ایتلاف های تشکیل شده بی برنامه هستند
بیاییم از درون احزاب و نیروها و قوت های مردمی خود، یک انسجام ظرفیت ها را سازماندهی کنیم و واقعا در چارجوب یک فکر، یک برنامه، یک تضمین را بوجود بیاوریم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۰    ۱۳۹۶/۵/۲۱ کد خبر: 137033 منبع: پرینت

بحث جریان سازی های اپوزیسیون حکومت بیشتر منشا می گیرد از نوع نگاه بدبینانه نسبت به اقتدار بیش از حد رییس جمهور برخلاف نظام های دمکراتیک، در جامعه دمکرات، ادعاها نسبت به اشرف غنی، ادعای انحصار قدرت به دست چهار پنج نفری که در ارگ حلقه کرده اند و بیشتر جریان ها هم به خاطر تقسیم عادلانه قدرت بگونه پراکنده بیرون از حکومت شکل گرفته است. جریان سازی های بیرون از حکومت هم تابحال نتوانسته است که راه حل جدی را هم برای بیرون رفت از بحرانی یا حداقل از بن بست سیاسی افغانستان ایجاد کند هنوز هم روال کار به همان گونه قبلی است و نوع نگاه جریان ها همه مشابه و یکسان است و نوع نگاه و اهداف متفاوت و پراکنده. دلیل عدم موفقیت جریان های بیرون از ساختار قدرت در اعمال فشار برای قدرت یکی از بحث های عمده است که بیشتر با افکار عامه هم روی آن پرسش های متعددی را ارایه می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمدولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود در برنامه «تحول» گفت: وضعیت طوری است که هرچند حکومت بگوید که برنامه ای برای افغانستان دارد و ممکن است که داشته باشد اما برنامه حکومت یک برنامه چند نفره است و این نمی تواند یک قرار ملی برای افغانستان باشد و همینکه اپوزیسیون و ایتلاف هایی خارج از حکومت تشکیل شده به این دلیل است که ممکن کسی به خاطراینکه صلاحیتش در حکومت کمتر شده دست به اعتراض زده است. اما حرف مردم در این نیست، حرف مردم در این است که چرا حکومت خود را در یک برنامه کلان ملی نمی بیند.

وی ادامه داد: حالا اینها وقتی که حکومت هایی را تشکیل می دهند هرچند موضوع شان موضوع خود صلاحیت قدرت باشد از حمایت مردم برخوردار نیستند. چرا که مردم آرزوهای خود را در چارچوب برنامه های حکومت نمی بینند.

مسعود، در خصوص تصور اشتباه حکومت از مردم بیان داشت: این پنج شش نفری که در داخل حکومت هستند، اینها خودشان تصورشان این است که با حمایت بیرونی ها و خارجی ها عقل کل هستند. اما اینها شعور جمعی و شعور سیاسی مردم افغانستان را دست کم گرفته اند. یعنی در واقع دارند به مردم توهین می کنند. فکر می کنند یک مردم قبیله ای و قومی هستند که هیچ نمی فهمند و ما هر کاری می کنیم، می تواند جوابگوی خواست های آنان باشد. در حالیکه اینها داکترهایی هستند که امکان دارد بتوانند در اداره کار کنند. اما از درد مردم خبر ندارند.

رییس بنیاد احمدشاه مسعود، در خصوص ایتلاف های تشکیل شده از افراد قبلی حکومتی گفت: کسانیکه در حال حاضر ایتلاف های مخالف را ساخته اند کسانی هستند که در افغانستان در زمان انتخابات بیشترین رای را داشته اند. مثلا فعلا ایتلافی که به نام ایتلاف نجات افغانستان ساخته شده است، بیشتر کسانی هستند که بیشترین رای را در این حکومت آورده اند و در واقع اینها کسانی بوده اند که حکومت وحدت ملی را و چارچوبش را ایجاد کرده اند. این افراد که از حکومت بیرون می شوند در واقع حکومت ضعیف می شود. و خود همین امر می تواند فشار وارد کند و همین بیشتر می تواند وضعیت را بدتر بسازد. وقتی که برنامه نداشته باشند.

وی، ادامه داد: دقیقا روی همین نقطه بود که ما کنفرانس مطبوعاتی داشتیم و پیشنهاد کردیم که نیروهایی که واقعا طرفدار یک تغییر یا اصلاح نظام هستند، قطعا باید در چارچوب یک برنامه به نام وفاق ملی حرکت کنند. با این کارها شاید حکومت چندان زیر فشار نیاید، آن هم حکومتی که سیاستش تفرقه افکنی می باشد. سیاستش ایجاد نفاق قومی است، سیاستش همین است که گروه ها را به هم بیندازد. همین سیاستش است. پس با چنین حکومتی، چنین راهکاری نتیجه نمی دهد. پس شما در چارجوب یک وفاق ملی بیایید و مکانیزمی که بر سر آن توافق می کنید، جمعا بیایید ارایه کنید و این خودش شما را یک نیروی مشروعیت بخش می سازد وقتی شما یک مکانیزمی را پیشنهاد می کنید در واقع از یک جایگاه حقوقی و یک مقبولیت می تواند برخوردار باشد. به آن نسبت است که ما وفاق ملی را طرح کردیم برای تمام نیروهایی که خواستار یک بدیل هستند. به همان نسبت است که افغانستان دارد به سمت یک نوع فروپاشی می رود و قطعا باید از آن جلوگیری کنیم. آنها باید در چارچوب یک برنامه حرکت کنند.

مسعود، می گوید: حرف من این است که بیاییم از درون احزاب و نیروها و قوت های مردمی خود، یک انسجام ظرفیت ها را سازماندهی کنیم و واقعا در چارجوب یک فکر، یک برنامه، یک تضمین را بوجود بیاوریم و به مردم بگوییم که ما یک کشتی با زبان تکنیکی هستیم که باید بتوانیم اینطور یک قرار و مدار را با این نیروها ایجاد کنیم در واقع می توانیم به مردم این تضمین را بدهیم که ما این فکر را داریم. مشکل کلان همانطور که بارها اشاره کردیم این است که ایتلاف ها و احزاب سیاسی هستندکه حرکت دارند به خاطر اینکه می گویند ما در سیاست شریک هستیم، ما قدرت می خواهیم اما بیشترینشان بی برنامه هستند به آن نسبت است که همین حکومت موجود از بی برنامگی آنها استفاده می کند و خود را تبریه می کند. طوری می شود که آنها نمی توانند با پانصد میلیون دالر یک برنامه بسازند. پس اطرافیان اشرف غنی هم بارها می گویند که اینها که برنامه ندارند پس ما هیچ طرحی ندیدیم.

وی در اخیر گفت: با این حرکت هایی که در حال حاضر وجود دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد برای بهتر شدن، روز بروز حکومت ضعیف تر می شود در این هیچ جای شکی نیست و امکان دارد که حتی پراکندگی ها بیشتر شود چرا که قوت های مردمی کلان هستند اما تا هنوز اینها یک بدیل دولت داری را ارایه نکرده اند ممکن است که بعدا به کابل بیایند و اعلام کنند اما ما تا هنوز از آنها برنامه ای ندیده ایم. اگر این ایتلاف ها بر مبنای عقده گشایی و قدرت مداری باشد، کشور را به سمت بدتر شدن پیش می برد، مگر اینکه برنامه ای مدون و منظم و خوب باشد که این می تواند برای کشور خوب هم باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف
دمکرات
نظرات بینندگان:

>>>   آقای احمد ولی مسعود ازکاروان جامانده است، حالا باید درسایه این یا آن ائتلاف، خودرا جاسازد، چرا ازاول نخواستی با سایرمعترضین همراه وهم صداشوی؟ بازهم اگرگفتارش صادقانه باشد با ائتلاف خود جبهه نجات را تقویت نماید.
جوان

>>>   حافظ وظیفه تنو دعا گفتن است وبس !

>>>   اصلا هردو شما برادران بی غیرت و بی همت هستید اگر شما غیرت می داشتید و اتفا ق می داشتید یک یهودی چطور شما را از وظیفه تا ن سبک دوش می کرد او برادر شما امر صا حب چقدر با غیرت وبا همت بود درزما ن قدرت وی حکمتیار از چهار اسیا پیش امده نمی تو انست مگر شما بی اتفا ق هایک غ یهودیو دیو انه را که نوکر غرب است از بین برده نتو استید

>>>   به نام خدا
پیام به جوانان عزيز
در لحظه ی تاریخی حساسی قرار داریم . نقد کردن و احساسات عدالت طلبانه نشان دادن به خودی خود کار مهم و ارجمند است، اما بسنده نیست . برای به ثمر رساندن مبارزات ضد سلطه طلبی، انحصار گری قومی وفزون خواهی های شوونیستی، به شعار های روشن وبرنامه ی عمل مشخص، که برای خاص وعام قابل فهم باشد ، نیاز داریم. فرصت های زیادی را طی این دو دهه ازدست دادیم معامله گری بس است ،دگر مصلحت نیست به کلی گویی ها اکتفا کنیم ودل خوش نماییم یشنهاد می کنم نیروهای مان را در جهت تغییر رادیکال وژرف نظام سیاسی موجود وایجاد جمهوری فدرال بسیج نماییم.

گر از مقابله تیرآید از عقب شمشیر
نه عاشق است که اندیشه از خطردارد
لطیف پدرام

>>>   بيا و بشنو و شاخ بكش ؛
اشرف غنى اولين رييس جمهور در دنيا است كه به راى مردم تعين شده است .
حرف معين وزارت فرهنگ كشور افغانستان .
به خدا قسم اين طايفه چيزى بنام شرم را نمى شناسند . شايد روزى نسل هاى بعد بر ما همه بخنند كه چه مردمانى و چه نسل هاى احمقى اين سر زمين داشته است .

>>>   Salam
بدون ترس و هراس عليه يى شوؤنيزم پشتون مبارزه كتيد. به خدا قسم راهى ديگرى نداريد !
راه ديگر تسليمى و پذيرش غلامى اين شوؤنيست ها است .
ميان آزادى و غلامى بايد انتخاب كرد ..

>>>   با درد و افسوس افرادی فروانی این را قبول کرده اند که باید نفرخدمت بمانند

>>>   Rahimi
من طرح تحريم دراجتماع را پيشنهاد ميكنم آنها اسلحه را رو بطرف خود گرفته ما هرچي داد از برادري زديم نشد حالا كمك كنيم تا بيشتر به انزوا بروند و خودكشي كنند تحريم از اجتماع يعني از رفاقت هاي شخصي از آنها بگذريم از همسايه گي با آنها پرهيز كنيم اگر همسايه اي ما است رفت و آمد خوب و بد نداشته باشيم اگر مشتري ما است هرچي ميتوانيم گرانتر نسبت به ديگران بفروشيم اگر دوكاندار هستند از خريدن و معاملات تجاري پرهيز كنيم اگر موتر دارند در شهر كار ميكنند كوشش كنيم تا سوار موتر شان نشويم تا بدانند كه اعتماد شان در بين جامعه ازبين رفته مردم از دوستي با آنها حراس دارند تنها بگذاريم با خود بسوزند و بسازند. تمام پشتونها مقصر هستند آنهاست كه فرزندانشان به هر ارگانها و سازمانهاي تروريستي ثبت و راجستر هستند از خون مردم تغذيه ميكنند آنها هستند كه افراد مانند گلبدين، كرزي، اتمر، استانكزي، و اشرف غني را به قدرت ميرسانند و حمايت ميكنند.
در آينده هم اگر پشتون كانديد رياست جمهوري بود مردم حمايت نكنند و رأي ندهند بيبينيم چطور رئيس جمهور ميشوند رهبران و رهبرچه ها اگر حمايت كرد، مردم نكنند به اين ترتيب تنبيه ميشوند و احساس حقارت و پشيماني در وجود خورد و بزرگ شان پيدا ميشود. بدين گونه بايد اصلاح شوند يعني آدم شوند!

>>>   اين بهترين تحريم است. اما در پهلوى ان از ديگر اشكال مبارزه عليه فاشيزم قبيله هم بايد كار گرفت.

>>>   Sediq
انشاالله با بيدار ساختن مردم توسط جوانان اگاه مان، مبارزه بر ضد فاشيزم شدت و قوت بيشتر گرفته و ميگيرد.

>>>   Barmak
راه ديگرى نيست ... بايد به تاجيكها آگاهى داده شود ... يك تعداد تاجيكها حتا رفيقى سر كوچه را بالا تَر از منافع قوم تاجيك ميدانند ...

>>>   وقت امرساختگی تیرشده دیگردزدهاراکسی چوکی نمی دهد اینها به گفها خود خوش است.

>>>   آقای مسعود، شما ها هم برای مردم افغانستان برنامه ای ندارید. در تمام اعلامیه ها و مرام نامه های شما به اصطلاح "اوپوریسیون" فقط از طلب این و یا آن مقام دولتی برای خود تان سخن می گوئید، نه از کدام خواسته ای برای مردم افغانستان. مردم افغانستان از هریک شما خاطره های بس دردناک دارند و از همین لحاظ در همایش ها و تظاهرات های شما به صورت گسترده سهم نمی گیرند.

>>>   افغانها به دومشکل روبروهستند یکی مشکل پاکستان دیگرمشکل قدرت طلبان شورای وندگیرنظار وپدرام جدایی طلب که باتبلیغات سو اذهان عامه مخشوش ومشوش میسازد وحکومت را به کشمکش های داخلی مصروف وزمینه سازدشمن است .

>>>   Saboor Raheel
سیاستمداران تاجیک مرده اند. فاشیزم شب و روز علیه خودشان و قوم شان برنامه می ریزد و عملی میکند و اینها خاموش اند. تو گویی خاک مرده روی شان پاش داده باشند.

ارگ در هر برنامه یی برون راندن ناجیک از قدرت را در برناه دارد. فساد اداری یکی از عرصه های گرمیست که لبۀ تیز آن علیه تاجیکان است. فاسدان دریانوش پشتون را هرگز به محاکمه یی نمی کشند. اما علیه جنرالان و افسران تاجیک فقط بهانه می جویند تا بگیرند، ببندند، تشهیر کنند و به زندان بیفگنند.

قضۀ اخیر گرفتاری دو جنرال وزارت دفاع از همین دست است. اینجا مبارزه با فساد خود آگنده با هزاران فساد و خیانت و بوده برنامه دیگریست در خدمت اهداف قومی.

>>>   نظردهنده كان محترم معذرت عرض ميكنم به اين لعب لهب كفتن درد ما دوا نميشود درد ماوشما يكى است بس براى نجات يك راه منطقى وجامع جستجو كنيم اقاى مسعود جيزى بدى نكفته اين مسوليت هر فرد اين وطن است راه نجات جستوجوشود تاكه خود مامشكل مارا حل نكنيم از بيكانه ها توقع نداشته باشيم مشكلات بسيار فراوان داريم امروز جامعه ما بسيار مادى برست شده منافع شخصى را به منافع ملى ترجيح ميدهيم ملى فكر كنيد حرف يك ديكر را بشنويد دشمن در كمين نشسته ازمن تو استفاده ميكند خوب بد را تفكيك كنيم احسا سا تى نشويم هيج كدام ما به درد نيستيم !زنده باد مردم نجيب افغانستان خادم وطن

>>>   عجیب قضاوتی اگرماباشیم دربدنه حکومت باز این حکومت چند نفری نیست واگرمانباشیم باز حکومت ملی نیست وچند نفری است وازطرف دیگرائتلافها باید سازنده باشد نه تخریبی

>>>   پشتونها ادم بود وادم است کسی ادم نیست که به یک قوم بزرگ توهین میکند

>>>   ائیتلافها درد رادوا نمیکند بدرد مردم نمیخورد چراهدف هرکدام شان خدمت به مردم نیست بلکه هدف شان رسیدن به قدرت است واینها را قبلا هم مردم شریف افغانستان تجربه کرده اند که بی نتیجه بود

>>>   ایتلافهامیان دزدان، ....ملی و قاتلین ملت هیچ بقا و آینده ندارد. ایتلاف حقیقی باید میان تمام اقوام برادر افغانستان و آنهاییکه در دزدی لاجورد و زمرد دست نداشته باشند، باید ساخته شود. این ....وقتی که از دولت رانده میشوند، خیلی آدم های حقبین و علیه دولت قرار میگیرند و داد میزنند.
عاصم سالنگی

>>>   پاسخ !
کسیکه میخواهد دیگراراتحریم کند درحقیقت امرخود رادرمیان مردم تحریم میکند تحریم کردن کارشمانیست ونمی توانی تحریم کنی پشتونها واقوام دیگری افغانستان باهم برادراند ولی خودیت مثلی ..... صدامیزنی
ودرکوچه هستی .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است