خاطره ای از پنجاهمین سالروز استرداد استقلال کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۴    ۱۳۹۶/۵/۲۸ کد خبر: 137364 منبع: پرینت

جشن جهانی پنجاه‌ سالگی استقلال کشور در سال 1348 در کابل برگزار شد. تمامی کشورهای همسایه و خارجی در این جشن غرفه‌های مخصوص برای نمایش بالاترین و تازه ترین دستاوردهای خود را داشتند. در واقع جشن به یک نمایشگاه بزرگ جهانی از دستاوردهای معاصر و فناوری جهانی تبدیل شده بود.

امریکا فیلم کوتاهی از پیاده شدن ارمسترانگ و بزالدرین را در مهتاب با دو صندوقچه شیشه‌ای شفاف که در یکی خاک مهتاب و در دیگری پارچه سنگ مهتاب در آن دیده می شد، به نمایش گذاشت. آلمانی‌ها فیلمی از استحکام وسایط‌ بنز را در زمان سقوط و حادثه به نمایش گذاشته بودند. روس‌ها دستاورد‌های سرک سازی و انقلاب را به نمایش گذاشته بودند. ایرانی‌ها مواد خوراکی و وسایط لیلاند را برای نمایش آورده بودند. هندی‌ها از صنایع دستی و هنر موسیقی و فیلم نمایش می دادند. پاکستانی‌ها دو غزل سرای فارسی را برای اجرای کنسرت آورده بودند.

پس از ختم نمایشگاه‌ها، فیلم مستند پیاده شدن انسان در کره مهتاب را به عنوان برگزیده‌ترین دستاورد بشری در سینماهای کابل به نمایش گذاشتند. این فیلم برای چند روز در تمامی سینماهای دولتی نمایش داده شد اما در نخستین جمعه پس از نمایش، گروهی از ملاهای شهر به سینما آریانا هجوم بردند و مانع پخش فیلم شدند. آنها باور داشتند که مهتاب روح است و کسی نمی تواند روی آن پا بگذارد. من شاهد این مظاهره عجیب نبودم اما شیشه های شکسته سینما آریانا را که تا یک هفته بعد از حادثه ترمیم نشده بود، دیدم.

مجله شوخک زیر مدیریت داکتر عبدالرحیم نوین، بعدا وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور، طنزی زیبا در این خصوص نوشت که "افغان‌ها دستاورد پنجاه سال استقلال و تجدد را یک هفته پس از نمایشگاه جهانی پنجاهمین‌ سالگرد استرداد استقلال کشور، به نمایش گذاشتند". اکنون که نزدیک به پنجاه سال دیگر نیز گذشته است، ما ملت آزاده چه فکر می کنیم؟

به گفته یک نویسنده و شاهد عینی، سردار عبدالولی پس از اعتراض ملاها، نماینده‌های شان را در کلوپ پشتنی تجارتی بانک دعوت کرد و به آنها پول توزیع کرد تا بیشتر از این خود و کشور را رسوا نکنند.

او در صحبت اش گفت که مهتاب روح نیست مثل زمین یک کره است، انسان روی آن پیاده شده است و این سفر واقعیت دارد.

عزیز رفیعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استقلال افغانستان
سینما آریانا
نظرات بینندگان:

>>>   Tahir Qadiry
گارنیزیون کابل گفته‌است:
آنان تنها توانایی تامین امنیت محفل«ختنه‌سوری»و«شب شش» را دارند.
محفل که بیشتر از هفتاد نفر اشتراک‌کننده داشته‌باشد، زیر تهدید شدید امنیتی قرار دارد و خون اشتراک‌کننده‌ها گردن خود‌شان.
البته این را هم گفته که توانایی‌شان فقط در محاصره منزل جنرال دوستم و حمله بالای تظاهرکنندگان با گلوله و هاموی - استثنایی است

>>>   بهروز جلال آبادی‎ aan جنبش عدالت خواهی تاجیکان
هردو لغمانی است لیکن هر دو ایشان پشتون نیست
اتمر لغمانی پشتون تبار وطن فروش
عیسی خان لغمانی تاجیک تبار قهرمان
خیلی دوستها فکر خواهند کرد که چرا عیسی خان لغمانی افغانستان را ترک کرد و بطرف اروپا مهاجر شد ؟؟
باور کنید در مشرقی به حیث قهرمان طالب کش زندگی کردن تقریبا ناممکن است ، ما شاهد شهادت صدها ترور قهرمانان تاجیک تبار مشرقی ایم توسط حامیان طالب .
و حقیقت هم این است که دولت فاشست اوغانی ارزش ای را ندارد تا خوده برایش فدا کرد .

>>>   تاریخی که به دست شما مزدوران انگلیس نوشته شده باشد برای مه نا معتبر است چون شما مزدوران دزدان و خاینان را آتل و قهرمان میسازید و خدمت گذاران را خاین و دزد مانند امان الله خان و اشرف غنی و نادرشاه و امرخیل گوسفند جلاب که در مقابل تمام دنیا خیانت نمود اما شما مزدوران باز هم اورا آتل ساختین

>>>   Ayendagan
چند سوْال بمناسبت استقلال كه منسوب به امان الله خان است ؟؟؟؟
غازي امان الله خان كدام كفر و إنگليس را كشته كه غازي شده ؟؟؟؟
امان الله خان اگر سيكولار نبود چرا حجاب را منع كرد ؟؟؟؟
امان الله انگليس را كشيد يا مير مسجدي خان و ميريچه خان كوهدامني ؟؟؟؟
پ.ن: جواب حتمي است اگر ني امان الله خان يك سيكولار بي دين و يك شاه دروغين بود و حامي انگليس بود و آزادي افغانستان مربوط به مردم جنوبي و كوهدامنيان و شماليان ميشود نه مربوط امان الله فراري.

>>>   امان الله «غازى دورغين » فردى كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد، در زمان او اصطلاح زبان « اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سر آغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترك بود بدون آن كه براى آن بستر هاى اجتماعى را مد نظر گرفته باشد . او در إخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.
انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سر حد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود و رنه شاه بچه ى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است ، او شاه زاده ى عياشى بيش نبود.
پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا ، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى ، امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ريفروم هاى او را، افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ريفورم هاى امان الله مى بينند. اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زن شان را آدم مى دانستند ، اينش بد ، اما وقتى سر زمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بل براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام به خصوص تاجيكان بود.

>>>   Bakhtari
جشن استقلال و یاد از غازی امان الله خان !
بر اساس شواهد تاریخی امان الله خان طرح کودتا را علیه پدرش با کمک (حزب سری دربار) سامان داد . امان الله خان در زمان حاکمیت پدرش، به صورت مخفی و به دور از چشم پدر با افسران ارتش افغانستان رابطه برقرار کرده بود وامان الله خان دست از فعالیت علیه پدر بر نداشت و منتظر فرصت بود تا نقشه خود را عملی کند.سرانجام امیر حبیب الله در شب دوم اسفند ۱۲۹۷ در منطقه (کله گوش) لغمان توسط فردی ناشناس به دستور امان الله خان و مادر طلاق شده اش سرور سلطان خانم به قتل رسید.
امان الله خان بلافاصله بعد از قتل پدر، مجلسی دربار تشکیل داد تا هویت خود و قاتلان اصلی مخفی بماند. در این جلسه ۳ نفر به قتل امیر متهم شدند که ۲ نفر آنان که از اعضای دربار بودند بعدها آزاد شدند و امان الله خان، با ترفندهای گوناگون قاتل حقیقی را پنهان کرد و (کنل عیلرضا) را که از مردم شیعه مذهب بود به عنوان قاتل پدرش معرفی کرد. سرانجام (سعدالدین قاضی القضات) علیرضا را قاتل معرفی کرد و فتوا داد که: اگر کلنل علیرضا خان قاتل هم نباشد ریختن خون شیعه هدر و بلکه حصول ثواب و رضای داور و پیغمبر و خلفا به ویژه ابوبکر و عمر است.قبیله گرایان کوه سلیمان اسطوره ساز چون در فقر فرهنگی بسر می برند همیشه دزدان خود را بابا ، قاتل پدر را غازی و روانی های بی دانش خود را بر چسب مغز متفکر میزنند .ما باید رویداد های تاریخی را زیر درفش حقیقت عبور دهیم .از دید سیاسی واژه استقلال ، به معنای خود فرمانی ، خود سالاری ملی ، خود گردانی ، خود مختاری ، اداره کردن سرزمین و قانون گذاری ، بدون مداخله کشورهای بیگانه . اما همیشه تاریخ این سرزمین ورجاوند ازجانب حاکمان قبیله گرا ونویسندگان وابسته به آنها ، مورد دستبرد ودگرگونی قرار گرفته ،افغانستان امروزی برخلاف ادعاهای بلندبالای تاریخ سازان پابرهنه کوه سلیمان که برای آن تاریخ پنج هزار ساله میسازند، کشوری جدیدی است در نقشۀ جهان که مرزهای آن در زمان امیر عبدالرحمن در سال (۱۹۰۱م) توسط انگل یا همان ( انگلیس) و روسیه تظار پدید آمده ، تاریخ پنج هزار ساله کشور مربوط به آریانای کبیر و خراسان کهن می باشد . گفتن راستی در هر شرایط و هر زمانی بهتر از پذیرفتن دروغ شاخدار است.هرچه که تا امروز بنام تاریخ ویا حقیقت تاریخی در سرزمین مابوده ، آشکارا می توان گفت که،بیشترینه جعل ودروغ وساختگی است.افغانستان کشوری که حتی روز استقلال آن هم مانندمغز متفکر آن جعلی است. جشن گرفتن و تجلیل کردن از 28 اسد قلابی درشرایط فعلی که ۵۲ کشور جهان حضور نظامی دارد نمک پاشیدن روی زخم مردم رنج کشیده مااست .

>>>   امان الله خان: «استقلال» و «مرز دیورند»!
امیر امان الله دو معاهده با انگلیس ها امضا کرده است:
۱. معاهده ۸ اگست ۱۹۱۹ که در رابطه به «صلح» است و هیچ ذکری از استقلال در آن وجود ندارد... ولی ماده ۵ آن در باره شناسایی «مرز دیورند» است!
۲. معاهده ۲۲ نومبر ۱۹۲۱ که در رابطه به «تجارت» است، ولی ماده اول آن در باره شناسایی «استقلال» و ماده دوم آن در باره شناسایی «مرز دیورند» است!
کسانیکه امان الله خان را قهرمان استقلال می دانند، چرا استقلال را مطابق معاهدات او تجلیل نمی کنند و یا مرز دیورند را مطابق او به رسمیت نمی شناسند؟
+ + +
مگر نه این است که ما یک بام و دو هوا داریم؟
و یا جهالت و زور منطق ندارد!
لعلزاد

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
امان الله خان پدر فشیزم پشتونی بود او بود که پشتونهای آنطرف سرحد را به کشور ما آورد و زمینهای آبی وحاصلخیز ازبیکها، تاجکها و هزاره ها را مجانی و بدون پول به ناقلین تازه وارد داد. امان الله خان از دید من تاجک نه تنها قهرمان ون اجی استقلال نیست بلکه یک جنایتکار فاشیست است که مطابق نظریه ماکیاولی اراضی و سرزمین ما را اشغال وبه همتباران خود بخشید.

>>>   اقای رفیعی مرسی ازشماکه مارا ازافغانستان خبرمی کنید
حسینی

>>>   Habibi
کشور ما از زمان پسران تیمور شاه تا دوره امان الله زیر استعمار انگلیس بود و است، امان الله و پدر و پدر کلانش عبدالرحمان خاک فروش و نادر غدار ( خاندان آل یحیی ) همه و همه نوکران انگلیس بودند و بیشترین خاکهای این کشور را به انگلیس فروختند و برای زنان حرم سرای ارگ آنوقت خود زیور و طلا خریداری کردند و زنان فاحشه را از نقاط مختلف جمع آوری و داخل حرمسرای ارگ جهت زنبارگی و بیناموسی آوردند، و هر نوع بدعت، چور، چپاولِ را بالای مردم گوسفندی این کشور روا داشتند، پس آقای نویسنده قضاوت را عادلانه در نطر بگیر که دزدان اصلی و دشمنان این ملک و مملکت کی ها بودند؟؟؟؟
با در نظر داشت خاکفروشی، خودفروشی، چور، نوکری انگلیس، چپاول و بیناموسی در حق این مردم مظلوم، معلوم است که دزدان و خاکفروشان و مزدوران انگلیس همین حکمرانان اوعان بودند، نه امیر حبیب الله کلکانی، این امیر حبیبالله خادم دین رسول الله بود که کشور را از دست این میکروب های سرطانی خاکفروش، دزدان بینالمللی، مزدوران انگلیس، و بیناموسان، نجات داد، و گرنه این کشور را انگلیس دوباره میبلعید،

>>>   حالا بعد از پنجاه سال فکر میکنیم زمین ثابت است اگر حرکت میکند چرا طیاره که به سمت شرق میرود به هدف میرسد چون زمین هم درحرکت است باید طیاره به بدخشان نرسد
(از بیانات عالمانه یکی از استادان مکاتب لوگر )
ر

>>>   بهروز جلال آبادی‎ aan جنبش عدالت خواهی تاجیکان
پاسخ به گلبدین !
نوش جان پنجشیری های عزیز
پنجشیری دیروز با طالب مقاومت کرد لیکن تو بطرف ایران مثلی بودنه بگیل گریختی ،
امروز هم پنجشیری از نوامیس و عزت آبروی همتبارانت در هلمند و ارزگان دفاع و فداکاری میکنند در حالیکه تو طالب را برادر خطاب میکنی !
سرباز هم از پنجشیر و جنرال هم از پنجشیر ، آن وقت سیاه و تاریک گذشت وقتیکه سرباز تاجیک، ازبیک، و هزاره میبود لیکن جنرال پشتون ، و خیانت همان جنرال های پشتون میبود که دولت ها سقوط میکرد و به یاد داشته خواهی بود که تو هم با یک جنرال پشتون بنام تنی کودتا انجام دادید که ناکام و روی سیاه شدید و بعدا کابل بدست دلیر مردان شجاع تاجیکان فتح شد شاید در همان جنگها کدام زخم های که از طرف شیر مردان پنجشیر برایت وارد شده تا حال دردش موجود باشد ،
حرف آخر : تاجیکان امروز از گذشته زیات متحد اند امروز نمی توانید با نام پنجشیری و بدخشی تاجیک ها را پاره و بعدا از بین ببرید ، ما در مقابل جاهلان مثلی خودت ، تمام ما افتخاری پنجشیری هستیم

>>>   شناخت درونی وواقعی ازامیر امان الله داشته باشیم ، لطفآ این سند تاریخی وغیر قابل انکار را به شکل دقیق مطالعه بفرمایید وآنوقت شما میتوانید به راحتی مفهوم غازی ، شخصیت متمدن ، اصلاح طلب...وووو را دریابید . اینهم سند تاریخی که درتمام موزیم های دنیا جمع اسناد دیگر درزمینه موجود است :

با حقائق وناگفتنی های تلخ تاریخ آشنا شوید ...
امان الله خان ،در جنوری 1926 به قندهار رسید وسه روز بعد،بزرگان وسرشناسان بومی را فرا خواند ودلایل کناره گیری خود را از تاج و تخت توضیع داد :
در همان زمان ،او سوگند خورد که تا آخرین قطرۀ خون خود وتا «نابود سازی رهزنان» به زعم خودش برزمد .دراین حال امان الله متوسل به بر انگیختن احسا سات ملی وقبیله هایش شد : «مطمئن هستم که هیچ اففانی [(پشتونی]) به خصوص درانی ها و غلزایی ها ، ونه حتی هیچ هزاریی از رژیم شرم آور بچۀ سقآ اطاعت نه خواهند کرد ،قدرت باید دردست افغان ها (پشتون ها) بماند .».....
مأخذ:
امان الله بنا بر دلائل نامعلومی به زبان پارسی سخنرانی کرد که سخنانش از سوی عبدالعزیزخان – والی قندهار به پشتو ترجمه می شد .

این است گویا نهضت امانی؟! نهضتی که آغازگرتفاوق طلبی ها و قوم گرائی های این دورۀ تاریخ در تحت رهبری امان الله ومحمود طرزی علیه دیکر ملیت های ساکن در این سرزمین از خود به جاه مانده است

>>>   Bayat
پاسخ كوبنده مردم!

- حضوري كه ميليوني خوانده ميشد، به چند هزار كاهش يافت.
- در فضاي مجازي فقط شمار اندكي از مردم به لوگوها و طرح هاي مسوولان پروژه، لبيك گفتند.
- آگاهي مردم نسبت به اصل ٢٨ اسد كه دروغين و جعلي است، بطور بي سابقه اي افزايش يافت.
- سست عنصرهايي كه پايبند هيچ ارزشي نيستند و پشت نقاب روشنفكري يا مدنيت پنهان ميشوند، به مردم معلوم شدند.
- اوج تعصبِ برخي از موافقانِ اين جشن با "دشمن" و "حرامي" خواندن منتقدان، مشخص گرديد.

پ.ن: اي كاش مقدور ميبود تا دست تك تك شما مردمِ آگاه و فهيم را ببوسم. براي شما جان دادن هم افتخار است اگر همواره همينطور آگاهانه حركت كنيد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است