متن کامل سخنان وزیر خارجه در نشست حقوق بشر
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۱    ۱۳۹۶/۵/۲۳ کد خبر: 137149 منبع: پرینت

متن كامل سخنرانی افتتاحیه صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه کشور در سومین نشست مقامات عالی‌رتبه دولت افغانستان و اتحادیه اروپا پیرامون حقوق بشر امروز دوشنبه 23 اسد 96 که در کابل برگزار شد به شرح ذیل می باشد.


بسم الله الرحمن الرحیم
نحمده و نصلی علی رسوله الکریم و علی آله و اصحابه اجمعین
محترم بی بی گل رولا غنی بانوی اول کشور، وزرای محترم کابینه، فرانس مایکل میلبن، نماینده ویژه‌ اتحادیه اروپا برای افغانستان، سفرا و نمایندگان محترم سازمان های بین المللی مقیم کابل، نمایندگان ادارات حکومتی، ژورنالیستان محترم، خانم ها و آقایان! السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

در آغاز می خواهم از هماهنگی و همکاری دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا و ادارات مختلف دولت افغانستان که برای برگزاری نشست مهم امروز تلاش کردند، سپاسگزاری کنم. جای خرسندی است که شاهد برگزاری سومین نشست مشترک دولت افغانستان و اتحادیه اروپا در رابطه به مسایل حقوق بشری هستیم.

حاضرین محترم!
یکی از اهداف عمده دولت افغانستان، ترویج و نهادینه سازی اصول و ارزش های حقوق بشری در جامعه با هماهنگی و همکاری نهادهای ملی و بین المللی است. در کنار تعهد دولت افغانستان به همکاران بین المللی خویش در چارچوب برنامه "خودکفایی و حسابدهی متقابل" (SMAF)، اصول اسلامی و ارزش های ملی نیز از ما می خواهد تا در راستای مقابله با نقض حقوق بشری انسان ها و نهادینه سازی ارزش های حقوق بشری در این سرزمین، مسوولانه عمل کنیم.

ادامهه منظم و موفقانهه این نشست ها فرصت مناسبی است تا از منظر ملی و بین المللی، پیشرفت ها و موانع، در راستای بهبود وضعیت حقوق بشری مورد ارزیابی قرار گیرد و اینگونه زمینه تبادل دیدگاه و تشریک تجارب بین المللی و همچنان هماهنگی و همکاری بهتر میان دولت افغانستان و جامعه جهانی در ارتباط به حقوق بشر بیشتر فراهم می گردد.

دولت افغانستان از تداوم گفتمان حقوق بشر با اتحادیه اروپا و بررسی دستاوردهای افغانستان در راستای بهبود وضعیت حقوق بشری از سوی این اتحادیه، استقبال می کند. ما باور داریم که تداوم گفتمان حقوق بشر میان دولت افغانستان و اتحادیه اروپا، یک چارچوب موثر و خوب برای نهادینه سازی ارزش های حقوق بشری در جامعه می باشد.

همکاران عزیز
در یک سال گذشته مواردی از نقض حقوق بشر و حتی جنایات بشری مثل محاکمه صحرایی، کشتارهای دسته جمعی هدفمند، هدف قراردادن اماکن مذهبی و تاسیسات عام المنفعه در مناطق مختلف افغانستان توسط گروه طالبان و سایر گروه های تروریستی مخالف مردم و دولت افغانستان صورت گرفته است. خواست مردم و دولت افغانستان این است که نهادهای بین المللی در قضاوت ها و فیصله های خویش پیرامون عاملان این جنایات وحشیانه ضد بشری و افراد و سازمان های حامی بیرونی این تروریست ها، این ملاحظات را در نظر داشته باشند.

در کنار این اتفاقات ناگوار، دولت افغانستان با توجه به تعهدات نشست های قبلی اش، اقدامات ارزنده ای را در راستای پاسداری از ارزش های حقوق بشری، روی دست گرفته است. ما متعهد هستیم که روند عملی سازی این ارزش ها را بیشتر از پیش تقویت نماییم. در این ارتباط، انفاذ قانون منع شکنجه و ایجاد میکانیزم ملی جهت نظارت از شکنجه در کشور، انفاذ قانون منع آزار و اذیت زنان، تهیه و ارسال پیش نویس قانون حمایت از طفل به کمیته قوانین کابینه، تهیه طرح تعدیل قانون جزا، ایجاد سارنوالی اختصاصی منع خشونت علیه زنان در 34 ولایت و ایجاد معاونیت منع خشونت علیه زنان در تشکیلات لوی سارنوالی از مهمترین اقدامات عملی طی یک سال گذشته می باشد.

همچنان گزینش اعضای کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی، برگزاری چهارمین سمپوزیم بین المللی زنان در کابل، انتصاب شش عضو زن در شورای عالی صلح نیز بخش دیگری از مهمترین دست آوردهای دولت افغانستان بعد از برگزاری دومین نشست مشترک افغانستان و اتحادیه اروپا در جون سال 2016 می باشد.

حضار گرامی!
ارایه گزارش از دستاوردهای حقوق بشری به میکانیزم های نظارتی سازمان ملل متحد یکی از مهمترین تعهدات دولت افغانستان می باشد. چنانچه اخیرا هیات جمهوری اسلامی افغانستان تحت ریاست محترم لوی سارنوال کشور، از گزارش دوم دوره ای دولت افغانستان پیرامون تطبیق کنوانسیون منع شکنجه دفاع نمودند.

قرار است وزارت خارجه دومین الی پنجمین گزارش دوره ای افغانستان پیرامون سفارشات کمیته حقوق طفل را نهایی نموده در طول سال جاری به کمیته ناظر ارسال نماید. به همین ترتیب وزارت امور خارجه با همکاری سایر نهاد های ذیربط روی تهیه گزارش از تطبیق کنوانسیون رفعِ کلیه اشکالِ تبعیض علیه زنان کار می نماید که در ماه سپتامبر 2017 نهایی خواهد شد.

کابینه جمهوری اسلامی افغانستان در رابطه به الحاق افغانستان به پروتکل منع شکنجه در اوایل سال جاری هجری شمسی تصمیم گرفته و همزمان با این، وزارت امور خارجه کار روی تهیه گزارش مقدماتی از تطبیق کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت را آغاز نموده است.

تعامل و همکاری با گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد یکی دیگر از تعهدات حقوق بشری دولت افغانستان می باشد که در این راستا سفر چند ماه قبلِ آقای Chaloka Beyani، گزارشگر خاص ملل متحد در امور بیجاشدگان داخلی به افغانستان، بیانگر همکاری و هماهنگی دولت با میکانیزم های نظارتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می باشد.

همچنان دولت افغانستان از گزارشگر خاص سازمان ملل متحد در مورد مدافعین حقوق بشر دعوت نموده است تا در جریان سال 2017 از افغانستان بازدید نماید. دولت افغانستان طی نامه جداگانه عنوانی تمامی گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد از آمادگی افغانستان برای زمینه سازی سفر این گزارشگران به کشور اطمینان داده است.

افغانستان حقوق بشر را از ارزش های مشترک جهانی می داند و به میکانیزم های نظارتی حقوق بشر سازمان ملل متحد اهمیت فراوانی قایل است و از آن حمایت می کند. به همین اساس دولت افغانستان برای احراز کرسی عضویت شورای حقوق بشر در دوره 2018 الی 2020 نامزد شده و توقع ما از کشورهای عضواتحادیه اروپا و سایر کشورهای دوست این است که از نامزدی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد حمایت نمایند.

حاضرین محترم،
در جریان بحث امروزی میان دولت افغانستان و اتحادیه اروپا که به ریاست مشترک محترم حکمت خلیل کرزی، معین این وزارت و آقای فرانس مایکل میلبن، نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان پیشبرده خواهد شد، شما از جزییات بیشتر در رابطه به اجراآت و کارکردهای دولت افغانستان در راستای نهادینه سازی موازین حقوق بشری و تطبیق اهداف و شاخص های مندرج جدول تعهدات در جریان قرار خواهید گرفت.

امیدوارم گفتمان مشترک حقوق بشر بین دولت افغانستان و اتحادیه اروپا بعد از تصویب سند موافقتنامه همکاری مشارکت و توسعه میان افغانستان و اتحادیه اروپا(Cooperation Agreement on Partnership& Development)، اساس حقوقی لازم را دریافته و تداوم آن در تامین و تحقق حقوق بشر در افغانستان موثر و مفید واقع شود.

یکبار دیگر از همکاری و هماهنگی آقای میلبن و همکاران شان، سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، وزرای محترم و همکاران شان، برادر و همکار خوبم جناب آقای حکمت خلیل کرزی و همکاران ریاست حقوق بشر و امور بین المللی زنان وزارت امور خارجه تشکر و قدردانی می نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزیر خارجه
حقوق بشر
نظرات بینندگان:

>>>   مه به یک چیز حیران هستم.
چرا رهبران کشور ها و وزرا و کسان دیگری که در راس ادارات قرار دارند،میگویند بیانیه ما؟
آیا این بیانات را خود شان از عقل خود شان نوشته اند؟
هیچکدام از رهبران جهان و وزرا و دیگر روسای ادارات،بیانیه های خویش را خودشان نمی نویسند،بلکه اشخاص دیگری که دستیاران شان و مشاورین شان هستند،مینویسند.
حتی بعضی اوقات در کنفرانس های مطبوعاتی نیز ،رهبران به ژورنالستان وظیفه میسپارند ،تا سوال های مشخصی که آنها قبلاً جواب ها ،برای این سوالها در نظر گرفته اند،بکنند.
رییس جمهور امریکا قبل از آن که به کنگره امریکا غرض بیانیه برود ،در مابین موتر خویش،اوراق بیانیه اش در دست اش و یک نفر مشاور روبرویش نشسته است،تمرین میکند که چطور بیانیه اش را بخواند.
اشرف غنی در بالای میز خطابه در دوطرف میز دوعد آی پی را میماند و از روی آن میخواند.همینطور دیگران.
پس نگویید بیانیه ما،بلکه بگویید بیانیه که برای ما دیگران نوشته اند.

>>>   حقوق بشر ما را قران کریم تعیین میکند نه مزدوران غربی و نوکرانشان

>>>   صاحبنظر صاحب !
نام خود را و لو مستعار ذکر نه کرده ای تا مستقیم خطاب شوی .
یک وزیر مصروفیت های زیاد دارد و مانند من و تو بیکار نیست
معمولآ بیانیه های رسمی به ذریعه ء همکاران نوشته میشود و آنچه
وزیر قابل تغییر و کم و زیاد کردن بداند آنرا شریک میسازد .
مواد و اسناد رسمی قابل ذکر توسط همکاران سرچ و درج بیانیه
میگردد . باید حالا بدانید اگر نمیدانستید .
عزیزالله وافی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است