آمریکا از افغانستان چه می خواهد؟
آمريكا در افغانستان به دنبال چيزی فراتر از دستاورد‎های اقتصادی، سياسی و نظامی می باشد. ادعای مبارزه با تروريزم و كمک به مردم افغانستان برای ساختن يک اداره ی حكومتی پایدار و سالم، فقط بهانه ای برای حضور درازمدت آمريكا در افغانستان است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۴    ۱۳۹۶/۵/۳۱ کد خبر: 137571 منبع: پرینت

شمار نظامیان آمریکا در افغانستان را شرایط این کشور تعیین می کند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا صبح امروز سه شنبه 31 اسد 96 در واشنگتن در اعلام راهبرد نظامی خود در قبال افغانستان ضمن مخالفت با خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان گفت: آمریکا با خروج نیروهای نظامی از افغانستان مخالف است زیرا نمی خواهد خلا ایجاد شده به قدرت گرفتن گروه های هراس افکن بیانجامد.

ترامپ گفته است که شمار نظامیان آمریکا در افغانستان را شرایط این کشور تعیین می کنند و همکاری با دولت این کشور ادامه می یابد اما سرنوشت افغانستان بدست مردم این کشور است.

رییس جمهور آمریکا، درخصوص لانه های امن هراس افکنان در پاکستان بیان کرده است که پناهگاه‌های امن هراس‌افکنان در پاکستان باید نابود شوند زیرا واشنگتن نمی‌تواند در برابر این پناهگاه‌ها بیش از این خاموش بماند. به پاکستان میلیاردها دالر برای نابودی این گروه ها کمک شده است اما این کشور به کسانیکه در برابر آنها می جنگیم، پناه داده است این رویه باید بی درنگ تغییر کند.

این مقام آمریکا تصریح کرده است که "پس از این پیروزی تعریف روشنی خواهد داشت؛ حمله بر دشمنان، نابود ساختن داعش، ضربه زدن به القاعده، جلوگیری از تسلط طالبان بر افغانستان و نیز پایان دادن به حمله ها در برابر آمریکا."
وی تمام راهبرد این کشور در قبال افغانستان را علنی نساخت اما گفت که این راهبرد براساس شرایط افغانستان و منطقه پیش گرفته می شود.

ترامپ همچنین خواستار نقش آفرینی بیشتر هند در کمک به ایجاد امنیت افغانستان شد و از این کشور خواست تا زمینه های پیشرفت اقتصادی به افغانستان کمک کند.

آمريكا در افغانستان به دنبال چيزی فراتر از دستاورد‎های اقتصادی، سياسی و نظامی می باشد. ادعای مبارزه با تروريزم و كمک به مردم افغانستان برای ساختن يک اداره ی حكومتی پایدار و سالم، فقط بهانه ای برای حضور درازمدت آمريكا در افغانستان است.

رهبران نظامی آمریکا اعلام کرده اند که تعداد افغانستانی‌های کشته شده در هر هفته، از اوایل سال جاری میلادی به بیش از یکصد نفر افزایش یافته است. با توجه به افزایش تلفات نیروهای افغانستان و کاهش تلفات نیروهای ایتلاف، آمریکا در تلاش است تا بعد از 2014 همچنان حضور نظامی خود در این کشورادامه بدهد.

در همین حال مقام های ارتش آمریکا اعلام کرده اند که تعداد تلفات نیروهای آمریکایی در افغانستان با تغییری بنیادین روبرو بوده و این نشان می ‌دهد که نیروهای امنیت ملی افغانستان هم اکنون توانایی تامین امنیت بیشتر برای کشورشان را دارا می باشند. نیروهای امنیت ملی افغانستان هم اکنون توانایی انجام 95 درصد از عملیات اصلی و 98 درصد از عملیات ویژه در افغانستان را دارند.

از طرفی آمریکا از نیروهای افغانستان حمایت می کند و از طرفی دیگر بیان می دارد، اگر حمایت های جهانی از نیروهای امنیتی افغانستان متوقف شود، این نیروها با خطر مواجه خواهند شد. اما وزارت امور داخله افغانستان، این موضوع را رد می کند و می گوید: با انتقال مسوولیت های امنیتی به نظامیان افغانستانی گفته می شود بیشتر تلفات این نیروها بر اثر ماین های کنار جاده ای صورت گرفته است و اگر برای تجهیز کامل این نیروها توجه جدی انجام شود آنان می توانند به تنهایی در مبارزه با هراس افکنی و تامین امنیت کشور عمل نمایند.

دولت افغانستان خواهان به عهده گرفتن، اردو، پولیس و امنیت ملی افغانستان می باشد. همچنین بیان می دارد: تقریبا 13 سال است که نیروهای بین المللی درگیر مبارزه با تروریزم هستند، اما در این 13 سال آن ها نه تنها موفق نشده اند که این جنگ را خاتمه بدهند بلکه با گذشت زمان خشونت ها قوت گرفته است. یکی از عوامل گسترش جنگ در کشور، ادامه عملیات از سوی نیروهای خارجی می باشد. اگر نیروهای امنیتی افغانستان رهبری جنگ را به عهده بگیرند، بدون شک جنگ در افغانستان موفقیت های چشمگیری کسب خواهد کرد.

نیروهای خارجی با جغرافیای افغانستان، عقاید مردم، فرهنگ و سنت های این مرز وبوم آشنایی ندارند به همین خاطر است که مشکلاتی را به بار می آورند که در نتیجه باعث افزایش خشونت در کشور می گردد. یک نمونه برجسته آن کشته شدن افراد ملکی در عملیات نظامی و استخباراتی می باشد، به هر اندازه اى که جنگ از سوی نیروهای امنیتی افغانستان پیش برده شود به همان اندازه از بروز چنین مشکلات جلوگیری خواهد شد.

هدف حضور آمريكا در افغانستان، ايجاد پايگاه دايمی و مقابله با كشورهای همسايه است، آمريكا با شعار حقوق بشر و بازسازی به كشور افغانستان آمده است، اما هيچ گونه تغييری در زندگی مردم افغانستان به وجود نيامده و روز بروز وضعيت امنيتی و حقوق بشری مردم افغانستان بدترشده است.

سخنگوی حزب همبستگی افغانستان، بیان می دارد: نه طالبان و نه جريان مجاهدين ديگر توانايی تشكيل حكومت را دارند و مردم نبايد هراسی داشته باشند كه پس از خروج نيروهای خارجی بازهم افغانستان به دامن طالبان سقوط می كند.

بسياری از كارشناسان براين باورند که نيروهای خارجی برای مبارزه با تروريزم تلاش می كنند و خروج يكباره آن ها باعث بحران های زيادی در افغانستان می شود، در صورتی که این تفکر بسیار نادرست می باشد زیرا نیروهای افغانستان با تمام چالش‏هایی که پیش رو دارند‏، قوی ‏تر از گذشته می‏جنگند و با این‏ که تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز را ندارند، به‏ مراتب قوی ‏تر از دشمن می باشند‏. با تجهیزاتی که نیروهای افغانستان هم اکنون در اختیار دارد، به خصوص نیروهای زمینی، از لحاظ کمی‌ و کیفی، بیش از ۸۰ درصد سر پا می باشد.

به باور برخی از صاحب ‏نظران، اردوی ملی از نظر انسجام درونی در وضعیت خوبی قرار ندارد‏ و ممکن است تحت تاثیر تحولات سیاسی دچار تجزیه و فروپاشی شود اما در طی۱۰ سال، اردوی ملی توانسته است که بسیار سریع انکشاف و بسیار موفق در این پروسه عمل کند. با این‏حال به حمایت بسیار قوی از طرف مردم افغانستان نیاز داریم.

ایجاد پایگاه های نظامی دایمی آمريكا، نه تنها تامين كننده ی منافع ملی افغانستان نمی باشد بلکه به دليل سوء سابقه ای كه از آمريكا در اذهان عمومی جهان وجود دارد، حضور دایمی این کشور در افغانستان، موجب گرفتاری های بيشتر به خصوص در عرصه های فرهنگی و سياسی خواهد شد.

آمريكا در افغانستان به دنبال چيزی فراتر از دستاورد‎های اقتصادی، سياسی و نظامی می باشد. ادعای مبارزه با تروريزم و كمک به مردم افغانستان برای ساختن يک اداره ی حكومتی پایدار و سالم، فقط بهانه ای برای حضور درازمدت آمريكا در افغانستان است. آمريكا و غرب هرگز با هدف كمک به مردم افغانستان يا هر جای ديگر دنيا، متقبل ميلياردها دالر هزينه و تحمل مشكلات لشكر كشی به مناطق مختلف جهان نمی شوند، بلکه برای آمريكا و كشورهای غربی، منافع ملی خود آن ها و ايجاد زمينه های سيطره و سروری شان بر مناطق مختلف جهان، مهمترين اولويت است.

تمایل آمریکا برای ایجاد پایگاه های دایمی در افغانستان نه تنها برای جلوگیری از شکست روحیه ی نظامیان شکست خورده ی این کشور که در صورت خروج بدون دستاورد از افغانستان دامن گیر آن ها خواهد شد، طرح ریزی شده است، بلکه برای پیشگیری از شکست نقش موثر ناتو که نخستین گام از محدوده ی مرزهای سنتی خود را با حضور در افغانستان برداشته است، نیز پیش بینی شده است.

کد (16)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   ستراتيزى جديد أمريكا كدام معجزه اى براى موفقيت ندارد فقط مثل يك بوكسرى كه ضربه اى نكوتى از دست حريفش بخورد بعداً دوباره به مشكل بر خيزد وبكويد به مسابقه آدامه داده مى توانم .

>>>   اگر شما صادق به وطن تان باشيد وطن فروش نمي بودي يك طرفدار پاكستان خود را انتحاري ميكند يك قوم بچه باز يك قوم استفاده جو نمي بوديد امريكا هيچ كاري نداشت چونكه ما وطن فروش هستيم وطن خود را دوست نداريم هركس در شورباي تان دست دراز ميكند .

>>>   ٱفرین بر جناب ترامپ که به پاکستان تروریست پرور که افغانستان را با پرورش طالب نابود کرد.هشتار داد.

>>>   ترامپ برای ع وغ وعده داده که امریکا در طو ل 16 سا ل همه همو طنا ن شما را به خا طر منا فع شخصی خو د از بین برده است مگر حا لا من برای هر دو شما وعده می دهم که درخا ک شما نه انتحار و نه انفجار رخ خو اهد داد انها همه از طرف ما صورت می گرفت

>>>   تا جایی که در ستراتیژی جدید امریکا دیده میشود،عبارت از ادامه جنگ در افغانستان وگسترش آن در منطقه و کمترین آن پایگاه دابمی در متطقه و کنترول دایمی منطقه است.
از آنجایی که این ستراتیژی خلاف میل کشور های عضو پیمان شانگهای و اتحادیه اروپا و همسایه های افغانستان و کشور های عربی است،بنأ پیشنهاد میگردد تا مشترکاً جلسه یی را تشکیل دهند،تا راه برون رفت ازبن پروبلم دایمی که فعلاً دامن آنها را گرفته است و در آینده شاید این کشور ها به پروبلم های بیشتر ازین ناحیه دچار شوند،جستجو گردد.

>>>   نا گفته نباید گذاشت که عبن پلان جنگ طویل المدت افغانستان،در رمان بیل کلینتن در یوگوسلاویای سابق در نظر گرفته شد بود.اما کشور های اروپایی با سعی و تپ و تلاش خویش،رهبری تامین صلح را در منطقه با فرستادن قوای امنیتی بدوش گرفتند و تا امروز در منطقه صلح دوامدار تامین است.

>>>   Saboor Raheel
برخیها دل به این خوش کرده اند که گویا دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا، در بیانیۀ شب گذشته اش، از "نخست وزیر" افغانستان یادآوری کرده است و این دوستان فال گرفته اند که گویا شرایط برای ریاست اجراییه مساعد شده است که کاری بکند.

وقتی سرتاپای شکایت داکتر عبدالله از وضعیت سیاسی همین بوده باشد که رییس جمهور در سه ماه یک بار او را ندیده است، پس مساعد شدن شرایط چه تغییر خواهد آورد که دوستان مان دل خوش کرده اند؟ در بهترین صورتش غنی او را ماه یک بار وقت بار خواهد داد و عبدالله شرفیاب حضور خواهد شد؛ دیگر چی؟
عبدالله شکایت دیگری نداشت که شرایط مساعد آن را حل کند، داشت؟ کدام برنامه ممنوعه اش را شرایط مساعد قابل اجراء خواهد کرد؟

گیرم که فلک جامه دهد، کو اندام؟

>>>   حضوره نیروه های اشغالگر باعث ادامه جنگ و کشتار افغان ها خواهد بود . مردم افغانستان به نظامیان وحشی بیگانه نیاز ندارند بلکه نیازه جدی جامعه امروزی افغانستان صلح است . بجای انکه ترامپ بر طبل جنگ بزند به فکره راحل صلح و خروج کامله نیروهای خود باشد. افغانستان هیچ راحل نظامی ندارد و فقط تنها راحل ان که خوده جامعه افغانستان خواستار ان هستند صلح و ثبات است که متاسفانه خارجی ها مخالف ان است و هر دفعه بر اتش جنگ نفت میریزند و به جنگ طلبی و کشتار افغانها ادامه میدهند .
حبیب الله یوسف زی

>>>   كس كه اين وطن تكه تكه را اين مردم بيچاره را دوست نداره وطن ارام شود و مردم زندگي كند اين سبب هر چيز را به فال نيك نميگيرد هميشه منفي گرا است هر گپ را نزد مردم به مسخره ميگيرد نميگذارد كه مردم يك روشن را بيبند با اين أشخاص چه كرد

>>>   ترمب از افغانستان یورانیم مس طلا لاجوردوسایر چیز ها میخواهد ع وغ باید برایش آماده نماید چرا که داکتر صاحب عبالله را به عنوان ونخست وزیر یاد نموده است ببینید که چطور خشحالی میکند

>>>   Soraya Baha
ترمپ تا رسيدن به عمق استراتيژي خود طالبان ( سپاه اسلامي ناتو ) را نگه مي دارد
أمريكايي ها از سال ١٩٨٠ استراتيژي خود را ساخته بودند يعني از زماني كه شوروي ها افغانستان را اشغال كردند، آن زمان وليام كيسي رييس CIA سفري به پاكستان كرد و از حكومت ضياالحق خواست تا گروهي را كه با حكومت كمونيست كابل بجنگد بسيج كنند و پس از آن براي رفتن به آسياي ميانه و حوزه نفتي قفقاز گروهي را به نام اردوگاه شر بسازند كه هدفش همان طالبان بود و جنرال حميد گل نام ( سپاه اسلامي ناتو ) را پيشنهاد كرد تا بحران را به شمال افغانستان و ماوراي شمال گسترش دهند، چون حوزه نفتي قفقاز مي تواند براي دو صد سال كره زمين را نفت بدهد و چپاولگران اروپايي در اين تاراج سهيم شدند و جنگ را تا رسيدن به عمق استراتيژي خود در افغانستان ادامه مي دهند و از سوي ديگر براي توجيه جنگهاي منطقوي خود ، تروريزم را در افغانستان براي مردم خود عنوان مي كنند و حكومت هاي دست نشانده و فاقد پشتوانه مردمي و مزدور تمام عيار را براي ما بر مي گزينند تا برنامه هاي اين چپاولگران را عملي سازند با جاري كردن خون در كشور شان بدون كوچكترين عاطفه و احساس گناه . اين كه بوش چه گفت يا اوباما يا ترمپ تغييري در بهبود اوضاع افغانستان نمي آيد تا زماني كه خود يك ملت سرنوشت خود را با إيثار به دست نگيرد، اين جنگ هاي و بازي هاي سياسي ادامه دارد و مردم را گوسفندي و بيسواد در لجن تضاد هاي زباني و قومي و مذهبي فرو مي برند، چون يك ملت با سواد و أگاه و سربلند را چنين نمي توان در مسلخ تاريخ مثله كرد.
پايان

>>>   ترامپ اخیرا به مسلمانان توهین کرده و گفته است باید آنها را با خون گوشت خوک آغشته کنیم خدا وی را در غضب خویش گرفتار سازد ان شاالله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است