سیستم قضایی توانایی برخورد با جرایم جنگی را ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۶/۵/۲۵ کد خبر: 137257 منبع: پرینت

محکمه جزایی بین المللی باید برای خاتمه دادن به فرهنگ معافیت، تامین عدالت بر قربانیان و پاسخگویی افرادی که دست به جرایم جنگی زده اند، مداخله کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر در نشست خبری امروز چهارشنبه 25 اسد 96 در خصوص مقابله با فرهنگ معافیت از قانون در قبال جرایم نسل کشی و ضد بشری گفت: افغانستان از سال 2003 عضویت آی سی سی یا محکمه جزایی بین المللی را بدست آورده است و محکمه می تواند به جرایمی که از این سال در کشور روی داده است رسیدگی کند.

سمر بیان کرد: در صورتی که حکومت در برخورد با جرایم ناتوان باشد یا نخواهد با آنها برخورد کند، محکمه جزایی بین المللی می تواند در این امور مداخله کند و برای تامین عدالت وارد کار شود. از آنجایی که توانمندی لازم در سیستم عدلی و قضایی کشور برای برخورد با جرایم جنگی و ضد بشری بوجود نیامده است افغانستان می تواند در قضایای داخل کشور از این محکمه استفاده کند.

رییس کمیسوین حقوق بشر، در خصوص نبود قانون جبران خسارت برای بیجاشدگان، مجروحان، معلولان و کسانی که در جریان جنگ اموال شان چپاول شده است اظهار می کند: بجز اینکه حکومت بخاطر کشته ها یک لک و یا نیم لک می دهد که حتی عده ای هم برای گرفتن این مقدار کمک سرگردان می شوند دیگر هیچ قانونی برای جبران خسارت نداریم.

وی افزود: با توجه به اینکه عده ای زیادی بدلیل جنگ از خانه هایشان بیجا می شوند و برخی ناگزیر به فرار می شوند لازم است که قانونی برای تعیین مقرره جبران خسارت به افراد خسارت دیده بوجود آید تا کرامت انسانی افراد حفظ گردد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون حقوق بشر
جرایم جنگی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است