چه کسی جای غنی و عبدالله را بگیرد؟
قتل و قتال را قوماندان گارنیزیون به راه انداخت و می خواست بنام دفع کودتا امتیاز بگیرد و گزارش غلط داد. کسانیکه امروز در مظاهره ها دخیل اند خود سال ها مسبب بدبختی مردم بوده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۶/۴/۲۹ کد خبر: 136136 منبع: پرینت

خانواده های کشته شده ها در تظاهرات جنبش روشنایی که با شلیک نیروهای امنیتی تعدادی از مردم جان باخته و یا زخمی شدند، از بانیان این تظاهرات و سران جنبش روشنایی شکایت کردند و اینک پرونده سران جنبش روشنایی از دادستانی به دادگاه فرستاده شده است و قرار است سران جنبش روشنایی به زودی محاکمه شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، قیس حسن، عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با "محور"در خصوص قومی شدن بحث های مظاهرکنندگان کابل گفت: متاسفانه همین مشکلاتی که در حکومت و نهادهای امنیتی وجود دارد، در پارلمان هم هست. ملت و مطبوعات شاهد هستند که در پارلمان بحث های قومی، سمتی، تنظیمی و رفاقتی زده می شود و هر کس به نوبه خود می کوشد که وزیری را با استفاده از واقعه چهارشنبه بدنام کند.

قیس حسن می گوید: کسانی هدف شان از گفته ها، تهدید و ضعیف ساختن نظام است و کسی بخاطر درد مردم بحث نمی کند. تاجایی که تجربه دارم برایم روشن است که به کدام نتیجه ای نمی رسیم و اگر کسی حرف درستی هم بزند، حرفش به جایی نمی رسد.

عضو مجلس نمایندگان، درخصوص ادامه تظاهرات در سایرولایت ها معتقد است: بالای چه کسی مظاهره بشود؟ متاسفانه شعارهایی که داده می شود که امکان تحقق آنها نیست و کسانی هم در این تظاهرات دخیل شده اند که خود مسبب سالها بدبختی همین ملت هستند و قصد دارند با سو استفاده از احساسات مردم دوباره وارد قدرت بشوند.

وی بیان کرد: کسانیکه مظاهره کردند، محصلین، جامعه مدنی و مردم عادی بودند، البته که دادخواهی قابل قدر است اما مظاهره راه خود را دارد. مظاهره باید علیه همسایگانی صورت بگیرد که در طول 40 سال در کشور آتش بپا می کنند و علیه ابرقدرت هایی کنند که به همین همسایه های خاین سالانه کمک های هنگفت می کنند. مردم باید پشت درب کسانی که ادعای حقوق بشر می کنند، مظاهره کنند.

حسن تصریح کرد: این مظاهره هایی که می کنید و خیمه هایی که برپا می کنید که رییس جمهور و رییس اجرایی استعفا بدهند، دراین شرایط اگر هم استعفا بدهند، چه کسی جای خالی آنان را پر می کند؟ کسانیکه قبلا در قدرت بودند می خواهند جای آنها رابگیرند؟ اینجا مثل بقیه دنیا نیست که یک نفر استعفا بدهد و کس دیگری جایش را بگیرد در افغانستان دشمنان داخلی و خارجی بسیاری در کمین سو استفاده از این شرایط هستند.

این عضو مجلس می گوید: شاهد هستم که اول مظاهره خود جوش بود اما بعدا کسانیکه در این حکومت کار می کردند و در چوکات بالا وظیفه داشته اند در مظاهره مداخله کردن و مردم را تحریک کردند. شعارهای غلط دارند. در کنار این مسوولان امنیتی گزارشات دور از واقعیت و غلط به ریاست جمهوری دادند که 10 هزار نفر از این سمت و 50 هزار نفر از آن سمت می آیند و قصد دارند به ریاست جمهوری حمله کنند و آن را بگیرند. درحالی که تعداد آنها از 200 یا 250 نفر بیشتر نبوده است.

وی، در خصوص عاملین گزارشات غلط به ریاست جمهوری و گلوله باری مردم بی گناه در مظاهر گفت:جنجال و قتل و قتال را فقط قوماندان گارنیزیون به راه انداخت و همچنین امر فیر را همین قوماندان داد. وقتی که مظاهره می شود از قبل قوماندان و گارنیزون باخبر می شوند و به آنها گفته می شود که ما از این مسیر می آییم و هدف این چنین است.

حسن ادامه داد: همین افراد می خواهند از ریاست جمهوری امتیاز بگیرند و بنام دفع کودتا گزارشات غلط دادند. درحالی که باید با مردم صحبت می کردند و آنها را در انجام تظاهرات درست راهنمایی می کردند.

عضو مجلس نمایندگان، به مردم می گوید: مردم اتفاق و اتحاد خود را حفظ کنند. کسانی هستند که بنام عدالت خواهی به دنبال استفاده برای خود هستند. کسانیکه به نام پشتون و تاجیک و دیگر اقوام در خیمه ها گپ هایی می زنند همین کسانی هستند که در 40 سال ملت را در به در کرد ند و می خواهند دوباره از طریق ملت و فشار آوردن به دولت به قدرت برسند.

وی افزود: حکومت بسیار ناتوان وضعیف است و باید کسانیکه راپور غلط داده اند و به روی مردم تیرباران کرده اند را به دار بزند. مردم باید بروند پشت دروازه های ملل متحد خیمه بزنند و شکایت کنند. اگر چنین نکنند این حالت مظاهره جایی را نمی گیرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله غنی
جنبش روشنایی
نظرات بینندگان:

>>>   قیس جان حسن واقعآ درد دل ما را به سخن نیک ات آرام ساختی باید مردم بدانند. که این حکومت ناتوان است وتوانی زیاد ندارد واز هر طرف تحت فشار است باید. از جانب همه تقویه شود برعکس همه کسانیکه در دولت سابق بودند وهزاران جنایت را مرتکب شده اند امروز برخلاف دولت تخریب وتوهمت میبندند تا باشد از گل آلوده شده ماهی گیرند وهمچنان کسانیکه در این دولت صاحب قدرت ومیخواهند فراتر از از آن قانون برای شان داده ،دستتدرازی در امور مملکت میکنند. وحکومت بیچاره زیادتر ضعیف وناتوان سازند ،فرض کنیم غنی استفاّ داد آیا این کسانیکه هر روز به دولت میتازند ،میتوانند. حکومت خوب ودرست طبق خواسته مردم را روی کار بیاورند نه ابداً ،چون خود شان ألوده به جنایت وصد رزایل غیر قانونی اند ،بهتر خواهد. که این دولت همکاری کنند ونگزارند دشمنان مملکت وطن را خراب کنند .
عبدالله ریحان

>>>   بگيرش كه نگيرت ههههههشرمت باد...
حمدالله محب سفیر اوغانستان در امریکا امروز یک بد کلان کرد. این بیسواد و بدبخت که الف در جگرش نیست با خبرنگار فوکس نیوز میگوید:
تاجیک ها مهاجر اند.

>>>   دلیل اصلى عدم توزيع شناسنامه برقى این است.
ترکیب ملیت ها در سال ۱۹۷۹
براساس نفوس شماری حکومت وقت کابل به رهبری نور محمد تره‌کی وحفیظ الله امین ، در سال 1979 میلادی ترکیب قومی ملیت های ساکن کشور ما به قرار ذیل ارائه شده بود.
تاجیکان 42 درصد
پشتون ها 34 درصد
هزاره ها 14 درصد
ازبکها وترکمانها 7 درصد
دیگران 3 درصد (1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ــ رجوع شود به کتاب :
" مناسبات شوروی با افغانستان از همکاری تا اشغال (1947 تا 1984 میلادی) "
نویسنده : پیرمیژ (PIERRE METGE) فرانسوی ، (CIERPES , Paris , 1986) ، ص 28 .

از برگه : دکتر کامجو

>>>   اگر دولت توانایی مدیریت وضعیت را ندارد محترمانه کنار برود، این دولتی نیست که از برآیند یک انتخابات بیرون آمده باشد و یک دولت مصلحتی است
roshan

>>>   آفرین و صد آفرین به جرأت شما آقای قیس حسن حقیقت بیان داشتید.
پ ن از کابل

>>>   با وجود اینکه می دانیم کنار رفتن سران حکومت خود وضعیت را بحرانی می کند اما اگر اوضاع به همین شکل هم بماند، بدتر می شود و راه دیگری جز برکناری اینها نمانده است.
adalat

>>>   دیگران منتظر هستن که چی وقت ارگ یک توته استخوان برایشان می اندازد

>>>   عبدالرحیم #ایوبی :
چرا لطیف پدرام خاین ملی باشد؟
مگر پدرام، داکتر نجیب را اعدام کرده، استاد ربانی را کشته، تفنگ گرفته، راکت بر شانه کرده، پُل را انفجار داده، مکتب را آتش زده ؟
اگر من بر ضد پدرام بایستم و او را خاین ملی بگویم من نزد بعضی ها قهرمان استم.
پدرام، قتل نکرده، آدم نکشته، شب و روز مکاتب را نسوختانده پُل را منفجر نکرده؟
کسیکه از ما راکت بر شانه دارد، شب و روز آدم می کشد، مکتب را آتش می زند، پُل را منفجر می کند و هزار یک فاجعه دیگر را میافریند اما او اتل و قهرمان است.
کسی که حقایق را بیان کرد او خاین، جاسوس، و قاتل است؟

>>>   تورانیان
طالبان معلول اند ، علت جنگ افغانیت و افراطیت است ....

>>>   Nooralhaq Nasimi
پیشنهاد میگردد تا در دانشگاه کابل فاکولته وجدان ایجاد گردد.

>>>   Motaref
برق كه نباشد شما تلويزيون نداريد، فيس‌بوک نداريد، تويتر نداريد... بالاخره از دنيا بی‌خبر مي‌مانيد؛ و اين برای حكومتی که مطالبات مردم با با گلوله جواب می‌دهد، خيلی خوب است.

>>>   همه میداند ک حکومت دیکتاتوری احمدزی میخواهد مردم هزاره را مشل مردم ازبیک و تاجیک به جنگ بیندازند

>>>   Ayendagan
درود!
نظام متمرکز معادل است به نظام قبیله یی.....
بزرگترین مشکل کشور از ۳۰۰ سال به این طرف سیستم حکومتداری است ، نظام افغانستان متاسفانه در درازای تاریخ بزرگترین مشکل در پیشرف کشور و اتحاد مردم این سرزمین بوده که متاسفانه تا کنون ادامه دارد ،پس این مشکل را باید از بیخ و ین حل کرد ِتغییر نظام از متمرکز به غیر متمرکز بهترین گذینه بیرون رفت از این مشکل ۳۰۰ ساله است.

>>>   Ariaie
اگر انتخابات يك نمايش است و ريس جمهور را ديگران تعيين ميكنند، از راى دادن چى سود؟

>>>   معاون اول پارلمان:
برای اشرف غنی منافع قومی اولویت دارد. پاسپورت امریکایش در جیبش است. هر وقت بحران به بیخ گلویش رسید به امریکا فرار میکند. مردم را در بین بحران و دربدری رها میکند. منافع ملی برای اشرف غنی هیچ ارزش ندارد.

>>>   Khaleqi
دیگر این حکومت ....مردم را بازی داده نمیتواند حلا واضع شد که کشور توسط امریکا اشغال شده و غنی امریکای به نفع امریکا کار میکند ، در افغانستان نه داعیش اوجود دارد و نخواهد داشت ،طالب که دشمن مردم این کشور است دوست امریکا و برادر های غنی است که امریکا نمیخواهد که آن ها را سرکوب کند و کسی نیست که به ناتو و امریکا بگوید که وقتی با طالب که مشکل اصلی ما است جنگ نمیکنی خیر به موجودیت این ها به ما چه سودی میرساند و ناگفته نباید گذشت عساکر که به منافع امریکا میجنگند خودشان توجیع کنند که چه میکنند

>>>   درود!
دو احمد زی با یک اشتباه همسان....
حالت سیاسی فعلی افغانستان درست مانند آخر حکومت داکتر نجیب است ، داکتر نجیب هم با تشویق مستقیم تعدادی از قومگرا های افراطی اطرف اش دست به تصفیه قومی در نهاد های دولتی به ویژه نهاد های نظامی زد و کدر های دولتی غیر پشتون را منزوی نمود که با خشم نظامیان غیر پشتون روبرو گردید که در نهایت باعث سقوط حکومت اش گردید ...بدون شک غنی احمدزی هم با تشویق گلبدین و تعدادی از فاشست ها در حال تکرار چنین اشتباه است که مطمینن با سرنوشت داکتر نجیب گرفتار خواهد شد دیر یا زود.
— met ‎افغان هویت جعلی‎.

>>>   قومندان گارنیزیون را بنده در سال 2006 برای چندین بار دیدم یک شخص عقده ای وفوق العاده خائن بود. درهرمجلس که باوی نشست داشتیم غیر از موضوعات نشنلستی هیچ سخنی نداشت.بنده که در اول شیفته اش بودم و می گفتم که صاحب منصب باید به همین منوال قد و قامت داشته باشد ولی در صحبتهایش انسان فتنه گر قوم گرا و مظلوم آذار وی را یافتم. همین که رئیس جمهور غنی که ازلوگر است این انسان فریبکار خود را بوی رساند و اینست گلهای را که این خاین به آب داد. این کاش این بی غیرت در زمانیکه قومندان سرحدات بود به پنجابیها و دشمنان اصلی افغانستان حد اقل یک فیر میکرد.
جابر

>>>   اتمر و استانكزي و چند حزبي جاي شانرا خواهند گرفت

>>>   Ayendagan.
بعد از اینکه دزد ملیاردری فاروق وردک اشرف غنی احمد زی را و اتمر را افشا خیانت و جنایت شان را عاجل اشرف غنی احمدزی فاروق وردک را وزیر مقرر کرد
این هم از دستاورد های مغز متفکر

>>>   Magazine
فروش افغانستان در مقابل ( 70 ) هفتاد میلیون دالر به ISI توسط سه تن از سیاستمداران فعلی (اتمر، استانیکزی و غنی) خاینین .
در این قسمت 40 میلیون دالر را یک نفر 20 میلیون دالر را شخص دیگر و ده میلیون دالر را عالی جناب دیگر از آی اس آی گرفته و افغانستان را فروختند .
پ: ن . ما ناحق فریاد میزنیم که به نیروهای امنیتی مان در کندز کمک ها صورت نگرفت

>>>   Ayendagan
دقت کنید که تفاوت ازکجا تاکجاست....!
« لطفا مقایسه کنید جامعه انسانی را باجامعه بافرهنگ عقبمانده قبیلوی چون افغانستان...».
یک دالیت 71 ساله که از پاینترین واقل ترین قشر ویاطبق هند است رئیس‌جمهوری هند انتخواب شد.
وی به عنوان چهاردهمین رئیس که بیش از 65 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. که ا دالیت‌ها از پایین‌ترین طبقه اجتماعی در نظامی کاستی هند به شمار می‌رود انتخاب شد. وی جانشین پرناب موکرجی از سیاستمداران کهنه‌کار هند ‌شد. ولی در کشوری بنام افغانستان وآنهم در این عصر رییس جمهور اش باید مربوط به یک قوم پشتون بوده باشد که واقعا شرم آور است.

>>>   از برگه { Mannan Naseh }
میگویند طالبان خانه پدرکلان اشرف غنی را در لوگر آتش زده اند!
بیایید صفت پدرکلان او را از زبان پروفیسور جمیل حنیفی، که تاریخدان و خود از پشتونهای سرخاب لوگر است، بشنویم که چند سال پیش طی یک مقاله انگلیسی به نشر رسیده است:
"پدرکلان اشرف غنی، که عبدالغنی نام داشت، یکی ازهمکاران نیروهای مزدبگیر انگلیس به رهبری نادر خان بود که در سرنگونی حکومت حبیب الله کلکانی نقش داشت. نادرشاه به پاس آن خدمات به عبدالغنی لقب نظامی افتخاری، لباس ارتشی اروپائی بشمول موزه های سیاه، چندین کوچ چرمی، پول تقاعد و خانۀ رایگان در محلۀ قدیمی کابل که از مخالفین غصب شده بود، داد... شایعات وسیعی نیز وجود داشت که پیش از آن عبدالغنی نفوذ فوق العادۀ بالای یک گروه دزدان در دشت سقاوه لوگر داشت. گفته میشد که یک آدم وحشی، بنام بلای، که از اقارب عبدالغنی بود، رهبر آن گروه دزدان بود."
(لینک مقاله انگلیسی و برگردان آن توسط استاد لعلزاد در بخش تبصره ها)

>>>   اولآ اشرف غنی مغز متفکر دوم جهان است و عبدالله هم مرد شیک پوش شماره چهارم جهان است و ثانیآ در افغانستان قحط الرجال است بدیل ایشان به هیچ وجه پیدا نمی شود. ثالثآ مردم افغانستان هم همه جاهیلانی بیش نیستند کمک خارجی هارا خورده و به خواب دوام می دهند و تنبل و استراحت طلب هستند.
درین صورت واضح است آسمان افغانستان به زمینش می خورد و کشور ما پارچه پارچه می گردد و قیامت رخ می دهد آنگاه پشیمانی سودی نخواهد داشت بنآعقل تان به سر تان باشد ،خدایتان را شکر کنید و به حق این دوشخصیت محترم دعا کنید تا خداوند سایه ایشان را از سر مردم ما کم نکند.ماهم نفسی راحت بکشیم.وبه دوستم ،عطا ،محقق،ربانی،نبیل،همایون،اسپنتا،سیاف بگوئید دولت مارا نترساند بیایند پلو های خود را نوش جان کنند و بگویند که یک شوخی بود چرگی مرگی نیست تاخاطر رئیس ماهم جمع شود و همچنان برادران طالب و داعش هم دعوت کنیم و برایشان بگوئیم آفرین شما خوب جهاد کردید غیرت افغانی و بیرق افغانستان بلند نگداشتید و داغ چشم به همه جهانیان به جا گذاشتید خالا دیگر بس است خانه و موتر و وظیفه را اشغال کنید به داخل و خارج بیخار چکر بزنید و دمی از زنده گی بهره بگیرد دریصورت صلح تامین ،امنیت برقرار و ولس هم راحت و زنده گی گل و گلزار می گردد.
والسلام
ف-ش

>>>   تو خودت جای هردو را بگیر

>>>   بهترین گینه حضرت عزرایل است که جان همه این ها را بیگیرد

>>>   حمدالله محب سفیرافغانستان چون یک شخصیت تحصیل کرده ودیپلومات است ازاقوام موجود
افغانستان مطالعه تاریخی دارند پس چیزی که اظهارکرده موثق است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است