تفاوت نظام ریاستی و فدرالی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۰    ۱۳۹۶/۶/۱ کد خبر: 137637 منبع: پرینت

نظام ریاستی بیش از آنکه منافع اقوام را تامین کند، منفعت افراد را برآورده می‌سازد.

در نظام فدرالی(مثل هند، پاکستان،...) صلاحیت به‌ ایالت‌ها انتقال می‌گردد. منابع عایداتی هر ایالت، هزینه رشد آن ایالت می‌گردد و مسوولین ایالتی در مصرف پول از کسی اجازه نمی‌گیرد.

ایالت‌دار انتخابی است و نزد مردم جوابگو می‌باشند درحالیکه در نظام متمرکز والی صرفا نزد مرکز پاسخگو است.

در نظام فدرالی رقابت مثبت در عرصه‌های رفاه، بازسازی و نوسازی، امنیت، تعلیم و تربیت و... میان ایالت‌ها به میان می‌آید، درحالیکه در نظام ریاستی متمرکز چنین امکاناتی وجود ندارد و ده‌ها مزیت دیگر.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام ریاستی
نظام فدرالی
نظرات بینندگان:

>>>   هیچگاه درکشورهای اسلامی عدالت تامین نمیشود حتی اگر فدرالی باشد یا مدرالی مثلا پاکستان نمونه شما مواد خام بلوچستان را غارت کرده به پنجاب میبرد بلوچها درتنگنا وهنوز در قرون 18 و17 قراردارند اما پنجابی ها وسندی ها در قرن 21 زندگی میکنند
ر

>>>   Maihandost
آیا از اهدای رتبه نظامی تورن جنرالی به زرداد جنایتکار حزب اسلامی توسط غنی احمدزی و قضیه غضب زمین های دولتی مربوط لوگر و قتل افراد قلم و چمن توسط این جنایتکار معلومالحال کسی خبر دارد ؟

>>>   مژده‌ی خوبی برای‌تان دارم!
کتاب «قهرمانان واقعی جنگ استقلال افغانستان» اثر استاد غلام محمد محمدی تازه از چاب برآمده است. این کتاب در گیرنده‌ی جزئیات جنگ استقلال افغانستان، قهرمانان جنگ، حقایق و وقایع آن دوره است. هم‌چنان چه‌گونه‌گی تبدیل نام خراسان به افغانستان، تسلط دوباره‌ی انگلیس به این کشور، کمیدی وزیر محمداکبرخان و موارد و جزئیات تازه و خواندنی در این کتاب به پژوهش گرفته شده‌است.
خواندن این کتاب را برای همه توصیه می‌کنم.

پ.ن: فرتورها از جریان روگشایی کتاب یاد شده است.

>>>   Soraya Baha
دفاع از عطا محمد نور دفاع از شرف و آرمان انساني و تعهد اخلاقي ماست، عطامحمد نور یگانه زمامداری است که در برابرفاشیسم غنی قامت برافراشت. پیآمد آن توطئه سازمان يافته ارگ است که گوش بریده مومند را ابزاری ساخته اند برای درهم کوبیدن عطا محمد نور ، اما دریای خون صدها جوان بهای یک قطره خون این گوش بریده مقدس را برنمی تاباند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است