رضا را موسسات و کشورهای خارجی خواهند برد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۷    ۱۳۹۶/۵/۹ کد خبر: 136560 منبع: پرینت

شنیده شد که نفر اول کنکور یا کانکور امسال در افغانستان، یک محصل به اسم رضا رفعت از قومیت هزاره است. این افتخار نه تنها شامل حال هزاره‌ها شده بلکه همه ملت افغانستان از این خبر خوشحال اند و به آن می‌بالند. اگر به موضوع علم و دانش فراتر از قومیت و جغرافیا نگاه کنیم، این خبر کم و بیش برای سایر مردمان جهان نیز باید مسرت‌بخش باشد زیرا در این دهکده جهانی اگر در گوشه‌ای از گوشه‌های آن چراغ علمی برافروخته شود، قطعاً روشنی آن بر سراسر این دهکده تاثیر خواهد گذاشت، همان تاثیری که با یک اقدام ادیسون در یک اتاق تاریک، سراسر جهان نورانی شد.

تا اینجا این محصل افغانستانی، به وظیفه خود فراتر از توقع جامعه افغانستان عمل کرده است. اکنون نوبت مدعیان حمایت از اقوام محروم است که در برابر هزینه‌های تحصیلی او و بیش از 1000 محصل دیگر از قومیت هزاره که در امتحان کنکور خوب درخشیده اند، چکار می‌کنند؟

مخاطب من آن عده از نهادها و موسسات خارجی است که وقتی دیدند خانمی از همین قومیت، پستانک و باسنک آهنی به تن کرد، او را به بهانه نبود امنیت و حمایت از زنان به کشورهای شان دعوت کردند و همه امکانات را در اختیارش گذاشتند.

خطاب من به کسانی است که وقتی دیدند یک نفر از همین قومیت، عکس شرابخواری اش را به نمایش گذاشت و گوشت خوک به دهن گرفت، بیش از پیش امکانات در اختیارش قرار دادند و جایزه سفر به 11 کشور غربی به او اختصاص یافت.

خطاب من به کسانی است که با دیدن غسل «تعمید» چند نفر از همین قومیت، بدون چون و چرا به آنان تابعیت کشورهای شان را اعطا و تمام امکانات زندگی را برای شان فراهم کردند. اکنون برای خارجی‌های مدعی، امتحان خوبی است که به سر حدود هزار نفر از نخبگان جامعه هزاره، چه گُلی می‌زنند، همان نخبگانی که از هم اکنون به فکر جمع‌آوری هزینه تحصیلی از نان روزانه شان هستند.

البته نگارنده نسبت به رفتارهای بعضی از خارجی‌ها در افغانستان اگر به یقین نرسیده باشد، تا حدود زیادی مشکوک است زیرا خود علناً طرزالعمل کاری مؤسسات و نهادهای خارجی را از نزدیک دیده است.

زمانیکه مسوولیت مرکز فرهنگی اجتماعی بعثت را در قندهار به عهده داشتم، موارد زیادی از عملکرد مشکوک خارجی‌ها را مشاهده کرده ام. به طور مثال: بارها اتفاق می‌افتاد که نمایندگان مؤسسات خارجی برای ارایه پروژه، به دفتر مرکز فرهنگی بعثت مراجعه می‌کردند اما در کمال ناباوری از بین 10 پروژه اقتصادی زودبازده و مفید، فقط پروژه آموزش موسیقی برای دختران و خانم‌ها را با تمام امکانات به ما پیشنهاد می‌کردند.

یک موقع، یکی از این مؤسسات خارجی درخواست داد که 10 تن از مربیان و معلمان خانم را برای ارتقای سطح علمی و آموزشی به آن مؤسسه که نمی‌خواهم اسمش را ببرم، بفرستیم. این کار را کردم اما خانم‌ها روز سوم از فضای تهوع‌آور این مؤسسه شکایت کردند که فساد در آن غوغا می‌کرد، لذا پس از آن، معلمین مان را به آنجا نفرستادیم.
این‌‌ها نمونه‌ای از فضای آلوده‌ ی حاکم بر مؤسسات خارجی در افغانستان بود و احتمال دارد که تاکنون نیز چنین باشد.

جالب است که برخی از این مؤسسات فقط برای یک قومیت خاص برنامه داشتند مثلاً در قندهار، مراکز مرتبط با آموزش دختران و زنان فارسی‌زبان را نشانه رفته بودند اما تا جایی که می دانم و از نزدیک شاهد بودم، به هدف شان نرسیدند. البته امیدوارم که ذکر این موضوع، شایبه‌ای درباره خدمات صادقانه تعدادی از نهادهای خارجی و خارجی‌ها در افغانستان خلق نکند. تعدادی از اتباع خارجی در افغانستان، صادقانه برای مردم خدمت کردند و شاید تاکنون نیز چنین باشد. خداوند بهتر آگاه است.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رضا
کانکور
نظرات بینندگان:

>>>   از رضا قهرمان ساختین. هرسال یک نفر اول نمره کانکور میشه چی افتخاری دارد که از رضا اینبار قهرمان جور شده هست
اریامهر ازکابل

>>>   از محقق پر سا ن کن که از رضا چه میخواهد .انقدر رضا فهمیده نیست که تو فکر میکنی و یک چا نس بود .برای رضا.

>>>   موسسات خارجی دختر های هزاره را میبرند چون به هر محیط تطابق میکنند مرد های شانرا نمیبرد
اریا مهر ازکابل

>>>   رضارفعت که اول نمره عمومی در امتحان کانکورامسال شده است مربوط به یک خانواده مسکین وغیر سیاسی است پدرش کاگر تنظیف شاروالی کابل است که ازنظر صحی کارخیلی کثیف وگنده است ومزد خیلی کم نصیبش میشود. امارضارفعت باتلاش خستگی ناپذیر واستعداد فوق العاده خود توانست که مقام ممتاز ونخست رادر کانکور امسال بیگیرد وضمنا به پوهنتون طب معالجوی کابل شامل گردد.او با این استعدادوتلاش که دروجودش است میتواند بعد ازاتمام تحصیل دوره دانشگاه طب معالجوی بحیث یک داکترلایق برای خدمت به جامعه خود وارد گرددوبه هموطنان خویش مصدر خدمت گردد.
الحاج ع.ناصری

>>>   اول نمره شدن در کانکور یک امر طبیعی است. هر آزمون اول نمره و یا بی نتیجه های خود را دارد. رضا رفعت اولین شخصی نیست که اول نمره کانکور شده باشد. خوشی تمام مردم درین است که رضا از یک فامیل غریب به اول نمرگی رسیده است. از سالیان دور بدینسو همه ساله کانکور اول نمره خود را حتی با نمره تکمیل 360 نیز داشته است ولی هیچ کس اینقدر سروصدا ایجاد ننموده بود که این بار در باره رضا صورت میگیرد. شاید در وطن نابغه ها هم وجود دارد که خیلی خاموشانه مصروف فعالیت های علمی میباشند. رضاهم بشکل طبیعی یا تحصیلات خویش را یا در داخل کشور به پایان خواهد رساند و یا هم اگر طالع مند بود بورسیه بدست خواهد آورد و بعد از ختم تحصیل مانند دیگران به کشور بر نخواهد گشت. بگذارید که رضاتحصیلات خویش را به آرامی تمام کند و مصدر خدمت بمردم خویش گردد و لطفآ اول نمرگی وی را بهانه قرار نداده کسی را خدای ناخواسته توهین نکنید وی را وسیله تفرقه اندازی قرار ندهید.
هراتی

>>>   ببخشید برادر به رضا کمک نمیشویم. ما غربیها دخترها را زیادتر دوست داریم و کارهای خوبی هم برای این دختران داریم

>>>   ایا نویسنده این مضمون نادیده است و یا مردم را ساده فکر کرده است که رضا را همرایی سیصد نمره اش اسن قدر بالا ساخته است کشورهای اروپایی در هر صنف خود دها رضا دارد این رضا را چی میکند. این رضا برای رضایی ها قهرمان است نه به خارجی ها.

>>>   ملت نامیدن مردم افغانستان توهین به خود است.ملت یکی ست.
کشور یکی ست.بازگشت به اصل ...

>>>   در قدم نخست سلام و احترامات خویش را خدمت شبکه اطلاع رسانی افغانستان تقدیم میکنم سپس در مورد جوان که اسمش رضا است هر چه که ضرورت بود گفته شد من به عنوان یک جوان از موفقیت رضا که در امتحان کانکور درجه اعلی را از ان خود کرد استقبال میکنم صمیمانه از تمام شرکا افغانی و بین المللی خواهیش میکنم که برای برادر ما کمک وهم دردی بکنن که وی تحصیلات عالی خویش را به وجه احسن پیش ببرند
با احترام جوان فعال بغلان

>>>   بهشته مهمند که نیز در میان دختران شرکت‌ کننده در امتحانات کانکور از ممتازترین دانشجو شناخته شده، در این امتحانات توانست 340 نمره کسب کند.
تفاوت بین نمرات بهشته و رضا فقط (4) نمره بوده است. رضا 344 نمره برده است.
اما از بهشته مهمند کسی تا حال قدردانی نکرده است.
چرا؟ به خاطر دختر بودنش یا به خاطر پشتون بودنش؟

>>>   آیا #دکتورا یا (PH.D ) کدام دانه #چاکلیت است؟

گرچه نمی خواستم در مورد مسائل پیش پا افتاده چیزی بنویسم اما تقلب و دروغ های شاخدار بعضی ها وادار ام ساخت تا در مورد دوکتورا داشتن این کودک که چند پرسشی را بپرسم.

۱. این کودک چند سال دارد؟
۲ دوازده سال مکتب رادر کجا و چه وقت تمام کرده است؟
۳. چهار سال در کدام دانشگاه درس خوانده و لیسانس خود را چگونه و با کدام تز اخذ نموده؟
۴ حد اقل دو سال دوره ماستری شامل یک سال دفاع از ماستری نوشتن میشود جمله سه سال را از کدام دانشگاه و چگونه اخذ نموده است
۵ اشخاصی که برای گرفتن دوکتورا آمادگی می گیرند باید حد اقل چندین رساله علمی و پژوهشی داشته باشند و باید پنج سال زحمت بکشند چندین کتاب بنویسند، به چند کشور سفر نمایند و بعد از سپری نمودن این‌همه زحمت دفاعیه دوکتورا خود را می نویسند که حد اقل شش سال را در بر می گیرد.

نوت
اگر سن این طفل را با گرفتن دوره دوکتورا یا PhD مقایسه نماییم کودک ۲۰ سال قبل از تولد درس را شروع کرده و در این ۱۲ سالگی دوکتورا گرفته است
به این میگویند تقلب و منطق قبیله گرایان
۱۲ سال مکتب
۴ سال دانشگاه
۳ سال ماستری
۶ سال هم دوره دوکتورا را که‌جمع کنیم میشود ۲۵ سال 😊

در با استعداد بودن اش شک نیست بلی در شهر کورها هر یک چشمه پادشاه است ، اما اضافه کردن القاب و دادن رتبه های علمی خود بخود توهین است به این کودک .

>>>   حق گفته آقای نویسنده محمد مرادی

>>>   برادران مسلمان افغانستان! این را بدانید که «رضا رفعت» مال همه ملت و تعلق به کشور مثل افغانستان دارد.
اگر کسی از او تحلیل میکند به معنای این است که کل افغانستان را تجلیل کرده باشد، نه یک قوم خاص. تجلیل از افراد زحمت کش و نخبه مثل «رضا رفعت» گویایی این واقعیت است که مردم مسلمان افغانستان تنها جنگ و خشونت را بلد نیستند، بلکه با اعتمادی به نفس، می توانند که قله های بلند علم و کمال را طی کنند... پس از تجلیل «رضا رفعت» غمگین نشوید که این تجلیل از علم و کمال و انسانیت است در برابر خشونت، جهل و بی سوادی و بداخلاقی، اختلاف و ...
برادر تاجیک، برادر پشتون، برادر ازبیک، برادر هزاره، برادر بلوچ و ....! بیایید از تعصبات قومی و مذهبی دور شویم و به عنوان گلهای رنگارنگ یک باغ (اففانستان) در طراوت و شادابی و پیشرفت و آبادانی آن، تلاش نماییم.
ضیایی

>>>   برادر! بهشته مهمند نیز افتخار افغانستان است و تعلق به تمام ملت اففانستان دارد...
ضیایی

>>>   نخست موفقیت رضاوهمه کسانی راکه درکنکور امسال کامیاب شدندتبریک میگم وخوشحالم که دربحرانی ترین شرایط وناامنی سراسری عده ای ازجوانان لایق افغانستان پرچم علم ودانش را بلندکردندوسبب امیدواری جوانان وطن شدند .
سپس به همه عزیزان که اظهارنظرنمودندوکمی باکم لطفی گفتند مخصوصا جناب آریامهرازکابل عرض می کنم برادرعزیزم خیراست که نویسنده متن ازروی احساسات مطلبی نوشت شماچرا؟
فدایت شوم کابلی جان فراموش نکن رضاهم کابلی است وباشرایط فعلی کابل وباشرایط بداقتصادی وکار ضمن تحصیل این موفقیت رابدست آورده است آیاقابل تقدیر نیست ؟ بیاییدخوبی هارا قدربدانیم . شکرنعمت نعمتت افزون کند .... علامه بلخی
(شیخ زاده )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است