شناسنامهٔ با اعتبار لازمهٔ صلح، امنیت و توسعه است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۸    ۱۳۹۶/۵/۱۵ کد خبر: 136794 منبع: پرینت

رییس اجرایی روز شنبه (۱۴ اسد)، همایون محتاط رییس ادارهٔ مرکزی ثبت احوال نفوس و محمد ویس پایاب معین تخنیکی این اداره را به کارمندان‌اش معرفی کرد.
دکتور عبدالله در محفل معارفهٔ رییس و معین ادارهٔ مرکزی ثبت احوال نفوس ضمن تبریکی به آنان گفت که توزیع شناسنامه‌‌های برقی یکی از تعهدات مهم حکومت وحدت ملی بود که مردم افغانستان آرزوی تحقق آن را می‌کشند.

رییس اجرایی کشور علاوه کرد که مردم افغانستان به‌زودی صاحب شناسنامهٔ با اعتبار و برقی می‌گردند تا با افتخار از آن یاد و استفاده نمایند.
دکتور عبدالله خاطر نشان ساخت که داشتن شناسنامهٔ معتبر برای تامین امنیت، اداره سالم، مشارکت عادلانه، توسعه سیاسی و اقتصادی، مردم‌سالاری و سایر عرصه‌ها یک گام اساسی و لازمی می‌باشد.
رییس اجرایی کشور تصریح کرد که تمام آمادگی‌ها و تدابیر لازم برای توزیع شناسنامه‌های برقی درنظر گرفته شده است تا در روزهای آینده روند توزیع آن رسما آغاز شود.

همچنان همایون محتاط رییس اداره مرکزی ثبت احوال نفوس از رهبری حکومت وحدت ملی قدردانی کرد که این اداره را غیر سیاسی، مسلکی و مستقل ساختند. او در مورد تطبیق برنامه‌ها، اصلاحات و توزیع سریع شناسنامه‌های برقی به رییس اجراییه کشور اطمینان داد.

دکتور عبدالله ابراز امیدواری کرد که حکومت وحدت ملی و مردم افغانستان از رهبری جدید این اداره توقع دارند که با سرعت و دقت لازم روند توزیع شناسنامه‌های برقی را به‌پیش ببرند.
رییس اجرایی کشور خطاب به مسوولین اداره مرکزی ثبت احوال نفوس گفت که شما یک مسوولیت بزرگ و ملی را به‌عهده گرفتید که نباید هیچ‌گونه غفلت، کم‌کاری و ابهام در کارتان وجود داشته باشد.

دکتور عبدالله علاوه کرد که افغانستان از نادر کشورهایي است که در آن تثبیت هویت به‌حیث یک برنامه روزمره نه بلکه یک سوال خلق شده بود.
رییس اجرایی کشور افزود: شناسنامهٔ کاغذی به خاطر سوي استفاده و جعل‌کاری اعتبار لازم را در داخل و خارج کشور نداشت و این یک مسألهٔ مهم بود که باید به‌صورت اساسی به آن پرداخته می‌شد.

دکتور عبدالله خطاب به رهبری جدید اداره مرکزی ثبت احوال نفوس گفت که انتظار دارد این روند ملی را سریع، دقیق، شفاف و در هماهنگی نزدیک با مردم پیش‌ ببرند تا توقع مردم افغانستان همانطوری‌که می‌خواست برآورده شود.
رییس اجرایی کشور در بخش دیگر از سخنانش از پولیس ملی کشور ستایش کرده و گفت که پولیس ملی در شرایط فعلی وظایف خطیر داشته و در کنار حاکمیت و تطبیق قانون در میدان‌های نبرد نیز حضور مؤثر دارند.
دکتور عبدالله از حمایت همه‌جانبه رهبری حکومت وحدت ملی به مسوولین اداره مرکزی ثبت احوال نفوس اطمینان داد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
نفوس
نظرات بینندگان:

>>>   به پشتون ها از هر شناسنامه ای داده شود باز غلامی پاکستان را ترجیح می دهند .برای انها میهن وناموس وحب وطن معنایی ندارد.

>>>   چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند.

>>>   پاسخ به چند ادعای کاذب و جعلی
١- ما پشتون ها مردمان بومي افغانستان امروزي هستيم.
جواب : پشتونها قوم كوچي بودند وتا حال يك تعدادش كوچي باقی مانده اند، كوچي هيچ وقت بومي شده نمي تواند .

٢-افغانستان از افغان يا (پشتونها ) است به خاطركه پيشوند اين كشور افغان است .
جواب: نام افغانستان يك نام تقلبي است در سال١٨٤٦ م توسط انگليس ها به خاطر امتياز گيري زيادتر به نفع پشتون ها از روس تزاري و هند برتانوي نام گذاري شد اين كشور پیش از آن اسم سززمین ما خراسان بود .
٣-ما پشتون ها اكثريت هستيم .
جواب:همه مي دانند كه تا به حال هيج وقت نفوس شماري كامل از افغانستان صورت نگرفته است و احصاييه كه شما مي دهيد اين يك نوع امتياز گيري تقلبي است .
درزمان جمهوریت محمد داوود اداره مرکزاحصاییه با کمک ملل متحد سرشماری نفوس را از پلچرخی آغاز و به سوی جلال آباد و کامه و لغمان و تمام مشرقی ادامه دادند و پس از توحید ارقام معلوم که که پشتونها در منطقه خود که ادعای اکثریت داشتند از ۳۵ در صد بیشتر نیستند و هنوز مناطق مرکزی و شمال و مناطق غربی کشور که مناطق غیر پشتون اند سرشماری نشده بود که از هراس این سرشماری را متوقف کردند.
در حاليكه اگربا تعقل محاسبه كنيم كابل مركز تجمع اقوام است از آنجا ما قياس كرده مي توانيم كه شما اقليت هستيد در سال ١٣٨٧يك موسسه مستقل امريكايي بنام Independent statistics كه مركزش در كارته ٤ كابل بود در روزنامه نيوز امريكا نشر كرده بود ٨١ فيصد افغانستان غير پشتون است .

٤-زبان پشتو زبان ملي و اول افغانستان است .
جواب : ملي كلمه است كه بر يك كليت گفته مي شود .در حاليكه زبان پشتو را تنها پشتونها مي دانند نه اکثریت مردم افعانستان .
دراين صورت تنها زبان فارسي يا دري زبان ملي شده مي تواند كه تمام اقشار و اقوام به شمول پشتونها به آن دسترسي گفتاري و نوشتاري دارند .

٤- ما اوغان هستيم غيرت پشتونوالي داريم.
جواب:من تا حال نمي دانم حكايت از غيرت پشتونوالي چيست؟
ويا اينكه يك شعار نمايشي است ؟
اگر قرار باشد غيرت به خاك فروختن ويا آوردن انگليس روس وپاكستاني و امریکایی باشد پس شاشجاع ،تركي، امين ، نجیب وملا عمر ازهمه با غيرت هستند.

٥- اتن ملي است؟
جواب : اتن یک رقص یهودی است که رییس مرکز تحقیقات جهانی اسراییل در اثر خود ( تکاپو برای قبایل گمشده ) به اثبات رسانده است. اتن کوچک ترین ارزش هنری ندارد بلکه یک خیز و جست وحشیانه قبایل پشتون است.
وديگر اينكه چرا همه چيز كه از شما بايد ملي باشد ؟ چرا ازفرهنگ كهن و افتخار آفرين خراسان خرف نمی زنید؟ ويا اينكه باخراسان و مردمش كه امروزاكثريت ملت ما را تشكيل ميدهد دشمنی دارید.
همه فاشيستان بايد فرهنگ منطق و حقيقت پذيري را پذيرا شوند و هيچوقت از فرهنگ تزوير وتقلب كار نگيرند اين به نفع شان نيست چرا كه يك روزحقيقت آشکار مي شود و آنگه سياه رو شود هر که در او غش باشد .
علی سجادی

>>>   نام افغان برای اولین بار منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰

>>>   دیگر از شهر کا بل انتحار و انفجار به طور کل گم شد خا طر جمع زندگی کنید
از گفته های ع وغ

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است۰

>>>   در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ قانون اساسى تدوين و نافذ شد که نام اصلى زبان "فارسى" حذف و صفت اش "درى" بجاى اسم تفسير شد. کتابهاى قرائت فارسى که از سوى استاد آصف مايل و عبدالحى حبيبى, جعلکار پته خزانه نگارش شده بودند نخست به کتابهاى قرائت فارسى درى و سپس به کتابهاى قرائت درى تغير کرد.

بعد از به قدرت رسیدن شاه امان الله خان، از اینکه توجه به معارف از اولویتهای دولت او بود، کتب بیشتری در زمینه آموزش و تربیت با استفاده از متون ادبی ، تالیف گردید که برخی از آنها دارای عناوین ذیل اند:

قرائت فارسی سال پنجم ابتدایی از عبدالله خان ، ۱۳۰۲ شمسی
قرائت فارسی پنجم برای نسوان : قاری عبدالله خان ، ۱۳۰۲
قواعد فارسی اول رشد یه : قاری عبدالله خان ، ۱۳۰۵
قرائت فارسی چهارم ابتدایی : قاری عبدالله خان ، ۱۳۰۱

تألیفات استاد شامل کتابهای الفبا برای صنف اول، قرائت فارسی برای صنف دوم، قرائت فارسی برای صنف سوم، قرائت فارسی دری برای صنف چهارم، قرائت فارسی دری برای صنف ششم کتابهای اول و دوم سواد آموزی برای کلان سالان و غیره بود.

در سال ١٣٥٠ خورشيدى قرائت فارسی دری برای صنف چهارم محمد آصف مایل تغير خورد و کلمه فارسى پاک شد تنها درى باقى ماند . مگر اين "درى" کدام زبان است. کليه لغتنامه هاى زبان که از سهند تا سغد و خجند از شام تا کشمير - جغرافيه معنوى پارسى اسم فارسى و فرسى و فرس دارند.

بزرگان زبان پارسى در مجموع ١٧ در پيوند به نظم و نثر فارسى از "نظم و نثر و طرز درى" نوشته اند و نه از زبان درى و قواعد ودستور زبان درى.
در زبان شناسى به فرهنگ Lexica گفته مى شود و به دستور زبان ويا صرف ونحو گرامر : دستور زبان از ديد گذشته زبانى هيچ مدرکى تاريخى لغتنامه و دستور زبانى درى وجود ندارد.
در تاريخ شاعران نامور به هزارها بار پارسى سه بار فارسى و ١٧ بار درى گفته اند.
ظاهر خان اغو به گفته پرتو نادرى "تسيمه جزء را بجاى تسيمه کل" آوردند

مولانا جلال الدين محمد بلخى رومى 29 بار پارسى گفـته و حتى يک بار از فارسى يا درى ياد نکرده است

>>>   بسیاری از مشکلات افغانستان وپاکستان ناشی از افراد دوتابعیتی درخط مرزی میان آن دوکشور است. تااین مشکل باهمکاری وهماهنگی پاکستان حل نشود، مشکلات امنیتی به هیچ وجه حل نخواهدشد.
جاغوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است