امان‌الله خان و ملا عمر، دو روی یک سکه اند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۲    ۱۳۹۶/۵/۲۸ کد خبر: 137377 منبع: پرینت

یکی از واقعیت‌های دردناک سرزمین ما این است که بسیاری از قضاوت‌ها یک بام و دو هوایی است. در اینجا در هر زمینه‌ای می‌توان از اینگونه داوری‌ها را مشاهده کرد. برای نمونه بعضی‌ها فقط افراط‌گرایی اسلام‌گرایان و مدعیان اسلامیت را محکوم می‌کنند اما در عوض افراط‌گرایی مدرنیست‌ها و مدافعان ارزش‌های غربی را محکوم نمی‌کنند که هیچ بلکه ستایش هم می کنند در‌‌حالیکه اگر بخواهیم بدون پیشداوری به سراغ حوادث برویم باید هر دو سوی ماجرا را بنکوهند.

واقعیت امر آن است که همانطوری که ملاعمر به دلیل تحجر دینی و افراط‌گرایی و خشونت‌ورزی‌اش، شخصیتی نکوهیدنی است، امان الله خان هم به دلیل دریافت نادرست اش از مدرنیسم و مدرنیته و زیاده‌روی‌های کودکانه‌اش قابل نکوهش است.

افراط‌گرایی، افراط‌گرایی است، شرق‌زده و غرب‌زده نباید داشته باشد. اتفاقا مزیت تجربه ملاعمری در این است که بسیاری از مردم ما را متوجه اهمیت پذیرش قرایت‌های انسانی‌تر و متساهل‌تر از دین کرد. این در حالی است که تجربه اصلاحاتِ امان الله خان و برخورد بچگانه وی با مقوله اصلاحات باعث شد که مردم عادی و حتی رهبران مذهبی و سیاسی نسبت به اصلاحات و مدرنیسم، بدبینانه نگاه کنند و مقوله‌های مرتبط به مدرنیته و مدرنیسم را در تضاد بنیادی با ارزش‌ها و باورهای دینی و سنتی خود بدانند.

کسانی که می‌خواهند در دفاع از امان‌الله خان و اصلاحات اش سخن بزنند به این پرسش باید پاسخ دهند که چرا این شاه جوان ظاهرا کم‌سواد به جای نهادینه ساختن ارزش‌های مدرن در جامعه به ظواهر مدرنیسم بسنده کرد و سعی کرد به زور و اجبار بر سر مردان، کلاه شاپو بپوشاند و بر تن شان لباس فرنگی کند و چادر ایرانی/ قزلباشی (تعبیری‌است از امان الله خان) را از تن زنان بیرون آورد؟

یا مثلا باید به این سوال جواب بدهند که آیا امان الله، آن شاه دمدمی‌مزاجِ ساده‌لوح این نکته پیش پا افتاده را نمی‌دانست که تغییر دادن تقویم هجری به تقویم میلادی یا روز یکشنبه را به جای روز جمعه، روز تعطیل اعلام کردن، پیوند چندانی به پیشرفت افغانستان ندارد و هیچ دردی از این ملت عقب‌مانده را درمان نمی‌کند.

اگر روایت استاد خلیل‌الله خلیلی را در‌باره امان‌الله خان ملاک قرار دهیم، ناگزیر خواهیم شد که امان‌الله خان را شخصیتی به‌شدت ضد اسلام و از فرق سر تا نوک ناخن غربی‌شده تلقی کنیم که مردم مجبور بودند برای دفاع از ارزش‌های اصیل خود، وی را از اورنگ قدرت به زیر بکشند.

امان الله خان در سخنرانی‌های خود می‌گفت: «ما به علت‌ حجاب، زن‌های خود را از همدستی مردها محروم ساخته‌ایم. این حجاب ملعون قزلباشی‌/ایرانی، این حجاب ملعون را پاره‌پاره کنید.» (شبه مدرنیسم امان الله خان/ روح الله بهرامی). یعنی در همان دوره نیز سخن از تهاجم فرهنگی همسایه غربی ما در میان بوده است. امان الله خانِ دیروز در قبیله‌گرایی‌اش چندان تفاوتی با حکمتیارِ امروزین نداشته است.

به نظر من امان الله و ملاعمر دو روی سکه افراط‌گرایی هستند و کارهای هر دوی آنها محکوم و قابل نکوهش‌است و کارهای هر دوی اینها به ضرر پیشرفت افغانستان تمام شده‌است. بگذریم از تلاش هایی که امان الله خان انجام داد برای خنثی کردن فعالیت‌های مشروطه‌خواهانی که ظاهرا به کمک آنها به قدرت رسیده بود.

در اینجا به نظامنامه قدغن امان الله و تاسیس «پشتو تولنه» و تقابل ایجاد کردن اش میان فارسی و پشتو نمی‌پردازیم که هر کدام از اینها به قول فردوسی، «یکی داستان است پر‌آب چشم.»"

مهران موحد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استقلال افغانستان
امان الله خان
نظرات بینندگان:

>>>   ع وغ هم ما نند اما نالله یک قهرما نان هستند زیرا اما ن الله خا ناز انگلیس ازدی خو د را گرفتن مگر ع وغ در روز دو م حکو مت خو د خو د را به امریکا تسلیم نمو دن

>>>   اتمر و ستانکزی از جمله همکاران سر سخت طا لبا ن است زیرا برای هر دو شا ن طا لبا ن پیغا م داده بود که در 28 اسد همرای تا ن همکار هستیم و هچ گو نه تر س ند اشته باشید

>>>   از وقتیکه ویس بر مک وزیر داخل شده است هچ گو نه حا دثه و انتحار و انفجار در شهر کابل رخ نداده است زیرا وی یک شخص با تجربه در بخش نظا می است

>>>   مسعود و بچه سقاو ، دو روی یک سکه نوشته میشد خیلی عالی می بود
این دو چهره کثیفترین و منفورترین ادم های قوم ما هستند ،
قوم متدین و با فرهنگ ما هیچگاه از بچه سقاو و مریدان اش بنام نیک نخواهد یاد کرد
بیایید بدور از تعصب حق بگوییم و از حق دفاع کنیم
روز استقلال کشور مبارک باد

>>>   خدمت خواننده گان باید توضیح شود که قسمت زیادی از مصیبت های امروزی مربوط سرچشمه از کار های همین امان الله است. وی بود که نظامنامه ناقلین را تدوین و امضا کرد وزمینه انتحار و انفجار قبایل گمشده(افغان) را مهیا ساخت. لطفا" غرض تصدیق این مطلب نظامنامه ناقلین دوره امانی را مطالعه کنید.
آرام

>>>   خدمت خواننده گان باید توضیح شود که قسمت زیادی از مصیبت های امروزی مربوط سرچشمه از کار های همین امان الله است. وی بود که نظامنامه ناقلین را تدوین و امضا کرد وزمینه انتحار و انفجار قبایل گمشده(افغان) را مهیا ساخت. لطفا" غرض تصدیق این مطلب نظامنامه ناقلین دوره امانی را مطالعه کنید.
آرام

>>>   ملا محمد عمر مجاهد یک شخص تکرا نشدنی در تاریخ است ! مردم افغانستان هرگز فداکاری های ایشان را فراموش نخواهد کرد . ایشان یک انسان بزرگ و در حال !ساده و مهربان بود ساده زیست و ساده رحلت کرد. حضرت دوست ایشان را ببخشد و جنت فردوس را نصیب ایشان بگردانند .
حبیب الله یوسف زی

>>>   تاریخی که به دست شما مزدوران انگلیس نوشته شده باشد برای مه نا معتبر است چون شما مزدوران دزدان و خاینان را آتل و قهرمان میسازید و خدمت گذاران را خاین و دزد مانند امان الله خان و اشرف غنی و نادرشاه و امرخیل گوسفند جلاب که در مقابل تمام دنیا خیانت نمود اما شما مزدوران باز هم اورا آتل ساختین

>>>   از خیرات سر امان الله خان به مکتب رفتی، خواندن و نوشتن آموختی. حالا در نمکدان می شاشی. همان ملاعمر برای شما خوب بود که از ترس صدای تانرا بلند کرده نمی توانستید. با رهبران تان یکجا مانند موش در سوراخ ها پنهان شده بودید.

>>>   اینگونه فهمیدیم:
استقلال یعنی آزادی.
كلدار پاكستانی درجیبت خرید وفروش تان با کلدار؛ شعار روز استقلال سرمیدهید.
وقتی که در جنوب با پول افعانستانی خرید کن
برایت می گویند... این پول چی شیه دا...زیرسایهکلدار پاکستانی روز استقلال جشن می گیرند. وآقعا ما استقلال داریم؟
بردار پشتون از خرشیطان پائین بیا در سیر و سلوک اجتماعی و در جهان بینی و تفکر و طرز دید و برخورد تان با مسایل تغییر اساسی بیاورید ورنه نه تنها به همین گونه عقب مانده باقی خواهند ماند، که حتی دور باطل غیرت اوغانی و پشتونوالی خود تانرا نیز به زوال خواهد برد.
بردار اوغان هنوز هم فرصت موجود است. میتوانید با یک دید خردمندانه و نقادانه و انسانی نه اوغانی، به تاریخ خود تان نگاه کرده، کاری کنید تا خدا نخواسته مورد نفرت همگانی بقیه اقوام واقع نشوید.

>>>   Safaa
پس چرا امان الله غازي شد و در كتاب درسي به او غازي خطاب شده و تحميل گرديد؟؟ او معيار نداشت؟.
چرا نادر غازي شد؟
چرا احدشاه ابدالي و ظاهر بچه نادر بابا شدند؟. بابا شدن و غازي شدن هم معيار دارد.

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
امان الله خان پدر فشیزم پشتونی بود او بود که پشتونهای آنطرف سرحد را به کشور ما آورد و زمینهای آبی وحاصلخیز ازبیکها، تاجکها و هزاره ها را مجانی و بدون پول به ناقلین تازه وارد داد. امان الله خان از دید من تاجک نه تنها قهرمان ون اجی استقلال نیست بلکه یک جنایتکار فاشیست است که مطابق نظریه ماکیاولی اراضی و سرزمین ما را اشغال وبه همتباران خود بخشید.

>>>   Pedram
لطیف پدرام
حالا یک قهرمان ملی به من نشان بدهید که در سرزمین بیگانه مرده باشد. مگر قهرمانان جهان مثل ارنستو چگوارا یا نورمن بیبیسون سویدنی که در کنار صدر ما و در راهپیمایی طولانی جان اش را برای آزادی زحمتکشان از دست داد. سرداران بزرگ همچون چگوارا، احمدشاه مسعود، عمرمختار و لومومبا اینگونه می میرند اما بعضی از مدعیان سوراخ دعا گم کرده اند و از هر کسی قهرمان می سازند و جاده ها افتتاح می کنند. اینها باج دادن های غیرمستقیم است درعین خودخواهی و ادعا.

>>>   مهران جان موحد ! آيا گاهي ، كدام دست نوشتهء غازي امان الله خان را در جايي ديده يي ؟ جوابت حتماً 'نه' است ! زيرا اگر خط و كتابت امير امان الله خان را ديده بودي هيچ وقتي او را به كم سوادي متهم نميكردي انهم با پيشوند بيجا و بي مفهوم " ظاهراً " .

>>>   ع وغ بسیار طا لع دارند زیرا در سا بق یک ریس جمهور که از کشور می رفت دوباره در بر گشت یا کو دتا می شد و یا نظا م کاملا از بین می رفت مگر حا لادر هفته 3 مراتبه هر دو شا ن چکرمی زنند مگر بلا هم نمی زنیشا ن
نه طیاره شا ن ونه کدام حا دثه بالای شا ن می اید نمی دانم که انها اب و دانه کفار را خو رده اند که بلا هم نمی زینشا ن

>>>   راستي كه دين و مذهب هر دو تا معلوم نشده، أولي مردم بخاطر قيام ديني كشت، و دومي مردم را بنام قيام بي دين كشت، در حقيقت هر دو نوكر بي دين انگليس بودند.

>>>   احسنت.تمامی قدرت ها بدست شان بودند هرچه کردند ونوشتند وتاریخ ساختند اما وطن را آباد نکردند.

>>>   Habibi
کشور ما از زمان پسران تیمور شاه تا دوره امان الله زیر استعمار انگلیس بود و است، امان الله و پدر و پدر کلانش عبدالرحمان خاک فروش و نادر غدار ( خاندان آل یحیی ) همه و همه نوکران انگلیس بودند و بیشترین خاکهای این کشور را به انگلیس فروختند و برای زنان حرم سرای ارگ آنوقت خود زیور و طلا خریداری کردند و زنان فاحشه را از نقاط مختلف جمع آوری و داخل حرمسرای ارگ جهت زنبارگی و بیناموسی آوردند، و هر نوع بدعت، چور، چپاولِ را بالای مردم گوسفندی این کشور روا داشتند، پس آقای نویسنده قضاوت را عادلانه در نطر بگیر که دزدان اصلی و دشمنان این ملک و مملکت کی ها بودند؟؟؟؟
با در نظر داشت خاکفروشی، خودفروشی، چور، نوکری انگلیس، چپاول و بیناموسی در حق این مردم مظلوم، معلوم است که دزدان و خاکفروشان و مزدوران انگلیس همین حکمرانان اوعان بودند، نه امیر حبیب الله کلکانی، این امیر حبیبالله خادم دین رسول الله بود که کشور را از دست این میکروب های سرطانی خاکفروش، دزدان بینالمللی، مزدوران انگلیس، و بیناموسان، نجات داد، و گرنه این کشور را انگلیس دوباره میبلعید،

>>>   منبع: «حبیب‌الاسلام»، شماره اول، پنجشنبه، ۱۷ رمضان‌المبارک ۱۳۴۷، ۹ حوت ۱۳۰۷

بعد ازینکه سلطنت اسلامیه حالیه قایم شد از جمله مقررات و عملیات که برای دفع عملیات بد سابقه که بنام ترقی روی‌کار آمده بود فقرات ذیل است:
مقررات حکومت سنیه حالیه:
رفع حجاب که آزاد گذاشته شده بود لغو و بعوض مقرر گردید که هیچ زن بی محرم خود از خانه نبراید.
مکتب‌هائیکه در کابل زبان‌های اجنبی و کفار را باولاد اسلام یاد میدادند لغو گردید.
دیگر مدرسه‌ها که بچه‌های اهالی که شرعا منزله دختر بالغه را دارند و در ان مکتب ها درس هائیکه از مفاد دینی و علم شرایع و احکام قرانی بران ها مرتب نیست بلکه در اعتقاد شان خلل‌های زیادی واصل میشود یاد میگرفتند. بلی تعلیم هر فرد مسلم جائز است مگر مقصد از علم احکام دین و اصول عبادات است نه علوم زیادهٔ لسان خارجه کفر یا نام و یاد سلاطین ماضیهٔ کفر را یاد گرفتن اینهمه مکتب‌ها لغو شد.
مدرسه مستورات که دخترها از خانه‌های خود برآمده در آنجا سبق می‌خواندند موقوف شد قوانین و نظامات که بمانند ملک‌ها و غیره مانده شده بود لغو و عوض آن قضات مقرر و به تطبیق دادن احکام شرع شریف مقرر گردیدند.
همچنین باقی مسائل جزئی و کلی بد که در این ده سال بنام ترقی رواج یافته بود از قبیل سلام های رقم رقم – یا کلاه فرنگی و دریشی یا موقوف کردن تعدد زوجات و تعیین سن ازدواج و دوائر زیاد بنام تشکیلات ساختن همه اسباب مصرف پول بیت‌المال بشمار میرفت اینها همه لغو گردید و بعوض آن پول بیت‌المال بدرک های صحیح و برای علمائيکه اقامه عبادت و موذنی بجا آورده فرائض دین را مینمایند که سابق موقوف بود تعیین شد.
و الحاصل امروز در کابل غیر از اصول شرع شریف دیگر هیچ مظهری دیده نمیشود آنچه را که حکم خداوند کریم و سنت رسول مقبول امر میفرماید رویکار است.

>>>   Salam
افغانستان دوبار استقلال داشت ، بار اول در دوره يى كوتاه امير خبيب الله كلكانى و بار دوم هم در زمان استاد برهان الدين ربانى و شهيد احمد شاه مسعود ، براى همين هم مورد بى مهرى استكبار قرار گرفت و شكست خوردند، ديگر هر كى از استقلال سخن بگوئيد واقعن شرم آور است. زمين و زمان و آسمان اين كشور در خدمت خارجى ها قرار دارد ، دولت و اين سيستم از پول و ماليه يى كارگر بيچاره يى غرب تغذيه مى شود ، چنين كشورى حق ندارد لاف استقلال بزند.

>>>   گوسفند چي راضي دارد با روز استقلال ؟
نكند اين استقلال هم با رأي گوسفند بوجود امده
بانو نيلوفر إبراهيمي نوشته :
چرا من احساساتي و متعصب ميشوم؟
دليل
امروز پكتيا، پكتيكا، لغمان و قسمتي محدودي از شهر هرات داخل ولايت اش، شاهد بزرگترين تجمعات مردم بخاطر جشن استرداد و استقلال بود.
حالا سوال من اينجاست چرا انتحاري در بين اينها داخل نشد و خود را انفجار نداد؟
چرا انتحاري در بين مردم كه إز ٨ ثور تجليل ميكنند داخل ميشود و خود را انفجار ميتند؟
ايا به انتحاري گفته ميشود كه ٨ ثور حرام و مردمان أش كافر است و ٢٨ اسد حلال و مردمان أش مسلمان؟
چرا ٨ ثور پيروزي شرفساد و جنگسالاران خوانده ميشود، و ٢٨ اسد روز ملي و استقلال ؟ در حاليكه در ٢٨ اسد انگليس شكست داده شده كه فعلاً إز زمين هوا در چنگال انگليس امريكا قرار داريم و برعكس ٨ ثور كه شكست قشون سرخ شوروي بوده يك نفر روس هم در افغانستان ديده نميشود.
چرا در تظاهرات پشتون هاي ما انتحاري نميشود، در تظاهرات تاجيك هزاره و ازبيك انتحاري ميشود؟
پاسخ اين چرا ها را بتين كه منهم إز فردا بر خود لباس از رنگ بيرق افغانستان درست كرده اتن كنم، در غير أن روز تا روز به نفرت انزجار أم افزود خواهد شد.
بس است خسته شديم از جاده يكطرفه

>>>   شما چه قدر استقلال و آزادیخواهان را میدانید. دمبوره باشد و پای بزن و پای وردار

>>>   ع و غ دوروی یک سکه اند

>>>   دل تان انشالله در حالت كفيدن است!
شما ديگر چاره نداريد جز زهر پاشيدن ولي چند وقت ديگر حوصله نماييد انشالله براي ابد گليم تان جمع خواهد شد.
امان الله خان وشخصيت برازنده ان توسط جفن گفتن شما متاثر نه ميشود.
نوروز

>>>   آمر و سقو بچه هم دو روی یک سکه بودند هر دو به طریقه خود باعث بربادی افغانستان شدند.

>>>   Bayat
پاسخ كوبنده مردم!
- حضوري كه ميليوني خوانده ميشد، به چند هزار كاهش يافت.
- در فضاي مجازي فقط شمار اندكي از مردم به لوگوها و طرح هاي مسوولان پروژه، لبيك گفتند.
- آگاهي مردم نسبت به اصل ٢٨ اسد كه دروغين و جعلي است، بطور بي سابقه اي افزايش يافت.
- سست عنصرهايي كه پايبند هيچ ارزشي نيستند و پشت نقاب روشنفكري يا مدنيت پنهان ميشوند، به مردم معلوم شدند.
- اوج تعصبِ برخي از موافقانِ اين جشن با "دشمن" و "حرامي" خواندن منتقدان، مشخص گرديد.

پ.ن: اي كاش مقدور ميبود تا دست تك تك شما مردمِ آگاه و فهيم را ببوسم. براي شما جان دادن هم افتخار است اگر همواره همينطور آگاهانه حركت كنيد.

>>>   وقتی شکریه بارکزی به صراحت ملا عمر را مجاهد خطاب میکند و در سوگ مرگش سیاه پوش می شود و اشرف غنی از مردم افغانستان میخواهد که همه بایداز طالبان معذرت خواهی کنند؛ به یقین که مردم افغانستان باید مبارزه با سازمان استخباراتی پاکستان ( ISI) را نه از سرحدات کشور بلکه از داخل کابل از ارگ خیلی ساده با تف انداختن به دو این صورت ....شروع کنند.

>>>   کسیکه برضد امان الله خان است حتما نوکر واجیر انگلیس است

>>>   گپ ازگپ تیراست -------------------------بکی تبریک استقلال را بگویم ؟؟؟؟حدود قدری بیشتر از پانزده سال تصاویر صاحب منصباناکستانی که درجنگ با افغانستان مردارشده بودند درتلویزیئنها پخش ونشر شد بعد ازان درحالیکه ده ها تن از صاحب منصبان پاکستانی درخاک افغانستان باطالبان توام درجبهات مردارمیشوند هرگزوهرگز رزیم فاسد بی غیرت اجازه نشر نعش ان پلید ان را نمیدهد اشد ضرورت است که درتمام این ملا قاتهای بین المللی با جهان بشریت این تجاوزات مستند بنمایش گزاشته شود تا جهان ازخیانتهای پاکستان دورویه مطلع شوند پاکستان سالیان متمادی بخاطر سر کوب طالبان وغیره دهشت افگنان ازدنیا هزاران ملیون دالر میگیرد وباز برعلیه تمام کنونسیونهای بین المللی وتعهدات پاکستان همه را فریب داده وطالبرا تجهیز تمویل وتلقین مینماید تا افغانستانرا قتل عام نماید اگر ذرهئ غیرت صداقت شرافت ودیانت رزیم موجوده داشته باشد تحمل این همه تهاجمات فاجعه انگیز را نمیتواند تحمل نماید خدماتیکه کرزی خائن لا مزهب اساس گزاشت قتل عام ملت تشویق وطرفداری علنی ازطالب بود وفساد درحدی تراکم نم.د وطوفان کرد که ملل متحد وجهان بشریت مفسد ترین کشور رجهان افغانستان شد که این نف رین ابدی به کرزی وغنی مستدام خواهد بود وروی تاریخ این دو سیاه باشد سه چهار روز قبل غنی اعلام داشت که دیگر ترفیعات بشاخی باد نخواهد شد بعد از سه روز وزیر دفاع را که ملت درخون شت میزند وقتل عام بیگناها دوام دارد یکرتبه ترفیع داد که مصدر چنین خدمات تباه کن شده است بی حیائی درچه حد ودیوانگی درچه حد داکتر جمیل درد مند

>>>   پس هردوی آنان قهرمان ملت اند.

>>>   اقای مهران مقایسه کردن امان الله خان غازی با ملا عمر قاتل و نامسلمان و کشتار مردم بی گناه ما یک جفا و خیانت به مردم افغانستان است شما طالب پرستان حق زندگی را در این دنیا ندارید و بروید گم شوید نزد باداران ای اس ای و باداران پاکستان نان
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است