از حکومت قبیله ای تا دولت گفتگوها
اگر مخالفان مجاب به توافق با رییس جمهور می شوند به خوبی می دانند که این حکومت قومیتی به هیچ تعهدی پایبند نیست اما در بدترین دوران امنیتی راهی جز کاهش تنش های سیاسی وجود دارد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۶/۵/۵ کد خبر: 136412 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،از دهمزنگ تا ارگ تنها یک سال فاصله بود اما در این دوازده ماه رویدادهایی صحنه سیاسی کشور را درنوردید که رییس جمهور بی اعتنا به حرکت های مدنی و اجتماعی را مجاب برای دیدار رودرو با سران جنبش کرد که از سوی حکومت جدی گرفته نمی شد.

افغانستان در حکومت وحدت ملی با جنگی روبه رو شد که از منطقه احاطه شده در جنوب راهی به شمال باز و مناطق مختلف را درگیر ناامنی کرد و از جانب دیگر ارگ چنان سرگرم زدو بندهای سیاسی بود که بلندپایه ترین مقام های آن در جناح مخالف قرار داد.

اگر سران جنبش روشنایی در اولین سالگرد انتحاری دهمزنگ که 86 کشته و بیش از 400 زخمی در پی داشت راهی ارگ شده و در گفتگو با رییس جمهور دست به راهپیمایی دوباره نزدند آگاه با این حقیقت هستند که تمامی خواست ها به سرانجام نمی رسد و مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

رهبران قوم پشتون خطر قدرت یابی مقام های دیگر قومیت ها را فاجعه بارتر از حکومت طالبان می دانند و بر همین مبنا با صرف هزینه های کلان جانی و مالی دست به انزوا و برکناری مقام های زدند که جز چهره های با نفوذ و قدرتمند اقوام و احزاب می باشند.

اما از جانب دیگر همین حکومت تفرقه و معامله ها همواره در حال مذاکره با مخالفان درون حکومتی و جریان های مختلف است، عملکردی که بیشتر بر بی اعتمادی ها می انجامد زیرا این دولتمردان به هیچ توافقی پایند نیست.

راه کم هزینه برای حفظ نیم بند ثبات کشور، پرهیز از هر اختلاف قومیتی و پایداری بر مشارکت تمامی اقوام در قدرت می باشد که در افغانستان هیچ گاه نه به منظر ظهور رسید و نه تلاشی برای آن صورت می گیرد.

زمانیکه کشور با موج گسترده ناامنی از سوی تروریستان مواجه است و مقام های مخالف سیاست ارگ در سلطه جویی های رییس جمهور چاره ای جز تشکیل ایتلاف و تلاش برای بقا ندارند می دانند که در گفتگو و توافق با حکومت نیز مشکلات کاهش پیدا نمی کند.

سران جنبش روشنایی با لغو راهپیمایی در سالگرد دهمزنگ و توافق با حکومت به خوبی اشرف دارند که خواست های این جنش در رابطه با دیدار رییس جمهور با بازماندگان عملی خواهد شد اما دیگر موارد همچنان باقی و درگیری ها ادامه دارد اما با توجه به فضای بد امنیتی منطقی ترین رویکرد، کاهش تنش های سیاسی می باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت قبیله
گفتگو
نظرات بینندگان:

>>>   جنبش عدالت خواهی تاجیکان
سوال : چرا جوانان تاجک از ولایات تخار ، بدخشان ، پنجشیر ، کندوز ، بغلان ،پروان، کاپیسا و حتا تاجکان مشرقی
برای بقای دولت فاشستی جان های شیرین خوده در لباس اردو و یا پولیس فدا میکنند ؟؟؟؟
بهتر نیست این قربانی برای خاتمه دولت فاشستی صورت گیرد ؟!

>>>   عبدالرحیم"ایوبی": پشتون ها سبب بدبختی خود و دیگر اقوام در افعانستان شده اند ازسخنان دیروزانورالحق احدی بوی تجزیه میآید نه بوی وحدت ملی ویکپارچگی. باید احدی سخنان خودرا بس بگیرد وازملیت های بزرگ غیرپشتون حذرخواهی نماید!
جواب به انورالحق"احدی"

>>>   زنده باد مرد بزرګ داکتر اشرف غنی
زنده باد مرد قهرمان ملی و پیام اور صلح انجنیر حکمتیار

>>>   عبدالرحیم"ایوبی" نماینده مردم قندهار در پارلمان:
میگوید؛پشتون ها سبب بدبختی خود و دیگر اقوام در افعانستان شده اند!
نظر شما ؟

>>>   Qasani
خطر جدي!
دیده بان جهانی حقوق بشر:
شگاف ها ورقابت قومی درافغانستان به یک تهدید عمده دراین کشور مبدل شده است، وادامه این روند ممکن به تقسیم بندی ها درصفوف نیروهای امنیتی این کشور مبدل شود،

>>>   Tavassoli
مسبب اصلی این خطر جدی شخص رییس جمهور و تیم نزدیکش است که با سیاستهای تفرقه اندازی و حذف اقوام از بدنه دولت باعث نفرت و چند دستگی بین اقوام شده

>>>   Paiez
عبدالله یک فرد است؛ ولی غنی یک تفکر؛ وآنهم تفکر جعلی وقالبی... با صراحت باید آن تفکر را آماج قرار داد...
به زودی شناسنامه هاتوزیع می گردد؛ آیا هویت ها جعل وتحمیل نمی شود؟!

>>>   Raheel
هدف و استراتیژی عمده و اصلی حکومت غنی افغانیزه (پشتونی کردن) کشور است. غنی و همدستانش با دو راهکار در پی رسیدن به این اهداف است: یکی محو فزیکی اقوام و اشغال سرزمینها و ولایات شان و دوم، محور همه فرهنگها در فرهنگ پشتونی. چنین اهداف و برنامه هایی ریشه های فاشیستی و نهایت غیر انسانی و خطرناک دارد.
محور و نقطۀ اصلی تقابل و رویارویی مردم ما با این حکومت همین است. اینجا حکومت تکقومی ممکن نیست. به خونریزی و قتل و توطیه و دسیسه پایان بدهید!

>>>   چهل سرباز ارتش ملی که از اقوام غیر افغان یعنی غیر پشتون بودند به دست دشمن افتیدند و تیرباران شدند؟ مسوول کیست؟
....بر سرقوماندان اعلی، مصاحبان، مشاوران و مؤیدانش!
ادمین سه
نوید. ننگرهار

>>>   اصلاحات می خواهیم..!
قومگرای، قبیله گرایی، طالبگرایی، فاشیزم، تبعیض، فساد و قومندان سالاری نمی خواهیم. تا ی اصلاحات پیش می رویم و نظام به اراده مردم می خواهیم.
#رستاخیز_تغییر
#احمد_شاه_فرید

>>>   گلبدین با کی جی بی. سازمان جاسوسی روسیه رابطه داشت.
این نوشته را حتمن بخوانید. چی طرفدار گلبدین هستید چی مخالفش
خیانت و جنایت گلبدین به راکت‌پرانی و کشتار و تباهی کابل در دهه نود میلادی محدود نمی‌شود، او حتی قبل از ورود به کابل، در ستمگری و معامله‌گری گوی سبقت را از دیگر همفکران و شرکای جرم تنظیمی‌اش ربوده، مقاومت ضدروسی ملت ما را از پشت خنجر می‌زد. باآنکه ساخت و پاخت با قاتل و میهنفروشی چون شهنواز تنی ماهیت ضدملی باند گلبدین را برای همه آفتابی نمود، اما گاهگاهی اربابان امریکایی و پاکستانی وی نیز گوشه‌هایی از حقایق در مورد این گروه خیانت‌پیشه را برملا ساخته اند. در ذیل ترجمه مقاله‌ای منتشره در روزنامه معتبر پاکستانی را نقل می‌کنیم که از رابطه گلبدین با کی.جی.بی در روزهایی که داد از «جهاد» می‌زد، پرده برداشت.

>>>   وقتی پشتون ها حق داشته باشند مرزها را به رسمیت نشناسند و به دنبال پشتونستان بزرگ باشند، چرا تاجیک ها نتوانند با تاجیکستان کشوری بزرگتر را تشکیل دهند؟ چرا اوزبیک ها نتوانند با اوزبکستان کشوری بزرگتر را تشکیل دهند؟ چرا هزاره ها نتوانند هزارستان خود را برپا کنند؟ چرا تورکمن ها نتوانند با تورکمنستان کشوری بزرگتر داشته باشند و چرا نورستانی ها کشور خود را نداشته باشند و چرا بلوچ ها بلوچستان را نداشته باشند که همین اکنون نیز بیش از هفتاد درصد از آن توسط قبایل پشتون اشغال شده است؟ چرا باید فقط پشتون سخن بگوید و حرف حرف پشتون باشد؟ زورگویی بس نیست؟

>>>   مزدورِ مزدور کیست؟
در یازده ولایت کشور بجای روپیه افغانستانی کلدار پاکستانی رواج دارد.

>>>   اصلاحات می خواهیم..!
قومگرای، قبیله گرایی، طالبگرایی، پشتونیزم، فاشیزم، تبعیض، فساد و قومندان سالاری نمی خواهیم. تا ی اصلاحات و نهادن آخرین خشت دادخواهی به پیش می رویم و نظام به اراده مردم می خواهیم.

>>>   قرار اطلاع واصله از پاکستان پیش از آمدن حکمتیار به کابل . دختران مقبول وخوش تیپ آقای حکمتیار کاملا با لباس های مبدل ومد روز به سفارت آمریکا در پاکستان رفت و آمد می کرده وسیله بودن که رابطه پدر شان را با کشور های غربی برقرار نموده . برای این ها هیچ چیز ی مهم نیست .فقط رسیدن به قدرت لعنتی نمیدانم در این کشور چهل پدره با این اقوام های مختلف که هر کدام شان صد تا خیال در کله شان دارند با این دشوار ی ها دنبال چه قدرت هستند درسال57 در زمان خون اشام حفیظ آله امین مقام صدارت به آقای حکمتیار پیشنهاد شده بود . تنها جای نا آرام ولسوالي دره صوف بود اینها نتوانستن آرامش را به آن جا برگردانند

>>>   شـهـزاده عبدالله عبدالله این روزها به قدرت های بزرگ اخطار میدهد :
دولت وحدت ملی افغانستان درباره حمله هوایی نظامیان خارجی به مواضع نیروهای پلیس در ولایت هلمند هشدار داد .

>>>   Badry
بار ها نوشته ام و باز هم خواهم نوشت که اوغان اوغان است ، اگر شاخش به آسمان هم بخورد اوغانی گری خود را می کند .
شما یکبار به قد و اندام این میرمن شینکی کروخیل که سفیر کبیر اوغانستان در کشور کانادا شده به دقت ببینید ، کجای این میرمن به دیپلومات می ماند ؟ این میرمن حتی یک موسسه آموزشی را در اوغانستان به پایان نرسانیده، همه دار و ندارش از بازار قصه خوانی و بورد بازار پیشور است . در پیشور کلان شده ، در پیشور جهان دیده و آب دیده شده و امروز نماینده سرزمین رابعه و مولانا و پور سینا در کانادا شده ! وظیفه اصلی این میرمن سرگین چیدن از عقب کاروان کوچی است نه مقام سفارت !
این میرمن غیرتی دو روز هم جاروب کشی دفاتر وزارت خارجه را نکرده ، دو روز به دفاتر رسمی کار نکرده و نمی دانم مردم کابل به این میرمن غیرتی چی دیده اند که او را وکیل خود برگزیده اند که امروز از خیرات سر کوچی بابای کلان به این جاه و جلال رسیده است ؟
بچه ربانی ، الهی جوانمرگ شوی همرای این مقرری هایت که هم بینی خود را بریدی و هم از ما را !

>>>   تنها نا أمني چالش اين رييس جمهور نيست او يكي از فاسد ترين و پول شوي ترين رييس جمهور جهان است.
مصرف لورا غني از كيسه مردم
"شیوای شرق"

>>>   چــــــــــرا حکومت افغانستان رسما از کشور روسیه نمی خواهد تا درنابودی داغــــش قسمیکه در سوریه عمل کرد اقدام کند وتمام مواضع داغش را درداخل افغانستان شدیدا بمبارد کند؟
آیا مشاوریت امنیتی یا رهبری حکومت با امریکائی ها هماهنگ هستند که داغـش برای روسیه است وبرای ما مضرنیست ؟
داغش صرف راه عبور بطرف روسیه می خواهد ؟
ر

>>>   آیا تابوت حکومت وحشت ملی ارزش بدوش کشیدن را دارد؟
به باور من مردم آخرین میخ را بر تابوت حکومت وحشت ملی، حامی طالبانیزم، مافیای قومی و بی عدالتی بکوبند و آنان را در گورستان تاریخ دفن کنند و یا بدوش آمریکاییها گذاشته به واشنگتن بفرستند.
این تابوت ننگین ارزش بدوش کشیدن و زحمت را بروی جاده های خونین کابل ندارد.

>>>   برابدر گل خاله شینکی را به وساطت اقای رحیمی ریس دفتر اشرف غنی احمدزی توسط شخص ریس جمهور غنی بحیث سفیر در کشور کانادا تعین و مقرر گردیده بچه استاد ربانی خیلی مقاومت کرد اما نشد سر انجام خواست رحیمی و خانم شنکی براورده شد مقررخو صورت گرفته ولی حالا این خانم از عهده کار و رمز و رموزدیپلوماتیکی اصلا اگاهی ندارد سخت بیچاره در منجلیق عذاب است منحیث یک سمبولیک دز چوکی سفارت تکیه کرده این چه زیب دارد که ناکاره باشی و چشم نگر بدیگران پایین دستان خود .

>>>   اوغان انسان شدنی نیست. بهترین راه فقط تجزیه کشور بین اوغان و غیر اوغان است و بعد این ناقلین ....بیفرهنگ را از مناطق تان بیندازید دور.

>>>   زدیگ پختگان ناید صدائی
خروش ازمردمان خام خیزد
بسیاروارخطائی نکنین شاباس کلان شوین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است