بردگی افغانستان نیاز به جشن ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۸    ۱۳۹۶/۵/۲۸ کد خبر: 137357 منبع: پرینت

دولت نبايد بخاطر بزرگداشت و برپايی جشن از روزهاي ملی و مناسبتی گزينشي، برخورد كند!

استقلال درست به معنای استقلال ملت است. در نبود آزادی سیاسی، اقتصادی، توسعه‌ فرهنگی، نظامی و دیگر ارزش‌هایی که برای حضور یک ملت مستقل و آزاده ضروری است، استقلال جامعه و کشور هیچ مفهوم و معنایی ندارد.

استقلال برای انسان چه در شکل فرد و چه در شکل یک ملت، به معنای آزاد بودن از سلطه و اسارت تحمیلی فرد یا گروه و یا ملتی دیگر است، زیر سلطه اجباری دیگری بودن و بر سرنوشت خویش حاکم نبودن نوعی از بردگی ديگري است. برای انسان و یا ملت اسیر، فرقی نمی کند که سلطه چشم آبی باشد یا سیاه چشم، پوستش سیاه، زرد و یا سفید باشد، هموطن او باشد یا بيگانه.

به زبان ساده تر چنین فرد یا ملتی با هیچ معیاری استقلال ندارد. پس با اين پيش زمينه، كشور ما فاقد استقلال واقعي مي باشد اما روزهاي مناسبتي اي را كه مردم ما با خون خويش به دست آورده اند و در اين راه مجاهدت، فداكاري و قرباني هاي بي شماري را متحمل شده اند فقط براي آن مبارزان گمنام تاريخ خجسته باد مي گويم نه براي آناني كه با پر رويي از اين روز به عنوان يك پروژه و نوستالوژي قومي كه به تمام قضايا و حتی همين روزهاي مناسبتي از ديد قومي ارزش قايل اند.

مهریان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استقلال افغانستان
بردگی
نظرات بینندگان:

>>>   Pedram
یک حرمت هم به امان الله نداشته باشید، نه غازی بود نه شجاع. یک بزدل و فراری بود.

>>>   این جشن برای پشتونها مبارک است اما برای سایر اقوام سالروز تلخ شروع ویرانی خراسان و فراموشی تمدن بزرگ آن بود.

>>>   بهروز جلال آبادی
همین حالا ما شاهد فداکاری و شهامت جوانان تاجیک تبار ایم
از هلمند گرفته تا قندوز و از کنر گرفته تا فرا ، از این سرزمین فرزندان تاجیک تبار دفاع میکند در حالیکه پشتون در ارگ در حال چور کردن و خاک فروشی است و تعداد ایشان زیر نام طالب و داعش انسان کشی میکنند!

>>>   پشتونها با انکلیس همکاری کردند تا بالای حکومت قاجاریان شورش کنند و در جنگ بین طرف یک امپراتوری مسلمان و طرف نصرانی که آن روز ها اولا نقشه تجزیه سرزمین های ایرانی و عربی را شروع کرده بود با انکلیس همکاری کردند و از طرف دیگر انکلیس هندوستان که بیش از هفت قرن دست شاهان مسلمان بابریان بود و زبان رسمی ایشان فارسی دری بود را مستعمره خود ساخته بود و روس ها هم میخواستند از خراسان راهی بر هندوستان یابند در این بین دعوی روس و انکلیس برسر حفظ هندوستان باعث فتنه انکلیس برای تجزیه هرات و خراسان شرقی از حکومت قاجاریان ایران شد و بعد از آن دوباره باز انکلیس و روس متحد شده تا سرزمینهای قفقازی اران و ارمنستان و داغستان و گرجستان از ایران به نفع روس تجزیه شود اما تا امروز در بین ایرانیها این شاهان بی کفایت شناخته میشوند مشابه همین پلان شوم را بر سر دولت عثمانی پیاده کردند و در حالیکه تا قلب اروپا پیش افتاده بود اقوام عرب را تحریک کردند که شما بر ترکها سیادت و رهبری دارید و ما شما را حامی شویم تا دوباره صاحب یک سرزمین عربی از دجله تا مغرب شوید بعد از اختلاف قومی عربی_ترکی بین مذاهب حنفی(ترکیه) و حنبلی(عربستان) و مالکی(شمال افریقا) اختلاف انداختند
آنگاه با همکاری همه دول مسیحی اروپا با روسیه و اعراب فریب خورده از چهار طرف بر عثمانی هجوم آوردند و سرزمین های اسلامی را میان خود تقسیم کردند و برخلاف قولشان با اعراب سالها آن ها را استعمار کردند به قسمی که سوریه و الجزایر را فرانسه غصب کرد و لیبیا را ایطالیا و مغرب عربی را پرتغال و اسپانیا مصحوب شدند و عراق و اردن و فلسطین و سودان و مصر نصیب بریتانیا شد اما شبه جزیره عربستان را به طایفه منحرف وهابی دادند تا تحت الحمایه ایشان باشد به طوری که حق انکشاف نفت با آنها بود.
به طور کلی علل شکست مسلمین این بود که زمانه را نشناختند و به جای این که در موقع خطر از سوی ممالک نصرانی با هم متحد شوند بر یکدیگر خنجر زدند اما برخلاف آن اروپاییان و طبق توافقات اعلام کردند که اختلافات و جنگ های داخلی خود را کنار گذارند و با یکدیگر برعلیه مسلمانان پیمان نامه های صلح منعقد کردند تا همه جانبه سه امپراطوری مسلمان را مورد هدف قرار دهند متاسفانه به این نقشه شوم خود رسیدند. علیرغم آنکه در فقه شیعه و سنی در هنگام جنگ بین مسلمانان و کفار یاری طرف کفر حرام است اما برخی مسلمانان طرف کفر را یاری دادند و باعث شدند سرزمینهای اسلام تجزیه شود و سالها مستعمره دول ایشان شوند.
عبدالقیوم سعیدی

>>>   بهروز جلال آبادی‎ aan جنبش عدالت خواهی تاجیکان
هردو لغمانی است لیکن هر دو ایشان پشتون نیست
اتمر لغمانی پشتون تبار وطن فروش
عیسی خان لغمانی تاجیک تبار قهرمان
خیلی دوستها فکر خواهند کرد که چرا عیسی خان لغمانی افغانستان را ترک کرد و بطرف اروپا مهاجر شد ؟؟
باور کنید در مشرقی به حیث قهرمان طالب کش زندگی کردن تقریبا ناممکن است ، ما شاهد شهادت صدها ترور قهرمانان تاجیک تبار مشرقی ایم توسط حامیان طالب .
و حقیقت هم این است که دولت فاشست اوغانی ارزش ای را ندارد تا خوده برایش فدا کرد .

>>>   گوسفند چي راضي دارد با روز استقلال ؟

نكند اين استقلال هم با رأي گوسفند بوجود امده

بانو نيلوفر إبراهيمي نوشته :

چرا من احساساتي و متعصب ميشوم؟
دليل
امروز پكتيا، پكتيكا، لغمان و قسمتي محدودي از شهر هرات داخل ولايت اش، شاهد بزرگترين تجمعات مردم بخاطر جشن استرداد و استقلال بود.
حالا سوال من اينجاست چرا انتحاري در بين اينها داخل نشد و خود را انفجار نداد؟
چرا انتحاري در بين مردم كه إز ٨ ثور تجليل ميكنند داخل ميشود و خود را انفجار ميتند؟
ايا به انتحاري گفته ميشود كه ٨ ثور حرام و مردمان أش كافر است و ٢٨ اسد حلال و مردمان أش مسلمان؟
چرا ٨ ثور پيروزي شرفساد و جنگسالاران خوانده ميشود، و ٢٨ اسد روز ملي و استقلال ؟ در حاليكه در ٢٨ اسد انگليس شكست داده شده كه فعلاً إز زمين هوا در چنگال انگليس امريكا قرار داريم و برعكس ٨ ثور كه شكست قشون سرخ شوروي بوده يك نفر روس هم در افغانستان ديده نميشود.
چرا در تظاهرات پشتون هاي ما انتحاري نميشود، در تظاهرات تاجيك هزاره و ازبيك انتحاري ميشود؟
پاسخ اين چرا ها را بتين كه منهم إز فردا بر خود لباس از رنگ بيرق افغانستان درست كرده اتن كنم، در غير أن روز تا روز به نفرت انزجار أم افزود خواهد شد.
بس است خسته شديم از جاده يكطرفه

>>>   شناخت درونی وواقعی ازامیر امان الله داشته باشیم ، لطفآ این سند تاریخی وغیر قابل انکار را به شکل دقیق مطالعه بفرمایید وآنوقت شما میتوانید به راحتی مفهوم غازی ، شخصیت متمدن ، اصلاح طلب...وووو را دریابید . اینهم سند تاریخی که درتمام موزیم های دنیا جمع اسناد دیگر درزمینه موجود است :

با حقائق وناگفتنی های تلخ تاریخ آشنا شوید ...
امان الله خان ،در جنوری 1926 به قندهار رسید وسه روز بعد،بزرگان وسرشناسان بومی را فرا خواند ودلایل کناره گیری خود را از تاج و تخت توضیع داد :
در همان زمان ،او سوگند خورد که تا آخرین قطرۀ خون خود وتا «نابود سازی رهزنان» به زعم خودش برزمد .دراین حال امان الله متوسل به بر انگیختن احسا سات ملی وقبیله هایش شد : «مطمئن هستم که هیچ اففانی [(پشتونی]) به خصوص درانی ها و غلزایی ها ، ونه حتی هیچ هزاریی از رژیم شرم آور بچۀ سقآ اطاعت نه خواهند کرد ،قدرت باید دردست افغان ها (پشتون ها) بماند .».....
مأخذ:

امان الله بنا بر دلائل نامعلومی به زبان پارسی سخنرانی کرد که سخنانش از سوی عبدالعزیزخان – والی قندهار به پشتو ترجمه می شد .

این است گویا نهضت امانی؟! نهضتی که آغازگرتفاوق طلبی ها و قوم گرائی های این دورۀ تاریخ در تحت رهبری امان الله ومحمود طرزی علیه دیکر ملیت های ساکن در این سرزمین از خود به جاه مانده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است