ارتش بلک واتر در انتظار افغانستان
اگر جنگ افغانستان در اختیار شرکت های خصوصی و امنیتی چون بلک واتر قرار گیرد باید انتظار کشتار و بی حرمتی بیشتری را داشت و جنگی که دیگر تروریسم برای سودآوری است نه نابودی 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۵    ۱۳۹۶/۵/۲۲ کد خبر: 137090 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، قرارداد همکاری های دفاعی و امنیتی میان امریکا و افغانستان همچنان که سبب کشمکش های سیاسی در داخل شد اکنون بُعدی دیگر پیدا کرد و آن، گمانه زنی رسانه های امریکا در خصوص سپردن ماموریت نظامی این کشور در افغانستان به شرکت های خصوصی و امنتیی می باشد.

اهمیت این موضوع جدای از اینکه در صورت اجرایی شدن، نقض آشکار قراردادهایی امنیتی افغانستان و کشورهای عضو ناتو می باشد، سبب بروز جنگی با ابعاد گسترده تر خواهد شد.

رسوایی شرکت بلک واتر در عراق و تیرباران غیرنظامیان توسط نیروهای این شرکت، عاملی شد که عراق با تداوم حضور امریکا در این کشور پس از تاریخ تعیین شده موافقت نکند.

دخالت و نفوذ بخش خصوص در امور نظامی امریکا از دلایلی است که این کشور متهم به جنگ طلبی شده و یکی از اهداف جنگ هایی که بعد از یازدهم سپتامبر در عراق و افغانستان به وجود آمد، سودآوری و انعقاد قرارداد برای شرکت های ساختمانی، تسلیحاتی و خصوصی امنیتی از جمله بلک واتر می باشد تا آنجا که این شرکت در حال حاضر قدرتمندترین ارتش اجیر جهان و یکی از بزرگترین برندگان جنگ امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم می باشد.

این شرکت با پیشنهاد خصوصی سازی جنگ افغانستان به دولت امریکا اعلام کرده است که این شرکت مصرف سالانه نیروهای نظامی امریکایی را در افغانستان از 45 به ده میلیارد دالر کاهش خواهد داد، پشنهادی وسوسه انگیز به رییس جمهورِ جدید امریکا که به عنوان یک تاجر نگاهی مالی و منفعت جویانه ای دارد و بارها از ادامه جنگ در افغانستان انتقاد کرده است.

در همین راستا، ماه ها انتظار برای ارایه استراتژی جدید برای افغانستان از سوی ترامپ به جایی نرسیده است و برخی خبرها از شکاف نظر در دولت وی حکایت دارد، در اینحال، فرصتی برای بلک واتر به وجود آمد که با نفوذ بالا در حکومت به منفعت های هنگفتی در جنگ افغانستان دست یابد زیرا این جنگ است که زمینه قدرت این شرکت ها را مهیا می کند.

به نوشته نیوزویک امریکا، گروه داعش پس از حمله به عراق ظهور کرد و حمایت از پاکستان سبب ظهور طالبان و حمایت از حرکت اتوپیایی موجب بروز گروه الشاب در سومالیا شد.

افغانستان با وجود ناامنی های گسترده از سوی گروه های تروریستی طالب و داعش که با سود بردن از اختلاف های درون حکومتی و ضعف رهبران به شمال دست یافته و در پی بازگردان امارت خود می باشند تمامی راه های صلح را از میان بردند.

هرچند با تغییر مناسبات سیاسی منطقه ای و داخلی، کشورهای خارجی در پی استفاده از گروه های تروریستی در راستای منافع و به انزوا کشاندن رقبای خود می باشند و افغانستان را تبدیل به میدان رقابتی کرده اند اما سپردن ماموریت نظامی امریکا به شرکت های خصوصی، مشکلات امنیتی ما را چند برابر می کند.

تجربه تلخ عراق از حضور شرکت های مختلف امنیتی و نظامی امریکا دگرباره با ابعاد بزرگتر در کشور رخ خواهد داد و اگر همچنان که ترامپ با دید سود و زیان به جنگ افغانستان می نگرد، نگاه منطقه ای در کاهش هزینه ها توسط شرکت های خصوصی معنا پیدا می کند.

بنا به برخی گزارش های وزارت خارجه امریکا در عراق، کارمندان شرکت های خصوصی و امنیتی خود را فراتر از قانون دانسته و بارها قوانین جنگی را نقش کرده و خودسرانه دست به اقدامات نظامی زدند.

در این میان، حکومت وحدت ملی که سیاست خود را همگام با کمک های کشورهای چون امریکا تنظیم می کند، اراده ای برای مقابله با چنین عملکردی نخواهد داشت.

جنگ تروریسم از همان ابتدای ظهور در رابطه مستقیم با منافع امریکا بوده و همانگونه که کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا پس از یازده سپتامبر سوال کرد که ترویستان را بنیان نهادیم تا که آنان را بکشیم؟ باید گفت که نبرد با تروریسم تنها در ظاهر معطوف به نبرد با گروه های افراط گر می باشد و در باطن، واشنگتن در کنار پاکستان و دیگر قدرت ها از طریق شلعه های جنگ به اهداف خود رسید، برای امریکا ایجاد پایگاه های دایمی در منطقه استرتژیک افغانستان است و پاکستان، رسیدن به حکومتی همچون طالبان.

حال، اگر جنگ افغانستان در اختیار شرکت های خصوصی و امنیتی چون بلک واتر قرار گیرد باید انتظار کشتار و بی حرمتی بیشتری از غیرنظامیان را داشت و جنگی که دیگر تروریسم برای سودآوری است نه نابودی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلک واتر
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   قابل توجه تربیت شدگان غرب! افغانستان راحل نظامی ندارد و باید با گفتگو و سازش زمینه وحدت را فراهم سازیم . جنگ افغانستان به مرحله اساسی رسیده است و جان غیره نظامیان در خطر است.
حبیب الله یوسف زی

>>>   اگـر شرکت های خصوصی کار آمد میبود خود ما هم یک شرکت انحصاری پنشیر وردک داریم که سابق بنام امنیت ملی یاد میشد این شرکت خصوصی حتی از خود دفاع کرده نمیتواند چندین مراتبه آی اس آی در زیر پای اینها موتر پُر ازبم را کفانده حالا بلک واتر هم شرکت خصوصی است چی ضرورت دارند که خودرا بخاطر ما به کشتن اشرار بدهند یا خطر را قبول کنند حتما اگر بیایند پول شانرا میگرند چند اشرار یاافراد ملکی را میکشند وبس

>>>   فرض کنید من طالب هستم. بر منطقه‌ای حمله کرده‌ام، کشتنی‌ها را کشته‌ام و بردنی‌ها را برده‌ام. کارم تمام است و آنچه را می‌خواستم انجام بدهم، انجام داده‌ام.
حالا دولت می‌خواهد از من «انتقام» بگیرد. دولت چهار نفر را موظف کرده است تا مرا بکشد یا دستگیر کند. این چهار نفر از لحظه‌یی که حرکت می‌کنند در فیسبوک می‌نویسند، «ما حرکت کردیم، می‌رسیم بخیر». ده دقیقه بعد دوباره می‌نویسند، «تو باش، کم مانده برسیم». بیست دقیقه بعد می‌نویسند، «تو ایستاد شو، فقط یکساعت دیگر همانجا باش، بعد ببین ما چگونه پوزت را به خاک می‌مالیم».
ظفر

>>>   عساکر جامعه جهانی دوسال قبل افغانستان را ترک کردند وفکر کردند که اگر ما از افغانستان خارج شویم .افغان ها باهم کنار میآیند باهم صلح میکنند . تنها دلیل برگشت آنها همین طالب ها هستن که به هر روستا وولسوالي ها حمله کردند مردم بیگناه را کشتن وده جنایات دیگر البته متوجه آنهای هم میشود که درداخل نظام و حکومت دست به خرابکاری وخود خواهی میزنند که اعمال این ها بدتر. از طالب وداعش است

>>>   Saboor Raheel
سیاستمداران تاجیک مرده اند. فاشیزم شب و روز علیه خودشان و قوم شان برنامه می ریزد و عملی میکند و اینها خاموش اند. تو گویی خاک مرده روی شان پاش داده باشند.

ارگ در هر برنامه یی برون راندن ناجیک از قدرت را در برناه دارد. فساد اداری یکی از عرصه های گرمیست که لبۀ تیز آن علیه تاجیکان است. فاسدان دریانوش پشتون را هرگز به محاکمه یی نمی کشند. اما علیه جنرالان و افسران تاجیک فقط بهانه می جویند تا بگیرند، ببندند، تشهیر کنند و به زندان بیفگنند.

قضۀ اخیر گرفتاری دو جنرال وزارت دفاع از همین دست است. اینجا مبارزه با فساد خود آگنده با هزاران فساد و خیانت و بوده برنامه دیگریست در خدمت اهداف قومی.

>>>   کمپنی بلک واتر در عراق چه فجا ی را انجا م داد که حا لا می خو اهد در افغانستان بیاید همه دختران و زنان جو ان ان کشور را بی حرمت سا خت و حا لا دلشا ن است که زنا ن و دختران کشور ما را هم همین طور بسا زد

>>>   آقای یوسفزی!
در این جنگ یک طرف مردم طفدار قانون، انسانیت و آزادی قرار دارد و طرف دیگر وحشی های قبیلوی تحت عنوان طالب و داعش و غیره. امکان جور آمد انسان و حیوان درنده وجود ندارد.
از 12 سال بدینسو کرزی و غنی همه زمینه ها را برای تروریستان هموار ساختند. حتی یک تروریست طالبی و یا داعشی تا حال محکوم به حبس نشده.
چرا تروریست های طالب مثل گلبدین به صلح راضی نیست؟
یعنی حیوانیت و مزدوری آنها بی حد است و تا پاکستان اجازه ندهد صلح را نمی پذیرند.
پس اینها دخاینین ملی اند و هرکس که حامی طالب است چه پشتون و یا تاجیک نیز خاین اند.
تو یا بسیار ساده هستی و یا همفکر طالب هستی.
ناظر

>>>   از ارتش و اردوی عساکر عظیم آمریکایی های بادارتان هیچ برنیامد بلک واتر چه میتانه ؟
هروی

>>>   ....بر حزب ....بر کلبدبن .....بر شورشی با شورشی مذاکره بی فایده هست درود بر ارتش افغانستان وتمام سربازان غیور که. از مرزها دفاع میکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است