کشتارهای اشتباهی در تکرارهای مدام!
از هزاران تلفات نیروهای امنیتی تا 16 کشته دیگر در حمله هواپیماهای امریکا در هلمند هیچ اتفاق خاصی برای حکومت اشرف غنی رخ نداد زیرا جدال های قومیتی در اولویت است 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۰۳    ۱۳۹۶/۵/۲ کد خبر: 136303 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، اشتباهات نظامی نیروهای امریکایی در افغانستان تمامی ندارد اما سوال این است که بازماندگان این گونه رویدادها برای دادخواهی به کدام دادگاه و مرجع قضایی باید مراجعه کنند و یا حتی زمینه برای بررسی پرونده ی عاملان خارجی و داخلی کشتارهای نیروهای خودی به دست عدالت سپرده می شود؟

با گذشت 15 سال از حمله نظامی امریکا به افغانستان، جنوب و بخصوص ولایت هلمند مقر اصلی نیروهای طالب بوده است و اکنون علاوه بر حاکمیتی که این گروه بر این منطقه دارند زمین های گسترده کوکنار از منابع اصلی تعمین مالی آنان نیز می باشد.

تمرکز حمله نیروهای امنیتی و نظامیان خارجی برای مقابله با طالبان در این ولایت تاکنون نه تنها گامی مثبت نداشته است بلکه اقتصاد طالبان روز به روز در قاچاق مواد مخدر رونق یافته و با قدرت به نبرد با حکومت و امریکا می رود.

این در حالی است که بخش اعظم هزینه های مالی و نظامی حکومت کرزی و اشرف غنی معطوف به جنوب افغانستان شده و با همین بهانه هیچ گاه عملیات گسترده در دیگر مناطق راه اندازی نمی شود.

بهانه نبرد سنگین با طالبان در جنوب که حکومت از آن برای توجیه بی اعتنایی به ناامنی های دیگر مناطق استفاده می کند برای کشورهای خارجی دخیل در افغانستان نیز حاشیه امنی ساخته است تا از تروریسم به عنوان سلاحی برای منافع خود سود ببرند.

همانگونه که حکومت وحدت ملی کل نیروهای طالب را دشمن خطاب نمی کند و تنها تعداد محدودی از این گروه را مخالف مسلح می داند، امریکا نیز با شامل نکردن این گروه در لیست سیاه و اکتفا به درج تعدادی از رهبران آنان در این لیست، نشان می دهد که بقای تروریسم در افغانستان بیش از محو آن سودآور می باشد.

حمله های به تکرار نظامیان امریکایی که غیرنظامیان و نیروهای امنیتی را به جای تروریستان هدف قرار می دهد نه خبر تازه در رسانه هاست و نه از اهمیت آنچنانی برخوردار که حکومت در برابر آن واکنش نشان دهد زیرا زمانی که رییس جمهور با خونسردی از آمار کشتار 75 هزار نیروی امنیتی طی دو سال و نیم گذشته می گوید به گونه ای که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است می توان پی برد که کشته شدن 16 نظامی در حمله هواپیمای امریکایی در هلمند همانگونه که اعلام کرده اند یک اشتباه! بوده و سرنوشت بازماندگان چه خواهد شد؟ به مانند سیل عظیم دیگر بازماندگان رویدادها خونبار باید با زندگی مشقت بار سر کرده و تاب بیاورند زیرا حکومت وحدت ملی سرگرم جدال های قومی می باشد.

تلفات بالای نیروهای امنیتی در حالی می باشد که طالبان با تغییر جغرافیای جنگ موفق به ناامن کردن بخش های امن افغانستان به مانند شمال شده و دامنه جنگ را به شرق و غرب نیز کشانده اند.

نگاه قومیتی که از راس رهبری نیروهای امنیتی آغاز می شود سبب شده است که افراد شایسته حذف و مقام های وابسته و هم تبار جایگزین شود که تبعات آن را جبهه های جنگ در شکست های پی در پی و معامله های پشت پرده از جابه جایی تجهیزات و واگذاری مناطق به طالبان می توان دید.

فساد گسترده که پولیس را به فاسد ترین نهاد افغانستان بدل و نیروهای امنیتی را زمین گیرد کرده بنا به گزارش سیگار حتی به دزدی حقوق و هزینه لباس سربازان توسط فرماندهان نیز رسیده است.

ناهماهنگی میان نیروهای امنیتی با نظامیان خارجی نیز دیگر ضعف جبهه ی علیه نیروهای طالب می باشد زیرا به تکرار یا غیرنظامیان در حمله های شبانه و هواپیماهای امریکایی کشته و زخمی می شوند یا نیروهای امنیتی افغانستان.

همانگونه که اشرف غنی در پی استفاده ابزاری از طالبان برای یارکشی های قومیتی می باشد و برای بازی های سیاسی استفاده می کند، نظامیان امریکا نیز در میدان های نبرد با این گروه تروریستی دچار سردگمی است، مقابله با طالبان در هیچ یک از جبهه ها از اقتدار کافی برخوردار نیست و بیشتر به نمایشی می ماند برای توجیه بیش از یک و نیم دهه اشغال افغانستان.

اینکه 16 تن از نیروهای امنیتی در اثر حمله هواپیماهای امریکا کشته می شود اما هیچ صدمه جدی بر طالبان ولایت هلمند وارد نمی شود، شمال تبدیل به قتلگاه مردم بی دفاع و از جبهه های جنگ خون سربازان جاری شده جدای از اینکه حقیقت تلخ این سرزمین پرآشوب می باشد رابطه مستقیم با حکومت غنی دارد که هم خود را فرمانده کل قوای مسلح افغانستان می داند و هم یک کشور را قربانی قبیله گرایی کرده است.

سربازان در جای جای افغانستان برای حفظ نیم بند ثبات کشور و حفاظت از جان مردم به نبرد با تروریستاتی می روند که برای راس قدرت و بازیگران خارجی نه تنها دشمن نمی باشد بلکه وسیله ای است برای اهداف شوم.

و حال آمارهای تلفات هر روزه سیر صعودی دارد و خانواده هایی که بی سرپرست می شوند و هیچ دادگاهی در به روی دادخواهی آنان نمی گشایند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمله آمریکا
هلمند
نظرات بینندگان:

>>>   اينها ديوانه هستند كه بخاطر جند هزار افغانى جان هاى شيرين خود را به كشتن مى دهند . شور نخودفروشى بهتر از عسكر شدن و بوليس شدن در حكومت دست نشانده است . بكذاريد اشرف غنى و عبداله با دار ودسته شان خود شان از خود دفاع نمايند . خود شان مصروف عياشى أسب سوارى و جكر ها اند مردم بيجاره و بوليس ما را به كشتن مى دهند .

>>>   ما می آییم تا سکوت را بشکنیم!
پنجشنبه پنجم اسد رستاخیز تغییر یکبار دیگر به جاده خواهد آمد تا خون پاک رستاخیزیان تغییر برای عدالت را خونخواهی کند. ما با آمدن در جاده بر خواسته های بر حق مردم افغانستان پافشاری خواهیم کرد. بار دیگر بر استعفا غنی و عبدالله، برکناری محمد حنیف اتمر؛ مشاور امنیت ملی، آقای جاهد وزیر امور داخله، معصوم ستانکزی رییس امنیت ملی، تغییر سیاست های امنیتی و همچنان به دادگاه کشیدن قاتلان ما تاکید می کنیم.
تا تغییر نمی ایستیم
رستاخیز تغییر

>>>   ميدانيد چرا مردم ما سلاخي ميشوند و كشتي حكومت مُلي بالاي خون جوانان ما در حركت است؟

1-تمام قدرت و حاكميت در دست غني، اتمر و استانكزي لميده است،
2-عبدالله بهترين گاوه شيري براي اين رژيم سفاك است و از وي در مواقع اساس استفاده ميشود،
3-روابط خود را با كشورهاي انگليسي زبان محكم تر و ليبرال تر ساخته اند،
4-از قوه قهريه طالب، داعش و حزب اسلامي دارند در اوقات مختلف استفاده ميكنند،
5-قومندانان، وكلا، بزرگان قوم را اجاره كرده اند و از آنها مانند پوقانه هاي سياسي دارند استفاده ميكنند،
6-جامعه جهاني را بخاطر فهميدن زبان انگليسي و لابي گري توسط "بي بي گل"غافل گير نموده اند،
7-كدر هاي خوب ما را يا تطميع وزارت، سفارت و عمارت كرده اند و يا هم تهديد به تبعيد،
8-جنبش هاي عدالتخواهانه ما را به رگبار گلوله بستند و براي آنها قانون قبيله گرايانه تجويز نموده اند،
9-افراد نيك نام و تيزهوش ما را انتحار و ترور كردن تا ساحه براي تمرين سياسي شان آزاد تر باشد،
10-شرايط خفقان آور و خون آلود را براي فرار مغز ها ما آماده ساخته اند.

چي بايد كرد؟
آسان ترين راه اين است يا برنامه هاي فوق الذكرآنها را# #چلنج دهيم وقدرت را تصاحب شويم، يا #نظام_سياسي را تغير دهيم و عبدالله/غني خلع قدرت شوند و يا كشور را #تجزيه نمايم و ازشرانتحاريون در آمان شويم! در غيرآن هيچگاهي روي امنيت، وحدت، عدالت و خوشبختي راهرگز نخواهيم ديد!

ع.ع.فايق

>>>   پنجشنبه رستاخیز تعییر سکوت را میشکند
پاسخ خون های ریخته شده را از دولت مردان فاسد و ناکاره خواهیم پرسید.
مردم رنج دیده ی افغانستان، تا دیر نشده به پا خیزید!
قبل از اینکه به کام مافیای جهانی تشنه به خون و همدستان فرومایه ی انها در راس حکومت وحدت ملی فرو بروید، به پا خیزید و از حلقوم این فاسدان گرفته، آنها را به پای میز محاکمه بکشانید.

>>>   Baha
با آمدن گلبدین، یک ضلع دیگر مثلث ... اتمرغنی تکمیل شد و دراین سالها جای انتحارات و انفجارات پراگنده و بی هدف را ترورهای هدفمند و سازمان یافته دولتی به نام طالب و یا در همدستی با طالب پرکرده است و این یکی از شیوه های مبارزه نامردانه ارگ در برابر مخالفین است تا به این وسیله ترس و هراس و وحشت ایجاد کنند و مانع خیزش های مردمی چون جنبش روشنایی، جنبش رستاخیز تغییر، ایتلاف نجات شوند حتا به سبوتاژ و اتهام و بلک میل کردن رهبران ایتلاف اکتفا نکردند و امروز در جوار خانه محقق انفجار دیگری را برنامه ریزی کردند.
تاکتیک ها و شیوه های نابودی مخالفین از سوی ارگ بسیار دقیق برنامه ریزی می شود، به نام طالب و داعش.

>>>   برای حفظ تعادل چون تعداد ترورست ها زیاد است بنا: دوبـم برای اشـرار یک بـم برای عساکـر دولـــتـی ، به اینگونه دوام جنگ بیشــتر میشود

>>>   تبادل نامه بین عبدالرحمن ومیر های ارزگان
دربهار سال 1308 ه ق بعضی از هزاره ها بنای تاخت وتاراج برمسافرین نهادند مامورین نظامی من که در غزنین اقامت داشتند به بعضی از سرکرده های هزاره مخصوصا به سرکرده های ارزگان کاغذی نوشتند: ( که اگر رعایای خود مان نمی خواهند آرام بگیرند دول اربعه همسایه این امر را اسباب ضعف ما خواهند دانست وبدنام خواهیم شد لهذا مصلحت چنین است شما بیعت پادشاه مارا قبول نمائید وجنگ وجدال را موقوف بدارید )
آنها ( هزاره ها) جواب کاغذ را نوشته ده بیست نفر از سرکرده های آنها مهرکرده که مضمون آن چنین بود :
(( اگر شما افغان ها به استظهار امیر جسمانی خود مغروریدمابه استظهار امیر روحانی خود یعنی ذوالفقارمغرور تریم ، ای مامورین افغان چرا در مراسله خود اظهار داشته ایدچهار دولت همسایه شمامیباشد ؟ چرا نگفته اید پنج دولت همسایه شما میباشد زیرا که دولت مارا هم باید شامل میکردید به جهت خوبی وسلامتی خود تان به شما صلاح میدهیم که باید از مادوری بجوئید ))

>>>   بیهوده است اگر بگویم این کشتار ها اشتباهی است کاملا عمدی وبه اساس برنامه ریزی شده ومبرمج میباشد چرا خارجی ها یک بار این بمب هارا بالای افراد وپرسونل خوداشتباها نمی ریزند ویا چه شد ان دعوی های که میگقتند سوزن را هم در زمین تشخیص میدهند چه رسد به انسان که معادل یک ملیون سوزن است؟بهر صورت تیر خارجی ها ده هزار متر بر دارد{وسعت}به هرکه بخورد وبه هرجا بخورد هدف است وافغان است ومسلمان این هردو {افغان ومسلمان}برای شان هدف اساسی است برابر است که ان انسان طالب بی عقل ومزدور باشد ویا داعش تبه کار وظالم ویا اردو وپولیس ملی ویا فرد وشخص غیر نظامی ویا طفل وزن وپیر مرد و...وحتی حیوانات ودرخت های افغان برای شان بی ارزش وفاقد اهمیت میباشد در سایر کشور ها یک برگ درخت بدون اجازه ای محکمه ای جنگلات قطع نمی گردددر کشور بلا کشیده وعذاب دیده ای افغان ارزش انسان پاین تر از یک برگ درخت است هم منافع ملی خودشان را تامین مینمایند وحریف ها ودشمنان خودرا از کشور ما تعقیب وکنترول مینمایند وهم برما منت میگذارند که گویا مساعدت نموده اند!!!هم حکومت ودستگاه حکومتی بصورت کامل وملت ونظامی های مارا گروگان گرفته اندوهم هر دلاری را که درینجا به مصرف میرسانندباسم ملت افغان می نویسند ومارا قرضدار ومرهون احسان خود قلمداد مینمایند هم جوی خون جاری مینمایند وهم ویزه های زیارتی وعاطفی را بر رخ افغان بسته اند وچند دانشمند مکتب ما جهت اثبات کارهای تجربی شان به مشکل ویزا مواجه میشوند و...این است رسم وشیوده ای احتلال که عین وغین وحکمتیار این ملت را در گرو انها قرار داده اند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   ۱۶ سرباز توسط امریکایی ها کشته میشوند اما سر قوماندان اعلی خم به ابرو نیاورده یادی از آن کرده نمیتواند غلامی هم اندازه دارد؟
خانه کرزی آباد که در چنین حوادث حد اقل قوماندان نیروهای اییتلاف را به دفترش احضار و سخت نکوهش میکرد و اخطار میداد که منبعد تکرار نشود و یکی از اختلافات کرزی با امریکایی هاهمین خود سری ها و تلفات افراد ملکی بود اما این آقا جرات ندارد که بپرسد چرا چنین میشود درین هفته مراسم فاتحه خوانی را در جلال آباد بمباران و ده افراد ملکی و بیگناه رابه شهادت رسانیدند سر قوماندان اعلا ۱۶ ساعت مصروف کار های فرعی و بی ثمری است که هیچ گونه دردی را دوا نمیکند. این است روز و روزگار این ملت بر باد رفته !

>>>   نوکری بی شرمانه غنی!
وقتی نیروهای امریکایی بر نیروهای پلیس ملی، اردوی ملی و بر غیر نظامیان حمله می کنند، آنها را به خاک و خون می کشانند، غنی در سکوت مطلق به سر می برد، انگار که هیچ اتفاقی رخ نداده باشد!
هادی

>>>   Saboor Raheel
همیشه از گیر افتیدن نیروهای امنیتی در محاصره طالبان خبر داده میشود. آیا خبری شنیده اید که طالبان در محاصره نیروهای امنیتی قرارگرفته باشند؟
اردویی که چهل کشور دنیا حامی آن است در برابر چهارتا طالب وحشی حتی یک بارهم ابتکار جنگ را به دست نگرفته است؛ چرا؟ چه پاسخی هست جز این که قوماندانی اردو در دست کسانیست که خود طالب اند و قصد جنگیدن با طالب را ندارند؟
طالب هر روز عملیات انتحاری میکند و مراکز ملکی و نظامی و شهری را هدف قرار میدهد. آیا شنیده اید که کدام مرکز نظامی طالب از سوی نیروهای کماندو و خاص دولت مورد حمله قرار گرفته باشد؟ چه پاسخی وجود دارد جز این که استخبارات و نیروهای کشفی کشور به دست طالبان نکتایی دار افتیده است که هرگز به فکر و اراده قلع و قمع طالب نیستند؟
اینجا چوپانها یا با گرگ ساخته و یا خود گرگ اند. شحنه ها یا خود دزد اند یا شریک دزد.
تا به کی باید تماشا کرد؟

>>>   ما استخبارات نداریم صرف یک شرکت سهامی پنشیر وردک داریم که قبلا بنام امنیت ملی یاد میشد ، این شرکت همه اخبار وگذارشش دروغ است درین شرکت تعداد زیاد افراد اختطاف چی سارق دسیسه باز انتقامجو به اساس قوم تنظیم وسمت گرد هم آمده اند ازینها توقع عمل خوب نداشته باشی

>>>   نوکران در حال فرار از میدان جنگ بودند که توسط اربابانشان هدف قرار داده شدند .
حبیب الله یوسف زی

>>>   باز هم قوم درجه یک خود را کفاند، افغان هستن دیگه چه بگویی شان

>>>   کشتار مردم بومی کشور توسط افغان های سلیمانی زیادتر انگیزه تباری دارد

>>>   بغلان مرکزی سالها مرکز قدرت حزب اسلامی بود و اکثرت مردم بغلان مرکزی و دند غوری هوا خوا گلبدین بودند حالا چرا همه طالب هستند این سوالی است که باید غنی واتمر از گلبدین پرسان کند! با امدن گلبدین چه تغیری در تامین امنیت در کشور آمده است و کجا است ساحه نفوس گلبدین که کمکی شود برای امنیت حد اقل یک ولایت و یا چند ولسوالی؟

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
اگر میخواهید آبرو و عزت تان بجا باشد، متحد شوید. فقط #تاجیک، #اوزبیک و #هزاره کافی است تا ریشه دهشت و وحشت را از ارگ و کشور پاک کند. به پا خیزید، تا پسر دوازده ساله تان را #تجاوز نکنند. تا دختران و خواهران تان در امنیت زنده گی کنند. دیگر اعتماد بر قومی که سالها اعتماد تان راشکسته بر زبان و فرهنگ تان احترام ندارد، اعتماد احمقانه است. فقط بپاخیزید

>>>   نه استباه در كار بود نه ديگه حكومت غلجايي ها در صدد نابودي اقوام غير اوغان و دراني ها هستند و در اين حملات نيز دست دارند چون در پهلوي غني يك حفيظالله تمين ديگر بنام انمر قرار دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است