تفرقه اندازی جدید قومی توسط سادات
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۷    ۱۳۹۶/۵/۳۱ کد خبر: 137542 منبع: پرینت

در نخستين روزهاى حكومت وحدت ملى، اشرف غنى قانون ثبت احوال نفوس را توشيح نمود كه با واكنش تند اسماعيل يون و انورالحق احدى مواجه شد. آنان با شعار افغانيت و اسلاميت خواهان درج كلمه "افغان" در تذكره الكترونيک شدند، از جانبى جنرال دوستم معاون اول رياست جمهورى و سرور دانش معاون دوم رياست جمهورى با حمايت از درج كلمه افغان خواهان ذكر "قوم" در شناسنامه الكترونيك شدند. اين مساله جار و جنجال هاى زيادى را در قبال داشت.

تعدادى از چهره هاى سياسى و شهروندان كشور به حمايت قانون توشيح شده دست به اعتراض زدند كه درج نام كلمه " افغان" و " قوم " در تذكره ضرور نيست. اين مساله باعث شد كه يك پروسه مهم ملى توزيع شناسنامه هاى برقى به تعويق بيافتد تا اينكه اشرف غنى طى فرمان تقنينى هر دو مورد ياد شده را شامل اين فرمان كرد تا به نسبت فرا راه توزيع تذكره الكترونيكى شكستانده شود.

حالا ديده مى شود كه اين فرمان تقنينى جنجال هاى تازه اى ديگرى را نيز به وجود آورده است. در قانون اساسى از تاجيك ها، پشتون ها، ازبك ها، هزاره، ايماق و... به عنوان اقوام افغانستان ياد شده است. نكته مهم اين است كه در اين قانون از سادات به عنوان قوم ذكرى نشده است. به همين منظور تعدادى از شهروان كشور كه خود را قوم سادات مى خوانند، محافل اعتراضى پى در پى را در كابل راه اندازى كرده اند و خواهان آن شده اند كه بدون درنظرداشت حكم قانون اساسى "سادات" به عنوان يك قوم جداگانه در كنار ساير اقوام به روى تذكره الكترونيك درج شود. اصولا در تذكره الكترونيک نام اقوامى كه در قانون اساسى از آن ياد شده است، به روى شناسنامه الكترونيک درج خواهد شد.

معلوم نيست كه اين نوشته همايون محتاط ریيس توزيع شناسنامه در پيوند به همين جار و جنجال هاى تازه است يا خير؟ ايشان در صفحه رسمی شان چنين نوشته اند: "پشنهاد ارایه شده اداره مستقل ثبت احوال نفوس مبنی بر چگونگی درج نام اقوام در تذکره برقی، از سوی رییس جمهور به دادگاه عالی برای تصمیم گیری نهایی و بررسی های همه جانبه حقوقی راجع گردیده است."


تذکره الکترونیکی سادات قومگرایی



کانیشکا محجوب

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره الکترونیکی
قومگرایی
نظرات بینندگان:

>>>   قومی به نام سادات وجود ندارد.

>>>   سادات یا عرب هستند یا هزاره قوم سادات وجود خارجی ندارد

>>>   تمام مشکلات افغانستان حل شد .فقط مانده بود مشکل سادات حل شود.!!!!!!!؟؟؟؟

>>>   شما جزئی از قومی هستید که سالها وقرن ها خمس از انها گرفتید.

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . هویت بدنام افغان که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنن

>>>   تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود

>>>   این سادات هیچ هویتی ندارند وزنه ترازو هر طرف سنگین تر بود از همان قوم هستند. ...

>>>   افغان" ، برای بی هویت ها بهترین سرپناه هویتی است.
به باور من " افغان " بحیث یک هویت عقب مانده شاید یک سرپناه هویتی مناسب برای بی هویت ها باشد.
با کمال تاسف تفاوت هویت عقب مانه افعان با هویت های متمدن بویژه فارسی زبانها در حدیست، مثل اینکه هزاران انسان در خانه ها و کاخ های مجلل خویش زندگی کنند، ولی یک تعداد سیلاب و یا زلزله زده گان بیچاره بخاطر نجات شان در زیر سرپناه ها نظیر خیمه ها و یا خانه های متروک پناه ببرند.
کاش در عقب هویت افغان افتخار و تمدن قرار می داشت،که شهروندان از هویت خود صرف نظر می کردند و به آن افتخار می کردند.
یک تعداد افراد برای منافع زود گذر شان به این و آن هویت خود را می چسپانند بی آنکه به آن باور داشته باشند.
هزاران بی هویت در افغانستان زندگی می کنند. اینها بهترین شکار فاشیسم در افغانستان به شمار می روند.
در افعانستان بزرگترین بد بختی اینست،که هویت عقب مانده افغان می خواهد هویت های پیشرفته و متمدن و ریشه دار تاریخ را ببلعد. این مثل اینست،که افریقای نامتمدن از اروپای متمدن بخواهد،که از هویت اروپایی خود به نفع افریقای عقب مانده صرف نظر کنند. آیا چنین چیزی امکان دارد؟

>>>   او مردم من یک کرد ساکن افغانستان هستم نمیخواهم جزیی از یک قوم دیگر باشم .
باید نام قوم من را نیز درج کنید...

>>>   پس تکلیف ما که قوم تالی هستیم چی میشود .ما هم قبول نداریم .زیرنام دیگر قوم باشیم

>>>   درج هویت سادات در تذکره های الکترونیکی مانند دیگر اقوام ساکن در افغانستان هیچ نوع خلاف قانون نبوده و نیست.البته در قانون اساسی سادات را به اسم عرب گنجانیده اند که این کار توسط بعضی افراد مغرض صورت گرفته.سادات هم حق دارند و هیچ کسی این قوم بزرگ را از حق مسلم شان محروم کرده نمیتواند.
اقوام کوچک که تعداد شان به چند هزار نفر میرسد در تذکره ها ثبت شوند اما سادات که بیشتر از چند میلیون نقوس دارند ثبت نشوند.مگر شهر خربزه است.

>>>   کسانیکه میگوید سادات یا هزاره است یا عرب فقط کافی تاریخ افغانستان را بخواند ببیند سابقه کدام قوم بیشتراست هزاره یا سادات سادات ریشه اصلی دارد درحالیکه هزاره وپشتون اصلا ریشه ندارد پشتون ها بعد از آمدنانگلیسی هابوجود آمدندوهزاره بعد حمله مغول در حالیکه ریشه سادات به پیامبر اسلام میرسد وهرکسی منکر این ریشه است یا بی خبر است ویا مغول پارت است که دشمن پیامبر وسادات هستند سادات نه هزاره است نه پشتون ونه تاجک خودش یک قوم ویک نسل خیلی بزرگتراز بقیه اقوام است کسانیکهنظر میدهد بهتر است مطالعه کنند
علوی

>>>   نمیدانم به چه علت وبه چه دلیل بعضی انسانهای مغرض ومجهول تانام سادات برده میشود شروع به نیش وکنایه وتوهین میکنند مثل شخص منفوری که مسئله خمس راوسیله ای برای طعنه وتوهین به سادات محترم قرارداده
فلانی،اگرمسلمانی وشیعه بفهم که خمس ازارکان مذهب شیعه اثنی عشری بوده وبه دستور قرآن شریف سادات نیزمقداری ازآن بهره میبرند ومقداری دیگرطبق نظرمرجع مصروف مخارج دیگرمیشود
چندسالیست عده ای بی دین وبی هویت به کشورهای غربی پناه برده اندویادرداخل وطن ستون پنجم غرب گشته وبه دلایل واهی ونامعلوم عقده مندانه به اقوام مختلف کشورتوهینهاوتهمتهای ناروایی رانسبت میدهند که به گمان بنده ناشی ازحقارتهای خفته دردرون آنهاست
والسلام علی من التبع الهدی

>>>   از نظر من گنجانیدن نام قومی هیچ مغایرتی با قانون ندارد و هرکس به هرقومی که خودش میخواهد میتوند ثبت نام کند ولو این نام ها در قانون اساسی ذکراست ویا نه ، این کمبود ویا نقص قانون گذاران است که نام تمام اقوام ساکن را در قانون نه گنجانیده اند اصلا" تذکر این مسئلهدر قانون لازم نیست چون خلاف قوانین حقوق بشری شده وحق زنده گی افراد دیگر را که بخواهند در آینده ها در افغانستان زنده گی کنند سلب می کند.
و همچنان به تائید نوشته های دیگر عرض میکنم که اگر واقعا" میخواهید اختلافات قومی را از میان بردارید نام افغانستان را به آریانا و یا خراسان که تمام اقوام را که حالا در جهان تیت و پراگنده شده اند در بر میگیرد بل کنید که ازین مرض بد قوم پرستی خلاص شویم
.Saber Shamal

>>>   برای همه ای خواننده های ای مقاله می نوسم که از صدر اسلام تا کنون سادات کسانی بودنند که همیشه برای مردم مظلون در مقابل حاکمان
و شاهان ظالم ومستکبران جهان مبارزه می کردند از طرف دیگر به خواطر زهد وتقوا وغیرت اغلبی سادات وتوصیه پیامبر اسلام به احترام واکرام آنان تمام مسلمانان به جز جباران و بی دینان به سادات احترام خاصی قائل هستند خصوصا در افغانستان در سال های قبل از دخالت های انگلیس انگلیس ها وقت ارادت خواصی مردم هزاره را به سادات دید احساس خطر کرد لذا شروع به مقابله غیر مسقیم کردنند و عده زیاد جوانان هزاره را از مذهب واعتقاد شان خارج کردنند جریان های روشن فکری را راه انداختند از جانیب سادات هم عده ای را تشویق به تعصب کردند کتابی را انگلیس ها در حدود صد سال قبل در مورد هزاره جات نوشته و بسیار اطلاعات دقیقی از مردم هزاره وز ساکنان آن و از خلق وخوی آن ها و اعتقاد آن به مذهب تشیع ذکر کرده اند امروز در تمام کشور های اسلامی مخصوصا کشور های شیعی مردم حتی خود ساساد احترام سادات را دارند امامتئسفانه بیشترین دشمنی با سادات در بین هزاره هااست این نوسنده که به ظاهر باسواد هم هست ادب را رعایت نکرده مگر حق خواهی به گفته خود تان تفرقه افگنی است که عنوان مقاله ات را چنین نوشتی؟

>>>   کسانیکه بادرج نام سادات درتذکره مخالف اند:
چندفردگمنام درچهارعبارات مختلف دراول نظرات بینندگان درموردقوم سادات هتاکی های جاهلانه کرده اند که به عنوان توصیه برایشان تذکرمیدهم:
1 - آنکه میگویدسادات هزاره است،ازومیپرسم که بقول خودتان سادات عرب است اماهزاره ازکجانشات کرده اگرچنانچه کلانهای تان میگوید هزاره نسل منتسب به چنگیزاست،عده دیگرکلانهای هزاره چنگیزرا اجدادچینایی های میخوانند،بعضی هزاره هانسل جاپانیهارانیزمتعلق به چنگیزمیدانندوتعدادی هم نسلهای راکه درکوریای شمالی وجنوبی ساکن هستندودرمجموع آدمهای بینی پهن وچشم تنگ رانسل هزاره میدانند،ازاین دست پرورده های چنگیزمیپرسم که چنگیزخان پیروکدام فکر،عقیده،دین وفرهنگ بوده ودرکجای جهان زندگی میکرده است که نسل آن به هرکنج دنیاپراگنده شده است؟
2 - بعضی هزاره هاخودرانواده هاونسل بودا قلمدادمیکند،این موضوع دربعضی حالات مقرون به حقیقت است،فرهنگ بودیزم به وضوح درقلمروهزاره های بودایی دربامیان وکابل درحال ترویج وگسترش ا ست مثلاهیکل تراشی وبت تراشی قرن معاصردرولایت بامیان وکابل افغانستان شکل گرفته است وهزاره های مدرن وبرگشته ازدین این بتهاراپرستش وبوسه باران میکنند.
3 - درجای دیگربه خمس اشاره شده است،هرگاه نویسنده مسلمان است این سوال راپاسخ دهداگربودایی باشدسوال مربوط اونمیشود،آیادرکی وفهمی ازقرآن دارید؟آیاگاهی ازملای هزاره محل تان شنیده اید؟آیاازمجتهدین هزاره پرسیده ایدکه اصول دین وفروع دین چه است وخمس چه معنادارد؟اگرپرسیده باشیدیاشنیده باشیدشمابه مقدسات اهانت کرده ایدومستوجب مجازات،توبه واستغفاراستید،نه تنهامعنای خمس رانمیدانیدبلکه درک شماازاسلام عزیزنیزبسیارضعیف است لطفامردباشیدیانوکرمرد(یامسلمان آگاه باشیدیابنام مسلمان بودن خودتانراخسرالدنیاوالاخره نسازیدوجزاوعقاب دشمنی بااهلبیت راسطحی ننگرید)سادات کتله ی ازمردم است که حضرت رسول الله ص به آنهاهویت داده است،هیچکسی نقش برازنده وجودی آنراانکارکرده نمیتوانداگرمسلمانی این راآویزه گوشت قراربده که حین تلقین درقبرملای هزاره بگوشت میگویدکه به نکرین بگومحمدپیامبروعلی وفرزندانش امامان برحق من است،درآنجافیسبوک وکمپیوترنیست که یاوه سرایی کنی.
برادرم بیافکرنفاق راازسرت دورکن وباورکن که نه هزاره نه سید نه تاجک نه پشتون ونه ازبک به تنهایی کارمردم وکشورراسروسامان داده نمیتواندفقط راه نجات ازبدبختیهانیروی خداپسند وحدت وهمدلی وبرادری است نه نفاق وکینه توزی،اگرهزاره میتوانست همه اموررادردست داشته باشد پس چنگیزوچنگیزیان کجاست وچرابعد ازمغل یک زمامدارهزاره درتاریخ ثبت نشده است؟دلیلش اینست که این سرزمین آشیانه اقوام ا ست واین تخم نفاق بدست زمامداران دیروزوامروزکاشته شده است که من وترابنام سید وهزاره وتاجک وازبک وپشتون بجان هم انداخته اند وخودشان حکمروایی میکننداگراینطورنیست چرافرزندان تیکه داران قومی کشته نمیشوند وتنهاطبقه محروم ومظلوم مستحق قربانی اند،آیانمیدانیدکه درآخرین حادثه خونبهای جوانان برومندوتحصیلکرده هزاره رادرحادثه دهمزنگ کی هاگرفت وتوازکنارکراچی وزیرپل سوخته دعوای سید وهزاره برپاکرده یی وفرداهم هیکل همین تجاران خون هزاره را باسنگ هزاره جات میتراشی وبپایش خم میشوی.امیدوارم موجب ناراحتی تان نگردیده باشم
هموطن شماازکابل

>>>   کسانی که میگویند کدام قومی بنام سادات وجود ندارد انها منکر دین و از جمله قوم فرعون یزید اند قوم سادات در افغانستان بتعداد زیادی از بعضی اقوام وجود داشته و وجود دارد منکر از قوم سادات منکر از اهلبیت پیغمبر اولاده انحضرت است پس منکران این قوم که منکر از اهلبیت اولاده سرور کاینات است اسلامیت چنین اشخاص منکر قوم سادات در حالت ابهام است اگر درج تذکره قوم سادات گردد ویا نگردد این قوم سرفراز از اولاده رسول اکرم نبی مکرم نه از اصلیت ان ونه از شخصیت ان و نه نام قوم ان چه کاسته شده میتواند فقط فرعونیان را برملا میسازد وبس .

>>>   من فکر میکنم سادات از همان هزاره هستند اما شاید دولت پشتونیزه شده میخواهد قوم هزاره را چند تکه کند تا در تذکره ها تعدادشان کم شود

>>>   مگر سادات اولاد پیغمبر نیست؟ مگر پیغمبر عرب نبودند؟ مگر عرب در میان اقوام ذکر شده نیست؟ پس سادات چه غایله بر پا میکنند از یک طرف خود را فرزند پیامبر می دانند از طرف دیگر خود را عرب نمی دانند به این می گویند کوسه ی ریش پهن؟ بر ادعای سادات .....می خندد چه رسد به انسان!

>>>   سادات خود هم نمی دانند چه می خواهند اولاد پیامبر بودن را یا سادات غیر عرب را؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است