تذكره هاى برقى و جنجال هاى قومى
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۷    ۱۳۹۶/۵/۱۵ کد خبر: 136775 منبع: پرینت

هرچه زمان توزيع تذكره هاى الكترونيكى براى شهروندان افغانستان نزيك مى شود، هراس و دلهره براى بسيارى از اقوام افغانستان بيشتر مى گردد. اين هراس بدان جهت است كه چند روز پيشتر، آقاى همايون محتاط ریيس ثبت احوال و نفوس كشور، اعلام داشت كه تنها ١٤ قومى كه نام شان در قانون اساسى ذكر شده، در تذكره ها نوشته مى شود و ديگر اقوام، خود را با يكى از اين قوميت ها عيار كنند. يعنى: خود را يكى از آن اقوام بنويسند.

نگارنده را عقيده بر اين است كه اقوام ساكن در كشور، در قانون اساسى تنها به ١٤ قوم منحصر نشده، زيرا بعد از نام بردن اقوام مذكور آمده است:" و ساير اقوام". پس به وضوح معلوم مى گردد: كه اقوام ديگر در كشور نيز ساكن هستند. از نظر حقوق طبيعى و مدنى، هر قومى كه در افغانستان زندگى مى كند، حق دارد قوميت او در تذكره ى برقى نوشته شود.

نوشتن قوميت هاى ديگر، (غير از اقوام چهارده گانه) هيچ ضررى به كشور، جامعه و قوميت هاى مذكور ندارد بل باعث اتحاد و همبستگى ملى خواهد گرديد. بلكه نوشتن يك قوم به نام قوم ديگر موجب بروز جنجال خواهد شد. مثلاً نوشتن قوم بيات، شيخ محمدى، سادات و اقوام ديگر را به نام پشتون، تاجيك، هزاره و ازبك، توهين به آن قوميت ها است. كسى كه سيد يا بيات و يا قوم ديگر است به كدام دليل خود را تحت قومى كه از آن نيستند، پنهان كنند؟.

همانطورى كه براى يك پشتون، تاجيك، هزاره و ازبيك حقارت آميز است كه مجبور شوند خود را پشه اى، نورستانى، ايماق و گُجُر بنويسند، براى اين اقوام هم تحقير آميز خواهد بود كه خود را به نام قوم ديگر ثبت كنند.

بنده به عنوان يك طالب العلم دينى، مخالف جدى قوم گرايى و ناسيوناليزم هستم و اين مخالفت را از قرآن مجيد و احاديث بزرگان دين آموختم و همانگونه قرآن مى فرمايد، قوميت تنها براى معارفه و شناخت يكديگر است و هيچ قومى بر ديگرى برترى و تفاضل ندارد. نه بيات، سادات و اقوام ديگر، از پشتون، تاجيك، هزاره و ازبك بهتر است و نه آنها از ديگران. ولى اين هم قابل قبول نيست كه بسيارى از اقوام تحقير شوند و مجبور گردند تا خود را به نام قوم ديگر ياد كنند. تعلق به يك قوم، از اختيار انسان خارج است و هر كسى كه از مادر زاده مى شود به يكى از اقوام تعلق دارد و اين مسئله قابل تغيير نمى باشد.

تا جايىكه اينجانب در جريان قرار دارم، اقوام بيات، سادات اعم از سنى و شيعه و ساير اقوام به هيچ وجه حاضر نيستند به نام قوم ديگرى تذكره بگيرند و آن را تحقيرى بزرگ بر خود دانسته، تحريم خواهند كرد. لذا از مقامات محترم جمهورى اسلامى افغانستان به ويژه ریيس جمهور محترم تقاضا دارند تا جهت حل اين معضل، دستور دهند كه نام تمام اقوام در تذكره ها نوشته شود.

سید محمد علی جاوید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره
قومی
نظرات بینندگان:

>>>   واقعیت همین است باید ریس جمهور به خواست تمامی اقوام احترام کند هیچ قومی حاضر نیست نام قوم دیگر را به خودبدهد تقاضآ جدی می نمایم از حکومت وحدت ملی که مسله جدی گرفته وبه همه اقوام حق بدهند که بنام قوم خویش ثبت تذکره الکترونی گردندمن که یک پشتون هستم به هیچ قیمت حاضر نیستم نام قوم دیگر را در تذکره الکتونی خویش ثبت نمایم وبه همه اقوام احترام دارم باید هر قوم بنام خود ثبت شود

>>>   تعداد شان کم است میترسند
بدخشانی

>>>   بلی چنین جیزی هست , مثلا قوم سوری که یک قوم بزرگ درافغانستان است که تاریج این کشور را رقم زده اصلا نام برده نشده اگر اینجانب درتذکره سوری نوشت نشود اصلا تذکره نمی گیرم باید درین باره هم توجه گردد
ناصر سوری

>>>   از این نوشته ی سید محمد علی جاوید مثل همیشه بوی مشمئز کننده ی برتری جویی و اشرافی گری به مشام میرسد تمام این اسمان وریسمان کردن ها فقط بخاطر سادات است و بس
حالا معلوم نشد که ایا سادات غیر از عرب است .تا جایی که من اطلاع دارم تمام امامان وپیامبر اعظم عرب بودند از نژاد عدنانی یا سامی حالا سادات مورد ادعای جاوید احتمالا همون قوم لجوج یهود است که بر اساس پروتوکل هایشان نژاد برتر روی زمین است. که رسول اکرم(ص) از انها بیزاری می جستند

>>>   سیدها وبیاتها زیر مجموعه هزاره هستند وخواهند بود .مگر نفوس انهاچقدر هست که جداگانه نام برده شوند.
اگر هزاره نباشد کی انها را نام میبرد.
بماند که صحت ( سید )بودن بعضی از سادات جایی بحث دیگری است.

>>>   اقا سید سالها بنام سید از مردم بیچاره هزاره مرید گفته خمس گرفتی وکلف شدی حالا از انها نفرت داری؟؟؟؟؟!!!!

>>>   دیگه قومها خیلی با هم ساختند وهویت خود را گرفتند.
که بیاتها وسید ها جامانده بودند!!!!!؟؟؟؟

>>>   در تاریخ افغانستان مردم هزاره بیشترین ضربه را از همین دوقوم ریا کار خوردند.اینها پله ترازو را میبینند .
اگر زور سرشان باشد اوغان هستند. ویا تاجیک وموقع خمس گرفتن هزاره وشیعه میشوند.

>>>   ای نمک نشناس ها سالها از مال هزاره خوردید حالا نام هزاره برایتان حقارت است.

>>>   جناب سید محمد علی جاوید فکر کنم درجه تحصیل شما به اندازه کودک که کودکستان میرود باشد
۱ قوم سادات ریشه دارد به قوم عرب باید عرب نوشته شود نه سادات
۲ قوم بیات ریشه دارد به قوم هزاره باید هزاره نوشته شود
در حقیقت کسب نسب از پشت پدر است نه اطرف مادر در روی جهان اسلام هیچ کسی سادات خواجه ایشان نیست همه ب ای فریب دادن مردم است بس
با احترام حقگو کابل

>>>   فقط یک راه حل وجود دارد آنهم اینست که مثل سایر کشور ها نام هیچ قوم در شناسنامه نوشته نشود هرچه مربوط به قوم و مذهب و دیگر خصوصیات یک فرد است فقط در دیتا بیس ثبت گردد . با درج کلمه افغان به عنوان ملیت و درج نام قوم مثلا تاجک و غیره فقط خود مان را مضحکه جهانیان مینمائیم . در این کشور کی هست که همدیگر را نشناسد هر فرد پشتون را هرکی ببیند میشناسد یا تاجیک و ازبیک وهزاره ،شیعه وسنی و اسماعیلی همه همدیگر را میشناسند . بر فرض که نشناسند چه مشکلی پیش می آید؟
در شناسنامه نام کشور است لذا هر کس در خارج به مجرد دیدن آن میداند که صاحب شناسنامه اهل افغانستان است . در شناسنامه باید نام، ولد، ولدیت ، محل تولد، تاریخ تولد ، سکونت اصلی (ولایت ) ، سکونت فعلی (ولایت ) درج گردد متباقی هر چه ثبت شود باعث مشکلات در آینده میشود.
عبدالله

>>>   چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند.

>>>   پاسخ به چند ادعای کاذب و جعلی
١- ما پشتون ها مردمان بومي افغانستان امروزي هستيم.
جواب : پشتونها قوم كوچي بودند وتا حال يك تعدادش كوچي باقی مانده اند، كوچي هيچ وقت بومي شده نمي تواند .

٢-افغانستان از افغان يا (پشتونها ) است به خاطركه پيشوند اين كشور افغان است .
جواب: نام افغانستان يك نام تقلبي است در سال١٨٤٦ م توسط انگليس ها به خاطر امتياز گيري زيادتر به نفع پشتون ها از روس تزاري و هند برتانوي نام گذاري شد اين كشور پیش از آن اسم سززمین ما خراسان بود .
٣-ما پشتون ها اكثريت هستيم .
جواب:همه مي دانند كه تا به حال هيج وقت نفوس شماري كامل از افغانستان صورت نگرفته است و احصاييه كه شما مي دهيد اين يك نوع امتياز گيري تقلبي است .
درزمان جمهوریت محمد داوود اداره مرکزاحصاییه با کمک ملل متحد سرشماری نفوس را از پلچرخی آغاز و به سوی جلال آباد و کامه و لغمان و تمام مشرقی ادامه دادند و پس از توحید ارقام معلوم که که پشتونها در منطقه خود که ادعای اکثریت داشتند از ۳۵ در صد بیشتر نیستند و هنوز مناطق مرکزی و شمال و مناطق غربی کشور که مناطق غیر پشتون اند سرشماری نشده بود که از هراس این سرشماری را متوقف کردند.
در حاليكه اگربا تعقل محاسبه كنيم كابل مركز تجمع اقوام است از آنجا ما قياس كرده مي توانيم كه شما اقليت هستيد در سال ١٣٨٧يك موسسه مستقل امريكايي بنام Independent statistics كه مركزش در كارته ٤ كابل بود در روزنامه نيوز امريكا نشر كرده بود ٨١ فيصد افغانستان غير پشتون است .

٤-زبان پشتو زبان ملي و اول افغانستان است .
جواب : ملي كلمه است كه بر يك كليت گفته مي شود .در حاليكه زبان پشتو را تنها پشتونها مي دانند نه اکثریت مردم افعانستان .
دراين صورت تنها زبان فارسي يا دري زبان ملي شده مي تواند كه تمام اقشار و اقوام به شمول پشتونها به آن دسترسي گفتاري و نوشتاري دارند .

٤- ما اوغان هستيم غيرت پشتونوالي داريم.
جواب:من تا حال نمي دانم حكايت از غيرت پشتونوالي چيست؟
ويا اينكه يك شعار نمايشي است ؟
اگر قرار باشد غيرت به خاك فروختن ويا آوردن انگليس روس وپاكستاني و امریکایی باشد پس شاشجاع ،تركي، امين ، نجیب وملا عمر ازهمه با غيرت هستند.

٥- اتن ملي است؟
جواب : اتن یک رقص یهودی است که رییس مرکز تحقیقات جهانی اسراییل در اثر خود ( تکاپو برای قبایل گمشده ) به اثبات رسانده است. اتن کوچک ترین ارزش هنری ندارد بلکه یک خیز و جست وحشیانه قبایل پشتون است.
وديگر اينكه چرا همه چيز كه از شما بايد ملي باشد ؟ چرا ازفرهنگ كهن و افتخار آفرين خراسان خرف نمی زنید؟ ويا اينكه باخراسان و مردمش كه امروزاكثريت ملت ما را تشكيل ميدهد دشمنی دارید.
همه فاشيستان بايد فرهنگ منطق و حقيقت پذيري را پذيرا شوند و هيچوقت از فرهنگ تزوير وتقلب كار نگيرند اين به نفع شان نيست چرا كه يك روزحقيقت آشکار مي شود و آنگه سياه رو شود هر که در او غش باشد .
علی سجادی

>>>   هیچ دلیلی وجود ندارد که چند قوم معدود در کارد هویت یا همان تذکره ذکر گردد
و از سایراقوام صرف نظر گردد .قانون اساسی به صراحت از سایر اقوام
به حیث ملت افغانستان ذکر کرده است علت نام نه بردن به عنوان مشخص
یا عدم معلومات کمیته ء تدوین قانون در مورد اقوام بوده یا اجتناب از طویل
شدن لست که در هردو صورت باعث منازعه و بحث و جنجال و در صورت
اکتفا کردن به ذکر نام ۱۴ قوم حق تلفی و چشم پوشی و انکار هویت قومی
و توهین به سایر اقوام است .و خاموش نه میماند و پی آمد خوب ندارد.
این موضوع ساده نیست و به ساده انگاری حل نه میشود .
خوب و منطقی بود و است که نام هیچ قوم از افغان تا تاجک و غیره در تذکره
ذکر نه گردد و اینکه تذکره به نام افغانستان یک کشور واحد و مستقل صادر
و توزیع میشود همه را شهروند افغانستان معرفی میکند مابقی دیگر توضیحات
مربوط به علم دموگرافی و اجتماعی در فارم مربوط و یا به اصطلاح امروز در داتا بیس ذکر
شود .. افغانستانی خواندن به مفهوم شهروند کشور مستقل افغانستان است
من در ویزا های چندین کشور برای شهروندان افغانستان از جمله امارات
متحده عربی دیدم و خواندم که در ستون نشنلیستی به عربی و انگلیسی تحریر شده
افغانستانی به این فکر شدم که این کشور ها از تعصبات و تنازع
ما آگاه بوده یا شده بهترین خطاب و عنوان را انتخاب کرده اند و به ما درس
وحدت را داده اند .
من در دموگرافی معلومات و عملا تجربه هم دارم .
بیایید به خاطر و حفظ وحدت ملی و افغانستان واحد در املای تذکره به ذکر
افغانستانی کفایت کنید .
این پراگراف در قانون اساسی که هر کس از افغانستان است افغان است
یعنی پشتون است با چندین جای دیگر در زمانیکه قانون بعد از تصویب لویه
جرگه به ارگ به توشیح رفت هفته ها معطل شد با چندین جاهای دیگر قانون
جعل شده و اعلان شد که این تعطیل به خاطر اصلاح واژه ها است .
ببینید پر رویی را ، ایا در یک مجلس بزرک با آن همه ساز و سامان کسی
نبوده که فهم واژه ها و یا دقایق سخن و درک معنی را داشته باشد؟؟؟
در حالیکه رییس جمهور و لو در سیستم پادشاهی مشروط حق تغییر اصلاح
به رییس جمهور در قوانین عادی به صورت یک جانبه نیست چه رسد به قانون
مادر ( قانون اساسی ) .
و ما علینا الا البلاغ
بنده شخص عاجز غیر حزبی و اما عاشق وحدت و سرافرازی کشور خودم
م. ش . فروغ

>>>   نام هزاره یا قوم جوالی بسیار حقارت است ، نام مرا پشتون خود ترقان بنویسید اگر نشد بنویسید خراسانی

>>>   اقای سید جاوید از اول نوشته تان معلوم بود که درد و سوزش تان از چیست. در هیچ یک از کشور های اسلامی سادات قوم نیستند بلکه متعلق به همان قومی هستند که در میانشان زندگی کردند مثل شما که حالا هزاره هستید. قومیت داشتن ویژگی هایی می خواهد.مثل زمین های مستقل و منطقه مستقل .کجای افغانستان جایی مخصوص سادات بوده است یا نکند ساداتستان داشته ایم و خود خبر نداریم. بعدشم شما باید شکرگزار و سپاسگزار از هزارهها باشید . چرا که زندگی خود را مدیون ما هستید و در زیر سایه ما از گزند دشمنان در امان بودید و هستید.هرچند که اکثر سادات افغانستان مشخصا به عرب بر نمی گردند و صحیح النسل نیستند چه رسد به پیامبر. با این ا‌وصاف نژادپرستانه و فاشیستی که دارید بیشتر به یهود و فرزندان عمر لجوج شباهت دارید.... خدا و پیامبر بر شما اهل تزویر و دورویی که مانند کنه سالهاست در میان ما هستیدو از خون ما تغذیه می کنید و دگر بار نمک به حرامی می کنید.اگر واقعا هم از نسل پیامبر باشید رسول االه بر صورتتان تف خواهد کرد. آدم شوید نمی خواهد هزاره یا سید باشید.

>>>   این تفرقه اندازی ها در بین اقوام غیر پشتون هم توطئه فاشیست هاست چرا نام شاخه های قومی پشتون را به اقسام غلجایی و ابدالی یا یوسفزی و ‌.. تقسیم نمیکنید خوب است برای خودتان باشد

>>>   از ابوذر غفاری سوال شد که ریش شما بهتراست یا دم سگ؟ ایشان جواب داد که: اگراین ریش، من را ازپل صراط رد کرد، ریش من بهتراست، اما اگرنتواند ردکند، دم سگ بهتراست، پس به ریش خود افتخارنکنیم. پس معیاربرتری نژادنیست، بقول شاعر، پسرنوح بابدان بنشست،، خاندان نبوتش گم شد. طبق معیار قرآن معیاربرتری انسان تقوا وپرهیزگاری اوست، تمام روایاتی ضعیفی که مخالف این حکم قرآنی باشد باید آنرا به دیوار زد. هزاره ها قوم مظلوم است، جوالی بودن ننگ نیست، بلکه افتخاراست، یعنی بجای دزدی، غصب، اختلاس، گدایی، کارشاقه ای را انتخاب وازعرق پیشانی خود نان حلال خورده است، جوالیگری قبل ازاینکه برای هزاره ننگ باشد، برای کسانی ننگ است که در سفره دولتهای جور شریک بوده واعانه برظلم کرده وحق مردم مارا اعم از زمین وحاصلات آن غصب کرده وتبعیض های نارواواختلافات طبقاتی را به نجود آورده بودند، اما امروز که دوران بربریت وتوحش کمی فروکش کرده است، هزاره هابخاطر استعدادهای خدادادی واستثنائی اش درکسب علم وتمدن وتعهد،به قوم خود افتخار بخشیده وافتخارمیکند، چشم حسودان کور، بقول شاعر، حسودزآتش دل دائما بودرنجور،، اگرزنسل عرب یاکه ازعجم باشد. حس حسادت برای حسود کافیست که اورا دائم اذیت کند.
جاغوری

>>>   هویت واصالت یک انسان به انسانیت اوست، نه به قوم وقبیله ومقام وثروت، تذکره تنها معرف یک فرد است، مانند اسم شخص، وبیش ازآن ارزشی ندارد، دراکثر کشورهای جهان حتی سگ های آن کشور دارای تذکره وشناسنامه ی جامع وحتی الکتریکی می باشد، پس چه فرق است بین یک انسان ویک سگ؟؟؟؟ خداوند درقرآن شریف گفته که بعضی ازانسانها پست تراز سگ هست، پس مهم انسانیت وارزشها واصول انسانی است. بقول شاعر، آدمی راآدمیت لازم است. ویا، تن آدمی شریفست بجان آدمیت. نتیجه: ارزش انسان در حسن افکار وگفتار ورفتار است نه چیز دیگری.
جویا

>>>   جوالی بهتر است از وندی ودزد.

>>>   "خود ترقان"
خودکشى هم يک قاتل دارد
انگليسى
Suicide explosion
آلمانى
Selbstmordanschlag
بلى افغان تبار پشتون خود ترق و پرک مى کند. خود خو سپس با ٧٢ حور ساعت تيرى مى کند ولى افسوس به زنان و کودکان که به قتل مى رسانند . آيا حور مرد است يا زن?
آيا زنان خود ترق افغان تبار پشتون وجود دارد?
زنان پشتون باعقل اند, از دست آدمهاى شان ناراضى اند و افغان مى کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است