استقلال امروزی با استقلال گذشته متفاوت است
مفهوم استقلال در یک سده پیش با امروز متفاوت بود. امروز به دلیل پیچیدگی ها، تعامل ها اشتراک ناپذیر است و استقلال یک امر نسبی است و هیچ کشوری به صورت مطلق نمی تواند مستقل باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۴    ۱۳۹۶/۵/۲۸ کد خبر: 137374 منبع: پرینت

سال 1919 میلادی بود که افغانستان در زمان شاه امان الله خان به استقلال سیاسی خود دست یافت. می شود گفت که یک سده است که افغانستان استقلال سیاسی دارد. در این مدت زمان افغانستان نظام های گوناگونی را تجربه کرده است. از نظام های شاهی مطلقه تا مشروطیت و نظام های ایدولوژیک سرخ و سبز و سفید، جنگ های خونین داخلی را پشت سر گذاشته است. میلیون ها انسان در این فاصله کشته شدند و میلیون ها انسان دیگر به چهار گوشه جهان آواره شدند. می شود گفت که افغانستان شاید به اندازه منابع زیر زمینی خود گورستان هایی جمعی داشته باشد. پس از 98 سال هم اکنون افغانستان، در چه جایگاه تاریخی قرار دارد؟ آیا افغانستان در تصمیم گیری های سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی خود مانند یک کشور آزاد و مستقل عمل می کند. مردم افغانستان پاسداران واقعی این سرزمین هستند. ولی همیشه پس از آنکه هجوم را پس زده اند کمتر دولت ها توانسته اند که حقوق شهروندی و حقوق مدنی آنها را حفظ و حراست کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمدضیا رفعت استاد دانشگاه در برنامه «گفتمان» در رابطه با استقلال افغانستان گفت: در یک سده پیش رابطه کشورها در سطح امروز اینقد عمیق و گسترده نبوده است. بنابراین مفهوم استقلال دریک سده پیش با امروز می تواند یک مقدار متفاوت تر باشد. امروز به دلیل پیچیدگی ها، تعامل ها اشتراک ناپذیر است و استقلال یک امر نسبی است و هیچ کشوری به صورت مطلق نمی تواند مستقل باشد و مستقل بودن هیچ معنایی ندارد. اما در یک سده پیش ، بخصوص وقتی اینکه می گوییم امیر امان الله بانی استقلال بود اشتباه نشود که افغانستان در سطح داخلی هم پیش از آن در سیاست گذاری های داخلی خود مستقل بود، در سیاست گذاری های خارجی خود، در زمینه های اقتصادی، فرهنگی هم با کشورها مشکل نداشت و مستقلانه می توانست تصمیم گیری کند.

وی افزود: در آن زمان سیاست بین المللی آنقدر پیچیده و گسترده نبود. یک سیاست ساده بود. یعنی افغانستان تنها در بحث سیاسی، با انگلیس ها مشورت هایی داشت. امیر حبیب الله پدر امیر امان الله در آن زمان حاکم بود. انگلیس ها این را می خواستند که امیرحبیب الله در سیاست گذاری خارجی اش با رقیبان قدرتمند منطقه ایش وارد تعامل و معامله سیاسی نشود که این تعامل و معامله منفعت هند و انگلیس را در منطقه به خطر بیندازد.

رفعت در خصوص استقلال افغانستان در زمان امان الله خان بیان داشت: حتی در زمان امیر حبیب الله وقتی یک هیاتی که از جنگ جهانی اول، از طرف آلمان و اتریش و ترکیه وارد افغانستان می شود ماه ها این هیات سرگرم مذاکره با امیر حبیب الله هستند. همچنین نماینده ای از بریتانیا نیز در کابل هست. این نشان می دهد که انگلیس ها هم کمی تردید داشتند که شاید امیر حبیب الله هم در جنگ جهانی اول در برابر انگلیس قرار بگیرد. اما سرانجام امیر حبیب الله با درایت سیاسی که داشت این موضوع را برطرف کرد. اما در دوره امیر امان الله بزرگترین اشتباه امیر امان الله خان این بود که از یک سو در حالیکه انگلیس استقلال را به رسمیت شناخته بود، امان الله ستیزه جویی را در برابر انگلیس ادامه داد و دهن کجی های فراوانی در مقابل انگلیس کرد. یعنی در واقع یکی از خبط های سیاسی امان الله بود.

وی در خصوص نقش مشروطیت در استقلال افغانستان گفت: بدون هیچ تردید نقش جنبش مشروطیت نخست هرچند سرکوب شد اما کامل فکر و اندیشه مشروطیت نخست، از بین نرفت و بر مبنای همان اندیشه مشروطیت نخست، بود که مشروطیت دوم شکل گرفت. بدون شک که یکی از برنامه های اصلی جنبش مشروطیت براندازی امیر حبیب الله بود که امان الله هم عضوش بود. اما بحث نصرالله خان این بود که حبیب الله نباید کشته شود. امیر امان الله راه خود را از نصرالله خان برادر خود جدا کرد و یک عضو وفادار سری جنبش مشروطیت باقی ماند. کودتایی هم که علیه حبیب الله خان صورت گرفت در واقع یک کودتای از پیش حساب شده بود.

استاد دانشگاه ادامه داد: جنبش مشروطه در واقع طراح و برنامه ریز کودتا بود نادر خان در تلاش این بود که به هر ترتیبی شده است حبیب الله خان سقوط کند و امکان به قدرت رسیدن خودش را به دست بیاورد و در واقع این خیال را درسر داشت. نادر خان آدم جاه طلبی بود فکر می کرد که با کنار رفتن حبیب الله کم کم زمینه برای به قدرت رسیدن خودش فراهم می شود.

وی در خصوص کارهای امان الله خان در زمان خودش گفت: امان الله شاهی نوگرا، تجدد طلب بود و تلاش کرد که روزگاران درازی که روحانیان و ملایان و زمین داران به نوعی سعی داشتند که استفاده های خاصی از قدرت مرکزی کنند. یعنی به عنوان طفیلی ها خود را بسته به قدرت مرکزی می کردند این طفیلی را از خود دور کند چنان هم کردو مشکل امان الله خان این بود که در یک جبهه دیگری هم خود را درگیر کرد. در خارج از کشور در برابر انگلیس، رفتاری کرد که نیاز نبود. به طور مثال اجازه تاسیس مهاجران و مخالفان هندی را در اینجا پذیرفت و تحریکات سیاسی زیادی علیه انگلیس کرد. یعنی خود را با آنها در انداخت. در داخل برون مشایخ مجددی علیه امیر امان الله قرار گرفت. ملا ها را اینها تحریک کردند. حتی نورالمشایخ مجددی رفتن پسران به مکتب را کفر می دانست. اما قضیه جای دیگر بود در واقع به نوعی امتیازات از آنها سلب شده بود. امروز هم همین وضعیت است هرازگاهی که حکومت ها از امتیازهای پیر و روحانی و طفیلی های سیاسی می کاهند فوری برچسب های ضد دینی به حکومت زده می شود. که به نوعی ادامه سیاست های گذشته است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استقلال
28 اسد
نظرات بینندگان:

>>>   ما كه يك والي را بدون اجازه أمريكا مقرر مرده نميتوانيم. مسائل اقتصادي بحث جداگانه است.

>>>   Ayar
وای برملت که در لجنزار دروغهای تاریخی زندگی کند وتوان گفتن راستی را نداشته باشد!! روی این علت بوده است که کار این سرزمین ریشه نمیگیرد وروزمردم از روز دیگرشان بهتر نمیشود. هرچه که تا امروز بنام تاریخ ویا حقیقت تاریخی در سرزمین ما بوده و.است ، باصراحت بیان میدارم که، بیشترشان جعل ودروغ وساختگی بوده است وکسیکه خود را مسلمان می نامد، ایا لازم نمیداند که با این دروغهای شاخدار وداع نماید؟
بنابرین کسانیکه برای امیر امان الله واژه «غازی» را روا میدارند، ازنظرگاه اسلامی، و حقوقی خودرا با ادای نادرست این واژه پیوند داده اند وبس ! زیراکه این مرد هیچگاه در هیچ جبهه ی نفرفته است که موفق به کشتن کافری شده باشد، لازم نمیباشد که لقب ساختگی بر کسانیکه با این لقب ربط ندارند، داد. گفتن راستی در هرشرایط وهرزمان بهتر از پذیرفتن دروغ است. از تمام اقوام وابسته به قبیله امیرامان الله وبرخی روشنفکران تلقینی وخود فریب میطلبم که اول شخص را بشناسید وبعد در جهت ادای لقب آن برخیزید.

>>>   اینگونه فهمیدیم:
استقلال یعنی آزادی.
كلدار پاكستانی درجیبت خرید وفروش تان با کلدار؛ شعار روز استقلال سرمیدهید.
وقتی که در جنوب با پول افعانستانی خرید کن
برایت می گویند... این پول چی شیه دا...زیرسایهکلدار پاکستانی روز استقلال جشن می گیرند. وآقعا ما استقلال داریم؟
بردار پشتون از خرشیطان پائین بیا در سیر و سلوک اجتماعی و در جهان بینی و تفکر و طرز دید و برخورد تان با مسایل تغییر اساسی بیاورید ورنه نه تنها به همین گونه عقب مانده باقی خواهند ماند، که حتی دور باطل غیرت اوغانی و پشتونوالی خود تانرا نیز به زوال خواهد برد.
بردار اوغان هنوز هم فرصت موجود است. میتوانید با یک دید خردمندانه و نقادانه و انسانی نه اوغانی، به تاریخ خود تان نگاه کرده، کاری کنید تا خدا نخواسته مورد نفرت همگانی بقیه اقوام واقع نشوید.

>>>   Safaa
پس چرا امان الله غازي شد و در كتاب درسي به او غازي خطاب شده و تحميل گرديد؟؟ او معيار نداشت؟.
چرا نادر غازي شد؟
چرا احدشاه ابدالي و ظاهر بچه نادر بابا شدند؟. بابا شدن و غازي شدن هم معيار دارد.

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
امان الله خان پدر فشیزم پشتونی بود او بود که پشتونهای آنطرف سرحد را به کشور ما آورد و زمینهای آبی وحاصلخیز ازبیکها، تاجکها و هزاره ها را مجانی و بدون پول به ناقلین تازه وارد داد. امان الله خان از دید من تاجک نه تنها قهرمان ون اجی استقلال نیست بلکه یک جنایتکار فاشیست است که مطابق نظریه ماکیاولی اراضی و سرزمین ما را اشغال وبه همتباران خود بخشید.

>>>   Pedram
لطیف پدرام
حالا یک قهرمان ملی به من نشان بدهید که در سرزمین بیگانه مرده باشد. مگر قهرمانان جهان مثل ارنستو چگوارا یا نورمن بیبیسون سویدنی که در کنار صدر ما و در راهپیمایی طولانی جان اش را برای آزادی زحمتکشان از دست داد. سرداران بزرگ همچون چگوارا، احمدشاه مسعود، عمرمختار و لومومبا اینگونه می میرند اما بعضی از مدعیان سوراخ دعا گم کرده اند و از هر کسی قهرمان می سازند و جاده ها افتتاح می کنند. اینها باج دادن های غیرمستقیم است درعین خودخواهی و ادعا.

>>>   Habibi
کشور ما از زمان پسران تیمور شاه تا دوره امان الله زیر استعمار انگلیس بود و است، امان الله و پدر و پدر کلانش عبدالرحمان خاک فروش و نادر غدار ( خاندان آل یحیی ) همه و همه نوکران انگلیس بودند و بیشترین خاکهای این کشور را به انگلیس فروختند و برای زنان حرم سرای ارگ آنوقت خود زیور و طلا خریداری کردند و زنان فاحشه را از نقاط مختلف جمع آوری و داخل حرمسرای ارگ جهت زنبارگی و بیناموسی آوردند، و هر نوع بدعت، چور، چپاولِ را بالای مردم گوسفندی این کشور روا داشتند، پس آقای نویسنده قضاوت را عادلانه در نطر بگیر که دزدان اصلی و دشمنان این ملک و مملکت کی ها بودند؟؟؟؟
با در نظر داشت خاکفروشی، خودفروشی، چور، نوکری انگلیس، چپاول و بیناموسی در حق این مردم مظلوم، معلوم است که دزدان و خاکفروشان و مزدوران انگلیس همین حکمرانان اوعان بودند، نه امیر حبیب الله کلکانی، این امیر حبیبالله خادم دین رسول الله بود که کشور را از دست این میکروب های سرطانی خاکفروش، دزدان بینالمللی، مزدوران انگلیس، و بیناموسان، نجات داد، و گرنه این کشور را انگلیس دوباره میبلعید،

>>>   Salam
افغانستان دوبار استقلال داشت ، بار اول در دوره يى كوتاه امير خبيب الله كلكانى و بار دوم هم در زمان استاد برهان الدين ربانى و شهيد احمد شاه مسعود ، براى همين هم مورد بى مهرى استكبار قرار گرفت و شكست خوردند، ديگر هر كى از استقلال سخن بگوئيد واقعن شرم آور است. زمين و زمان و آسمان اين كشور در خدمت خارجى ها قرار دارد ، دولت و اين سيستم از پول و ماليه يى كارگر بيچاره يى غرب تغذيه مى شود ، چنين كشورى حق ندارد لاف استقلال بزند.

>>>   گوسفند چي راضي دارد با روز استقلال ؟

نكند اين استقلال هم با رأي گوسفند بوجود امده

بانو نيلوفر إبراهيمي نوشته :

چرا من احساساتي و متعصب ميشوم؟
دليل
امروز پكتيا، پكتيكا، لغمان و قسمتي محدودي از شهر هرات داخل ولايت اش، شاهد بزرگترين تجمعات مردم بخاطر جشن استرداد و استقلال بود.
حالا سوال من اينجاست چرا انتحاري در بين اينها داخل نشد و خود را انفجار نداد؟
چرا انتحاري در بين مردم كه إز ٨ ثور تجليل ميكنند داخل ميشود و خود را انفجار ميتند؟
ايا به انتحاري گفته ميشود كه ٨ ثور حرام و مردمان أش كافر است و ٢٨ اسد حلال و مردمان أش مسلمان؟
چرا ٨ ثور پيروزي شرفساد و جنگسالاران خوانده ميشود، و ٢٨ اسد روز ملي و استقلال ؟ در حاليكه در ٢٨ اسد انگليس شكست داده شده كه فعلاً إز زمين هوا در چنگال انگليس امريكا قرار داريم و برعكس ٨ ثور كه شكست قشون سرخ شوروي بوده يك نفر روس هم در افغانستان ديده نميشود.
چرا در تظاهرات پشتون هاي ما انتحاري نميشود، در تظاهرات تاجيك هزاره و ازبيك انتحاري ميشود؟
پاسخ اين چرا ها را بتين كه منهم إز فردا بر خود لباس از رنگ بيرق افغانستان درست كرده اتن كنم، در غير أن روز تا روز به نفرت انزجار أم افزود خواهد شد.
بس است خسته شديم از جاده يكطرفه

>>>   شما علتها را نمی بینید و یا نمی خواهید ببینید و نمی خواهید قبول کنید، ولی معلول را محکوم می کنید؟ علت بی قانونی در کشور و ظلم و ستم آخوندی بر مردم فقیر ایران روی دریایی از نفت و گاز است و معلول نیز هرج و مرج و فقر مالی و فرهنگی و فقر مدنیت و ناهنجاریهای اجتماعیست. خب؟ پیشاپیش حاکمان جور ستمگر اولین مقصر و شایستهً و بایستهً مجازاتند ولا غیر. هر وقت قوانین دموکراتیک و آزادی و دموکراسی و حقوق بشر جهان در ایران حاکم شد، انوقت می توانید مردم را مقصر بدانید و یا افراد را مسئول اینگونه اعمال خود بکنید. یعنی آب از سر چشمه گل و کدر است، همین. از مکافات عمل غافل مشو --- گندم از گندم بروید جو ز جو. جلو چشمهای بچه های مردم جراثقال دار و شکنجه و شلاق علم می کنند و با وحشیگری تمام انسانها را در قرن21 زنده زنده سنگسار و بگور می کنند و آنوقت توقع و انتظار امنیت و آرامش هم دارند، عجب ! عجب . این است نتایج اسلام عزیز حاکم.

>>>   استقلال چی ؟؟؟؟!!!!
خراسان از اول استقلال داشت ودارد .استقلال چی؟؟!!!!
اگر امنظور افغانستان است .که هفتاد سال است که ما تحت سلطه افغان ها هستیم.باید تلاش کنیم که از زیر سلطه افغان ها خارج شویم تا به استقلال برسیم.

>>>   تا روزیکه این گونه آدم ها بر ملت حکمرانی کنند حال ما ابتر وبدتر است ، متفکر د،م جهان بخدا خجالت میکشم!!
حیف وهزار افسوس بر ملتیکه آدمی چون غنی ریس شان باشد.
مسعودی

>>>   Bayat
پاسخ كوبنده مردم!

- حضوري كه ميليوني خوانده ميشد، به چند هزار كاهش يافت.
- در فضاي مجازي فقط شمار اندكي از مردم به لوگوها و طرح هاي مسوولان پروژه، لبيك گفتند.
- آگاهي مردم نسبت به اصل ٢٨ اسد كه دروغين و جعلي است، بطور بي سابقه اي افزايش يافت.
- سست عنصرهايي كه پايبند هيچ ارزشي نيستند و پشت نقاب روشنفكري يا مدنيت پنهان ميشوند، به مردم معلوم شدند.
- اوج تعصبِ برخي از موافقانِ اين جشن با "دشمن" و "حرامي" خواندن منتقدان، مشخص گرديد.

پ.ن: اي كاش مقدور ميبود تا دست تك تك شما مردمِ آگاه و فهيم را ببوسم. براي شما جان دادن هم افتخار است اگر همواره همينطور آگاهانه حركت كنيد.

>>>   همسنگران مسعود، مانند قومندان بسم الله، معلم عطا، فهیم، قانونی و دیگر یاران شان رهبر خود (قومندان مسعود) را ترور کرد 700 میلیون دالر را از امریکا زار زقوم کرد همان بود که امریکا هم رقیبان سیاسی شورای نظار را که همانا طالبان بود از طریق هو هدف قرار دادند، بعد همه ملت میدانند که بعد از کنفرانس بن که اوسقال های شورای نظار خود را فروختند بیشترین چوکی های دولتی نیز همرای آنها بود و اکنون که توسط باداران امریکایی شان به گفته خود شان مانند قوطی های پیپس در کثافت دانی انداخته شده اند راه را گم کرده، روز حساب آمدنی است سبا که امریکا هم شکست خورد باز این شر فساد (شورای نظاریان) ادعا خواهد کرد ما جهاد کردیم ما امریکا را شکست دادیم آن سالها را گاو خورد این بار تمام مزدوران و جیره خواران امریکا انگلیس مسکو و سایر اشغالگران باید یک یک دانه در محضر عام حلق آویز شوند.

>>>   استقلال زیر امنیت تفنگ امریکائی ها و هزینه مصرف تجلیل آن استقلال با پول خیرات امریکا و شرکا۰ چیغ بزن کلمرغ جان عوامفریب و متقلب۰ اتن رقص کن بیغیرت های قبیله۰ مضحکه ازین بیشتر نمیشود۰

>>>   سبکی وخود خواهی واحماقت های سران حکومت باعث شده که مردم وميهن پرستان کشور ما از چنین روز های خجسته قهرمانان تاریخ . که زمانی باشوق و ذوق علاقه و دلگرمی تجلیل میشد و همه اقوام برادر در افغانستان شرکت میکردند..و حالا فاصله گرفتن وبه همچون روز ها اهمیت قائل نیستن

>>>   فارس ها وقتی بقدرت برسند به رابطه خارجی شان توجه نمیکنند .برهان الدین موقع که ریس جمهور شد باهيج کشوری غربی رابطه نداشت برادر های پشتون ما مثلا همین حکمتیار بقدرت برسد در قدم اول رابطه پشت پرده برادری اش را با آمریکا. انگلیس و روسیه و خصوصا کشور های ابر قدرت مستحکم میکند ودر داخل افغانستان با این کشور ها مخالفت خود را در بین مردم نشان می دهد. و مردم فریبی از گذشته ها همینطور بوده .
همین حالا هم که از پاکستان وارد کشور شده معلوم نیست با چند کشور ارتباط خود را بر قرار نموده وبه آنها چه قول وقرار های گذاشته .از معدن های زیر زمینی معدن لاجورد یاقوت زمرد معلوم نیست چه معامله های کرده. برای این ها هیچ چیز مهم نیست فقط قدرت ..

>>>   افغانستانی که انگلیس در قرن نزده ساخت و روس آن را پذیرفت در کشاکش انکشافات بین المللی و تضاد های درونی اش توان ایستادگی را نیافت و درهم شکست. تلاش برای ساختن دوباره افغانستان بر همان تهداب گذشته به خاطر همان عواملی که تاهنوز در کشور موجود هستند، ناکام و محکوم به شکست و فروپاشی مجدد خواهد بود۰ به ویژه پس از تحولات سه دهه اخیر که سرتاسر کشور را به شور آورد و وارد سیاست ساخت، تکیه بر روشهای گذشته سُنتی معنایی جز نادانی حماقت معض ندارد.
نادیده گرفتن سی سال تحولات و دگرگونی های کشور و هنوز هم تلاش برای ساختن یک نظام متمرکز طراز شاهی مطلقۀ مانند قومی، آنهم زیر پوشش نام دموکراسی، تلاشیست مذبوحانه و جاهلانه۰ با راهکارهایی که از کنفرانس بن اول به بعد دنبال شده اند و حکومت اشرف غنی به رهبری افغان ملت بر محور حاکمیت تکقومی دنبال کرده است، سرنگونی و از هم فروشی مجدد کشور حتمی می گردد؛ با این تفاوت که این بار فروپاشی آن خونینتر، گسترده تر، و ویرانگرتر از آن خواهد بود که بتوان آن را دوباره ساخت و روی پایش قرار داد. حمایت انگلیس و شرکاء از روند کنونی اوغانستان سازی، به هیچ وجهی نمی تواند مانع آن فروپاشی شود.
این خاموشی مردم که از این سیاسیون نصب شده در قدرت هنوز هم توقع "آدم شدن" را دارند، به خاموشی پیش از طوفان تبدیل خواهد شد، اگر عقلها در جهت انصاف و عدالت به کار نیفتند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است