نظام ریاستی مانع اصلی ثبات کشور است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۰    ۱۳۹۶/۶/۲ کد خبر: 137675 منبع: پرینت

تغییر ساختار نظام جدی ترین مساله برای ثبات آینده افغانستان است. نظام ریاستی متمرکز شکل دهنده قدرت مطلق در ارگ کابل در جامعه چند قومی مثل افغانستان اصلی ترین چالش و مانع برای ثبات کشور است.

وقتی امروز اشرف غنی بعنوان رییس جمهور توافقی در حکومت وحدت ملی متعهدین سیاسی اش حتی معاونین ریاست جمهوری، حکومت وحدت را ملی را نادیده می گیرد، بر می گردد به ساختار ناعادلانه قدرت تعریف شده در قانون اساسی افغانستان.

ریاست اجرایی در ساختار نظام افغانستان بر اساس توافق سیاسی در سطح ملی با حضور جامعه بین الملل زمانی به امضا رسید که افغانستان داشت عملا به بحران سقوط می کرد. بنابراین واضح است، نظام ریاستی که فرصت را برای اتخاذ سیاست های قومی در ارگ کابل فراهم کرده است دیگر برای افغانستان و مردم آن قابل قبول نیست.

امروز همه باید این را بدانیم که تغییر ساختار نظام در افغانستان سود شخصی ندارد اما تقسیم عادلانه و حضور تعریف شده مردم را در ساختار آینده قدرت تضمین می کند همانگونه که شکل گیری ریاست اجرایی در ساختار نظام از رفتن به بحران افغانستان دیروز جلوگیری کرد.

به یقیین می توانم بگویم که تعریف شدن ریاست اجرایی در قانون اساسی با تعدیل در آن قانون، کم هزینه ترین راه برای مردم افغانستان است که برای ثبات کشورشان می پردازند. گزینه ای جز تعدیل قانون اساسی و تغییر ساختار نظام بر اساس خواست مردم برای حکومتداری در آینده برای هیچ جریان و گروهی سیاسی در افغانستان ممکن نیست.

امان الدین معنویان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام ریاستی
نظام فدرالی
نظرات بینندگان:

>>>   Malikyar
باید این نظام منفور و دوزدان شان تبدیل شود تا نظام مردمی روی کار شود که تمام انسانهای با وجدان سر کار شوند

>>>   Shebal
این حکومت با ارباب های مختلف خوب در همه دسیسه های مخرب بر ضد ملت فعالیت می کنند و هرگز علاقه به بر قراری و آرامش در کشور ندارند و نباید باین نوع فریب ها دلخوش کرده خود را فریب داده و فقط با تائید و رد گفته های این باند های مافیایی روز گذرانی کنیم ، یگانه راه تحول جدی در افغانستان همبستگی ، اتحاد و از خود گذشتگی است که بصورت منسجم بدون ترس از مرگ و زندگی در مقابل این فاشیست های عوام فریب و نیرنگ باز قد علم کرده به نابودی شان تمام ملت به پا خیزند در غیر اینصورت این مرگ تدریجی و این زندگی گوسفندی تا ابد الاباد نصیب ما بوده با دنیای یاس و ناامیدی نابود میشویم .

>>>   کسیکه مخالف نظام ریاستی است باید واضع بګویم که یګانه دشمن سرسخت مردم افغانستان هستند و این .....برای بادارن کافر خود خوش خدمتی میکند لازم به این است که در قدم اول باید همرایی همین اجنبیان مبارزه شود نه همرایی طالب و دیګر ګروهای ناراز از حکومت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است