اگر برای بازپس گیری رفتید، زحمت نکشید
حکومت همیشه در تمام قضایای که منجر به فاجعه شده است چنین عمل کرده که بعد از قتل عام مردم و سقوط مناطق، به محل رفته و منطقه مخروبه را باز پس گرفته است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۷    ۱۳۹۶/۵/۲۴ کد خبر: 137191 منبع: پرینت

سرانجام بعد از اینکه هراس افکنان در مدت ده روز زیر پرچم های داعش و طالب در میرزاولنگ نسل کشی را به اتمام انجام دادند، نیروهای دولتی وارد سرپل شدند و سپس وارد میرزاولنگ گردیدند. این درحالی است که سربازان اعزامی از نبود قوای هوایی شکایت دارند و برخی آگاهان سیاسی براین باروند با دو چرخبال می شد از فاجعه میرزاولنگ جلوگیری کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، علیرضا محمودی، رییس مجمع ملی مردم افغانستان درگفتگو با "محور" درخصوص فاجعه میرزاولنگ گفت: حکومت همیشه در تمام قضایای که منجر به فاجعه شده است چنین عمل کرده که بعد از قتل عام مردم و سقوط مناطق، به محل رفته و منطقه مخروبه را باز پس گرفته است.

محمودی می گوید:در مساله میرزاولنگ به قشون و لشکرکشی نیازی نبود. خیزش های مردمی 48 ساعت جانانه مقاومت کردند اما بدلیل نرسیدن مهمات مقاومت شان شکسته شد. با دو چرخبال می شد که جلوی فاجعه میرزاولنگ را گرفت.

این آگاه سیاسی، درخصوص بی توجهی مسوولین سرپل اظهار کرد: میرزاولنگ در 18 کیلومتری مرکز ولسوالی و جایی است که والی، قوماندان امنیه و ادارات دولتی درآن وجود دارد. وقتیکه حادثه اتفاق می افتد، قوماندان امنیه در محل کارش نیست و در کابل بسر می برد، والی یک آدم تنها است و هماهنگی میان نیروهای دولتی وجود ندارد و همه منتظر هستند که از مرکز دستور بیاید درحالی که در مرکز ولایت سرپل، صدها نیرو از نهادهای مختلف امنیتی و دفاعی وجود دارند و والی باید تدبیر می داشت و در آن وقت به کمک آنها می رسید.

وی بیان می کند: حادثه میرزاولنگ نشان می دهد که یا شخصی در مرکز و در آدرس ارگ ریاست جمهوری چنان امور را به اختیار گرفته که به هیچ وجه اجازه خارج شدن والی و مسوولین امنیتی را از دفاترشان نمی دهد یا اینکه والی و مسوولین آنقدر بی کفایت و بی تدبیر هستند که نمی توانند به فجایع 18 کیلومتری دفاترشان رسیدگی کنند.

رییس مجمع ملی مردم کشور، درخصوص اعلامیه حقوق بشر و تبانی داعش و طالب در میرزاولنگ بیان می کند: ممکن است که درآن جغرافیا داعش و طالب باهم همکاری کرده باشند اما مهم تر از این مسایل نسل کشی ای است که در انجا اتفاق افتاده است! تفکیک کار درستی نیست و تفاوت داعش و طالب تنها در رنگ بیرق هایشان است.

این آگاه سیاسی خاطر نشان کرد: نهادهای کشفی و امنیتی بقدری ضعیف هستند که بسیاری از آنها حتی از این جغرفیا شناخت درست ندارند. سه سال است که خیزش های مردمی در این مناطق مقاومت می کنند. داعش و طالب در کوهستانات سرپل پایگاه های مستحکم دارند اما چطور نهادهای کشفی معلومات ندارند که آنها کجا مستقر اند؟

وی می گوید: امروز کاروان عظیمی از قوت های امنیتی با هزینه های گزاف به سرپل رفتند که اگر قوت هوایی به آنها نرسد، آن منطقه دیگر از دست رفته محسوب می شود ؛ اما خیزش های مردمی منطقه فاجعه زده، هیچ چیز، جز مهمات نمی خواستند و تمام نیروی رزمی و اعاشه از خودشان بود.

محمودی، درخصوص حمایت کشورهای خارجی همچون روسیه و ایران و کشورهای منطقه از طالبان می گوید: قضایای داعش و طالب هر دو استخباراتی شده است و بسیار شنیده شده است که روس ها و ایرانی ها برای مقابله با داعش، طالب را حمایت می کنند. اما برای مردم فرقی میان داعش و طالب وجود ندارد و مردم چنان وحشت زده شده اند که دیگر به مناطق شان باز نمی گردند. اینجا مسوولیت حکومت بود که هر دو را دشمن بخواند و وارد عملیات شود. اعتماد عمومی نسبت به حکومت و نهادهای امنیتی کاملا از بین رفته است.

رییس مجمع ملی مردم افغانستان بیان کرد: اگر این مجموعه کلان نیروهای امنیتی و دفاعی تنها بخاطر بازپس گیری میرزاولنگ رفته اند، این زحمت را نکشند چرا که دیگر از میرزاولنگ بجز خاطره تلخ، چیزی دیگری باقی نمانده است و تمام دنیا فهمیده است که چه جنایت تلخی در آنجا رخ داده است و حکومت نیز بخاطر فشار افکار عمومی داخلی و خارجی است که اقدام به واکنش کرده و بعد از یک هفته جنایت به آن مکان نیرو اعزام کرده است.

وی افزود: مشکل این است که با این قضایا همواره برخورد مقطعی شده است. فردا روز با فاجعه ای دیگر، میرزاولنگ فراموش می شود. تازمانیکه مرکز اصلی مخالفین در کوهستانات سرپل و مناطق همجوار در فاریاب و جوزجان تصفیه نشود و پایگاه های مجهز امنیتی در آن مستقر نشود، مردم دیگر به این اقدامات نمایشی حکومت اعتماد نمی کنند و دو راه را برای خود انتخاب می کنند: یا با امکانات مردمی خود می ایستند و یا منطقه را ترک می کنند. در چندین قضیه تیوره، حوض فاریاب، جانی خیل و همه جا مشکل این بوده است که نیروهای کمکی نرسیده اند یا بعد از فاجعه اعزام شده اند.

این آگاه سیاسی، درباره استراتژی جنگ آمریکا در افغانستان بیان می کند: از روزی که ترامپ به کاخ سفید رفته، نتوانسته است برنامه جنگ خود را در افغانستان اعلام کند. مساله افغانستان، تنها یک جغرافیا نیست. در حوزه خاورمیانه آمریکا در برابر روس ها شکست خورده است و مطمینا یکی از گزینه های راهبرد آمریکا، استراتژی ورود به آسیای میانه و انتقال نیروهای داعش از طریق این منطقه است.

محمودی می گوید: روس ها در برابر راهبرد آمریکا در افغانستان، اقدام به ایجاد طالب روسی می کنندو حتی گفته می شود داعش نیز با مشخصات روس ها و ایرانی ها و امریکایی ها جور شده است.

وی افزود: ما مشکل نیروی انسانی و امکانات نداریم، مشکل از بی تدبیری ها و مدیریت ها است. میرزاولنگ با دو چرخبال نجات پیدا می کرد و قول اردوی های 209 شاهین و نیروهای امنیتی همه چرخبال داشتند اما بی تدبیری اینها فاجعه ساخت.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میرزاولنگ
حکومت
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است