نبرد ریاض با تهران در خاک هرات
داعش و طالب سلاح ریاض است تا اهداف و منافع ایران در کنار روسیه و عراق را نابود کند، جنگ نیابتی که به دست قدرت های منطقه ای و جهان اداره می شود و از افغانستان تنها یک قربانی ساخته است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۳    ۱۳۹۶/۵/۱۱ کد خبر: 136650 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، هرات بار دیگر مورد حمله انتحاری قرار گرفت اینبار در یکی از پرازدحام ترین مساجد شیعیان این شهر، دستکم 29 تن کشته و بیش از 64 تن دیگر زخمی شدند، این در حالی است که این مسجد در یک صدمتری پوسه امنیتی قرار داد.

هرات یکی از امن ترین ولایت های افغانستان است که تاکنون در برابر آشوب و زدو بندهای سیاسی تاب آورده است اما حمله های مدام با هدف براندازی جنگ مذهبی همچنان که هراس جمعی را در پی دارد سبب از میان رفتن زمینه های اقتصادی در قطب اقتصاد افغانستان خواهد شد.

نکته قابل تامل در این رویداد خونین این است که هیچ یک از گروه های تروریستی از زمان وقوع آن که در ساعت هشت شب گذشته رخ داد، مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است و این احتمال را قوت می بخشد که دست برخی جریان و اشخاص دخیل است.

بنا به برخی خبرها از هرات، رفت و آمدهای مشکوکی از سوی برخی مقام های محلی به عربستان در جریان بوده و از دیرباز ریاض برای به حاشیه کشاندن رقیب منطقه خود، ایران در تلاش است که این ولایت مرزی را تحت کنترل خود قرار داده و یا ناامن کند.

جنگ نیابتی در خاک افغانستان همان نبرد پنهان کشورهای عربستان و ایران می باشد، نقش تهران در جنگ سوریه و نبرد با داعش سبب شده است که ریاض برای فشار و مقابله با این کشور خواهان ناامن کردن شهر مرزی هرات و انتقام را از مردم و کشوری بگیرد که هیچ دخالتی در مناسبات سیاسی منطقه ای ندارد.

اینکه پنج یا هفت انتحاری بدون هیچ گونه مانعی از سوی نیروهای امنیتی بتواند یکی از بزرگترین مساجد هرات را به خاک و خون کشاند نشان از هماهنگی های پشت پرده ی دارد که در پی ناامن کردن شهری است مهم هم برای افغانستان و هم برای کشورهای منطقه ای.

از سوی دیگر، ولایتی که دارای یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی کشور است چگونه چنین ضعیف در استخبارات و کشفی عمل می کند که در یکصد متری از پوسه امنیتی، انتحاری کنندگان به سوی نمازگزاران شلیک کرده و حمله صورت می دهد و نیروهای امنیتی منفعل در پایگاه ها در انتظار دستور شلیلک هستند؟

مقام های نظامی و والی هرات حتی در برابر مقابله با حمله گروه های پراکنده مسلح که در روشنایی روز دست به سرقت و شلیلک به سوی مردم می کنند، ضعیف می باشد که نه به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات بلکه از معامله ها و زد و بندهای سیاسی نشات می گیرد.

جنگ مذهبی که از اهداف شکست خورده گروه های تروریستی می باشد اکنون به دست ریاض در افغانستان مدیریت می شود و می ماند یک لشکر مقام خود فروخته که در برابر پول و امتیاز حاضر به قربانی کردن مردم خود است.

در این میان اگر، قدرت های چون ریاض و تهران میدان نبرد خود را به کشورهای دیگر می کشانند و اکنون افغانستان را دخیل کرده اند، باید حکومت وحدت ملی در برابر چنین سلطه جویی هایی واکنش نشان دهد و در صدد محاکمه مقام های خود فروخته ولایت هرات و یا هر نقطه دیگر از کشور باشد.

این حکومت نیز طی سه سال گذشته با سلطه گری چنان سرگرم زدو بندهای سیاسی و درگیری های داخلی است که شمال را برای طالب و داعش محیا کرده و بی خبر از آنچه در جنوب رخ می دهد اینک ولایت هرات را با بی تدبیری در اختیار برخی مقام های بی صلاحیت و فرصت طلبان خارجی قرار داده است.

داعش و طالب یا هر گروه تروریستی دیگر که زمینه ظهور و قدرت یابی به دست می یابند از ابتدا مورد حمایت سخاوتمندانه ریاض بوده و هستند و در حالی که خاورمیانه را به آشوب می کشانند در پی رسیدن به امارت افراط گری در افغانستان هستند.

اینکه مردم همواره با وجود قربانی های بسیار در پی اتحاد مذهبی هستند برای افغانستان غرق در خشونت قابل ستایش است اما چنین حمله های از سفارت عراق گرفته تا مسجد جوادیه هرات برای رقیب کشی های است خارج از خاک افغانستان.

در این میان، حکومت وحدت ملی که هم در سیاست خارجی ضعیف است و هم در برقراری امنیت داخلی، به جای مقام های بی صلاحیت به مانند والی اکنون هرات از رهبر جهادی استفاده کند که توانایی حفظ ثبات ولایت و مقابله با گروه های تروریستی را دارد، اسماعیل خانی که هرچند دارای گذشته تاریک می باشد اما برای ولایت هرات بیش از هر والی کارآمد بوده است.

داعش و طالب زیر نفوذ عربستان، سلاحی می باشد تا اهداف و منافع ایران در کنار روسیه و عراق را نابود کند، جنگ نیابتی که دیگر به دست قدرت های منطقه ای و جهان اداره می شود و از افغانستان تنها یک قربانی ساخته است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسجد جوادیه
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   باخانواده های که درهرات بدست ازخدا بیخبران اولاد های یزیدیان زمان اشرفغنی کورزای این .....های خود فروخته .....ها تسلیت میگویم ماهام درغمتان شریک بدانید یک انسان
دلشکسته از دیارغربت

>>>   خوب نیروهای امنیتی اکثرا اهل سنت هستند و خون و مال و جان .... های مظلوم برایشان پشیزی ارزش ندارد

>>>   Maihandost
هموطن !
تسلیت و غمشریکی تاچه وقت ؟
خاموشی و بی تفاوتی در برابر انتحار و انفجار تا چه وقت ؟
تحمل جنایات وحشیانه تروریستان ارگی و مرگی تا چه وقت؟

>>>   بی کفایتی و ظلم و ستم حاکمان پشتون و روابط پشت پرده با طالبان که پشتونهای منطقه هستند چه ربطی به تهران دارد متاسفانه صدای مظلومیت شیعیان و فارسی زبانان در ایران امروزی هم به درستی شنیده نشده است و از ظلم هایی که توسط قوم پرست های فاشیست به ناحق بر آن ها روا میشود خیلی خبر ندارند اما دیروز در مراسیم کنفرنس اسلامی وزیر خارجه ایران ظریف با عادل الجبیر دیداری خشک و سرد داشته است که در این چند سال اخیر بعد از حوادث تلخ سوریه و عراق و یمن و بحرین و لبنان بی سابقه بوده است امروز کدام مسلمانی است که نداند عامل کشتارهای منطقه آل سعود است و وهابیت نقش اصلی تمویل داعش و طالب و گروههای افراطی تروریست را بازی میکند.

>>>   من حدود یک سال پیش با امام جمعه اهل سنت حنفی مذهب یکی از شهر های سوریه دیدار داشتم که در دانشگاه الازهر مصر درس خوانده بود در یک کنفرنس یک ساعته در مورد تجهیز و تمویل عناصر تروریست افراطی توسط وهابیت در سوریه توضیح میداد و با این که او اهل تشیع نبود از نقش مثبت ایران در سوریه و فلسطین تشکر داشت جهان اسلام امروز چگونه میتواند روابط مستقیم آل سعود که حرمین شریفین را در تسلط دارد با اسراییل جنایتکار مشاهده کند شرم بر سران عرب باد که به سمت یهود دست دراز کردند اما امروز در بین کشورهای عربی هم در مورد ایران دو دسته شده اند یک طرف سوریه و عراق و یمن و لبنان و عمان و الجزایر قرار دارد طرف دیگر ائتلاف جنگ یمن و سوریه به محور عربستان سعودی امارات کویت و قطر و مصر و سودان و مراکش بود اما امروز کشورهای قطر و کویت و تونس هم اعلام موضع بی طرف کردند تا این که روابط قطر و سعودی به شدت تیره شد و قطر را هم تحریم کردند
اما کشور پاکستان سعی کرد در این میان از ابتدا نقش بی طرفی داشته باشد و خود را در جنگهای منطقوی وارد نساخت کشور مصر هم که روابط تحت تاثیر کودتای السیسی مهره دست عربستان است.
اما در این بین افغانستان از عوامل افراطی و تروریسم داخلی رنج میبرد که متاسفانه روابط پشت پرده با حاکمان پشتون دارند و از سوی عربستان تمویل میشود هر روز مردم بی گناه تاجیک و هزاره در شما قربانی جنایتکاران قوم پرست میشوند اما ایران هم متاسفانه آن قدر که برایش مساله عراق و سوریه و یمن اهمیت دارد از جنایات افغانستان کمتر اطلاع دارد و هیچ پشتیبانی قابل توجهی از شیعیان مظلوم هزاره ندارد.
تنها تکیه شیعیان افغانستان توکل به خداست و این که او از مجرمان آدم کش انتقام میگیرد و خداوند یاور ستمدیدهگان و بی یاوران است.

>>>   آرزوی مردم هرات الحاق دوباره به ایران است ما از این افغانستان هیچ تحفه جز اختطاف و انتحار و ویرانی و جرم و جنایت طالبها ندیدیم اگر معاهده ننگین پاریس نبود امرورز هرات همچو مشهد شیراز و اصفهان پیشرفت های شهری زیادی داشت اما هنوز هرچند نسبت به شهرها و آبادی های افغانستان نسبت توسعه یابی خوبی دارد اما نسبت به شهر های ایران سرک ها و خیابان ها و قطار و جاده و گاز و سازه توسعه خوبی نیافته است.

>>>   والی هرات که خود یک انجینر ساختمان است وقتیکه در وزارت زراعت بحیث وزیر برای چندین سال تعین ومقرر بود هیچ کاری را بنفع دهقان و رشد زراعتی کشورانجام نداده جز جیب پری و استفاده جویی خودش پس از خلع حکومت کرزی با زدو بند های درون حکومتی در حکومت وحدت ملی بحیث والی هرات از جانب اشرف غنی احمدزی مقر گردیده استاما از تاریخ تقرر تا کنون هیچکاری را به منفعت مردم و ولایت هرات انجام نداده چنین شخص نباید در چنین پست های کلان مقرر گردد اسماعیل خان بهترین گزینه در پست والایت هرات و بنفع هراتیان است اما دولت و شخص اشرف غنی روی عقده های شخصی به تقرری اسماعیل خان موافق نیست .

>>>   در زمان ولایت ملا اسمعیل در تمام افغانستان امن بود و امنیت. اکنون اگر هرکس در کجای که باشد امنیت نه خواهد. زیرا امریکا امنیت را نمی خواهد.
سلطان

>>>   .....بر داعش وطالب.ولعنت بر همدستان وتولید کنندگان این جنایت کاران . بهر حال کسانیکه کشته میشود افغان است ومسلمان مسئله شیعه ویا سنی دسیسه‌های خارجی هااست

>>>   هرات باید به آغوش ایران بازگردد...

>>>   اسمعیل خان را به صفت والی پیشنهاد میکنید؟؟؟گرگ را باز چوپان مقررر میکنید. گوهر شاد بیگم در قبر ممکن است شروع به گریه کرده باشد پس از شنیدن این حرف. در هرات بسیار زیاد افرادی با ایمان.صادق .خدمتگذار .با تجربه با وجدان و تحصیل کرده پیدا میشود۰که میتوانند به این وظیفه کماشته شوند۰

>>>   ایران هیچ جنگ نیابتی با عربستان در افغانستان ندارد.
ایران در سوریه عراق با مزدوران عربستان که همان داعش باشد و به دعوت دولت های رسمی عراق و سوریه با داعش میجنگد اما در افغانستان ما 1 نفر نیروی نظامی هم نداریم.عربستان وحشی به مردم هرات حمله کرده و به گفته شما که بسیار هم صحیح است به دنبال جنگ دینی در هرات است.اما ایران چه اقدامی کرده؟ نه فقط در هرات بلکه در کل افغانستان؟
ناامنی در افغانستان مستقیما بر اثر اقدامات پاکستان عربستان امریکا و دولت افغانستان است زمانی که اقای اشرف غنی در مورد مرز دیورند صحبت میکنند نتیجه ان سخنان افزایش حملات پاکستان است وقتی امریکا به دنبال ادامه حضورش در افغانستان است نتیجه اش افزایش بمب گزاری ها و ایجاد بهانه برای ادامه حضور است وقتی عربستان به دنبال ناامن کردن ایران است نتیجه ان حمله به شیعیان هرات یا تحریک سنی های پاکستان علیه ایران است.
ایران چه اقدامی در افغانستان کرده یا کدام شخص صاحب نفوذ را در افغانستان دارد؟ اقای گلبدین عبدالله و اشرف غنی که رفیق شفیق عربستان اند ژنرال دوستم که یار غار ترکیه است و جناب عطانور محمد هم که یک شخصیت مستقل و مردمی در بلخ است دیگر کدام شخصیت صاحب نفوذ در افغانستان وجود دارد یا ایران کدام نیروی نظامی را در افغانستان دارد؟

>>>   هدایت امین قادری
مردم هرات را چور کردند بخدا مالیات میدهند پول برق اضافی میگیرند اختطاف میکنند پول میگیرند به روز روشن به جلو روی پولیس آدم می کشند خلاصه این دولت منافق هر ظلمی که میخواهد به حق مردم هرات روا می دارند و حالا هم جنگ و تفرقه بین شیعه و سنی

>>>   یما بیکران
برآمدن بر جاده ها کار به جای نمیبره تازمانیکه علیه این جنایات مانند عراق به پا نخیزیم و دست به دست هم ندهیم این وضعیت ادامه خواهد داشت هر روز انتحار و انفجار کشتار دسته جمعی در مسجد درجاده و در نماز جنازه نمیشود که بی تفاوت نشست کسانیکه به دست این وهابیان کشته شدند انسان بودند و هستند تمام این بد بختی پای وهابیت و عربستان و آل سعود نجس است که هر روز مسلمانان را در گوشه و کنار دنیا به خاک وخون می‌کشند رژیم خود فروخته بد تر ازاسراییل وغلام حلقه به گوش غرب

>>>   مردم هرات، صدای رئیس جمهور را خفه کردند
مردم هرات در اعتراض به رویداد خونین اخیر در این ولایت، به جاده ها ریختند. معترضان خشمگین به مشاور اقتصادی رئیس جمهور اجازه ندادند که پیام رئیس را در این گردهمایی به خوانش بگیرد.

>>>   خدا را هر کو هر گونه میخواهد بگذارید بپرستد...اگر بر موسی وحی امد که شرمت باد که شبانی را به اتهام کفر گویی از خدایش جدا کردی و دلش را رنجاندی، شما بنده های ناقص خدا کی هستید که بر عقاید بنده های دیگرش قضاوت میکنید و آنها را از پرستش خدا باز میدارید...شما کی هستید که به نام شیعه و مشرک، خون یک کودک و یک زن و مرد بیگناه را میریزید... اگر با کشتن نماز گذار درگاه خدا در مسجد و سوزاندن قران کریم با انهادم مسجد یا خانه خدا، خود را مسلمانی بر حق و برتر میدانید، نویدتان باد که قاتل و مرتدی بیش نیستید و ان عقیده یی که شما دارید که شما را به قتل بنده های خدا حین نماز در خانه اش ترغیب میکند، اسلام واقعی نه بلکه از مکتب شیطان است....مسلمان برتر و بهتر آدمکش و ویرانگر مسجد نیست!...
هرات

>>>   همیشه ضعف خود را به گردن این وآن می اندازیم.

>>>   پشتونهای مهاجر 300سال است که با نیرنگ قدرت رادر دست دارند وبا تفرقه افکنی اقوام اصیل این کشور یعنی تاجیک وهزاره وازبک را از قدرت دور نگه داشته اند .ملامت خود ما هستيم که این قوم وحشی را راه داده واز کوچیگری به حکومت رساندیم .ای کاش حکومت داری را یاد میداشتند حکومت داریشان وطن فروشی وخیانت است . دلیلش این است که هیچ صاحب خانه ای خانه خود را خراب نمیکند .
چون انها مهاجر هستند هیچ دلبستگی نسبت به وطنشان ندارند.

>>>   فعلا در افغانستان پشتون های مهاجر پاکستانی حکومت مکینند و فساد را از حد گزراندند
اما باز هم پشتون های قندهار بهتر و متمدن تر از کوچی است

>>>   زمانهای طولانی فارس جزء قلمرو اریانای بزرگ یا خراسان بوده چطور کشوری که در گذشته جز قلمروی مابوده ادعای مالکیت یک ولایت ما را میکند ؟؟!!!!

>>>   کشور فعلی ایران ( فارس )از دیرباز ومدتهای طولانی ودر دوره های سلطنت سلسله های برخواسته از اریانا یا خراسان بزرگ جزئی از قلمرو ما یعنی کشورفعلی یعنی افغانستان بوده
و بعداز جدا شدن این تکه از خراسان پشتون ها توانستند با حمايت انگلیس بر این سرزمین سلطه پیدا کنند واز ان روز دیگر افغانستان یا در اصل آریانای کبیرآرامشی در خود ندید.

>>>   برادران هزاره تاجیک اوزبک وبقیه برادران غیرازپشتونها قوم صهیونزم یکی ازبرادان گم شده اسرایلها بپا خیزید این نسل اوغان طالب داعش نابود کنید این نوکرهای امریکا عربها ازخدا بیخبران تاکی اوغانهای طالب شیعه را شهید کند چرا بیشرف غنی اسلحه ها را ازاوغانهای خودجمع نمیکند هنوز انهارا اسلحه میدهد

>>>   کشور ایران بیش 98سال تاریخ ندارد چگونه ادعای هرات دارد!!؟؟؟

>>>   ای کاش هرات در آغوش ایران بود.

>>>   جنگ نیابتی عربستان با ایران درهرات سخن نسنجیده است، بدون تعصب، ایران مردانه درمقابل داعش درسوریه جنگید وپیروزهم شد، ایران در برابرآمریکا وسایرقدرتهای بزرگ دنیا مردانه چهل سال است که ایستادگی کرده است، ایران دشمنی خودرا باعربستان دارد، افغانستان نیز دشمنی خودرا، اتنحار مسجد جوادیه هرات هیچ ربطی به ایران ندارد، این انتحار ادامه همان سایرانتحاریهای کابل وشمال است، بجای ضعف دولت نباید سائرکشورهارا متهم کرد، مسجدی درکابل هم انتحارشد، آیا بخاطرایران است؟ برای این سایت متٱسفم که چیزهای مینویسد که نه موردتٱیید کارشناسان است ونه مورد تٱییدعقل ونه عرف عام، چند نفر بیسواد جمع شده میخواهد یک سایت بایک اسم کلان را اداره وبرای ملت اخبار وتحلیل مسائل جاری کشور را ارائه کند، تحلیلی که یک کودک ویک بیسوادهم نمیپذیرد.شمارا بخدا اینقدر خودتانرا مسخره نکنید، بنظرم مدیر دررخصتی است وچایدار دفتر اینهارا می نویسد.
جوان

>>>   نظر دهنده شماره 5:
افغانستان متاسفانه از مشکلات برزگی رنج میبره.
باور کنید تنها راهش بازگشت به اصل خودشونه.تا مردم نخوهاند هیچ کاری از پیش نمیره.ولی خوب متاسفانه.....
تنها راه نجات افغانستان بازگشت به سرزمین مادری ست.

>>>   ایران هیچ جنگ نیابتی با عربستان در افغانستان ندارد.
ایران در سوریه عراق با مزدوران عربستان که همان داعش باشد و به دعوت دولت های رسمی عراق و سوریه با داعش میجنگد اما در افغانستان ما 1 نفر نیروی نظامی هم نداریم.عربستان وحشی به مردم هرات حمله کرده و به گفته شما که بسیار هم صحیح است به دنبال جنگ دینی در هرات است.اما ایران چه اقدامی کرده؟ نه فقط در هرات بلکه در کل افغانستان؟
ناامنی در افغانستان مستقیما بر اثر اقدامات پاکستان عربستان امریکا و دولت افغانستان است زمانی که اقای اشرف غنی در مورد مرز دیورند صحبت میکنند نتیجه ان سخنان افزایش حملات پاکستان است وقتی امریکا به دنبال ادامه حضورش در افغانستان است نتیجه اش افزایش بمب گزاری ها و ایجاد بهانه برای ادامه حضور است وقتی عربستان به دنبال ناامن کردن ایران است نتیجه ان حمله به شیعیان هرات یا تحریک سنی های پاکستان علیه ایران است.
ایران چه اقدامی در افغانستان کرده یا کدام شخص صاحب نفوذ را در افغانستان دارد؟ اقای گلبدین عبدالله و اشرف غنی که رفیق شفیق عربستان اند ژنرال دوستم که یار غار ترکیه است و جناب عطانور محمد هم که یک شخصیت مستقل و مردمی در بلخ است دیگر کدام شخصیت صاحب نفوذ در افغانستان وجود دارد یا ایران کدام نیروی نظامی را در افغانستان دارد؟







احسنت به این تحلیل.
کاملا حق با شماست

>>>   زمانهای طولانی فارس جزء قلمرو اریانای بزرگ یا خراسان بوده چطور کشوری که در گذشته جز قلمروی مابوده ادعای مالکیت یک ولایت ما را میکند ؟؟!!!!
..................
کشور فعلی ایران ( فارس )از دیرباز ومدتهای طولانی ودر دوره های سلطنت سلسله های برخواسته از اریانا یا خراسان بزرگ جزئی از قلمرو ما یعنی کشورفعلی یعنی افغانستان بوده
و بعداز جدا شدن این تکه از خراسان پشتون ها توانستند با حمايت انگلیس بر این سرزمین سلطه پیدا کنند واز ان روز دیگر افغانستان یا در اصل آریانای کبیرآرامشی در خود ندید.
..................
کشور ایران بیش 98سال تاریخ ندارد چگونه ادعای هرات دارد!!؟؟؟
.................
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Iran
آریانای بزرگی که می فرمایید در زمان کورش هخامنشی جزوی از ایران بود نگاره های تخت جمشید (پرسپولیس) هروی ها هارا در حال هدیه آوردن به بارگاه پادشهاهان هخامنشی نشان می دهد.
persia یا پارس نامی بود که یونانیان بر ایران نهادند در حالی که فارس تنها یک استان ایران بوده و هست.ایرانیان از زمان ساسانیان خودر را ایرانی می نامیدند و نه فارسی یا چیز دیگر. ادعای شما مبنی بر این که ایران 98 سال تاریخ دارد نشان از ناآگاهی تاریخی شماست.
هرات تا زمان ناصرالدین شاه جزوی جدایی ناپذیر از ایران بود که متاسفانه به خاطر انگلستان که به دنبال رفع خطر ایران از هند و همین طور یک حایل بین روسیه شوروی (سابق)
و هند را داشت از ایران جدا شد.
اگر کمی تاریخ بدانید این ها بسیار روشن هستند.
حکومت هایی همچون سامانیان،غزنویان و خوارزم شاهیان هیچگاه خودرا خراسانی نمی نامیدند بلکه تلاش داشتند خود را از اسلاف پادشاهان ایران معرفی کنند.
با این حال ایران هیچ گاه مانند پاکستان و عربستان و ناتو به دنبال دخالت در امور داخلی افغانستان نبوده و نیست همان طور که خودتان اذعان می نمایید ایران نفوذی در میان مقامات افغانستان ندارد و به دنبال دخالت هم نیست.
عربستان با پشتیبانی از داعش به دنبال گرفتن انتقام جنگش در یمن از ایران است و این انفجارها هم دنباله همین ماجراست.

>>>   نا امنی وانتحار به همان میزان که برای مردم افغانستان ضرر دارد شاید بیش ازآن برای ایران نیز ضررداشته باشد، زیرا که ناامنی درافغانستان مساوی است باحضور آمریکا دراین کشور، این یعنی تهدید برای ایران، این یعنی خطربرای ایران، طبق نظرتمام کارشناسان، دلیل وفلسفه حضورآمریکا درافغانستان بخاطر کنترل ایران وروسیه است، هرچه ناامنی درافغانستان بیشتر وطولانی تر شود، ایران نیز نگران تر ومورد تهدید وکنترل بیشترآمریکا قرارمیگیرد. ایران علاوه بر این مشکلات، مشکلات دیگرامنیتی را ازجانب تروریستها وورود آنان درداخل ایران تحمل میکند. هرچه درافغانستان آتش ناامنی زیاد شود، ایران نیز ازدود آن درامان نخواهدماند، پس بسیار ساده لوحی است که بگوئیم ایران درمقابل عربستان جنگ را به هرات کشانده است، علاوه برآن، ایران وهراتیها بسیار روابط خوبی داشته و ازمشترکات قومی وزبانی وفرهنگی وحسن همجواری برخوردارند.
جاغوری

>>>   هرات فقط در آغوش ایران امنیت را تجربه خواهد کرد. این وهابی ها تا ولایت ما را مثل موصل نکنند نخواهند رفت.

>>>   اوغان های جاهل و کوجی و بیسواد اظهار نظر های کم خردانه و کودکانه نکنند اگر یک بار به کتب ادبی و تاریخی مفاخر خراسان مراجعه میکردند در مییافتند که این که بگویند تاریخ ایران بجای بیش از ۳۰۰۰ سال ۹۸ سال است فقط یک گپ مسخره کودکانه است تعریف حدود ایران و مفاخر آن از زبان مورخین رومی و عربی و پهلوی اوستایی در همین سایت نیز موجود است و با یک سرچ ساده میتوان بر آن دست یافت بروید ببینید ابوریحان بیرونی و سنایی و فردوسی و ناصرخسرو بلخی و نظامی گنجوی و فرخی سیستانی چقدر در مورد ایران مطالب تاریخی دارند.
خراسان و فارس و اذربیجان و مکران و سیستان همه از ولایات ایران زمین بوده اند و ناحیه عراق عجم و طبرستان و اران و ارمینیه که نامش در شاهنامه در حدود ایران آمده است.
آریانا هم نام رومی همان ایران است.

>>>   ...خدا بر ال سعود که با پولهای کثیفش امریکای قلدر را بجان همه مسلمانهای جهان انداخته است مسلمانها حج نروید حج را تحریم کنید نگذارید با پول شما برادران مسلمانتان را قتل و عام کنند

>>>   منم افغان ازهرات باستان :
کاری به هیچ کسی ندارم که چی میگوید ولی هر کس به اندازه مفکوره خودش وکله خودش مینویسد هرات هرات است سنی شیعه از امروز نیست خدا لعنت کند تروریستان را مگر در طول تاریخ یا همین 16 سال چقدر ازافغانهای ما کشته شدن اگر نیرو های امنیتی بوده اگر غیر نظامیان بوده نمیخواهم بحث مذهبی کنم ولی اکثریت سنی بودند واستند کاری به این گپ ها ولی کسی تا حالانگفته چرا سنی کشتند ایران کشته پاکستان کشته ما باید هوشیار باشیم اگر عرب عیاش است به خدا به فکر من شمانیست اگر پاکستان تروریست پرور است به فکر من تونیست اگر ایران است مگر کم برادران شیعه مادر ایران استند کدام یکی از این ها تابعیت ایران را دارند به لحاظ خداافغان به نام خود در ایران هیچ معامله کرده نمیتواند درصورتی که در همین کشور های خارجی غیر مسلمان 3-4 سال باشید پاسپورت دریافت میکنید وشهروند قانونی آن میشوید ای داد هزاران فریاد که هرچی میکشیم از دست همین به استعلا کشور های اسلامی است زنده باد برادر شیعه زنده باد برادر سنی زنده باد افغانستان مرگ برتمام دشمنان افغانستان زیر هر نام وبیرقی که است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است