جنگ نیابتی دیگر در هرات
رادیکال های تحت فشار در عراق و سوریه برآنند تا با انتحار و حمله بر اهداف سیاسی و مذهبی در افغانستان جبهه ی نوی را بگشایند. نمایندگی های سیاسی ایران و روسیه از اهداف نظامی داعش خواهد بود. تز نظامی «حمایت از طالبان در برابر داعش» ره آوردی جز مصیبت برای مردم افغانستان ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۹    ۱۳۹۶/۵/۱۱ کد خبر: 136639 منبع: پرینت

دیشب هرات غرق خون شد. خانه ی خدا با پاره های پیکر شهیدان لاله آگین گشت. همدردی و همنوایی هریوازادگان بی مانند است. توصیه ی فرهیختگان مبنی بر پرهیز از تفرقه قابل ستایش.

واقعیت سیاسی این است که حمله بر سفارت عراق و حمله ی انتحاری مسجد جوادیه دو حلقه ی متصل از یک جنگ نیابتی است. افغانستان میدان جنگ نیروهای متخاصم عراق و سوریه شده است. رادیکال های تحت فشار در عراق و سوریه برآنند تا با انتحار و حمله بر اهداف سیاسی و مذهبی در افغانستان جبهه ی نوی را بگشایند. نمایندگی های سیاسی ایران و روسیه از اهداف نظامی داعش خواهد بود. تز نظامی «حمایت از طالبان در برابر داعش» ره آوردی جز مصیبت برای مردم افغانستان ندارد.

کشور های منطقه بر مبنای منافع ملی و مرزهای امنیتی شان از دیر باز به این راهبرد نظامی باور دارند و عمل می کنند. چین، روسیه و بیشترینه ی کشورهای همسایه در این بازی سیاسی، نظامی شریک اند. تروریزم به عنوان ابزار فرافکنی جنگ از مرزهای ملی، راهبرد همسایگان ما است. پاکستان چونان دوره ی جنگ سرد محور این بازی است.

با کمال تأثر تشتت سیاسی در عرصه ی سیاست داخلی، سیاست خارجی را فاقد کارایی ساخته است. این ضعف مهلک عامل این وضعیت خونین است. تحول و تداوم، اصلاحات و همگرایی نتوانستند تبدیل به ساختار «تحول و همگرایی» شوند. این نقطه ی ضعف سیاسی، نظامی افغانستان در چارچوب منافع ملی است. قوت دشمنان ریشه در چنین ضعفی دارد.
متحدین استراتڑیک افغانستان در پی منافع بزرگ منطقه یی خود اند. این بازی، دایره ی بی اعتمادی را بین کشورهای همسایه و افغانستان چنان گسترش داده که به آسانی نمی توان مبانی اعتمادسازی را پی افکند. خواست های باجیگرانه ی همسایگان را شاهدیم.

در عین زمان بازی های انتخاباتی معطوف به قدرت پیچیدگی اوضاع را پیچیده تر ساخته است و این فرایند تا آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری تداوم دارد. پرسش این است: چگونه می توان سیاست داخلی را بسامان ساخت؟ چه مبانی می تواند بی اعتمادی را در سطح ملی و منطقه یی تبدیل به اعتماد کرد؟ حلقه های تحول و تداوم، اصلاحات و همگرایی در عین فروپاشی، فرایند تداخل را می پیمایند، آیا این فرایند می تواند ساختار سیاسی معطوف به منافع ملی را ایجاد کند؟ منافع ملی چه تعریفی دارد و خطوط قرمز کدام اند؟

نتیجه: سه استراتڑی امنیتی منطقه (شرق میانه، جنوب آسیا و آسیای مرکزی) در افغانستان فعال اند و درگیر جنگ های نیابتی. حمله به سفارت عراق و مسجد جوادیه در هرات بیانگر گشوده شدن جبهه ی نیابتی دیگر است. داعش و سایر رادیکال ها و متحدین شان برآنند تا اهداف روسیه، عراق و ایران را در افغانستان آماج حمله قرار دهند. نشانه گیری حلقه ی ضعیف، از بازی های شناخته شده ی سیاسی ، نظامی است. نابسامانی سیاست داخلی در افغانستان سبب شده است که افغانستان تبدیل به این حلقه ی ضعیف شود و سیاست خارجی نتواند در راستای راهبرد اعتماد سازی و تعامل منافع با کشورهای همسایه و منطقه گام های استوار بردارد.

آیا چنین فرایندی با منافع متحدین استراتڑیک افغانستان تناسب دارد؟ این ابهام ناسامانی را با ناهنجاری گره زده است. بازیگران عرصه ی قدرت چنان گرم کیش و مات حریف اند، که تخته ی شطرنج میهن تبدیل به تابوت شده است.

داکتر عبدالغفور آرزو


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسجد جوادیه
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   حاکمان پشتونها کشور را مبدل به جهنم سوزان کردند خدا از مجرمین انتقام گیرد صبر کنید

>>>   ‎بهروز جلال آبادی‎ aan جنبش عدالت خواهی تاجیکان
سوال : چرا جوانان تاجک از ولایات تخار ، بدخشان ، پنجشیر ، کندوز ، بغلان ،پروان، کاپیسا و حتا تاجکان مشرقی
برای بقای دولت فاشستی جان های شیرین خوده در لباس اردو و یا پولیس فدا میکنند ؟؟؟؟
بهتر نیست این قربانی برای خاتمه دولت فاشستی صورت گیرد ؟!

>>>   تازه ولایت هرات :
بيشتر دكان ها امروز در هرات در اعتراض به حمله خونين ديشب بسته است.
قرار است، عصر امروز يك گردهمايي اعتراضي نيز در اين ولايت برگزار شود.
همزمان با اين، محمد اسماعيل خان نيز عصر امروز موضع اش را در برابر حمله هاي خونين اخير اعلام مي كند،

>>>   Maihandost
هموطن !
تسلیت و غمشریکی تاچه وقت ؟
خاموشی و بی تفاوتی در برابر انتحار و انفجار تا چه وقت ؟
تحمل جنایات وحشیانه تروریستان ارگی و مرگی تا چه وقت؟

>>>   هدایت امین قادری
مردم هرات را چور کردند بخدا مالیات میدهند پول برق اضافی میگیرند اختطاف میکنند پول میگیرند به روز روشن به جلو روی پولیس آدم می کشند خلاصه این دولت منافق هر ظلمی که میخواهد به حق مردم هرات روا می دارند و حالا هم جنگ و تفرقه بین شیعه و سنی

>>>   هر چي زودتر بايد والي قمندان أمنيه اينها از هرات تبديل شوند چون جناب والي هيچ دست اوردي درين چند سال نداشته از روزيكه قمندان أمنيه امده اكثر ولسوالي هاي ما نا أمن شده جناب ايشان فقط توجه داخل شهر دارند به اونم هم ناكام شدن
بدانيد همين بوت پاك هايكه أطراف شما جمع هستن با چك چك دست شما را از هرات دور خواهند كرد بهتر است ابرومندانه ازين سمتها كنار برويد

>>>   مردم هرات، صدای رئیس جمهور را خفه کردند
مردم هرات در اعتراض به رویداد خونین اخیر در این ولایت، به جاده ها ریختند. معترضان خشمگین به مشاور اقتصادی رئیس جمهور اجازه ندادند که پیام رئیس را در این گردهمایی به خوانش بگیرد.

>>>   احمد سعیدی
با عرض سلام !
بعض ها به این باور اند که بزودی صلح در افغانستان خواهد آمد به عقیده من اگر آرزوی صلح را دارید حد اقل 33 دیگر منتظر باشید دلیل اینکه آمریکا پلان 50 ساله در منطقه دارد، تا هنوز تقریباً 17 سال گذشته، اگر زنده بودیم خواهیم دید که بسیار آدم های دیگر به نام این و آن طبق پلان طرح شده استخبارات کشور های ذیربط از میان برداشته می شوند،حکومت های دست نشانده یکی پی دیگر بالای این ملت تحمیل میشود، یک تعداد آدم ها که فعلاً در تقابل با این پلان قرار دارد، آهسته آهسته باز هم طبق پلان بر چیده میشوند تا که درد سر برای شان نباشد . طالبان و یا گفته میتوانیم مخالفین مانند حزب اسلامی آقای حکمتیار یک تعداد شان با حکومت همکار میشوند، یک تعداد دیگرش به نام داعش و القاعده در تقابل قرار می گیرند، خلاصه جنگ به خاطر بقای پلان طرح شده امریکا جریان میداشته باشد ،
این یک فیلم نیست، سریال است خیلی دنباله داری است که ادامه دارد.

>>>   از محالات جهان هستی است که آمریکا اجازه دهد تاجیکها یا هزاره ها در افغانستان به قدرت برسند ، قدرت هزاره و تاجیک در افغانستان یعنی نزدیکی بیشتر به ایران و نفوذ و راهیابی ایران در آسیای میانه ، آمریکا پشتونها را به هر قیمتی بر افغانستان حاکم نگه خواهد داشت حتی اگر به قیمت خون میلیونها افغانستانی و صدها هزار سرباز آمریکایی باشد !
پشتونها هم نوکر خوبی برای متحدان عرب و پاکستانی آمریکا هستند ، هم ضدیت و دشمنی شدید با ایران دارند ، هم زمینه غارت افغانستان را برای آمریکایی ها فراهم میکنند بوسیله نا امن سازی افغانستان ، فرض کنید آمریکا اجازه دهد در افغانستان دولت با ثبات و مقتدر حاکم شود ، آنوقت اولین اقدام همین دولت چه خواهد بود جز کوتاه سازی دست آمریکایی ها از منابع و معادن افغانستان ؟
پس آمریکا نیز شریک جرم پاکستان و عربستان و امارات در نا امن سازی افغانستان است
میگویید نه ؟
با چشم خود مشاهده خواهید کرد که آمریکا در انتخابات آینده افغانستان با کمک پاکستان و کشورهای عربی با هزاران لطایف الحیل پشتونها را حاکم افغانستان خواهد کرد و حق هزاره ها و تاجیکها را تضییع خواهد نمود ، آمریکا و اعراب و پاکستان بوسیله قدرت دادن و نفوذ پشتونها بدنبال ضربه زدن به ایران است

>>>   تشکیل مثلث ارگ، حکمتیار، طالبان، بزودی به اهداف خودرسیده وافغانستان را یکدست دراختیار خواهد گرفت، هماهنگ عمل کردن این مثلث شوم شاهد براین ادعاست، بخشی ازناکامی ها بخاطرضعف مدیریت ارگ باشد، اما بقیه آن ناکامی وناامنی ها بدون تردید ناشی ازپلان این مثلث می باشد، سران گروههای جهادی به میدان بیایند، وهرکدام خودشان باپشتیبانی مردم امنیت منطقه خودرابگیرند، ازجمله آمرصاحب اسماعیل خان برای هرات امنیت راتٱمین کند.
جاغوری

>>>   دولت فاشیستی داعش پروز اشرف غنی با حمایت گران غربی شان نابود میشود انشاالله.

>>>   رفتارهای نمایشی و تظاهرانه و فریبکارانه مردم هرات را خاموش نمیکند مردم هرات کمترین مشارکت در مقام و مسئولیت دارند بیشترین مالیات بالایشان تحمیل میشود در جرم و جنایت طالبها دستهای پشت پرده به جنایتکاران آزادی میدهد شما حاکمان فاشیست وجدان ندارید مردم خشم خود را بر سرتان فرود آورند پبترسبد از انتقام خداوند که برای جان انسانها که از قوم و قبیله تان نباشند کوچکترین حریم و احترامی ندارید بعد از هر جنایت فقط اظهار تاسف نمابشی میکند بعد از چند ماه دوباره با جرم و جنایت جدید قلب و جان مردم را میدرید
صبر مردم در مقابل این قسم رفتارهای وحشیانه حدی دارد همیشه شب نمیماند

>>>   رفتارهای نمایشی و تظاهرانه و فریبکارانه مردم هرات را خاموش نمیکند مردم هرات کمترین مشارکت در مقام و مسئولیت دارند بیشترین مالیات بالایشان تحمیل میشود در جرم و جنایت طالبها دستهای پشت پرده به جنایتکاران آزادی میدهد شما حاکمان فاشیست وجدان ندارید مردم خشم خود را بر سرتان فرود آورند پبترسبد از انتقام خداوند که برای جان انسانها که از قوم و قبیله تان نباشند کوچکترین حریم و احترامی ندارید بعد از هر جنایت فقط اظهار تاسف نمابشی میکند بعد از چند ماه دوباره با جرم و جنایت جدید قلب و جان مردم را میدرید
صبر مردم در مقابل این قسم رفتارهای وحشیانه حدی دارد همیشه شب نمیماند

>>>   هرات بايد به اغوش مادرخود برگردد
هرات را روي چشم خودمان ميگذاريم
هرات را بسان نگيني در خراسان بمانند مشهد
انطور كه شايسته نام و جايگاه و تاريخ ان است
خواهيم ساخت،
اي هرات زيبا
روزي دوران فراغ تو از مام ميهن تمام خواهد شد
و تو نواي رهايي و ازادي و ابادي و امنيت را
خواهي سرود
و هراتيان هموطنان ايراني ما خواهند شد
به اميد انروز كه قطعا خواهد امد
خائنين كاري از پيش نخواهند برد

فيض احمد ، ايران ، تهران

>>>   كسانيكه ميخواهند هرات را به ایرانی ها بفروشند آن روز را به خواب خواهند دید.
امید هروی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است