا از اصول اساسی عدالت، دمکراسی و وحدت حمایت کرده است. همچنان جلالتماب رییس جمهور جوکو ویدودو در اجندای ملی خود اعلام کرد که عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی متوازن را در این کشور طی سالهای آینده افزایش خواهد داد. درحقیقت همین عدالت اجتماعی، رشد اقتصادی متوازن و مشارکت است که اقوام مختلف را وا می دارد تا در صلح، همزیستی و رفاه زندگی کنند.

خانم ها و آقایان! افغانستان و اندونزیا دو کشوری هستند که از روابط پربار، صمیمانه و مشارکتی در طی چندین دهه برخوردار می باشند. در واقع، افغانستان از جمله نخستین کشوری بود که استقلال اندونزیا را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخت که این خود نمایانگر روحیه بلند همبستگی و احترام متقابل میان دو کشور می باشد.

گشایش سفارت افغانستان در جاکارتا در سال 1954 میلادی، آغاز مرحله جدید در تعمیق روابط فیمابین دو کشور بود. فقط یک سال بعد، به تاریخ 24 اپریل 1955 ما معاهده دو جانبه دوستی را به امضا رسانیدیم که ماهیت آن تا امروز پایدار باقیمانده است. در سال 1961، ما میزبان نخسین رییس جمهور این کشور جلالتماب سوکارنو در افغانستان بودیم. مردم ما تا هنوز از آن بازدید تاریخی خاطرات خوشی به ذهن شان دارند.

از آغاز سال 2001، اندونزیا از جمله کشورهایی بوده که تعهدات شان را از طریق همبستگی و حمایت از صلح و رفاه در افغانستان در حرف و عمل نشان داده است. این کشور بورسیه های تحصیلی را به محصلین افغان فراهم ساخته و برنامه های آموزشی را در ساحه مدیریت زباله ها، آگاهی درمورد فاجعه و از بین بردن فقر در مناطق روستایی تسهیل بخشیده است. در طول این سال ها، روابط ما در عرصه های مختلف از جمله سکتور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترش یافته است.

در عرصه اقتصادی، روابط ما در حال شکل گیری می باشد. تجار ما تعاملات شان را برای ایجاد مساعی مشترک افزایش داده اند. سال گذشته هیات بزرگی از متشبثین افغان غرض اشتراک در نمایشگاه تجارتی که فرصت های جدید و مبتکر تجاری را برجسته می ساخت، به اندونزیا سفر نمودند. افزون براین، اتاق های تجارت ما در همکاری و هماهنگی با سفارت افغانستان در جاکارتا آمادگی های لازم را درجهت بازدید یک هیات دیگر از اندونزیا غرض اشتراک در کنفرانس دوستانۀ تجارتی در سال روان میلادی روی دست گرفته اند.

در ماه اپریل 2017، یک هیات بلندپایه افغانستان به رهبری رییس جمهوری غنی از جاکارتا بازدید بعمل آورد. با امضای پنج موافقتنامه همکاری در زمینه های زراعت، تعلیم و تربیه آمار واحصاییات، اصلاحات اداری و سیاستگذاری مالی، این دیدارنشانگر آغاز مرحلۀ جدیدی از همکاری ها میان افغانستان و اندونزیا بود. جای مسرت است که شمار زیادی از سرمایه گذاران و کارآفرینان اندونزیایی برای سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی در افغانستان علاقمندی شدید خود را ابراز کردند، چنانکه وزیر صنایع اندونزیا برای دیدار از افغانستان در ماه های آینده امسال، ابراز آمادگی کرده است که اعلام بازدید مذکور، مورد استقبال گرم افغانستان قرار گرفت. همچنین اجازه دهید تا به بازدید بسیار ثمربخش آقای یوهانس وزیر توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان اندونزیا در ماه "می" گذشته از افغانستان اشاره کنم.

خانمها و آقایان!
تجربه موفقانۀ اندونزیا پیرامون برقراری صلح و ثبات، نشاندهندۀ لیاقت و شایستگی این کشور در زمینه است. موافقتنامه هایی که در آچه و امبون بدست آمد، حاکی از آن است که با اراده سیاسی و حمایت لازم، پایان دادن به اختلافات و برقراری صلح، یک امر امکان پذیر می باشد. در همین رابطه ما از تعهد و ابراز آمادگی معاون رییس جمهور، آقای یوسف کالا مبنی بر شریک ساختن تجربه اندونزیا به عنوان یک ابزار کمکی برای ثمربخش ساختن تلاش های صلح آمیز ما در افغانستان، ابراز امتنان و قدردانی می کنیم.

به عنوان یک خاطره شخصی، یادآوری می کنم که گسترش دامنه روابط دوجانبه میان افغانستان و اندونزیا، از آرزوهای دیرینه پدر مرحوم بنده، پروفیسور برهان الدین ربانی رییس جمهوری پیشین افغانستان بود. او غرض اشتراک در نشست جنبش عدم انسلاک در سال 1992، از جاکارتا بازدید بعمل آورد. موصوف، در جریان ملاقات های خود با مقامات اندونزیايي، اشخاص صاحب رسوخ و رهبران مذهبی آن کشور، بر اهمیت گسترش و تحکیم پایه های روابط و مناسبات دوجانبه میان افغانستان و اندونزیا تاکید کرد.

خانمها و آقایان!
در یک جمع بندی، می خواهم تاکید کنم که وابستگی و مشترکات فرهنگی، تاریخی و دینی ما در جریانِ تاریخ، منحیث یک بُنیاد محکم در راستای ادامه همکاری های متقابلِ دوستانه و سودمند میان مردمان و ملت های ما، خدمت نموده است. در روشنایی موضوعات یادشده، چشم به راه آن هستیم تا روابط ما در زمینه های مختلف به منظور تامین منافع مشترک مان، بیش از پیش گسترش و توسعه یابد.

در خاتمه بار دیگر مراتب سپاس و قدردانی خویش را در رابطه با حمایت، همبستگی و موضعگیری برادرانه اندونزیا در قبال افغانستان، ابراز می نماییم. این در حالی است که ما سفر خود را به سوی صلح و ساختن یک کشور شکوفا ادامه می دهیم. همچنین از آقای عارف، سفیر اندونزیا در کابل، سپاسگزاری نموده و به تمام خواهران و برادران اندونزیایی خود، روز استقلال اندونزیا را تبریک و تهنیت می گویم.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اندونزیا
صلاح الدین ربانی
نظرات بینندگان:

>>>   انسان بیگانه پرست. شما را به اندونیزی چه شمابهعنوان وزیرخارجه چه کار نمودید.
هیچ کاری را انجام ندادید.
شرم برشما باد انسان نالایق که هر روز بدنبال کارهای جزبی با عطامحمد نور جلسه و جلسه بازی دارد. اصلا حیف وزارت خارجه به آقای ربانی. وزارت خارجه از جمله وزارت خانه های بسیار مهم در داخل و خارج افغانستان میباش. که ربانی به عنوان وزیر اصلا لیاقتش را ندارد.
هر روز پاکستانی ها بالای ولایات کنروننگرهار و نورستان راکت پرتاب میکند جناب ربانی با استاد عطا مشوره و گفتگو دارد.
امید است هر چه زود یک شخص فعال به عنوان وزیرخارجه تعین شود که یک اندازه زحمتکش و دلسوز این وطن باشد.
اسماعیل حمیدی

>>>   قهرمان سر زمین در ی زبا نا ن در کشور ما استا دعطا نو ر است
و ما از وی به سر و جا ن از او دفا ع می کنیم

>>>   وزیر خارجه لوده اتمر ستا نکزی و طا لبا ن بین خود جور امده اند و گفته اند بعد از این پشتو ن ها را نمی کشیم فقط در محل دری زبا ن و هزاره ها را از بین می بریم

>>>   آقای اگر تو لیاقتش را داری برو سرجایش کار کن وکشور را نجات بده در غیر حرف مفت نزن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است