دیپلم دانشگاه های کشور در جهان بی اعتبار است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۶/۶/۲ کد خبر: 137674 منبع: پرینت

مواد درسی کهنه در بسیاری از دانشگاه های کشور آموزش داده می شود.

عبدالطیف روشان، سرپرست وزارت تحصیلات عالی به آریانانیوز گفته است که نصاب تحصیلی کشور بسیار تاسفبار است و نیاز است که این نصاب تغییر کند چرا که پاسخگوی زمان حال نیست.

روشان تاکید می کند که دیپلم دانشگاه های دولتی و غیردولتی افغانستان اعتباردهی نشده در کشورهای جهان ارزش ندارد، این بی اعتباری سبب چالش های فراوان برای فارغ التحصیلان شده است و کارهایی باید صورت گیرد تا این چالش از میان برداشته شود.

وی افزوده است که در دانشگاه های کشور تورم رشته وجود دارد که نیاز کنونی نیست و بسیاری از فارغان دانشگاه ها نمی توانند برای شان کاریابی کنند و از آموزش شان بهره گرفته نمی شود.

گفتنی است که با وجود کمک های میلیون دالری به کشور به سرمایه گذاری اثرگذار در بخش تحصیلات عالی توجه نمی شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نصاب درسی
عبدالطیف روشان
نظرات بینندگان:

>>>   هیج چیزی را مقصرندانید فقط استعداد وجود ندارد

>>>   محصلین افغانستان باید در پهلوی دروس خویش،به یکی از زبان های بین المللی خارجی دسترسی کامل داشته باشند،تا در صورت مهاجرت و یا کاریابی به خارج کشور،بتوانند در رسته تحصیلی خویش کار کنند.
آنچه را که شما به زبان دری و یا پشتو یاد میگیرید،شما نمیتوانید با این دو زبان در خارج کار کنید

>>>   واقعا کسانی که از دانشگاههای کشور فارغ می شوند در برابر تحصیل کرده های خارج هیچ حرفی برای گفتن ندارند.

>>>   در گانکور حکومتی به رشته مرغ داری نمره کامیابی را اخذ کرده نمیتواند اما میرود به دانشگاه خصوصی وشامل طب وانجنیری میشود

>>>   در دانشگاه هاي ما پروفيسور نما ها خيلي زياد اند كه دانش اندك و زبان خيلي دراز دارند. از ايشان كسي نيست بپرسد كه شما واقعا براي آموزش علم و معرفت استاد شده ايد؟ اغفال نمودن ديگران يك شيوه قديمي است كه براي ديگران مجال سؤال از حق خويش را به كسي نميدهد. از رئيس تا بابه همه پر از طمع و توقع هاي اند كه بيا و نگاهشان كن.
خلاصه: در دانشگاه هاي ما ه مه چيز هست غير از علم.

>>>   دوست عزيز چرا بي اعتبار نباشد؟

>>>   باید رسیدگی شود ما جوان ها حق داریم در کشور خود درسمان را تمام کنیم وبرای کشور افتخار آفرین شویم و در کنار کشور های دیگر به مقابله ورقابت بپردازیم.
حسینی ازکرج

>>>   به عقيده من در تحصيلات عالي بايد كه تمام مضامين مسلكي به خصوص علوم مثبته به زبان انگليسي تدريس گردد. تا محصلين بتوانند از كتب معتبر كه در زبان انگليسي نشر ميشود استفاده كنند
Arib

>>>   نه باید از کوشش در فراگیری علوم مایوس بود .آماده سازی و غنا بخشی جوانان به علم و لو در مقیاس یونیورسی های جهان پیشرفته نباشد ضروری
و دولت با ارزش است . اینکه بعد از فراغ یونیورستی ها کار پیدا میشود یانه
نه باید سبب مایوسی گردد .علم بدر منیر است .
م.ش.ف کابل

>>>   همه چیز داریم فقط مربی نداریم با کشور جاپان یکبار ازادی خویش را گرفتیم ولی جاپان در کجا وما در کجا
اگر با ابر قدرت ها دمساز می بودیم باهمه کشور ها رقابت می کردیم
ولی افتخار می کنیم که یوغ برده گی بالای ما نگذاشتیم ولی این ملت روزی تمام جهان را با نیروی خودش تسخیر خواهد کرد.
اریائی

>>>   آریائی !
حالا اول از خودت شروع کن میگوئی افغانستان وجاپان در یک روز استقلال گرفتند!!!
جاپان از کی استقلال گرفت ؟؟؟
توهم که از جمله همان لیسانسه ها هستی چنین حرفی میزنی !
این نظر کاملا غلط است
ر

>>>   هموطن عزیز:
درکشوری که بینانگزاران مراکزعلمی اشخاص بیسوادباشند،درکشوری که مراکزعلمی را منبع عاید ودرآمدمیداند،درکشوری که سندتحصیلی به مشتریان بیسوادفروخته میشود،درکشوری که هروکیل بیسوادازپول کمیشنکاری پوهنتون ساخته است،درکشوری که اساتیدپوهنتونهایش دوره ابتدایی مکتب رانخوانده است،درکشوری که شاگردان پوهنتونهایش دروازه صنف ومکتب راندیده است ومحصل پوهنتون شده است،درکشوری که نام نوشتن درپوهنتون را بدون حضوردردرس شرط رسیدن به چوکی میدانند،درکشوری که بیسوادان ناکام شده رابرای بدست آوردن پول میپذیرند،درکشوری که 12 پاس هایش اسم خودرانوشته نمیتوانند،درکشوری که نکتایی ولباس راابزارپوهنتون تلقی میکنند،درکشوری که هنوزمعادله پوهنتون ودانشگاه راحل نکرده اند،درکشوری که درس پوهنتون رادراتاق خواب منزل میخوانند،درکشوری که کارشناسان ومتخصصین کاذب طبابت اش ازنفوس کشورزیادترشده باشد،درکشوری که جاده های پوهنتونهابه جاده های عشق وعیاشی مبدل شده باشد،درکشوری که کودکان استاد پوهنتون شده باشد،درکشوری که سندفراغت مانندکچالووترکاری دربازارها فروخته میشود،درکشوری که مهروتاپه پوهنتون درجیب وکلاودوکانداران پوهنتون باشد،درکشوری که نام پوهنتون رابرای فریب مردم میخرند،درکشوری که فارغان کاذب و بیسوادان بجای تحصیلکرده هازمام امورراگرفته اند،درکشوری که اعضای 10ساله تا 18 ساله خانواده هاپوهنتونی شده باشد،درکشوری که هیچ نکتایی داری بی سند بچشم نمیخورد،درکشوری که جاده هایش ازمحصل بیسواد پوهنتون مملوشده است،درکشوری که پوهنتونها به تجارتخانه ها مبدل شده باشد،درکشوری که حکومت برای هربیسوادجوازپوهنتون صادرمیکند،درکشوری که کشودن پوهنتون را مارکیت تجارت ودکانداری فرض کرده اند،درکشوری که وکیلان ووزیران بیسوادش 10 دیپلوم وسندخریده ا ند ویاتحفه گرفته اند.
وطندارعزیزم چه انتظاری میتوان داشت؟
بگذارکه تاریخ بنویسدونسلهای آینده مابخوانندوقضاوت کننداماباورمااینست که مدنیت به عقب برنمیگردد.
هموطن تان ازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است