تنها نام 14 قوم در شناسنامه های برقی درج می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۸    ۱۳۹۶/۵/۱۲ کد خبر: 136690 منبع: پرینت

نام اقوامی که در قانون اساسی نیامده در شناسنامه های برقی هم ثبت نخواهند شد.

همایون محتاط، رییس اداره ثبت احوال نفوس کشور با بیان این مطلب گفته است که تا یک ماه دیگر روند توزیع شناسنامه های برقی بگونه رسمی آغاز می شود.

شایان ذکر است که باوجود اینکه در کشور ده ها قوم بزرگ و کوچک زندگی می کنند، در قانون اساسی و وزارت عدلیه تنها از 14 قوم ثبت شده است.
محتاط گفته است که 14 قومی که راجستر شده اند در دیتابیس درج است و در تذکره های الکترونیک درج می شود. درباره درج نام اقوام دیگر به حکومت پیشنهاد داده ایم و نهادهای تقنینی و حکومت درباره این موضوع تصمیم خواهند گرفت.

گفتنی است که 5 مرکز نهاد ثبت احوال نفوس در کابل ایجاد شده اند و قرار است 5 مرکز دیگر نیز در وزارتخانه‌ها ایجاد شوند و تا یک ماه دیگر توزیع شناسنامه های برقی آغازگردد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه برقی
اقوام کشور
نظرات بینندگان:

>>>   انشاء الله و به نصرت الله تعالی به قدرت کامل رسیدیم درج قومیت در تذکر نشانتان خواهیم داد .
حبیب الله یوسف زی

>>>   ما نیاز به این دولت خبیش دیکتاتوری هتلری نداریم. احمدزی دیکتاتور در حال سقوط است.

>>>   جناب نویسنده! نمیدانم افراد مغرض مانند شما چه هدف ازین قوم و قوم بازی دارند؟ این به معنی چیست که ده ها قوم کوچک و بزرگ؟ چهره های ....مانند شما در عوض تعلیم، فراهم ساختن سهولت های زندگی و یاهم سخن نیک به عوام فریبی و دعوت مردم به جهل نادانی میپردازند.
جاوید از کابل

>>>   درصورت که نام قوم که خودم مطعلق به آن هستم ذکرنشده باشد اصلا تذکره نمی گیرم به زور خو نیست که قوم دیگری را بالای خود تحمیل کنم
شنسبی

>>>   این هم فتنه فاشیست هاست تا نام فارسی زبانان تاجیک و هزاره را به چندین شاخه قومی تجزیه نمایند و اختلاف بگزارند اگر چنین است باید نام پشتون ها هم قوم قلجایی و یا ابدالی گزاشته شود ای فریبکاران مردم بیدار شده اند.

>>>   همین تقسیم بندی اقوام هم جزا از خیانت های حکومت های فاشیستی اوغانی است که اقوام اوغان یا پشتون که متشکل از ۱۵۰ قوم هستند را به یک قوم و قوم تاجیک را به ۵۰ اقوام خورد و بزرگ تجریه کرده اند این خود یک خیانت دیگر اوغان به این خاک محسوب میگردد. در افغانستان ۴ قوم وجود دارد دیگرانش همه شامل همین چهار قوم بزرگ میشوند. اوغانهای فاشیست اگر شما یک قوم باشید چرا طالب و داعش خودرا زیر چتر تعصب خود آورده نمیتوانید تاریخ گواه آن است که اقوام پشتون در طول تاریخ باهم اتحاد و اتفاق نداشته اند حتی برادر چشمان برادر را بخاطر قدرت کور کرده است اینها چندان خاطره خوش از تاریخ ۲۷۰ ساله خود به جا نگذاشته اند که حالا روزانه اقوام را تجیزیه میکنند. به هرحال باید کلمه اوغان از شناسنامه ها برقی حذف گردد و درضمن هم تصاویر شتر های برطرف گردند چون ما اوغان نیستم که زنده گی ما با مواشی سپری شده باد.

>>>   امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.kabuli

>>>   تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.zaki

>>>   تاجیک های واقعی
————————
کسانی که جرات و شهامت این را دارند که خود را تاجیک می نامند (زیرا باور دارند که افغان هویت قوم عزیز پشتون است) و فعالانه بر علیه سیاست های فاشیستی، قومی - قبیلوی و «تحمیل» زبان، فرهنگ و هویت قومی بالای خود و دیگران مبارزه و مقاومت نموده و طرفدار دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی می باشند؛

>>>   دفاع از هویت خویش درضمن اینکه شرم وخجالت آور نیست ، بلکه یقینآ دفاع از هستی انسانی شما را تایید میکند ، زیرا هویت بدون انسان ونیز انسان بودن هویت موجود نیست.اگر هویت را از قالب انسان بیرون کنیم دیگر انسان مفوم وموجود هستی اش حس نمیگردد.

>>>   چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . هویت بدنام افغان که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنند .

>>>   اين ها شهروندان پاكستان اند، علاوه بر كارت هويت پاكستان، تذكره ي افغانستان را نيز با خود دارند.
حالا سرنوشت تذكره هـاي الكترونيك وانتخابات بعدي را خودتان حدث بزنيد.
ياد داشت:
اين سند ها توسط منصوبين امنيتي در ولايات جنوب شرقي بدست آمده است.
jalalabadi

>>>   در بیشتر ولایات حتا در مرکز ۵۰۰ روپیه حزینه یک تزکره است....

>>>   Řāhêēmį
بزرگیش در کجاست چرا غنی نمی گزارد تزکره برقی توزیع شود و فیصدی اقوام مشخص شود

>>>   بهترین کار اینه که اسم هیچ قومی ثبت نشه و فقط اسم و فامیل و نام پدر و مادر و شماره ملی وتاریخ تولد و دیگر اطلاعات شخصی ثبت شود

>>>   جمله( سایر اقوام ) درادامه لست نا م اقوام به صراحت در ماده چهارم
قانون اساسی ذکر است شما مجبور استید سایر اقوام را نام ببرید و دولت به شما توضیح سازد .
یک کمیسیون با صلاحیت و با فهم توظیف شود تا نام سایر اقوام را تثبیت نماید و الا موجب نفاق و بحران میگردد و باز پشیمانی سود ندارد .
اسپنتا بارز

>>>   اگر قومیت من که غیر ازین ۱۴ قوم عزیز است ذکر نه شود من تذکره نمیگیرم
و افغانستان را هم ترک میکنم دیگران هم چنین خواهند کرد.
خدا حافظ دنیا به کام اشرف غنی

>>>   نمیدانم افراد مغرض مانند شما چه هدف ازین قوم و قوم بازی دارند؟

>>>   ‎بهروز جلال آبادی‎ aan جنبش عدالت خواهی تاجیکان
ولایت کنر
بزرگترین قوم و اکثریت در کنر ، قوم محترم گوجر است لیکن حق ایشان توسط فاشیست ها دزدی شده

>>>   از این همه نژاد پرستی وقوم پرستی ها بپرهیزیدافغان کلمه جدید نیست که بان تزاد داشته باشیم بلکه همه اقوام افغانستان سالهای متمادی بنام افغان در کنار هم زندگی نموده اند بیائید باهم برادر وار در اینده هم زندگی نمایم و در ترقی وشگوفایی این وطن سعی وتلاش نمایم .با این درک که این وطن مااست با هم متحد شویم
اسدالله احمدی

>>>   هموطنان عزیز:
موجودیت اقوام درتمام دنیامعمول است هرکشوردارای اقوام وملیت های گوناگون است ،امادربحث ملیتهاحذف ویامطرح کردن قوم زدایانه خطرناک است،درکشور ماجدال برسرقوم بخاطرکسب قدرت وچوکی است، هرهیولای مست بلندمیشودوخود راتیکه دارقوم معرفی میکندوب عدش ضرب وجمع خانگی میزند وبازادعا میکندکه قوم ما...ملیون نفراست باید... چوکی برایمان داده شود، اکنون کسانیکه فرمایش داده اندکه غیراز چهارده قوم دیگران شامل بحث قومی درافغانستان نمیشود؟ این اقوام محروم که فاقدتیکه دارقوم اندقوم یاملیت خودراچه نام بگذارند، مگرامکان داردپشتون نام قومش راهزاره بگذارد، یاهزاره نام قومش راتاجک بگذاردو همینطورسایر اقوام وملیتها، بعضی مغرضین بی باوربه ارزشهای ملی ومیهنی بدون توجه به عواقب تلخ آن این فتواهاراصادر میکنند،بگونه مثال یکی از اقوام مطرح واز نظرافتاده که رقم درشتی ازنفوس کشوررا تشکیل میدهدقوم سادات است ،این قوم ازبدوتاریخ وتولد افغانستان درکشور وجودداشته است وتمام مردم افغانستان هم آنانرا منحیث یک واقعیت عینی میپذیرند، متاسفانه جرثومه های مجهول کفرونفاق و مغرور وبی باوربه رسالت پیغمبر مذبوحانه میکوشند تاملیت اصیل سادات رامورد تاخت وتازقرارداده و به حاشیه براند، هموطنان عزیزماآگاه باشندکه بحث درج 14 قوم درتذکره الکترونیکی از حنجره مذموم وناپاک همین دنیاپرستان جاهل بیرون آمده است امابدانندکه همه اقوام ساکن درافغانستان فرزندان این ملت اندوبه عنوان برادر وخواهرتاپایان هستی درغم و شادی همدیگر شریک خواهندبود وروسیاهی ابدی شماشیادان در دنیاوآخرت ماندگارخواهدشد.
هموطن شمامنصورازکابل

>>>   اسد الله احمدی از نوشتارت پیداست که خود از قوم انحصار طلب اوغان هستی و خودخواه که باید بدانی با اجبار نمیتوانی نام قومت را بر بقیه مردم تحمیل کنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است