لشکر اجیرشدگان در یک قدمی افغانستان
نیروهایی از میان جانی ها، قانون شکنان و مجرمان، چگونه می توانند امنیت غیرنظامیان را آنهم در کشوری جنگ زده فراهم کنند در حالیکه از تجارت مواد مخدر گرفته قاچاق انسان را در کارنامه دارند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۲    ۱۳۹۶/۵/۲۹ کد خبر: 137448 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper،اجیرشده هایی که برای پول می جنگند زیر نام کمپانی های خصوصی_امنیتی در افغانستان رویدادهای تلخی به جا گذاشتند اما روی کارآمدن ترامپ و تعلل در ارایه استراتژی جدید سبب شده است که این شرکت ها در پی حضور دوباره باشند.

هرچند از جنایت های این نیروها، سند و پرونده هایی کمی به مراجع قانونی رسید اما عمق قانون شکنی ها به اندازه ای بود که به انحلال آنها انجامید، نیروهایی که از میان جانی ها، قانون شکنان و مجرمان به خدمت گرفته شده است چگونه می توانند امنیت غیرنظامیان را آنهم در کشوری جنگ زده را فراهم کنند؟

جنگ علیه تروریسم در افغانستان از ابتدا بر اساس منافع امریکا آغاز و ادامه یافت که ریشه در ابقای گروه های تروریستی طالب و داعش دارد، پس از شانزده سال که مقام های این کشور از بن بست جنگ ابراز سردگمی می کنند بیش از دالرهای خرج شده، سودآوری داشت از پناهگاه های دایمی و فشار بر رقبای منطقه ای گرفته تا تجارت مواد مخدر و دست یابی به منابع طبیعی.

واگذاری مسوولیت جنگ به شرکت های خصوصی و امنیتی برای دولت ترامپ اگر کاهش هزینه ها را در پی دارد، نظام نوپای افغانستان را در ورطه سقوط قرار می دهد زیرا تداوم جنگ دلیل بقای چنین شرکت هایی می باشد.

بیشمار شرکت خصوصی و امنیتی که در گذشته همراه با ارتش امریکا در جنگ افغانستان حضور یافتند با پرونده هایی از نقض حقوق بشر تا زیرپا گذاشتن قوانین به پایان ماموریت آنها انجامید.

و اکنون با اجرایی شدن این طرح باید منتظر ابعاد خطرناک تری از جنگ در کشور باشیم که دیگر ارتشی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت های نظامیان این شرکت ها وجود ندارد و می ماند کشوری که در تنگنای نبرد با تروریستان باید در هراس لشکری از اجیرشدگان باشد.

گزینه وسوسه انگیز کاهش بودجه امریکا در جنگ افغانستان توسط شرکت بلک واتر به ترامپ در حالی می باشد که رییس جمهور این کشور رویکردی سودجویانه دارد و از همان ابتدا در پی سیاستی منطقه ای بوده است، این طرح بیش از انکه برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان این کشور باشد در جهت منافع واشنگتن می باشد و خطرناک برای نظام نوپای افغانستان.

حواشی چنین طرحی از آنجا نشات می گیرد که حضور چنین شرکت هایی طی سال های گذشته همراه با نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان بوده زیرا همچنان که نیروهای آنها هیچ اعتقادی به حفظ قوانین و یا رعایت جان غیرنظامیان ندارد، مبنای شکل گیری چنین شرکت هایی در تداوم جنگ است.

تروریستی که اکنون در کشور ریشه دوانده است نه از جانب پاکستان بلکه در حمایت از امریکا توانست خاورمیانه را در برگرفته و خیال برقراری امارت اسلامی در افغانستان را دارد.

حمله های شبانه و یا عملیات هایی گاه و بی گاه نظامیان امریکایی همواره قربانیانی از غیرنظامیان در پی داشته است و اکنون با لشکرکشی نیروهایی که در بدل پول وارد جنگ می شود دیگر کدام باشنده ای در امنیت خواهد ماند؟

هرچند حکومت وحدت ملی تاکنون در برابر چنین طرحی سکوت کرده است اما نمی توان امید به دولتی داشت که زیر سلطه واشنگتن تنها به دنبال کمک ها و جلب حمایت ها در جهت رسیدن به کشور پشتونیزم است.

همانگونه که امریکا با رویکردی چند گانه هیچ گاه به نبرد با تروریستان در افغانستان نرفت، دولتمردان کشور نیز نه طالب را دشمن خطاب می کنند و نه ارده ای برای نابودی افراط گرایان دارند.

نماینده ویژه روسیه در افغانستان امریکا را "نیمه ماشین جوجه کشی تروریست ها" در کشور خواند، ماشینی که تروریست را بنیان نهاد تا بتواند به رویای سلطه بر خاورمیانه دست یابد و اکنون از افغانستان به عنوان پایگاه دایمی خود استفاده می کند.

رویدادهای تکان دهنده از جای جای کشور که توسط طالب و داعش رخ می دهد مردم را بیش از هر زمانی خسته کرده است و ناامید از حکومت و قانون و حال با نظامیان اجیرشده شرکت های خصوصی و امنتیی به کدام سرنوشت خواهد رفت.

از تجارت مواد مخدر گرفته تا قاچاق انسان تنها گوشه ای از عواقب حضور اجیرشدگان شرکت های امنیتی و خصوصی امریکا در افغانستان بود که می تواند جدای از پولی که برای جنگ دریافت می کنند بازیگران اصلی تجارت های سیاه باشند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلک واتر
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   افرادی درارگ مانند عبدالله ودانش بخوبی میدانند که رئیس جمهور درافغانستان بارٲی وانتخاب مردم نبوده بلکه با انتصاب آمریکاست، افراد مذکور براساس همین مفکوره ارگ را غنیمت شمرده تا باخوش خدمتی واطاعت مطلق از آمریکا دلشان را به مقام و ریاست دوره بعدی خوش نگهدارند، درحالیکه نیت های پلید ایندسته افراد به نابودی مردم ملکی تمام شده ودرعوض آن ازآمریکا جلب رضایت میکنند.بدون تردید ملت ما قربانی نیت های شوم این افراد خاین داخلی وعدم تدبیر وغیرت ملی، باردیگر کشورما زمینه حضورقدرت های دیگری مانند روسیه رافراهم ساخته تا به دست قدرتهای فاشیست جهانی دست بدست شود که نتیجه آن دورباطلیست که ملت را با تحمل هزاران مشکلات سیاسی وامنیتی واقتصادی واجتماعی وعلمی درهمان نقطه چهل سال قبل قرارمیگیرد، یعنی تجاوزروسها به افغانستان، وحاکمیت خلق وپرچم که بخاطرجهاد دربرابر این ابر قدرت واحزاب وافراد دست نشانده شان میلیونها کشته ومعلول داده ومیلیونها آواره و...
جاغوری

>>>   مردمیکه بخاطر دغه گفتن همدیگر میخواهد در قدرت باشد همیشه باعث تباهی و بربادی قوم خود و دیگر اقوام شده اند.
بلخی

>>>   افسوس به حال این مردم بیچاره ومظلوم افغانستان مرگ برجاسوسان وقدرت طلبان در ارگ

>>>   Haroon Mutaref
ولسوالي هاي كه در شمال به دست طالبان مي افتد، نگوييد سقوط كرد. «واگذار» بگوييد.

>>>   Kohistani
طالبان را چطور اکمال نمایند اگر با همین روش پیش نروند ومردم هم مصروف بدون بیمه وصدای خود را هم خود شان خفه میسازند به این مردم حتی گوسفندی گفتن هم کم است چون گوسفند در وقت کشتن حتی دست وپای میزند ولی اینمردم خیلی خاموشانه گردن زیر ساطور قصاب میبرند
رهبر جوان

>>>   دقیقا بخاطر اکمال طالبان است مطمین باشید

>>>   Had
به یاد داشته باشید وقتی آین ها نتوانند دیگر به حق این ملت مظلوم ظلم کنند اگر این توان را داشته باشند همه دولت را به طالب و سایر گروه های افراطی می سپارند

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
از اینکه زندانی های انتحاری 98% از قوم پشتون بودند اشرف غنی فرمودند : عادلانه نیست. ولی تیم کاری شان در کشوری که اقوام مختلف زندگی میکند همه از یک قوم هستند. بنظر شان اصلا غیر عادلانه نیست. حالا اینکه میخواستند چطور در این مقوله انتحاری ها عدالت برقرار کنند خدا میداند. همان وقت مردم زیاد پرسیدند. آقای غنی وقتی تاجیکان ، هزاره ها و ازبکها انتحاری نمیکنند چکار کنیم؟ آیا میخواهید اقوام غیر پشتون را از کوچه بازار بگیرید در پهلوی انتحاری ها به زندان افکنید، تا عدالت ادعایی شما برقرار شود؟
جالب این است. تعدادی مدعی هستند در دولت پشتونها کم حضور دارند. علت جنگ طالبان هم حضور کم رنگ پشتونها در قدرت هست.

>>>   واقیعااین،همه،مجری،قانون،همه،خیانت،کار،همه،
ناموس،فروش،یگ،انسان،بادین،باغیرت،دیده،نمشود
همه،نوکر،ودین،فروشدد،قاچ،چی،مفسیدی،فل،ارض
مردوم،چه،امید،ازیگ،موشت،اوباش،داشته،باشد
کسانی،کی،به،خاطیری،پول،انطحاانفجارادم،کوشی،زینا
لیواته،مکندقاری،قران،یاکی،مولوی،است،اینهاکلا،
کساناست،کدرپاکستان،مادرانشان،درچکله،خانها،بوده
اولادی،راندی،مباشد،هرکدام،این،۱۰/۲۰،پدرداردپیروانی
شیطان،میباشد،هچ،وقت،خدا،پرست،باشیطان،پرست
نمسازد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است