از جاهد تا شیرزی!
از جاهد گرفته تا شیرزی و محتاط برای پر کردن پست های خالی، تنها بوی سلطه گری های جدید به مشام می رسد، تیمی که از پس آزمون وفاداری غنی برآمده و اکنون در قدرت همراه ارگ هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۵/۶ کد خبر: 136434 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، موج اختلاف های درون حکومتی که سبب صف کشی بلندپایه ترین مقام ها از تهدید نظامی گرفته تا برکناری مقام های ارشد امنیتی هیچ خللی در رویکرد اشرف غنی برای عزل و نصب کردن ها وارد نکرد.

تیم کوچک اما دسیسه چین این نظام سله جو همانگونه که پرونده های مخالفان حکومتی را به به سرانجام می رسانند در مذاکره و گفتگو با جریان و افراد نیز استعداد بی همتایی دارد و می ماند یک رییس جمهور با سیاست سلیقه ای و بیشمار مقام خالی برای همراهان جدید.

در انتصاب های جدید اشرف غنی برای پست های مهم، نام افرادی دیده می شود که قرار است همگام با سیاست ارگ باشند و به عبارتی در پایان تاریخ مصرف مقام های عزل و به انزوا رفته به مانند جنرال دوستم و احمد ضیا مسعود، افرادی در دور تازه وارد حکومت می شوند که از پس آزمون وفاداری به اشرف غنی برآمده اند.

نکته مهم در انتخاب های جدید رییس جمهور، محمد الماس زاهد از فرماندهان پیشین حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در مقام نماینده ویژه رییس جمهوری در امور انسجام ملی و گل آغا شیرزی والی سابق ننگرهار و قندهار به عنوان سرپرست وزارت سرحدات و قبایل می باشد در کنار همایون محتاط در مقام رییس اداره ثبت احوال نفوس.

اینکه مقام های مورد حمایت اشرف غنی دارای سابقه تاریک و در معامله گری دست دارند خبر تازه ای نیست اما تعیین جاهد که به دلیل نزدیکی به ریاست جمهوری سبب قدرت یابی وی و ناخشنودی احمد ضیا مسعود و سایر رهبران حزب جمعیت اسلامی بوده است، اهمیت سیاسی دارد.

شش مقامی که به تازگی در پست های جدید تعیین شده اند هیچ یک از جناح مخالف نبوده و هم راستا با اهداف ارگ می باشند، شیرزی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در تقابل با تیم غنی و همراه عبدالله بود با وجود سابقه بد سیاسی و اجتماعی، همراه جدید تیم رییس جمهور می باشد.

با وجودی اینکه احمد ضیا مسعود ضلع چهارم حمایت انتخاباتی اشرف غنی بوده و پس از قدرت یابی وی در مقامی تشریفاتی قرار گرفت در برکناری که خود نیز از آن بی اطلاع بود حکومت را بارها متهم به قوم گرایی و تهدید برای براندازی نظام کرد.

در همین راستا، تهی شدن حکومت از مقام های دردسر ساز برای ارگ هرچند سبب هرج و مرج فضای سیاسی و شکل گیری ایتلاف های جدید شد و برخی آن را سقوط برای حکومت اشرف غنی عنوان کردند اما تاکنون نه تنها خللی در عملکرد حکومت وارد نشد بلکه دور جدید گفتگوها برای به حاشیه راندن جریان های مخالف به راه افتاده است.

جنبش روشنایی که به یک باره به سیل عظیم اعتراض بدل شد و حکومت را به چالش کشید تنها در یک سال در معامله با ریاست جمهوری به خاموشی رسید و می ماند سرنوشت رستاخیر تغییر و مهم ترین ایتلاف شکل گرفته، نجات که نمی توان چندان امید به پایداری آن در برابر حکومت بست زیرا معامله و امتیاز در انتظار آنها می باشد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه پارلمان به تازگی به رخصتی تابستانی رفته است دو مقام جدید در پست سرپرست وزارت سرحدات و قبایل و وزارت حمل و نقل باید از مجلس رای اعتماد بگیرند که نشان می دهد اشرف غنی هیچ اعتنایی به وجهه قانونی پارلمان نداشته و عملا آن را زیر سلطه دارد.

رییس جدید اداره ثبت احوال نفوس که مدیریت توزیع شناسنامه های الکترونیک را به عهده دارد از آن جهت مهم می باشد که جنجال بر سر چگونگی درج هویت ملی و قومی شهروندان در سنگ اندازی های حکومت، توزیع شناسنامه ها را به کلاف سردرگم بدل کرده است.

اشرف غنی از ابتدای به قدرت رسیدن با سیاست تعیین مقام های هم راستا با خود، تلاش کرد مخالفت ها را در نطقه خفه کند و به خواست های ارگ جامعه عمل بپوشاند و برهمین اساس سلطه بر روند اصلاحات انتخاباتی را از کمیسیون انتخابات گرفته تا مدیریت توزیع شناسنامه های الکترونیک را به دست گرفت.

رییس جمهور اگرچه موفق به سرکوب جریان ها و صف کشی های سیاسی با دسیسه و معامله می شود اما این تنها برای مدت زمان کوتاهی می تواند چاره برای کاهش تنش های سیاسی باشد و می ماند یک کشور درگیر با جنگ گسترده داخلی، بی اعتمادی های سراسری و دولتمردان فاسد که همان بحران است در حکومت سقوط یافته داکتر نجیب.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
جنبش
نظرات بینندگان:

>>>   Baha
اشرف غنی کوچی دشمن سوگند خورده ای مردم ما، برای حقارت و اهانت فرهنگ افغانستان در سطح جهانی تلاش و کار می کند تا اهداف پاکستان را بر آورده سازد
این انسانهای ماقبل تاریخ سفیرکبیر و دیپلومات های افعانستان در کانادا اند و بیانگر اصالت و فرهنگ سده ۲۱افغانستان. بوزینه هایی که از سفارت قبیله احمدزی ساخته اند، با این پیراهن و تنبان در زیرغژدی پدر کلان اشرف غنی کوچی فرهنگ یک کشور را بازتاب می دهند؟

>>>   احمدزی باید به تاریخ نگاه کند و بیبیند که ده ها تن از پدران دیکتاتورش به گور خوابیدند و حال نوبت احمدزی است.

>>>   نمیدانم رییس جمهور کدام شخص را انتخاب نماید،اگر از کسانیکه از ارپاه وامریکاه میایند میگوید تکنوکرات ها اند واگر در داخل افغانستان اشخاص و افراد را تعین میکند. میکوید. به اساس تعصب قومی ولسانی انتخاب کرده ،واگر از برادران سمت شمال باشد میگوید. در طول چند. سال گزشته چه کرده اند که قاچاقبران ودزدان را انتخاب میکنید ،این اشخاص و افراد هم افغان اند. وهم مسلمان ،بگزاید این همه سمتگرایی را قومگرایی را ،همه به فضل الهی مسلمان هستیم وتعصب وعقب مانده نباشیم ،که دیگران از ما وشما سو استفاده ناجایز میکند وما وشما را به شاخه های بسار ضعیف تبدیل میکند تا باشد ما وشما را خوبتر بشکنانند ،همه کل یک باغ هستیم وهمه ما وشما بوی خوب داریم ،اما سلیقه ها مختلف است باید وحدت را مد. نظر بگیریم واز تفرقه دوری بجویم .
عبدالله ریحان

>>>   Mutaref
يك بار ديگر در صفحات سفيد تاريخ بنويسيد كه
مبارزه تنها درمان درد هاست

>>>   آیا تابوت حکومت وحشت ملی ارزش بدوش کشیدن را دارد؟
به باور من مردم آخرین میخ را بر تابوت حکومت وحشت ملی، حامی طالبانیزم، مافیای قومی و بی عدالتی بکوبند و آنان را در گورستان تاریخ دفن کنند و یا بدوش آمریکاییها گذاشته به واشنگتن بفرستند.
این تابوت ننگین ارزش بدوش کشیدن و زحمت را بروی جاده های خونین کابل ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است