از جنایت طالب تا رگبار حزب اسلامی
زمانیکه حکومت در برابر فجایع تیوره و میرزاولنگ با بی تفاوتی عمل می کند هیچگاه برای کشته شدن تعدادی از نمازگزاران آنهم توسط فرمانده حزب اسلامی خواهان برهم زدن آرامش حکمتیار نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۹    ۱۳۹۶/۵/۲۱ کد خبر: 137042 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper،مردم مناطق مختلف افغانستان جدای از اینکه همواره با خطر حمله و کشتار تروریستان دست و پنجه نرم می کنند زیر سلطه خشن مقام های محلی، ملیشه ها و احزاب که قدرتمند تر از مقام های حکومتی می باشند در روزگار سختی به سر برده و گاه حاکمیت طالبان را بر کنترل حکومت ترجیح می دهند.

از میان تمامی احزاب افغانستان، حزب اسلامی تا چندی قبل در جنگی چهل ساله با هر حکومت و گروهی به سربرده و در حکومت وحدت ملی و به لطف امتیازهای بی حد و حساب ریاست جمهوری و نقش پررنگ تیم ارگ، توانست پا به صلحی آلوده بگذارد و حال هرچند حکومت تمامی مفاد مندرج درتوافنامه صلح را برای این حزب از تامین کاخ گرفته تا هزینه های سرسام آور را انجام داده اما این حزب حتی از خلع سلاح نیروهای نظامی خود سرباز زده و آن را حقی برای دفاع از خود می داند.

هرچند از ابتدای به سرانجام رسیدن توافقنامه صلح حکومت با حزب اسلامی، جز ارگ و حامیان این حزب، نگرانی های مقام ها، احزاب و مردم از ناامنی های گسترده تر و اعمال فراقانونی این حزب که دیگر برخوردار از مشروعیت می باشد، به خود رنگ واقعیت گرفت.

جدای از سخنان فتنه انگیز گلبدین حکمتیار که از ابتدای ورود به افغانستان که با هر وسیله ای در پی براندازی هرچه بیشتر اختلاف های قومیتی می باشد، حزبی که تاچندی قبل در نبرد با حکومت بوده و جز دشمنان افغانستان با کسب مشروعیت از سوی حکومت بیش از گذشته بر مناطق تحت حاکمیت خود تاخت و تاز می کند.

واقعه تخار که به دست یکی از فرماندهان حزب اسلامی رخ داد و نمازگزاران یک مسجد را به رگبار بست، اعمالی می باشد که از سوی تروریستان طالب و داعش رخ می دهد و حزبی که مدعی ادغام در حکومت است چنین بی محابا دست به جنایت نمی زند.

نکته قابل تامل، گفته های سخنگوی این حزب می باشد که با وجود اعتراف به کشتار مردم بی گناه توسط یکی از فرماندهان خود، آن را یک تصفیه حساب شخصی عنوان کرده نه مربوط به حزب اما در صورت نیاز با تمامی توان از این فرمانده حمایت می کند.

واقعه تکان دهنده میرزاولنگ سبب در سایه ماندن رویداد تخار شد و به میزان کافی از سوی رسانه ها بازتاب نیافت اما بهانه ای شد برای نگاهی دوباره به رویکرد حزب اسلامی و توافقنامه صلحی که از سوی این حزب اجرایی نشد.

اگر این حزب با صرف هزینه های هنگفت در تبلیغات گسترده حکومت به روند صلح پیوست و رهبر منفور آن توانست پس از دو دهه انزوا باردیگر فرصت حضور در سطح بالای قدرت را داشته باشد، روی دیگری از حقیقت حکومتی است که به دست اشرف غنی اداره می شود: تلاش برای ایجاد پشتوانه های قومی برای مقابله با مقام های مخالف حتی با گروه های تروریستی حال می خواهد حزب اسلامی باشد یا طالب.

از سوی دیگر، حکومت با تمرکز بر سلطه گری و مقابله با صف طولانی مقام های مخالف در کنار فساد ریشه ای نهاد امنیتی توان کنترل ولایت های تحت حاکمیت خود را ندارد تا آنجا که در تیرباران مسجد تخار به دست فرمانده حزب اسلامی، نیروهای امنیتی از محل فرار می کنند.

این در حالی است که فرماندهان این حزب از چنان نفود و قدرت نظامی برخوردار می باشند که در توان نیروهای امنیتی و مقام های حکومتی تخار نیست که در برابر اعمال فراقانونی و یا کشتار مردم توسط آنان، مقابله کنند زیرا به خوبی می دانند که اگر حزب اسلامی با تمامی توان به حمایت از افراد خود می پردازد هیچ گاه حکومت اراده ای برای حمایت از نیروهای خود ندارد.

حزب سلامی با آگاهی کامل از مناسبات سیاسی و هرج و مرج جاری، پی برده است که می تواند به مانند گذشته اما با مشروعیت قانونی بر قدرت و نفوذ خود بیافزاید و هیچ قانون و مقامی توانایی مقابله با این حزب را ندارد.

اشرف غنی برای همراه کردن گلبدین حکمیتار، همچنان که منفور در کشور است اما با نفوذ در میان قوم پشتون، هزینه ای گزافی پرداخته و هیچ گاه در پی به چالش کشیدن چنین رهبری نیست.

زمانیکه حکومت در برابر ناامنی های شمال و فجایع تیوره و میرزاولنگ با بی تفاوتی عمل می کند هیچ گاه برای کشته شدن تعدادی از نمازگزاران آنهم توسط فرمانده ای از حزب اسلامی خواهان برهم زدن آرامش حکمتیار نخواهد بود.

حال می ماند یک کشور درگیر با انواع تروریستان چه طالب و داعشی که بر ضد حکومت دست به جنایت می زند و چه حزب اسلامی که زیر سایه حکومت مردم را به رگبار می بندد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب اسلامی
میرزاولنگ
نظرات بینندگان:

>>>   عجيب است مرد كه نامش قانت باشد نماز گذران در مسجد تیرباران کند.این مرد قاتل نام دارد این سرگروپ انجیر بشیر بود که از طرف مجاهد ملت افغانستان پیرم قل خان ضیایی بقتل رسید نامی اصلی(قانت) بشیر وکیل عبد الله دزد قاچاق بر مواد صحتی ( یعنی حضرت تریاک) است.

>>>   اگر مردم تخار واقعا جرات دارند این قوماندان را به سزای اعمالش میرسانند اگر نه این قوماندان هربار ازمردم قربانی میگیرد و کسی به فکر مردم هم نیست .
اریامهر ازکابل

>>>   قومندان که بنام حذب اسلامی شما یاد می کنید در همین دت ۳۰ سال پر اخر حذب جمیعت به رهبری ملیشه های بدنام شورای نظار وا بستگی داشت چطور یک شخصی که در اخر باند دزد ورهزن شورای نظار اموخته باشد و توسط ملیشه های بدنام شورای نظار صاحب مال منال شود در چند ماه مربوظ حذب اسلامی شود ملیشه های بدنام دزددر همین مدت ۳۰ سال مدافع همی شخص بود چرا ملیشه های کلم جم کسی نمی گوید که مربوط داکتر نجیب بود امروز همی گلم جم مربوط باند شمال حمایت می کند نه از داکتر تجیب یا حذی پرچم

>>>   اکریگا جکمتیار را برای این اورده تا ریس چمهور اینده شود

>>>   گلبدین حکمتیار اولین فردی ازجمله سیاسیون افغانستان است که به زبان وهویت این ملت بزرگ توهین میکند:اوبجای اینکه مرهمی بر درد بازماندگان قربانیان این کشور باشد ودراعلامیه ها وکنفرانس ها جنایات برادران خود را محکوم یا انها را نصیحت کند به خود اجازه میدهد برای ملتی تعین وتکلیف کند که به چه زبانی صحبت کن یا نکن.

>>>   ‎Selsela Ahmad‎ aan جنبش عدالت خواهی تاجیکان
+18 بد ذات هیچوقت اصلاح نخواهد شد، چون شیر مادری رامکیده است که خطاکار بوده است،،،
هنوز جوهر امضای صلح این ...(گلبدین راکتیار) خشک نشده است،که کاسه لیسان و نوکران خون آشامش به پشتوانه این خبیث،در خانه خدا دست به جنایت میزنند،،،

>>>   يكى از دلايل ناكامى و فرار نيروهاى امنيتى در جنگ با طالبان همكارى پشتونها در صفوف نيروهاى امنيتى با طالبان است!
تا زمانيكه نيروهاى امنيتى شمال غيرپشتون نشوند تقويت طالبان با بازى تجهيزات را رها بكن و فرار كن.. فرزندان غيرپشتون را در صفوف نيروهاى امنيتى را در محاصره طالبان الى مرگ رها نمودنها ادامه خواهد يافت

>>>   برای دزدان و چپاولګران همین قسم یک انسان ضرورت است که حساب های دزدی و چوراش را برایش تصفیه کند

>>>   این گپ ها جائی را نمیگیرد۰ کوچی احمدزی و تیم فاشیستی اوغان میلیتی های او از نسل کشی برادران طالب خود خاموشانه پشتیانی میکنند و در ظاهر شما را بنام وحدت ملی فریب میدهند۰ فقط تمام قوم های غیر اوغان باید متحد شوند و حساب خود را یکسره از حساب این اوغان های وحشی و غول برای همیشه جدا کنند۰ تجزیه بین اوغان و اتحاد غیر اوغان ها راه حل است۰

>>>   Salam
بدون ترس و هراس عليه يى شوؤنيزم پشتون مبارزه كتيد . به خدا قسم راهى ديگرى نداريد !
راه ديگر تسليمى و پذيرش غلامى اين شوؤنيست ها است .
ميان آزادى و غلامى بايد انتخاب كرد ..

>>>   Sediq
انشاالله با بيدار ساختن مردم توسط جوانان اگاه مان، مبارزه بر ضد فاشيزم شدت و قوت بيشتر گرفته و ميگيرد.

>>>   Barmak
راه ديگرى نيست ... بايد به تاجيكها آگاهى داده شود ... يك تعداد تاجيكها حتا رفيقى سر كوچه را بالا تَر از منافع قوم تاجيك ميدانند ...

>>>   بايددرمقابل پشتونيزم تالحظ مرگ مبارزه كرد

>>>   گلبیدین بخاطر قدرت گرفتن چوکی ریاست جمهوری دست بتمامخیانت ها زده از جاسوسی به ای اس ای پاکستان و ایتلاف بنام شورای هماهنگی باکارمل و بعداش با خاین ملی شهنواز تنی و طالبان ترورست واخیرا با اشرف غنی امدزی و حنیف اتمر و معصوم ستانکزی ایتلاف قومی را مخفیانه بسته اند اما گلبدین قصاب کابل در تمام ایتلاف هایش جز ناکامی و بد نامی و فروپاشی هم پیمانان اش چیزی دیگری سود نبرده است و واین بار هم ایتلاف موجوده اش با ارگ هم سبب فروپاشی و بدنامی کدام چیزی دیگری نخواهد بود .

>>>   پشتونها هیچگاهی از تمامیت خواهی خود دست نمیکشند۰
خلقی، گلبدینی، طالب، تکنوکرات، اوغان ملیتی، لنگی دار، نکتاهی دار، تعلیم یافته، بیسواد، نابغه شرق، متپکیرغرب، یا خرکار ویا هرچه باشند همه و همه متحدانه در جهت تمامیت خواهی ایشان کار میکنند۰
بر تمام غیر پشتون های کشور لازم است که تمام تفاوت های دیگر را با حوصله مندی کنار بگذارند و علیه این فاشیست ها باهم متحد شوند۰
پشتونها نام تمام اقوام دیگر را حذف میکنند و همه را بزور اوغان یا افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی نام گذاشته اند، در حالیکه در بین خودشان از یک قوم حتی یوسفزی را امرخیل یا احمدزی ویا پوپلزی را نیازی وغیره گفته نمیتوانی۰ ما نمیخواهیم این وحدت ملی یکطرفه و جبری را۰
پشتون از سره تا خشره، از متپکر تا خرکار، از تکنوکرات تا طالب، یا داعش، یا گلبدینی، یا خلقی، اوغان ملیتی، وغیره وغیره هیچکدام به احترم ارزش های متقابل، برادری و براری، و به اصل مشراکت مسالمت آمیز و احترام متقابل باور ندارند۰ فقط و فقط زور و زر را میداند، و تقلب و خیانت را میدانند، و تمامیت خواهی را۰
هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، پشه ئی ها، و غیره غیر پشتون ها باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این یک نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتوانند برضد تمامیت خواهی پشتون ها متحدانه برعلیه آنها ایستادگی کنند۰ در غیر آن یکی یکی سر به نیست میشوند، هویت قومی آنها نابود میشود، و همه را یکه یکه برده میسازند۰

>>>   با توجه به مقاله شما به این نتیجه میرسیم که در دوره بعدی ریاست جمهوری یوم البدتر خواهد شد.
فعلاً با وجود اینکه حکمتیار هنوز رئیس جمهور نشده اینچنین فراقانونی و بی مهابا اعمال ناشایست و قتل عام انجام میدهد وای به آنروزی که وی در دوره بعدی رئیس جمهور خواهد شد .
محمدی
کابل

>>>   من شخصآ از چاه اب هستم و مربوط به کدام تنظیمی الحمدولله که نیستم
واقعت اینست که حادث روز جمعه صرف وصرف دامنه دشمنی های شخصی است و اصل مشکل درین است که از مدتی به اینطرف یکتعداد مردم از طرف تاجکسنان مسلح میشوند و پروسه توزیع سلاح از انطرف سرحد جریان دارد

>>>   این صلح نیست فقط امتیاز دهی یکجانبه به یک مهره سوخته است، آنهم صرف بنام قوم و پشتونولی۰ اگر گلبدین صلح کند در کدام جبهات و کدام نقاط کشور جنگ ختم خواهد شد؟ هیچکدام۰ آیا تمام افراد گلبیدین همین حالا هم در همین حکومت فاسد شامل نیستد؟

>>>   اهل قبیله میداند که اگر درین کشور جلو خیانت و تقلب گرفته شود حاکمیت قبیله هم ختم است۰ به همین اساس از کوچی و تیم قبیلوی او که خود به اساس تقلب و خیانت بر قدرت نسب شده اند توقع نکنید که چنان بنیاد انتخاباتی ایجاد کنند که در آن امکان تقلب و خیانت کم باشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است