تحولات عراق در چهارشنبه 4 اسد 96
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۹    ۱۳۹۶/۵/۵ کد خبر: 136399 منبع: پرینت

** صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) دیروز اعلام کرد که خشونت های ناشی از جنگ در یمن، سوریه، عراق، سرزمین های اشغالی، لیبیا و سودان؛ جان نزدیک به 27 میلیون کودک در این کشور ها را در معرض خطرات جدی قرار داده است.
بحران های سیاسی و نظامی در خاورمیانه و شمال آفریقا موجب شده است تا بسیاری از کودکان این منطقه دستگیر، آواره و حتی مورد انواع سوء استفاده های اجتماعی و جنسی قرار گیرند.

** 'نادیه مراد' زن معروف اقلیت ایزدی که به واسطه افشاگری جنایات داعش علیه اقلیت ایزدی ها شهرت جهانی یافت؛ اخیرا به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل، در کنفرانسی پیرامون همدردی با زنان ایزدی در فلسطین اشغالی شرکت کرد.
حضور وی در این کنفرانس با واکنش های تندی در داخل عراق مواجه شد، به نحوی که 'حنان الفتلاوی' نماینده پارلمان عراق در یادداشتی استهزاء آمیز خطاب به او نوشت: آیا منطقی است که در اسراییل به دنبال حقوق بشر باشی!؟
بسیاری از این که مراد همزمان با اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و کشتارهایی که علیه فلسطینیان مرتکب می شود در اسراییل حضور یافته، بسیار به خشم آمده اند.

** 'نوری المالکی' معاون رییس جمهوری عراق که سرگرم دیداری سه روزه از روسیه است، بعد از پایان مذاکراتش با 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه، امروز در توئیتی با اشاره به نقش بزرگ این کشور در جلوگیری از فروپاشی منطقه (خاورمیانه) بر اهمیت نقش مسکو در عراق و سوریه و تاثیرات بزرگ روسیه در جلوگیری از فروپاشی منطقه تاکید کرد.
روسیه و عراق همواره روابط تاریخی و راهبردی وسیعی با هم داشتند، اما در جریان سقوط رژیم صدام و اشغال عراق توسط آمریکا در 2003میلادی، سطح این مناسبات به دلیل وجود آمریکا در عراق، به شدت محدود شد، تا این که نوری المالکی در دوره نخست وزیری اش با وجود نارضایتی واشنگتن، کلید اولیه از سرگیری مناسبات با مسکو را زد.

** ولادیمیر پوتین و نوری المالکی در دیداری در سن پترزبورگ ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت توسعه همکاری های دو کشور به ویژه در عرصه فنی- نظامی؛ در خصوص طیف وسیعی از موضوعات همکاری های دوجانبه و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

** حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در کنفرانس هفتگی خود در بغداد، با بیان موضوع مغایرت همه پرسی اقلیم کردستان عراق با قانون اساسی کشور و هشدار نسبت به پیامدهای منفی این همه پرسی که بنا بر اعلام دولت محلی اقلیم کردستان عراق 25 سپتامبر برگزار خواهد شد؛ بر به رسمیت نشناختن این همه پرسی تاکید کرد.
العبادی که هفته پیش نیز طرح رهبران کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی را اقدامی خارج از قانون اساسی خوانده بود، این هفته نسبت به آثار و پیامدهای منفی این همه پرسی در کردستان عراق به همه طرف ها هشدار داد و رهبران کرد را از حرکت به این سمت بر حذر داشت.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است