قومی سازی روز استقلال
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۳۹۶/۵/۲۸ کد خبر: 137358 منبع: پرینت

بر اساس اطلاعات موثق که در اختیار داریم دولت صرفا برای شماری از ولایت های پشتون نشین افغانستان و نواحی کابل که در آن هموطنان پشتون ما اکثریت اند بودجه و امکانات تجلیل از روز استقلال را فراهم ساخته است و بس.

شماری تلاش دارند از روز استقلال برای ایجاد پایگاه سیاسی و روایت قومی استفاده نمایند. تجلیل روز استقلال کشور به یک افتخار کوچک قومی کار بسیار آسان و کم هزینه است اما این کار همانند تبر تیز و برنده ای است که بر ریشه درخت افغانستان می کوبد و آنرا زخمی و لرزان می سازد.

کسانی که این برنامه را در دست دارند بهتر است بار دیگر فکر کنند. تجلیل از روز استقلال نیز در نواحی و حوزه های قومی صورت گرفته و هیچ خبری در باقی حصص کشور نیست.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استقلال افغانستان
قومگرایی
نظرات بینندگان:

>>>   این روز استقلال از پشتو ن های قهرما ن است زیرا دری زبا نان هزاره ه و ازبک ها 40 کشور رادر افغا نستان اورد مگر افغا ن ها همیشه در جنگ است و اکثر طا لبا ن هم از قو م افغا ن است ودیگر قو م ها بی امت و بی غیرت اند

>>>   تا كه مانند شما رهبران نام نهاد و مفسد اقوام ديگر داشته باشد، حالت ما بدتر از اين ميشود، تو تا حال حاضر نشدي كه دليل استعفاي خود را با ملت شريك نمائي، باز چه شد كه به دفاع از حقوق اقوام غير پشتون برآمدي، باز كدام پروژه با پول زياد گرفتي؟ شرم برايتان خوب است.

>>>   طا لبا ن این روز 28 اسد را تجلیل می کند زیرا انها هم در ستو ن پنجم سهم فعا ل دارند

>>>   سلام دوستان عزیز
من هر وقتیکه نوشته های آقای امرالله را میخوانم ، بجز بوی تبعیض نفرت و تفرقه اندازی چیزی دیګری به مشام نه می آید ،
حال که روز استقلال است این آغای انګلیسی همانا مثل یاران دیګر خود (جمعیت اصلاح)زبان شکایت باز کردند .
او امرالله پنجشیری شما آقایون که ثروت دزدیده زیاد دارین از کجا کردین و چرا در رفاه مردم فرهنګ پرور تاجک نه کردین چرا بجای مولانا بیروني رابعه بلخي و...که افتخار جهانیان است روز آن بچه سقاو که لکه سیاه و ننګین در تاریخ این قوم بزرګ است را تجلیل و.... کردین ، معلوم است چون در تاریخ فرهنګ پرور ما یګانه آدمی که قربت بسزای با او دارین همانا بچه سقاو است ، حال شما امدین و حکومت را نقض میکنید ، ای چوچه انګریز بګزار ما همه افغان ها کنار هم زندګی کنیم و روز ملی مانرا یکجا جشن بګیریم
پاینده باد افغانستان
مبارک باد سالیاد روز استرداد اسقلال افغانستان
وسلام
داکتر صدرالدین بدخشي از ترکیه

>>>   اگر مضمون بالا را واقعاء آقاى امراله صالح نوشته باشد اولا فكر ميكنم كه دروغ است واگر براستى از ان باشد اينطور معلوم ميشود كه بادار هاى خارجي اش برايش ياد داده شرم آور است فكر كنم كه نهال دوستى بايد غرض كرد نه نهال دشمنى كه عواقبش خطرناك است به يك شخص چيز فهم لازم نيست كه چنين كلمات را ذكر كند

>>>   مزدورِ مزدور کیست؟
در یازده ولایت کشور بجای روپیه افغانستانی کلدار پاکستانی رواج دارد.

>>>   افغانستان بد تر از هر زمان ديگر مستعمره است. لطفن خود و ما را شرمنده نسازيد. من صرف به روح شهداى پاك شمالى،كابل،قتغن كه در سه جنگ با انگليس ها از اين سرزمين دفاع و جان هاى عزيز شان را فدا كردند،درود مى فرستم.

>>>   خوب این حقیقت است چون مردم غیر پشتون از این استقلال ظاهری که پشتونها ادعای آن را دارند هیچ خیریتی ندیده اند بلکه باعث تفرقه قومی و انحصارطلبی پشتونها و کنار زدن سایر اقوام خراسان بوده است به علاوه مردم سالهاست از دست این ها امنیت و آرامش و آزادی ندارند و روزهای تلخی را تجربه میکنند.

>>>   یک لکه ننگی که شاهان پشتونی در دوصد سال گذشته داشتند نسل کشی قوم مظلوم هزاره بوده است به طوریکه بیش از ۶۰ درصد هزاره ها را قتل عام کرده اند پس چگونه مردم هزاره بتوانند سالروز به قدرت رسیدن جنایتکاران را برخود جشن بگیرند

>>>   Saboor Raheel
شکست انگلیسها در چهاریکار:
تاریخ مردم ما در آتش تعصب قومی سوخته و از نظر پنهان مانده است. تاریخ را چنان در نیفۀ یک قوم زده اند که به گفتۀ یکی از جوانان تاجیک "تاریخ را چنان اوغانی ساخته اند که خود را بیگانه احساس می کنم".
این در حالسیت که مردم کابلستان اکثریت تاجیک بودند و هستند وهزینۀ اصلی جنگ را همینها پرداختند و تیرپشت تمامی جنگها برای آزادی همینها بودند. کابلیان (ولایت کابل، شمالی، لوگر و میدان) بیشترین و بزرگترین قربانیها و خسارات جنگ را پذیرا شدند. چنانچه پس از اولین جنگ و زمانی که لشکر تسلیمی انگلیس در زمستان 1842 کابل را ترک کردند و در راه گرفتار سرما و غارت قبایل گردیدند و تنها داکتر برایدن زنده ماند، قوای انگلیس به سرکردگی جنرال پالک در تابستان سال آینده اش برای انتقام گیری به کابل آمد و کابلی را که رشک منطقه در زیبایی و ساختمانها و ثروت بود به خاک برابر کردند. صدها نفر از کابلیان را به دار آویختند و در پایان مزدور دیگری- امیر دوست محمدخان، جد چهارم امان الله خان را بر تخت کابل نشاندند و برگشتند.
پس از آن جنگ دوم کابلیان و انگلیس روی داد که در آن بازهم بار اصلی جنگ بر گرده مردم شمالی بود. عبدالرحمن خان پس از رهایی از بخارا وارد شمال کشور شده و به پروان رسیده بود و در آغاسرای (آقسرای) کوهدامن بود که با هیات انگلیسی مذاکره کرد و به توافق رسید....

با درد دو دریغ که امروز در تجلیل از سالروز استقلال حق رشادتها و فداکاریهای مردم ما فراموش شده است و به جای همه از امان الله خان یادآوری می شود. همه افتخارات استقلال به پای شاهی که پدرانش اسباب اسارت این کشور را فراهم کرده بودند، ریخته می شود. این در حالیست که امان الله نه خود در جنگ شرکت کرده بود و نه انگلیس در آن زمان در خاک ما وجود داشت. انگلیس را از این خاک مردم ما در دو جنگ تاریخی و حماسی شان چنان دوانده بودند که هرگز جرئت برگشت نمی کرد...

بیایید ترجمۀ صفحه یی از کتاب "برگشت یک پادشاه" نوشته ویلیم دالریمپل را از شکست شرم آور انگلیس در چاریکار- شمالی بخوانیم. شکستی که در یک جنگ رویاروی 750 سرباز و افسر انگلیسی کشته شده و مجبور به فرار از میدان جنگ می شوند. ترجمه از رامین رحیل:

{{به تاریخ پانزدهم نوامبر(1841)، زمانی ضربهء محکم دیگری بر روحیهء بریتانیایی ها وارد گردید که دو شخصیت برازنده از حلقهء محاصره کنندگان گذشتند تا خبر بد را به دیگران برسانند. ظاهراً الدرد پوتنجر و جان هیوتن تنها کسانی از قطعۀ 750 نفری نیروهای انگلیسی در چاریکار بودند که جان به سلامت برده بودند. پاتنجر بعد از 10 روز محاصره، تشنگی یی که آدمی را به مرز جنون می کشاند، تشویش ترک میدان جنگ و فرارسربازان، وبالاخره سرازیرشدن روز افزون تاجیکان و صافی ها برای محاصرۀ قاغوشهای برتانوی، یگانه امید برای بقا و زنده ماندن خود را در فرار شتابزده خود به سوی کابل می دید.
وی بعدا مینویسد " قول اردو در اثر ازبین رفتن سلسلۀ مراتب و مرکز قومانده، نامنظم شده بود. بیتجربگی و ناکارایی افسران محلی و نداشتن اختیار فرماندهی و کنترول بالای سربازان مادون شان از یکطرف و خستگی سربازان برای انجام وظایف از جمله گزمه های بدون وقفه و ضرورت مداوم به آب و اکمالات از طرف دیگر"،
"بناء یگانه راه نجات بخشی ازین قطعه همانا عقب نشینی بطرف کابل بود و باوجودیکه این عمل بسیار زیاد پرخطر بود، خود را به این دلخوش نمودم تا شاید سربازانیکه نیرومند، فعال و هم آنهایی که همسران و فرزندانشان زنجیر پایشان نیستند بتوانند به از معرکه سالم بدر آیند."
ولی، همانند عقب نشینی شبانگاهی مکنزی از قلعۀ کمیساری، همینکه سربازان پاتنجر قاغوشها را ترک میگفتند، بینظمی و هرج و مرج از دقایق آغازین دامنگیر آنان شد. او بعدا در گزارش رسمی خود اقرار میکند که: " همینکه از دروازهء قراول بیرون شدیم، برقراری و حفظ نظم دران هنگام را ناممکن یافتم و ناچار سربازان را ترک گفتم."
سربازن فراری که دیوانه وار به دنبال آب میگشتند، همه به ضرب گلوله از پا درامدند. تمام 300 تن ازآنانیکه زخمی شده بودند وکسانیکه پشت سر گذاشته شده بودند و همچنان سپاهیانیکه گرفتار شده بودند همراه با همسرانشان میان سرداران تاجک تقسیم و خیلی سریع به بردگی بفروش رسانده شدند. درهمین حال پاتنجر و هیوتن که هردو سوار بر اسپ بودند از طرف شب و دور از جادهء عمومی، و پنهان از طرف روز، از گوشهء غربی کوهدامن با یکتعداد از سربازان زخمی شان که به آهستگی آنها را تعقیب میکردند خود را بکابل رساندند. ازجملهء کسانیکه گرفتار و به بردگی گرفته شدند حوالدار موتی رام بود که گزارش ویژه یی ازگرفتاری اش را به تهیه کرده و به جا گذاشته است. موتی رام نسبت به بسیاری راه بیشتری را پیخموده بود و زمانی که منزل مقصود را می توانست ببیند، گرفتار شد...}}
یادداشت: دو صفحۀ کتابی که متن آن ترجمه شد، ارسالی دوست پژوهشگرم، جناب آقای ایوب عظیمی بود.

>>>   بهروز جلال آبادی
همین حالا ما شاهد فداکاری و شهامت جوانان تاجیک تبار ایم
از هلمند گرفته تا قندوز و از کنر گرفته تا فرا ، از این سرزمین فرزندان تاجیک تبار دفاع میکند در حالیکه پشتون در ارگ در حال چور کردن و خاک فروشی است و تعداد ایشان زیر نام طالب و داعش انسان کشی میکنند!

>>>   تاریخ را جعل میکنند و افتخارات را می دزدند

>>>   استقلال چی ؟؟؟؟!!!!
خراسان از اول استقلال داشت ودارد .استقلال چی؟؟!!!!
اگر امنظور افغانستان است .که هفتاد سال است که ما تحت سلطه افغان ها هستیم.باید تلاش کنیم که از زیر سلطه افغان ها خارج شویم تا به استقلال برسیم.

>>>   کاری درستی انجام داده باید سرحد خراسان وافغانستان مشخص شود.

>>>   کدام آهن دلش آموخت این آیین عیاری
کز اول چون برون آمد ره شب زنده داران زد
حافظ

عیاروار گذرکرد عیاروار زندگی کرد وعیاروار گذر کرد-خادم دین رسول الله،امیرحبیب الله خان کلکانی را می گویم.
امیر،مردی ازتبار عیاران خراسان بود،ازتبار مردان همچون سمک عیار. رهزنان بزدل نمی توانند مدعی تاج وتخت شوند،عیاران شیردلی مثل حبیب الله خان کلکانی سودای سربالا داشتند.(مررسن را نیست جرمی ای عنود-چون تراسودای سربالانبود-مولانا)
کلکانی سودای سربالا داشت .هنگامی که برمسند فرمانروایی این سرزمین یعنی خراسان تکیه زد همتباران تاجیک او دربخش های وسیع از آسیای مرکزی با دولت نوبنیاد شوروی درنبرد بودند،همان جریان های ملی-اسلامی ی که به ناروا "باسمچ"(دزد)خوانده شدند .توجه می فرمایید که برادران او را در آسیای مرکزی هم دزد می خواندند . به زبان دیگر این نام را استخبارات شوروی بر همه ی آزادی خواهان تاجیک در آن سال ها گذارده بود .نویسندگان سقاوی دوم همان فرمایشات استخبارات شوروی را نشخوارکرده اند .
"رسولوف"مسوول کل استخبارات شوروی در آسیای مرکزی، به استالین گزارش داده بود که حبیب الله کلکانی یک تاجیک است اگر در قدرت باقی بماند تاجیک ها دولت شوروی را درسراسر آسیای مرکزی با خطر بزرگ مواجه می سازند. درجلسه کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی در کرملین به امیرقبلی اشاره شده بود-به امیر امان الله خان .
منظور رسولوف این بوده که امیرامان الله خان تقاضای آزادی خواهان آسیای مرکزی و مبارزان ومجاهدان بخارایی را به ویژه برای نبرد با اتحاد شوروی رد کرده بود پس بهتراست آدم دیگری از تبار و قبیله ی امیرامان الله خان به قدرت برسد و امیر حبیب الله خان کلکانی تاجیک باید سرنگون شود در یکی از شماره های روزنامه ی پراودا،ارگان حزب کمونیست شوروی سال 1922میلادی به این ماجرا اشاره هایی شده است. باتوجه به گزارش رسولوف، کلکانی با دو دشمن قدرتمند روبرو بوده است:اتحادجماهیرشوروی وبریتانیای کبیر. هردو دولت قدرتمند برای درهم شکستن این مرد عیار آزادی خواه دست به دست هم داده بودند هرچند که پولیاک و ریسر دانشمندان روس جنبش حبیب الله خان کلکانی را جنبش دهقانی،عدالت خواهانه وحرکت برضد استثمارگرانی که مالیات سنگین بردوش مردمان قهرمان وآزادی خواه شمالی گذارده بودند خوانده اند. با وجود "اتحاد نامقدس" دو قدرت بزرگ حبیب الله خان کلکانی در میدان نبرد شکست نخورد فدای ایمان محکم دینی ی خود دربرابرمهر وامضای مردشیادی بر قرآن کریم شد .طبیعتآ مرد دینداری مثل حبیب الله خان نمی توانست روی مهر و تعهدی که برکتاب آسمانی او شده است باورنکند .
به هرانجام دشمنان بزدل او حتا قبر این مرد بزرگ در ابهام و ناشناسی نگه داشتند تا زیارتگاه دوستدارانش ومردمش نشود .
واما زندگی و ماجرای فرمانده مسعود(قهرمان ملی افغانستان -مردی از همان تبار)نیازی به شرح وبیان ندارد.خوشبختانه آنقدر فلم ،کتاب،قصه وگزارش وتصویر از زندگی وکارنامه ی پرافتخار او در اختیار ما قراردارد که هیچ خصمی و عدویی نمی تواند آنهارا پنهان کند واز صفحه ی تاریخ بزداید حتا نویسندگان سقاوی دوم .چرا که بقول مولانای بزرگ بلخ: آفتاب آمد دلیل آفتاب .
لطیف پدرام

>>>   بهروز جلال آبادی‎ aan جنبش عدالت خواهی تاجیکان
هردو لغمانی است لیکن هر دو ایشان پشتون نیست
اتمر لغمانی پشتون تبار وطن فروش
عیسی خان لغمانی تاجیک تبار قهرمان
خیلی دوستها فکر خواهند کرد که چرا عیسی خان لغمانی افغانستان را ترک کرد و بطرف اروپا مهاجر شد ؟؟
باور کنید در مشرقی به حیث قهرمان طالب کش زندگی کردن تقریبا ناممکن است ، ما شاهد شهادت صدها ترور قهرمانان تاجیک تبار مشرقی ایم توسط حامیان طالب .
و حقیقت هم این است که دولت فاشست اوغانی ارزش ای را ندارد تا خوده برایش فدا کرد .

>>>   Ayendagan
چند سوْال بمناسبت استقلال كه منسوب به امان الله خان است ؟؟؟؟
غازي امان الله خان كدام كفر و إنگليس را كشته كه غازي شده ؟؟؟؟
امان الله خان اگر سيكولار نبود چرا حجاب را منع كرد ؟؟؟؟
امان الله انگليس را كشيد يا مير مسجدي خان و ميريچه خان كوهدامني ؟؟؟؟
پ.ن: جواب حتمي است اگر ني امان الله خان يك سيكولار بي دين و يك شاه دروغين بود و
حامي انگليس بود و آزادي افغانستان مربوط به مردم جنوبي و كوهدامنيان و شماليان ميشود نه مربوط امان الله فراري.

>>>   امان الله «غازى دورغين » فردى كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد، در زمان او اصطلاح زبان « اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سر آغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترك بود بدون آن كه براى آن بستر هاى اجتماعى را مد نظر گرفته باشد . او در إخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.
انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سر حد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود و رنه شاه بچه ى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است ، او شاه زاده ى عياشى بيش نبود.
پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا ، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى ، امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ريفروم هاى او را، افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ريفورم هاى امان الله مى بينند. اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زن شان را آدم مى دانستند ، اينش بد ، اما وقتى سر زمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بل براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام به خصوص تاجيكان بود.

>>>   Bakhtari
جشن استقلال و یاد از غازی امان الله خان !
بر اساس شواهد تاریخی امان الله خان طرح کودتا را علیه پدرش با کمک (حزب سری دربار) سامان داد . امان الله خان در زمان حاکمیت پدرش، به صورت مخفی و به دور از چشم پدر با افسران ارتش افغانستان رابطه برقرار کرده بود وامان الله خان دست از فعالیت علیه پدر بر نداشت و منتظر فرصت بود تا نقشه خود را عملی کند.سرانجام امیر حبیب الله در شب دوم اسفند ۱۲۹۷ در منطقه (کله گوش) لغمان توسط فردی ناشناس به دستور امان الله خان و مادر طلاق شده اش سرور سلطان خانم به قتل رسید.
امان الله خان بلافاصله بعد از قتل پدر، مجلسی دربار تشکیل داد تا هویت خود و قاتلان اصلی مخفی بماند. در این جلسه ۳ نفر به قتل امیر متهم شدند که ۲ نفر آنان که از اعضای دربار بودند بعدها آزاد شدند و امان الله خان، با ترفندهای گوناگون قاتل حقیقی را پنهان کرد و (کنل عیلرضا) را که از مردم شیعه مذهب بود به عنوان قاتل پدرش معرفی کرد. سرانجام (سعدالدین قاضی القضات) علیرضا را قاتل معرفی کرد و فتوا داد که: اگر کلنل علیرضا خان قاتل هم نباشد ریختن خون شیعه هدر و بلکه حصول ثواب و رضای داور و پیغمبر و خلفا به ویژه ابوبکر و عمر است.قبیله گرایان کوه سلیمان اسطوره ساز چون در فقر فرهنگی بسر می برند همیشه دزدان خود را بابا ، قاتل پدر را غازی و روانی های بی دانش خود را بر چسب مغز متفکر میزنند .ما باید رویداد های تاریخی را زیر درفش حقیقت عبور دهیم .از دید سیاسی واژه استقلال ، به معنای خود فرمانی ، خود سالاری ملی ، خود گردانی ، خود مختاری ، اداره کردن سرزمین و قانون گذاری ، بدون مداخله کشورهای بیگانه . اما همیشه تاریخ این سرزمین ورجاوند ازجانب حاکمان قبیله گرا ونویسندگان وابسته به آنها ، مورد دستبرد ودگرگونی قرار گرفته ،افغانستان امروزی برخلاف ادعاهای بلندبالای تاریخ سازان پابرهنه کوه سلیمان که برای آن تاریخ پنج هزار ساله میسازند، کشوری جدیدی است در نقشۀ جهان که مرزهای آن در زمان امیر عبدالرحمن در سال (۱۹۰۱م) توسط انگل یا همان ( انگلیس) و روسیه تظار پدید آمده ، تاریخ پنج هزار ساله کشور مربوط به آریانای کبیر و خراسان کهن می باشد . گفتن راستی در هر شرایط و هر زمانی بهتر از پذیرفتن دروغ شاخدار است.هرچه که تا امروز بنام تاریخ ویا حقیقت تاریخی در سرزمین مابوده ، آشکارا می توان گفت که،بیشترینه جعل ودروغ وساختگی است.افغانستان کشوری که حتی روز استقلال آن هم مانندمغز متفکر آن جعلی است. جشن گرفتن و تجلیل کردن از 28 اسد قلابی درشرایط فعلی که ۵۲ کشور جهان حضور نظامی دارد نمک پاشیدن روی زخم مردم رنج کشیده مااست .

>>>   اشرف غنی احمدزی این شعبده باز و عوام فریب میخواهد باین عوام فریبی ها و نیرنگ های خاینانه مردم را از هم جدا کند و با خت کردن اب ماهی بگیرد اما امروز همه مردم این عوام فریب دروغگوی را بدرستی شناخته اند به این عوام فریبی هایش نمیتواند که رای واقعی مردم را کسب کند و پینج سالدیگر با فریبکاری ها و عوام فریبی هایش مردم را بجان هم اندازد مگر اینکه بازهم تقلب گسترده را از طریق کمیسون انتخابات که در راس ان از قوم خوداش احمدزی است و گروه طالبان صندوق ها بنفع ان با تقلب وجعل پرکاری گردد و سرانجام چنین کار اش جدایی مردم و کشور چیزی دیگرینخواهد بود .

>>>   یک لکه ننگی که شاهان پشتونی در دوصد سال گذشته داشتند نسل کشی قوم مظلوم هزاره بوده است به طوریکه بیش از ۶۰ درصد هزاره ها را قتل عام کرده اند پس چگونه مردم هزاره بتوانند سالروز به قدرت رسیدن جنایتکاران را برخود جشن بگیرند

>>>   شما بودیجه خود را برای چاقو کشی و لندغری نګاه کردید و مص رف نکردید که باز بنام روز کشته شدن یک خبیث به سرکها و کوچه ها براید و چور نماید

>>>   معلوم شد که مبارزه شما تحت شعاردفاع ازاسلام برضد پشتونها بود واست وبدانید که این کاروان شما بجای نمیرسد پشتونها میداند که شما چی هدف دارید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است