پشتونیست ها همچنان موفق خواهند بود
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۲    ۱۳۹۶/۵/۳ کد خبر: 136342 منبع: پرینت

من در جنگ و در جاغوری که در همسایگی زابل قرار دارد بزرگ شدم. در نتیجه در دوران کودکی و نوجوانی، بیرون از جاغوری، مثل بسیارِ دیگر، بیشترین رفت و آمد را در مناطق همسایه ی پشتون نشین مان داشتم، مناطقی چون زابل، ولسوالی های پشتون نشین غزنی، ولایت های قندهار، هلمند و غیره. اما آنچه شاید تعجب شما را بر انگیزد این است که من بعدها و برای اولین بار در کابل، زخم زبان را تجربه کردم و طعنه و کنایه های تحقیر آمیز را شنیدم، نه در یکی از این مناطق پشتون نشین و از زبان پشتون ها.

در کابل در اوایل حکومت کرزی با دوست خوبم انجنیر یوسف اختر در یک موسسه کار می کردیم، و رفتیم برای آموزش کمپوتر در یک کورس ثبت نام کردیم. استاد، یک همزبان بود. او ما را "پهلوان" صدا می کرد. انجنیر یوسف، فقط یک روز به صنف رفت و بعد گفت که نمی تواند تحمل کند. من ادامه دادم. یک روز حوصله ام به سر آمد و به استاد گفتم، استاد خجالت نمی کشی من تو را استاد می گویم و تو مرا پهلوان صدا می کنی. بعد از آن پهلوان نگفت اما نگاهِ بیگانه و خصومت قلبی اش سر انجام مرا مجبور کرد به کورس دیگری بروم. این در حالی بود که من و انجنیر اختر، موقعیت کاری و حقوق و ... بهتر از او داشتیم، و هیچ آشنایی قبلی با او نداشتیم. همزبانش هم بودیم. این فقط یک نمونه ی نه چندان بد بود.

حتما تعجب کرده می گویید که به ما چه.
در این اواخر، طوفانی از حدیث و سخن در مورد پشتونیزم، میزان قدرت پشتونیست ها و حیله ها و طرح های شان به راه افتاده است، مخصوصا از سوی فارسی زبان های تاجیک و هزاره. سیلی از سخنان تند و غیر منصفانه به آدرس مردم عادی پشتون هم جریان دارد. شخصا هم، پشتونیسم را (که حسابش از مردم عادی پشتون جدا است) یکی از عوامل مهمِ نبود حس تعلق مشترک ملی در افغانستان می دانم، یعنی عامل مهم نبود و غیبتِ دولت-ملت افغانستان.

اما سوال اساسی که باید پرسید این است که چرا پشتونیست ها توانستند به سرعت و با دستِ تقریبا خالی، موقعیت و قدرت شان را بازسازی کنند و افغانستان را با همان چالش های قدیمی روبرو کنند. برداشت من آن است که عامل مهم این موفقیت چشمگیر را باید در نوع روابطی جستجو کرد که در میان غیر پشتون ها وجود داشته است، و هنوز هم به استثنای جمع های کوچک، وجود دارد.

تا این روابط و تا نگاه و عمل غیر پشتون ها به همدیگر به صورت بنیادی و گسترده تغییر نکند، پشتون ها همچنان در راس قدرت و در جایگاه اول خواهند ایستاد. پشتونیست ها همچنان به سد کردن راه ملت شدن و نهادینه نگهداشتن تبعیض و نابرابری ادامه خواهند داد و در کارِ پراکنده نگهداشتنِ غیر پشتون ها هم موفق خواهند بود.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتونیزم
نظرات بینندگان:

>>>   چند نکته به آقای پشموک(بهیر)!
آمریکا، انگلیس، روس وسعودی، اخیرا پاکستان از ۲۷۶ سال به این سو باداران شما اند.
۲۱ معاهده ی ننگین وطن فروشی را شما با آنها امضا کردید،نه ما.
رهبر تان(کل بیدین) را آمریکایی ها از پاکستان به لغمان منتقل کردند.

>>>   انورالحق احدی: مالک حقیقی افغانستان پشتون ها است.
مردمان اصلی کشور پشتون ها استند و دیگران مهاجر اند ، زبان اصلی و رسمی کشور پشتو است و زبان دری زبان بیگانه هاست ، اکثریت مطلق نفوذ کشور را پشتون ها تشکیل میدهند و سایر اقوام حتی اگر همه شان هم یکجا شوند در مقابل پشتون ها در اقلیت قرار میگیرند ، مردمان پنجشیر ، شمالی و کوهدامن و تاجیکان هم مرز با سایر کشور ها باید از مناطق شان به جنوب کوچ داده شوند و جنوبی ها جایگزین آنها شوند ، زیرا آنها نوکران بیگانه ها و یاغی و اغتشاش گر اند و حضور شان در مناطق استراتژیک و سوق الجیشی خطر بزرگی برای حاکمیت ملی کشور است و ... !

>>>   ستاره شناسان یک ستاره دنباله دار بزرگ را که در حال نزدیک شدن به زمین است کشف کرده اند. به گفته دانشمندان، این جسم آسمانی می تواند تا سال 2022 بشریت را نابود سازد
کارشناسان آمریکایی ستاره دنباله داری را در کهکشان راه شیری پیدا نمودند.گفته میشود که این ستاره دنباله دار " مادر شهاب سنگ تونگوسکا" نام گرفت. دانشمندان معتقدند که در سال 1908 در منطقه رودخانه پودکامنایا تونگوسکا بقایای این ستاره دنباله دار سقوط کرده است. انفجار ناشی از سقوط آن را می توان با بمب های هیدروجنی مقایسه کرد.
این ستاره کهکشانی با گذشت زمان سرعت گرفته و به زمین نزدیک تر می شود. اگر ستاره دنباله دار مسیر خود را ادامه دهد، تا 5 سال دیگر به سیاره ما می رسد.
این فاجعه به مرگ موجودات روی زمین منجر می شود. حتی اگر برخی گیاهان و حیوانات در لحظه ی برخورد از بین نروند ، فجایع طبیعی ناشی از آن تمامی گیاهان و جانوران را نابود خواهد کرد.

>>>   من مربوط به قوم پشتون، با خود عهد کرده ام، که باوجود همه توهین در همین سایت بر ضد قومم، هرگز به اقوام غیر پشتون کشورم توهین نکنم، زیرا با توهین علیۀ همدیگر آب به آسیاب دشمنان رنگارنگ افغانستان می ریزیم. اگر از کارکرد های سیاستمداران کشورم خوشم نمی آید، هر انتقاد که داشته ام، مستقیماّ به مقام همان شخص اظهار می کنم، بدون اینکه از قوم و قبیله اش نام ببرم.
خداوند همۀ مارا توان ببخشد که از همین شیوه استفاده کنیم.

>>>   Mehr
رهبران ما در مدت اين ١٧ سال از بسكه به مطلق خواهان قبيله همچون احدي، يون و ديگرانش، نوكري كردند، اكنون بيخردان همچون احدي و ديگرانش فكر ميكنند كه شايد مالك أصلي اين خاك باشند، و ديگران برده هاي اينها، در حاليكه همانند آفتاب روشن است كه اينها مهاجرين كوه سليماني اند به سرزمين مقدس ما

پس اكنون دانستيد كه نوكري به مطلق خواهان قبيله نتيجه معكوس دارد؟
اين متعصبين كله پوك قبيله تنها با زبان مقاومت و زور ميتوانند انسانيت بياموزند، چون براي دانستن منطق و استلال، داشتن فرهنگ انسانيت نياز است، فرهنگ و دانش چيزي است كه مطلق خواهان بيخرد قبيله از آن تهي و خالي اند متاسفانه

>>>   Najib Salam
نخبگان و اليت سياسى پشتون را اگر در مريخ هم پياده كنيد ، همان جا هم ادعا خواهند كرد اين سياره مال قبيله و اوغان ها « پشتونها » است و خداوند زمين و آسمان را بروى اين قوم بنا نهاد است.
ليدران فعلى پشتون كه حكومت را رهبرى مى كنند ، اكثريت شان در امريكا و انگليس و غرب زيست كرده اند و يا آنجا آموزش ديده اند ، اما اين بد بخت ها نه فرهنگ شهروندى را از اين كشور ها آموختند و نه تفكر قرون اوسطايى شان تعويض شد . شايد مردمان انگشت شمارى در ميان شان باشد كه مى دانند اين تفكر با ارزش هاى انسان مدرن همخوانى ندارد ، اما اكثريت مطلق شان بهتر بود به قرن حجر بر گردانده شوند ، سزاوار آن اند تا در آن دنيا زيست كنند

>>>   آقای عبدالله وطن داردرست می فرماید . به امید روزی که همه اقوام باهم برادر وساکن افغانستان آگاه شوند که اختلاف وتفرقه به نفع هیچ کس نیست .بزرگان افغانستان وهمه آنها که درقضایای افغانستان نقشی دارند نیم نگاهی به وضعیت ملت افغانستان ودرد ورنج ومصیبت عظیم که دچار شده است بنمایند شاید وجدان خفته شان بیدار شود .

>>>   آقای وطندار راسلام - هنوز سروقت هست تعدادی زیادی از هوشیاران وچیزفهم حزب اسلامی وطالبان هنوز به میدان نیامده اند - متوجه باش

>>>   آقای عبدالله وطندار! اینجا مضمون کوچک همه یکمقدار با محتوای خوبی را نوشته ای اما نمیدانیم با این نوشته شخص شما آقای محترم را به کدام (نست یا نیزم) مرتبط بدانم؟ پشتونست یعنی چی؟ اگر بفکر شما دیزاین ادبیاتی بر این نوشتۀ تان باشد، حرف جدا در غیر آن میتوانستی بنویسی پشتونها! هرچند منطق اینرا هم نمیپذیرد! وقتی اصطلاحات یا بهتر بگویم پسوند های (نست و نیزم) در عقب هر هر مفهمو معرف قرار بگیرد، معنی آن این است که عنصر مورد معرفی از اصل نبوده بلکه طرفدار یا حامی آن اصل میباشد! فرضاً همین اصطلاح پشتونست، یعنی افرادی که پشتون نیستند اما پشتونست استند! یعنی طرفدار پشتون استند که چنین اصلی تا بحال تجربه نشده است! به عقیدۀ من تا زمانیکه از چوکات قومگرایی و ملیت گرایی بیرون نشویم و به طرف ملت شدن گام نگذاریم، بصورت متفرق هر گروه اهره منی ما را به نفع خود بکار خواهد برد و فرجام فعالیت ما به نفع دشمنان ملت افغانستان رقم خواهد خورد.
میهن زرغون

>>>   این وطن تنها وطن پشتون ها است دیگران باید بروند درکشور های خود شان
بااحترام
گل نادر وطن زی وطن دوست وغیره

>>>   ازلحاظ حقوقی هرشخص که درکشور زندگی میکنندتبعه آن کشور یادمی شوند.هیچ فرق نمی کند که شخص بکدام زبان تکلم کند. بطور مثال افغان های که درامریکا قبول شدند. تبعه آمریکا هستند. از تمام مزایای انکشور مستفید میگردند. جای تاسف است. هنوز اشخاص که بیش ازهشتاد سال ازظلم دولت تزاری وشوروی به افغانستان مهاجرت نموده هنوز افغان گفته نمی شوند. ما شاهد صحنه های دلخراش در شهر پشاور بودم که پولیس پشتون پشاور پشتون های کارگر افغان را بنام کابلی لت و کوب نموده با موترداتسن سوار وبطرف نا معلوم انتقال می دادنددرحالیکه مهاجر بیچاره داد میزد ( زه پشتون یم )باز با حرف های رکیک می گفت مله کابلیه .بهر حال افغانستان فعلی قبل از اینکه به افغانستان یاد شود. شمال آن بنام قطغن وترکستان یاد می شد که اکثریت مطلق آن ازبک و تاجک بود. پشتون بعداز سال های 1318 الی 1335 بنام ناقلین انتقال وجابجا شدند. چرا از تاریخ چشم پوشی می شود.

>>>   چیز فهم های طالبان همان های اند که گردن میبرند و از حزب اسلامی ....
بلخی

>>>   تنها راه تعویض نام کشور به خراسان است

>>>   خوب و بد در هر گروهی است ولی روش پشتونها یا همین اوغانها کاملن جداگانه و مخصوص بخودش بوده. اوغان انسان شدنی نیست. بهترین راه فقط تجزیه کشور بین اوغان و غیر اوغان است و بعد این ناقلین ....بیفرهنگ را از مناطق تان بیندازید دور.

>>>   داستان پشتون های طالب🕷🕷🕷

یک شرکت آمریکایی قصد دارد 20 میلیون پشه(پشتون طالب🐜) را در فضای «فریسنو» در کالیفرنیا آزاد کند، با وجود این که چنین حرکتی غیرمنطقی و عجیب به نظر می رسد، بی گمان هدف از آن آزار و اذیت مردم نبوده است.

صرف نظر از اینکه شما از آن دسته از آدم هایی هستید که در معرض نیش پشه(پشتونِ طالب🐜) ها قرار دارید یا نه، باید گفت که نیش پشه (پشتونِ طالب🐜)ها و التهاب پس از آن همیشه آزار دهنده بوده است. تقریبا هیچ کسی دوست ندارد وقت خود را در جایی که تعداد زیادی پشه دارد بگذارند؛ بنابراین، تعجب خواهید کرد اگر بدانید که یک شرکت آمریکایی 20 میلیون پشه را در هوا آزاد می کند.

یک شرکت آمریکایی قصد دارد 20 میلیون پشه را در فضای «فریسنو» در کالیفرنیا آزاد کند، با وجود این که چنین حرکتی غیرمنطقی و عجیب به نظر می رسد، بی گمان هدف از آن آزار و اذیت مردم نبوده است.

ترفندی عجیب برای کاهش تعداد پشه ها
در واقع هدف از این کار کاهش تعداد پشه هاست. 20 میلیون پشه ی آزاد شده نر هستند و باکتری هایی دارند که پشه های ماده را از گذاشتن تخم های زنده باز خواهد داشت و در نتیجه تولید مثل ناقص صورت خواهد گرفت؛ یعنی این باکتری ها مانع تبدیل شدن تخم ها به پشه خواهند شد و به این صورت منجر به کاهش پشه ها در یک فرآیند زمانی مشخص خواهند شد.

شاید این پرسش برای شما پیش بیاید: آیا این 20 میلیون پشه ی نر آسیبی به اهالی این منطقه وارد نمی کنند؟

در پاسخ باید گفت که پشه ی نر برای انسان ضرری ندارد. این طالبانی پشتونهای ماده🐜 هستند که انسان را نیش می زنند و از خون او تغذیه می کنند تا تخم گذاری موفقی داشته باشند.

این شرکت آمریکایی قصد دارد تا 20 هفته و هر هفته یک میلیون پشه را در چند 100 هزار متر مربع از فریسنو رها کند. اگر این تجربه موفق آمیز باشد، احتمال می رود، در سطح گسترده ای اجرا شود تا به این شیوه از افزایش تعداد این حشرات و تاثیرات منفی آنها بر ساکنان جلوگیری شود. همان طور که می دانید این پشتون های طالب از جمله حشرات ناقل بیماری های از جمله مالاریا و ویروس زیکا و سایر بیماری های خطرناک هستند.

>>>   شما های که به تمام اقوام پشتون توهین می کنید، کمتر از یک فاشیست نژاد پرست نیستید. فاشیست به کسی خطاب می شود، که به خاطر اعمال بد یک تعداد، به تمام قوم او توهین و دشمنی کند. به طور مثال، نازی های نسل جوان در تمام اروپا با مهاجرین رفتار خراب دارند، زیرا چند تا مهاجر در کشور های اروپائی اعمال بد انجام می دهند. در حالیکه میلیون ها مهاجر دیگر انسان های زحمتکش اند و قوانون این کشور را مراعات می کنند.
در واقیعت شما خود تانرا ناآگاهانه به یک فاشیست تبدیل کرده اید. کاری می کنید که فاشیست ها می کنند.

>>>   طرح پشتونیست کردن افغانستان جدی است. دلیل: 1، سکوت غنی دربرابر تهاجم گسترده طالبان درسراسرکشور وپیشروی تروریستان وسقوط ولسوالیها وولایات یکی پس ازدیگری بدست آنان وعدم پشتیبانی ازاردوی ملی.2، کشاندن جنگ وناامنی درشمال آرام وامن وهرات و... 3، ورود حکمتیار بعداز سالها مبارزه بادولت ملی قطعا باهماهنگی وکارشناسی شده وبابرنامه واردکابل ونظام شده است. این سه شخص حقوقی نماینده تمام پشتونهای افغانستان هستند، ممکن است که این طرح با پیشنهاد وطراحی آنان صورت گرفته وبه این باور رسیده باشند که جز زور درافغانستان علاج دیگری ندارد، یکطرفه کردن قضیه درگیری وسپردن قدرت بدست پشتونها وآرام کردن تروریستان تنهاراه برای بررقرای امنیت است.
جوان

>>>   Badry
بار ها نوشته ام و باز هم خواهم نوشت که اوغان اوغان است ، اگر شاخش به آسمان هم بخورد اوغانی گری خود را می کند .
شما یکبار به قد و اندام این میرمن شینکی کروخیل که سفیر کبیر اوغانستان در کشور کانادا شده به دقت ببینید ، کجای این میرمن به دیپلومات می ماند ؟ این میرمن حتی یک موسسه آموزشی را در اوغانستان به پایان نرسانیده، همه دار و ندارش از بازار قصه خوانی و بورد بازار پیشور است . در پیشور کلان شده ، در پیشور جهان دیده و آب دیده شده و امروز نماینده سرزمین رابعه و مولانا و پور سینا در کانادا شده ! وظیفه اصلی این میرمن سرگین چیدن از عقب کاروان کوچی است نه مقام سفارت !
این میرمن غیرتی دو روز هم جاروب کشی دفاتر وزارت خارجه را نکرده ، دو روز به دفاتر رسمی کار نکرده و نمی دانم مردم کابل به این میرمن غیرتی چی دیده اند که او را وکیل خود برگزیده اند که امروز از خیرات سر کوچی بابای کلان به این جاه و جلال رسیده است ؟
بچه ربانی ، الهی جوانمرگ شوی همرای این مقرری هایت که هم بینی خود را بریدی و هم از ما را !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است