از زخم ناسور گرباچوف به زخم ناسور ترامپ
ترامپ مثل میخاییل گرباچوف رییس جمهور شوروی سابق جنگ افغانستان را "زخم خونین امریکایی" نامیده و مقصر شکست آمریکا و نیروهای متحد ناتو در افغانستان را فرمانده آمریکایی جنرال نکلسن نامید 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۸    ۱۳۹۶/۵/۱۵ کد خبر: 136799 منبع: پرینت

چرا افغانستان "از زخم ناسور گرباچوف به زخم ناسور ترامپ" تبدیل شده است؟

اخیرا نظر به گزارش رسانه های معتبر آمریکایی بحث های داغی میان رییس جمهور دونالد ترامپ و جنرالان نظامی و امنیتی کاخ سفید پیرامون جنگ با تروریزم در افغانستان به نشر رسیده است.

آقای ترامپ مثل آقای میخاییل گرباچوف رییس جمهور شوروی سابق جنگ افغانستان را "زخم خونین امریکایی" نامیده و مقصر شکست آمریکا و نیروهای متحد ناتو در افغانستان را فرمانده آمریکایی جنرال نکلسن نامیده است که نتوانسته یک استراتژی موفق بر ضد تروریزم در افغانستانرا طراحی کند.

این در حالی است که جنرال نیکلسون تقاضای چند هزار نیروی اضافی را نموده است. اما به نظر می رسد ترامپ افزایش نیروی اضافی را بمعنای پیروزی بر تروریزم در افغانستان و نجات آمریکا از باتلاق افغانستان نمی شمارد. در نتیجه کاخ سفید تا حال نتوانسته تصمیم لازم بگیرد.

پرسش اساسی این است که چرا ترامپ فکر می کند آمریکا مثل شوروی سابق در باتلاق افغانستان گیر افتاده و در جستجوی راه نجات است؟ این در حالی است که سناتور جان مکن که تجربه تلخ شکست آمریکا در ویتنام را دارد هنوز باور می کند که با افزایش نیروی اضافی و دادن جزیه به رهبران قبیلوی و سر پا نگهداشتن رژیم مافیای قومی در کابل می توانند در افغانستان پیروز شوند.

واقعیت این است که برای سیاستمداران کهنه کار مثل جان مکن تعریف "پیروزی" در جنگ افغانستان با تعریف پیروزی برای ترمپ تجارت پیشه تفاوت دارد.
برای ترامپ پیروزی در افغانستان بمعنای شکست تروریزم و کمایی کردن افتخار برای امریکا است. زیرا او وعده کرده است که" عظمت را به امریکا بر می گرداند". در حالیکه برای جان مکن و امثال او پیروزی در افغانستان بمعنای شکست تروریزم و افتخار کاذب برای آمریکا نیست.

برای او پیروزی از سه عنصر تشکیل شده:
۱) حضور دائمی در افغانستان بحیث سکوی فشار بر دشمنان استراتیژیک آمریکا روسیه، چین و ایران و تسلط بر آسیای میانه است.
۲) چرخاندن ماشین تروریزم بحیث بهانه حضور و ترساندن مردم افغانستان و منطقه
۳) سر پا نگهداشتن رژیم مافیای قومی در کابل.

واقعیت این است که هدف حضور امریکا در افغانستان از همان آغاز حمله در ۲۰۰۱ شکست تروریزم و یا ساختن دولت دموکراتیک نبود ونیست، بلکه تقویت تروریزم بحیث ابزار و بهانه حضور با دشمنان استراتیژیک آمریکا در منطقه بود واست. شکست آمریکا در سوریه در برابر ایران و روسیه جنرالان و سیاستمداران آمریکایی را وا می دارد که با هر قیمت ممکنه حضور نظامی غرب در افغانستان را تقویت کنند.

از آنجاییکه دم انتخاباتی ترامپ هنوز زیر پای پوتین است و پرونده او بحیث بزرگترین خیانت در تاریخ آمریکا در زیر زره بین استخبارات و مردم آمریکا قرار دارد، ترامپ چندان علاقمند شاخ به شاخ شدن آمریکا با روسیه در افغانستان نیست و حاضر است افغانستان را بحیث حوزه نفوذ سنتی روسیه واگذار کند.

این در حالی است که برای ترامپ افغانستان ارزش قر بانی و مصارف گزاف را ندارد. تا حال ترامپ حاضر نشده است نیروی اضافی بفرستد و هر روز بهانه جویی و کار شکنی می کند.
اما جنرالان و سیاستمداران آمریکایی پافشاری برای حضور پر رنگ تر آمریکا در افغانستان در برابر روسیه، چین و ایران و نفوذ در آسیای میانه می کنند و تروریزم طالبانی و یا داعش برای آنها یک بهانه بیش نیست.

این در حالی است که ترامپ بحیث یک تجار سود جو در جستجوی منافع زود رس در سیاست های پیچیده جهانی است.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شوروی
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   ‎عطا صفوی‎ heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd.
تنها چهره ها ورنگ های پرچم تغیر کرده است......!
-------------------------------------------------
بلک واتر، این دستگاه بدنام جهنمی نظامی امریکا که قدرتمند ترین ارتش اجیر است چند سال قبل بعد از حضور ملموس وحرکات جنایت بار خویش درافغانستان گویا وظیفه خودرا ظاهرا درافغانستان خاتمه یافته اعلان نمودند و گویا صحنه ...را ترک میکنند ، ممکنست این جانی ترین انسان های عصر اکثر شان این وطن را ترک کرده باشند ولی من مطمین هستم که درباطن امر وظیفه نامقدس خویشرا بعد از تربیه وتجهز به بلک واتران مذهبیون افراطی ومزدوران منطقوی چون نیروی نیابتی ( طالب ، حزب اسلامی وداعش ...) با لباس دیگر وپرچم دیگرواگزار کردند . وحالا از برکت این عساکر نیابتی است که کشور دراتش میسوزد و شهرها ویکی پی دیگر درحالت سقوط اند..

>>>   Khorosoni
بلی دقیقآ محترم ، اینها چند تاجیک خواب رده ومعامله گر را مهار کردند تا عسکر مزدور را زیر نام داعش وطالب ویولداش را بوجود بیاورند... وحکمتیارهم خود مهره های این سیاه دلان است. تاجیک فقط درغم نعره تکبیر ومهمان خوری غرق بود وغرق است.

>>>   هدف واستراتیجی روسها معلوم وروشن بود جنگ علیه امپریالیزم ودست نشانده های ان که طبعا انها مجاهدین ومسلمانها را به زعم خود دست نشاتده های امپریالیزم میخواندند که شاید بعض انها ویا تعدادی انگشت شمارانها چنین بودند ولی بسیاری هاشان روی عقیده وبعضا هم به اساس احساسات علیه کمونیست ها وارباب های انها دست به مبارزه ومقاومت زده بودند روسها همچنان کمونیست های افغانی وسران انها را داعیان ارمانهای طبقه ای کار گر وضد امپریالیزم میدانستند که بعد ها مغلوم گردیدان الم برداران انتر ناسیونالیزم کارگری کامل ودر بست به پناه گاه های امن امپریالیستی پناه برده وامروزه برخلاف اذعان روسها در خدمت استعمار واستبداد قرار دارند
اما! امریکای ها جنگ را در افغانستان روی اهداف خاصی شروع نموده وتا امروز ادامه میدهند که اکثرا به ان اهداف مرموز ونامرءی رسیده اند ودرین جنگ خانمان برانداز پیروز گردیده اند گرچه ظاهرا کس نمیداند که جنگ در ین ویران سرا علیه که وچه کسی بر ضد چه کسی می جنگد ولی اگر خوب دقیق شویم این کار روای ها درست علیه اسلام ومسلمانها بوده وهمانطوری که خواسته بودند توانستند اسلام را از اینجا در نظر جهانیان منفور وکریه وزشت نشان دهند ومسلمانهای پاک طینت وبا اخلاص اروپا وامریکا را در عراق وسوریه وافغانستان ولیبی جمع نموده وقتل عام نمودند وبه دنیا نشان دادند که اسلام یعنی حکمتیار وبعدا طالب وحالا همین داعش است که میکشند ومیسوزند وتباهی بار می اورند ومنطق ندارند وخون انسان نزدشان بی ارزش است وانها همچنان توانستند کرزی وغنی وعبدالله که همه فاقد دین وارزش های دینی وملی اند بر سرنوشت ملت ما حکمروا سازند ورولا غنی که یک مسیحی مارونی است خانم اول کشور وفرمان روای ارگ سازند وخال خال مسلمانی هم که از قید قلم مانده بود امروزه به انواع حیل ونیرنگ محو ونابود میسازند کمونیست وتکنوکرات وتمامی بی دین ها را گرد هم اورده علیه دیانت وفرهنگ اصیل اسلامی ما استعمال نمودند پس دیگر کدام اهداف وارمان باقی مانده که ان را به اتمام نرسانیده اند؟
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   جنگ شوروی وجنگ امریکا درحقیقت مقابل پاکستان است اگر پیروز میشود یا ناکام مربوط آنها وپاکستان است ما صرف وسیله هستیم

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است۰

>>>   برادران جهاد بر شما واجب شده است اسلحه بر دوش گیرید که اگر بخوابید در اندک زمان مثل داعش ولایت هاتان یک به یک سقوط کند طالب ها عقده برای انتقام وحشیانه دارند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است